Anteeksi jauhaminen sektio asiasta, mutta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaa nyt ihan oikeasti, että mitä se äiti tekee sektiossa sen lapsen syntymän eteen!?

En nostele nostamisen ilosta ja ärsyttääkseni muita, vaan siksi, että joku voisi vastata esittämääni kysymykseen.

Yrittää aktiivisesti säilyä hengissä. Vain hengetön on passiivinen synnyttäjä.

Alkuperäinen kirjoittaja manskumamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tarkoittaa:
sektiomamma ??? Onko muut sitten alapäämammoja ?
miksi äidit täytyy erotella ?
Olen SEKTIOkotiäiti, olen ALAPÄÄkotiäiti ?
En jaksa ymmärtää.
Äiti kuin äiti, saakeli !!

niin.. Mä olen sitten vissiin sektioalapäämamma / sektioalapääkotiäiti :laugh: :laugh:
Lapsellista porukkaa, pitää jo äiditkin erotella eri kastiin!
täysin samaa, mieltä äiti kuin äiti! :)

:wave: Mä voin sit olla toosa-mamma ;)

Kertokaa nyt ihan oikeasti, että mitä se äiti tekee sektiossa sen lapsen syntymän eteen!?

On kantanut lasta ihan samalla tavalla siihen asti sen 38-40vk, antaa tunkee itselleen katetrin, kanyyleja sekä piikin selkärankaan ja antaa vetää noin metrin verran eri kerroksia mahaa auki.
Jos tälle linjalle lähetään, niin alatiesynnytyksessäkin käsittääkseni kätilö aika lailla antaa ohjeita mitä tehään ja mitä ei saa tehä... ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja ups:

On kantanut lasta ihan samalla tavalla siihen asti sen 38-40vk, antaa tunkee itselleen katetrin, kanyyleja sekä piikin selkärankaan ja antaa vetää noin metrin verran eri kerroksia mahaa auki.
Jos tälle linjalle lähetään, niin alatiesynnytyksessäkin käsittääkseni kätilö aika lailla antaa ohjeita mitä tehään ja mitä ei saa tehä... ;-)

Mutta mitä sinä siinä synnyksessä itsessään aktiivisesti teit? Kyse ei ole siitä mitä annat sinulle tehtävän ja mitä et, vaan siitä, että mitä itse teit.

Itse ainakin ponnistin lapsen tähän maailmaan...tuskin kätilökään sitä työtä teki puolestani :whistle:

itse punnersin 18japuoli tuntia ,luulin että juu tulossa ,sitten vaan pysähtyi synnytys jäi jumiin ja kyllä h... että sattui ja kyllä oli supistuksia ja kaksi epiduraalia annettiin .että eipäs kannata puhua jos ei itse kokenut.itsellä eka näin ja toinen lapsi alatiesynnytys ja kyllä mut saa höyryyn vieläkin mokomat arvostelijat,tiedän ei saisi eihän ne tiedä.......

Itse ainakin ponnistin lapsen tähän maailmaan...tuskin kätilökään sitä työtä teki puolestani :whistle:

Itse ainakaan en halunnut repiä perääni vain sen takia että halusin lapsen kasvatettavakseni. Syntymähetki/tapa on niin pieni ja mitätön tapahtuma verrattuna siihen lapsen koko elinkaareen, että se on ihan sama onko sen työntänyt itse ilman puudutuksia vai onko ollut tajuttomana sillä aikaa "kun lapsi otetaan kohdusta". Itse en ainakaan ihmisiä lokeroi sen tyylin mukaan, mutta kylläkin tuollaisen arvostelun.
Näytöt naisena ja äitinä annetaan ihan muulla keinoin kuin jalkoja levittämällä ja kivusta kiljumalla.

Itse ainakaan en halunnut repiä perääni vain sen takia että halusin lapsen kasvatettavakseni. Syntymähetki/tapa on niin pieni ja mitätön tapahtuma verrattuna siihen lapsen koko elinkaareen, että se on ihan sama onko sen työntänyt itse ilman puudutuksia vai onko ollut tajuttomana sillä aikaa "kun lapsi otetaan kohdusta". Itse en ainakaan ihmisiä lokeroi sen tyylin mukaan, mutta kylläkin tuollaisen arvostelun.
Näytöt naisena ja äitinä annetaan ihan muulla keinoin kuin jalkoja levittämällä ja kivusta kiljumalla.

