Anoppi sanoi, että tänä vuonna hän ei osta ainuttakaan lahjaa kenellekkään

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Eikä ole kateutta vaan tuohan on ihan älytöntä jo että pitää hyvä ettei kaupassa jo alkaa miettimään että mitähän ihmettä mä nyt ostaisin että saisin joka pennosen kulumaan sinne. Ja jos 6s lapsi on tulossa ja joka joulu on tämmönen niin kuvitella saattaa että sitä tavaraa jo kotoa löytyy aikasta paljon, keksiikö enää edes mitä kaikille ostaa? Saati että lapset arvostais saamaansa, kunhan nyt saavat. Säästöön rahat ja mietintämyssyä päähän, tuolla summallahan tekisi koko perhe jo hienon lomareissunkin johonkin ja siitäkin jäis varmasti paremmat muistot kun tavarapaljoudesta.
Eikö se matkustelukin ole kuluttamista? Minusta on aivan älytöntä arvostella näin kärkevästi toisten valintoja. Loppupelissä se rahaa kuluu kuitenkin aina tavalla tai toisella.

Itse käyttäisin rahat toki toisin, mutta ei se ole mikään syy hyökätä ap:n rahankäytön kimppuun.
Miksi kaikkien pitäisi matkustaa? me olemme matkustaneet ennen lapsia ihan riittävästi jam ies reissaa työkseen. Arvaa onko meidän lapseet paljon matkustaneet+ Muutaman kerran ja nekin miehen halusta ihan lähelle, Riikaa yms.
No voisin olettaa et ap ei hirmusia ole ehtiny matkustelemaan "aikaa ennen lapsia" jos eka on pyöräytetty 16veenä ja seuraavat siitä tasaisin väliajoin.
Miks mä haluaisin matkustella? Ei kaikki halua. Tässä lähellä ollaan käyty miehen kanssa kahdestaan ja lasten kanssa oltiin viikko Virossa. Ei mulla ole tarvetta päästä pidemmälle

minä
Alkuperäinen kirjoittaja aina tätä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Kyllä taas kateus kukoistaa... :/

Jos mummulla on kerran rahaa ja haluaa sitä lapsenlapsiinsa käyttää, niin mikä siinä on nyt palstamammojen mukaan niin väärin, mitä nyt oma vihertävä naama?

Toki meilläkin varmaan laitettaisiin summasta about 300 per lapsi säästöön, koska periaatteen vuoksi en halua lapsille tavarapaljoutta jouluna. Itsellä oli lapsena ihan normaalia saada jätesäkin verran lahjoja eikä mikään erityinen lahja jäänyt sitten enää edes mieleen.
Mahtava tämä kateuskortti. Pakko aina ottaa joka keskustelussa esille.
Onko vaikeaa tajuta, että kaikki eivät ole kateellisia, vaikka kommentoivat toisten älytöntä kuluttamista? Ilmeisesti.
"Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista"... Kyllä suurimmassa osassa viestejä aito ehta kateus paistoi läpi. Se on vain niin mukava pukea luontoarvoihin, etc. "hyväksyttäviin" arvoihin. :D
Ensinnäkin miksi ihmeessä kukaan olisi kateellinen keksitylle henkilölle? Kadehtivatko he kenties myös saapasjalkakissaa tai lumikkia? Toisekseen haluaako oikeasti joku vaatetta tai tavaraa nurkkiinsa pyörimään tuollaisilla rahasummilla, jos perheessä olisi kahdeksan henkeä ja siis jo valmiiksi tavaraa ja vaatetta yllin kyllin. Meillä ainakin rahaa olisi pistää lahjoihin ja muuhun materiaan ihan mielin määrin, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä. Emme halua opettaa lapsiamme siihen, että tavara tekisi muka onnelliseksi.
Keksitty henkilöllisyys tai ei, minusta on hienoa, että joku uskaltaa sanoa suoraan pitävänsä rahasta ja kuluttamisesta. Kukaan meistä ei ilman rahaa toimeen tule ja harva lottovoitostakaan kieltäytyisi eettisistä syistä. Rahan ja kuluttamisen tolkuton arvostelu on kyllä niin tekopyhää.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä miten omat lapseni haluan kasvattaa ja vaikka myös meillä on ihan hyvä varallisuustilanne, en lahjavuoria ostele. Ärsyttää vain se, että toisin toimiva on täysin vapaata riistaa, jota voi sitten miten tahansa arvostella ja nimitellä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jasmine84:
Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
sulla oli 4 lasta ja viides tulossa, eli 2800e jouluun???
Eipäs kun 6s tulossa.
ahaa, meillä kans kuus muksua ja en TODELLAKAAN aio yhteen pentuun tuhlata mun kk: tuloja..mutta kukin tyylillään ja joulustahan on tullut kulutusjuhla, ei perhejuhla
Kuusi lasta? Miten sä ehdin vielä palstaillakin niin paljon? oot varmaan oikea superäiti!!!! :)
no ei mulla oo kotona tällä hetkellä kaikki, 1,5v on vielä päikkäreillä ja isommat on pihalla, koululainen tulee puolen tunnin sisällä koulusta, ellei mene kaverilleen. Mikäs tässä on palstaillessa kun talo on hiljainen ja penskat pihalla
Toi kommentti kuudesta lapsesta oli urpoilevalle helmelle, ei sulle.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö naapurin:
Ottamatta kantaa siihen, miten on järkevää rahansa käyttää... Kysyisin ap:ltä miksi halusit täällä kertoa kaikille, että saatte anopilta sen ja sen verran rahaa joululahjoihin? Varmaan maailmassa riittää niitä joilla vähemmän tai enemmän rahaa, so? No, ainakin sait pitkän ketjun aikaseks :)
Eli tällä palstalla saa vain kertoa, miten on seuraavaksi viikoksi 2 euroa rahaa kymmenelle lapselle, mies hakkaa ja anoppi haukkuu? No, sillä tavoinhan suurimman osan palstailijoista mielenrauha säilyy, kun voi sitten alentuvasti antaa neuvoja toisen paskaan elämäntilanteeseen.

