antibiootti ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
en nyt sitten kaipaa mitään saarnoja.
eli minulla on doximed antibioottikuuri meneillään, uskallanko juoda alkoholia jos jätän tämän illan annoksen ottamatta ja otan sitten seuraavan kerran aamulla?minulla ei ole ennen ollut kyseistä antibioottia niin en tiedä alkoholin vaikutusta.

Jos pakkausselosteessa ei kielletä alkoholia, niin kai sitä sitten voi kohtuudella ottaa. Yleensä on maininta jos yhteisvaikutusta alkoholin kanssa. Yhtenä syynä myös se, ettei sitten humalassa unohda ottaa niitä lääkkeitä. Mutta mikäli mainintaa ei ole, etteikö alkoholia voi ottaa , niin kai sitä muutaman juoman uskaltais ottaa. Tai niin mie ainakin olen tehnyt.

Jos sinulla antibioottokuuri annettu.Silloin et jätä yhtäkään ottamatta.Eikö ole mahdollista olla tuon kuurin aikana ilman alkohoolia?
Ota kuurin loputtua.Eikö ole tärkeintä saada kuuri loppuun.
Kyllä juoda ehtii myöhemminkin.

ei ole mitään mainintaa alkoholista, ei ole kyllä koskaan edes tullut sellaista antibioottia vastaan jossa alkoholi kiellettäisiin, siksi mietinkin että mainitaanko siitä erikseen vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Jos pakkausselosteessa ei kielletä alkoholia, niin kai sitä sitten voi kohtuudella ottaa. Yleensä on maininta jos yhteisvaikutusta alkoholin kanssa. Yhtenä syynä myös se, ettei sitten humalassa unohda ottaa niitä lääkkeitä. Mutta mikäli mainintaa ei ole, etteikö alkoholia voi ottaa , niin kai sitä muutaman juoman uskaltais ottaa. Tai niin mie ainakin olen tehnyt.

kohan pidät huolen ettet oksenna, ottamatta ei saa jättää, muute menee kuuri kesken

Ainoa syy miksi alkoholia ei suositella antibioottikuurilla on se että lääke jää ottamatta. Tai sitten se puklataan ulos. Eli molemmissa tapauksissa kuuri katkeaa. Eli ota lääke joka tapauksessa.

Voit kohtuudella ottaa kunhan et nyt kauheita kännejä vedä, mut älä jätä sitä lääkettä ottamatta.
Apteekissa sanoivat, että kunhan muistaa lääkeen ottaa ajallaan niin voi kohtuudella juoda.
Jos jokun kuurin kanssa ei alkoholia voi juoda mainitsevat sen apteekissa erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ei ole mitään mainintaa alkoholista, ei ole kyllä koskaan edes tullut sellaista antibioottia vastaan jossa alkoholi kiellettäisiin, siksi mietinkin että mainitaanko siitä erikseen vai ei.

Apteekissa kyllä mainitsevat jos lääkeellä on yhteis vaikutus alkoholin kanssa mulle ainakin on pari kertaa tullut vastaan sellainen kuuri joka alkoholin kanssa aiheutaa antabus vaikutuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:

Apteekissa kyllä mainitsevat jos lääkeellä on yhteis vaikutus alkoholin kanssa mulle ainakin on pari kertaa tullut vastaan sellainen kuuri joka alkoholin kanssa aiheutaa antabus vaikutuksen.

mikä on antabus vaikutus?

Alkuperäinen kirjoittaja Kutistunut:
Onko kuuri jo lopuillaan vai aloititko vasta?

yli puolet olen ottanut. 10 päivän kuuri ja 3 päivää vielä jäljellä.

Mulle lääkäri joskus sanoi, että kuurin lopulla ei haittaa vaikka alkoholia ottaisi. Mutta jos se sun antibiootti ei sovi yhteen alkoholin kanssa, niin ei kannata ottaa

En ihan tarkaan tiedä, mutta alkoholisteilla käytetään vieroitus hoitona antabus kapseleita. Laitetaan sellainen ihon alle ja jos juo alkoholia tulee kauhea krapula. Jotkut läkkeet mm antibiootit vaikuttaa samoin.
Pari kertaa osunut sellainen kuuri kohdalle eikä ole tullut mieleenkään kokeilla miten se vaikuttaa.

Mulla on nyt toi samainen antibiootti kuuri kun sullakin ja olen muutaman sauna siiderin juonut. Voit ihan rauhassa juoda kohtuudella.
Vaikka eihä lääke ja alkoholi ole koskaan sopiva yhdistelmä.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysy asiaa apteekista

ei apteekki ole tähän aikaan enää auki joten en voi kysyä

Varmasti joku apteekki on.

Yliopiston apteekki (24 h)
Soita valtakunnalliseen asiakaspalvelunumeroon:
0300 20200 (0,4 e/ min + pvm/mpm)

http://www.yliopistonapteekki.fi/asiakaspalvelu.do

Doximedin käytön aikana ei saa juoda alkoholia. Vaikuttava aine on doksisykliini. En tiedä lukeeko Doximedin pakkausselostuksessa asiasta, mutta rinnakkaisvalmisteen pakkausselostuksessa ainakin lukee.

Jos juot alkoholia doksimysiinikuurin aikana, kuuri tavallaan keskeytyy, koska lääkkeen metabolia kiihtyy. Vaikutus on siis tavallaan sama kuin oksentaisit antibiootin. Tästä seuraa se, että tulehdus saattaa uusia ja bakteeri saattaa kehittää vastustuskykyä antibiootille.

Antabus-vaikutusta doksisykliinin ja alkoholin käytöstä ei liene tulevan.

Älkää hyvät ihmiset kuvitelko, että myytti "ainoa syy miksi alkoholia ei saisi ottaa antibioottikuurin aikana on että lääke jäisi ottamatta" pitää paikkansa!

En ihan tarkaan tiedä, mutta alkoholisteilla käytetään vieroitus hoitona antabus kapseleita. Laitetaan sellainen ihon alle ja jos juo alkoholia tulee kauhea krapula. Jotkut läkkeet mm antibiootit vaikuttaa samoin.
Pari kertaa osunut sellainen kuuri kohdalle eikä ole tullut mieleenkään kokeilla miten se vaikuttaa.

Mulla on nyt toi samainen antibiootti kuuri kun sullakin ja olen muutaman sauna siiderin juonut. Voit ihan rauhassa juoda kohtuudella.
Vaikka eihä lääke ja alkoholi ole koskaan sopiva yhdistelmä.

ANTABUS saattaa pahimmassa tapauksessa tappaa alkoholin kanssa.
Se käy sydämmen päälle ym. Isälleni äitini antoi antabusta salaa ja se meinasi kuolla. Lääkäri oli ihan kauhuissaan.

Lääkäri sanoi mun kaverille, että alkoholia voi ottaa MUTTA lääke pitää ottaa ajallaan eikä sitä saa oksentaa pois. Eli ei kannata jättää lääkettä välistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sairaanhoitaja:
Hupsista. Käytän edellisessä sanaa Doksimysiini...tarkoitan sillä rinnakkaisvalmistetta

En tiedä, mitä tarkoitat, mutta lue pakkausselosteita tai älä esiinny sairaanhoitajana. Doximycinin pakkausselosteessa sanotaan, että "alkoholia tulee käyttää varoen". Se on vähän eri asia kuin että alkoholi olisi kielletty.

Yhteistyössä