Kerroin vain tuossa toiselle, että eipä se kätilö alatiesynnytystä täysin hoida, vaan mitä sen muksun sieltä ponnistin maailmaan. En sillä siis väheksynyt sektiota mitenkään.

Kerroin vain tuossa toiselle, että eipä se kätilö alatiesynnytystä täysin hoida, vaan mitä sen muksun sieltä ponnistin maailmaan. En sillä siis väheksynyt sektiota mitenkään.

No itsehän sen sanoin silmää vinkaten, että kätilöhän se sitä synnytystä neuvoo.. Jos sille linjalle lähetään vänkäämään.

En nostele nostamisen ilosta ja ärsyttääkseni muita, vaan siksi, että joku voisi vastata esittämääni kysymykseen.

Miks ihmeessä sektiossa äidin pitäs tehdä jotain sen syntymän eteen? Jos kerta jostain syystä valitaan synnytystavaksi sektio. En yhtään nyt ymmärrä tätä sinun tivaamistasi tekemisestä ja tekemättä jättämisestä... Onko sinusta juuri tärkeämpää se, että äiti TEKEE jotain synnytyksessä kuin se että vauva saadaan turvallisesti vatsasta ulos.

Alatiesynnytyksessä en ehtiny ajattelemaan paljon mitään kun meno kävi kuumaksi, mutta ambulanssimatka (melkein kaksi tuntia) verta vuotaen oli helvetillinen. Vastassa iso kööri ammattilaisia jotka tenttaa paljonko sitä verta nyt on tullut. Itsellä ajatuksissa vain järjetön huoli vauvasta.

Eli olen synnyttänyt kaksi lasta, toisen hätäsektiolla ja toisen alateitse, enkä siitä kenellekkään erikseen mainitse ellei kysytä.

Ja yhteen kommenttin vielä viitaten... En ole koskaan ajatellut tapaa miten nainen on synnyttänyt, kun hän kertoo synnyttäneensä vauvan. Ajattelen vain, että onpa ihanaa, heille syntyi vauva!! Ihan sama miten vauva maailmaan tuli, ihana se kuitenkin on!!

Alkuperäinen kirjoittaja *:

Miks ihmeessä sektiossa äidin pitäs tehdä jotain sen syntymän eteen? Jos kerta jostain syystä valitaan synnytystavaksi sektio. En yhtään nyt ymmärrä tätä sinun tivaamistasi tekemisestä ja tekemättä jättämisestä... Onko sinusta juuri tärkeämpää se, että äiti TEKEE jotain synnytyksessä kuin se että vauva saadaan turvallisesti vatsasta ulos.

Alatiesynnytyksessä en ehtiny ajattelemaan paljon mitään kun meno kävi kuumaksi, mutta ambulanssimatka (melkein kaksi tuntia) verta vuotaen oli helvetillinen. Vastassa iso kööri ammattilaisia jotka tenttaa paljonko sitä verta nyt on tullut. Itsellä ajatuksissa vain järjetön huoli vauvasta.

Eli olen synnyttänyt kaksi lasta, toisen hätäsektiolla ja toisen alateitse, enkä siitä kenellekkään erikseen mainitse ellei kysytä.

Ja yhteen kommenttin vielä viitaten... En ole koskaan ajatellut tapaa miten nainen on synnyttänyt, kun hän kertoo synnyttäneensä vauvan. Ajattelen vain, että onpa ihanaa, heille syntyi vauva!! Ihan sama miten vauva maailmaan tuli, ihana se kuitenkin on!!

No jos kerran sektiossakin äiti synnyttää, niin mitä äiti siinä tekee? Tiesithän siis, että synnyttää on verbi ja verbi tarkoittaa tekemistä.

Alapääfanaatikko se vasta aktiivinen onkin, karjuu jossakin asennossa avuttomana pää punaisena kätilön ja lääkärin ohjeiden mukaan

Ja alapääfanaatikko varmaan käynnistääkin lapsen syntymisen, kyllä se on kroppa eikä aivon ohjeet, äiti menee kun kroppa käskee...

Kaikilla ei käske, tai muu syy, ja silloin tarvitaan sektiota

No äiti SAA sen vauvansa ulos sieltä mahasta lääkärien leikkaamasta sektiohaavasta. Äiti VALMISTAUTUU hoitamaan vauvaansa vähän eri lähtökohdista kuin alateitse synnyttävä äiti. Äiti PELKÄÄ vauvansa puolesta, jos tilanne on kimurantimpi. Saada, valmistautua ja pelätä ovat myös verbejä eli tekemistä.

No äiti SAA sen vauvansa ulos sieltä mahasta lääkärien leikkaamasta sektiohaavasta. Äiti VALMISTAUTUU hoitamaan vauvaansa vähän eri lähtökohdista kuin alateitse synnyttävä äiti. Äiti PELKÄÄ vauvansa puolesta, jos tilanne on kimurantimpi. Saada, valmistautua ja pelätä ovat myös verbejä eli tekemistä.

Sun tekstistä lainatakseni, lääkärihän sen työn silloin synnytyksessä tekee, kuten itsekin asian tuossa mainitsit :whistle:

Kyllä minä niitä helvetillisiä supistuksia kestin 14 tunnin ajan, kävelin ja liikuin, loppuvaiheessa makasin oksensin joka supistuksella, kävelin lisää ja keikuttelin alavartaloa... 9 senttiin aukesi ja sitten sydänäänet romahti ja kiireelliseen sektioon.

Ja mulle silti kehtaa joku täällä sanoa, että olen vaan maannut pöydällä kun lääkäri tehnyt kaiken työn enkä tiedä synnytyksestä mitään!!

Sun tekstistä lainatakseni, lääkärihän sen työn silloin synnytyksessä tekee, kuten itsekin asian tuossa mainitsit :whistle:

Tekeminen ja työ... Yrittäisit päättää. Tietty lääkäri tekee työnsä. Lääkäri LEiKKAA mutta äiti SAA... Verbejä edelleen! Eli tekemistä. Tekeehän kätilökin työtä, AUTTAA synnytyksessä, leikka välilihaa, tarkistaa napanuoran tilannetta...

Tekeminen ja työ... Yrittäisit päättää. Tietty lääkäri tekee työnsä. Lääkäri LEiKKAA mutta äiti SAA... Verbejä edelleen! Eli tekemistä. Tekeehän kätilökin työtä, AUTTAA synnytyksessä, leikka välilihaa, tarkistaa napanuoran tilannetta...

Jos osaat sanoa konkreettisesti jonkun TEKEMISEN (muun kuin makaamisen jne passiivisen asian) mitä äiti tekee sektiossa sen aikana, niin ole hyvä. Kun sellaisen keksit, annan asian olla.

Ei helevetti.... oikeasti.. Tääläkö nyt pitää pilkkua nussia kun ukkoa ei saa, vai mikä on? Onko sillä nyt yhtään mitään väliä, mitä se äiti siinä leikkauspöydällä tekee? Vitun ääliöt.

Alkuperäinen kirjoittaja koska:
lääkäri on siinä ainoa, joka tekee aktiivisesti jotain vauvan syntymän eteen, ei äiti.
ihan loogista. synnytyksessä äiti ponnistaa itse, kätilö tai lääkäri vaan auttavat, kun taas sektiossa äiti makaa passiivisena, kun lääkäri auttaa vauvan ulos.

ihan selvä juttu, synnyttäminen on aktiivista, sektio on passiivista.

Tämä sektioäiti synnytti aktiivisesti 5 päivää, sitten leikattiin. Kaksi alatie synnytystäkin kokeneena, viin kertoa, että ainakin omalta kohdaltani sektio on kaikkein kivuliain.

Hohhoi..tulee ihan paha mieli lukiessa näin ajattelemattomien ihmisten mielipiteitä.Mä todella olisin halunnut "synnyttää"mun lapseni.Mut empä saanut siihen lupaa.Piti vaan maata paikalla kun lääkäri kaivoi lapsen mun mahasta.Tää tekemättömyys ja makaaminen kuitenki jostai syystä teki mun sydämelle semmosia juttuja,etten ehkä toista lasta saa koskaan..Ja nyt on pakko sanoa et ihmiset hoi jotka ette oo sektiota kokeneet,ni älkää prkl väittäkö ettei sektiomammat tiedä kivusta mitään.Mulla seuraavat pari vuorokautta oli yhtä helvettiä,mitä kipuihin tulee.Johan helpotti.

Yhteistyössä