Huom
[Keksitty henkilöllisyys tai ei, minusta on hienoa, että joku uskaltaa sanoa suoraan pitävänsä rahasta ja kuluttamisesta. .
What? Oletko jäänyt jonnekin 80-90-luvun taitteeseen, jolloin rahassa ja kuluttamisessa oli oikeasti jotain hienoa?

krääsään kyllästynyt
en ole kateellinen, mutta jos tuollaisen summan saisimme anopilta lahjaksi ja meillä olisi 6lasta, niin en kyllä kaikkea jouluun hassaisi, laittaisin hiukan sukanvarteen myöhempiä aikoja varten, esimerkiksi lomareissuun käyttörahaa ym. mutta kukin tekee miten tahtoo.
tänä jouluna aion sanoa kummeille ja mummeille lahjakyselyihin, että vaatetta tai lahjakortteja vaateliikkeeseen, meillä 2 lasta ja leluja tursuaa joka paikasta, itse ostamme lapsille yhdet lelut, joita ovat toivoneet jo pitkään. se riittää mielestäni hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja MiST:
Lapset menee piloille jos kerran vuodessa saa lahjavuoren |O no empä ole itsekkään mennyt vaikka mekin saatiin pienenä aina paljon lahjoja, joulu on kerran vuodessa vaan.
Ootko ihan varma ettet oo menny piloille ;)
Kyllä mä osaan pienelläkin rahalla elää jos tarve vaatii, mut miks eläisin jos sellaiseen ei ole tarvetta??

Tuskin kukaan kituuttelisi, jos ei olisi pakko. Mulla on rakas ihana anoppi, joka antaa meille rahaa, koska välittää meistä ja haluaa, että meillä on hyvä elintaso. Suurinosa hänen antamistaan rahoista menee kuitenkin säästöön ja eletään miehen palkalla sekä lapsilisillä. Isompia hankintoja saadaan juuri anopin ansiosta, lainaakin saadaan lyhennettyä paljon enemmän. Teen edullista ruokaa

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö naapurin:
Ottamatta kantaa siihen, miten on järkevää rahansa käyttää... Kysyisin ap:ltä miksi halusit täällä kertoa kaikille, että saatte anopilta sen ja sen verran rahaa joululahjoihin? Varmaan maailmassa riittää niitä joilla vähemmän tai enemmän rahaa, so? No, ainakin sait pitkän ketjun aikaseks :)
Eli tällä palstalla saa vain kertoa, miten on seuraavaksi viikoksi 2 euroa rahaa kymmenelle lapselle, mies hakkaa ja anoppi haukkuu? No, sillä tavoinhan suurimman osan palstailijoista mielenrauha säilyy, kun voi sitten alentuvasti antaa neuvoja toisen paskaan elämäntilanteeseen.
Jessus... |O Näinhän just sanoinkin. Kysyinpä ap:ltä jotain, en kertonut mitenkään yleisenä totuutena mistä täällä saa keskustella. Ei tulis mieleenkään.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
[Keksitty henkilöllisyys tai ei, minusta on hienoa, että joku uskaltaa sanoa suoraan pitävänsä rahasta ja kuluttamisesta. .
What? Oletko jäänyt jonnekin 80-90-luvun taitteeseen, jolloin rahassa ja kuluttamisessa oli oikeasti jotain hienoa?
Hienoa??? Koska olen niin sanonut? Hienoa on mielestäni tunnustaa, ettei kukaan meistä rahalle sylje ja näin ollen on turha arvostella muiden valintoja kuluttamisen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja MiST:
Lapset menee piloille jos kerran vuodessa saa lahjavuoren |O no empä ole itsekkään mennyt vaikka mekin saatiin pienenä aina paljon lahjoja, joulu on kerran vuodessa vaan.
Ootko ihan varma ettet oo menny piloille ;)
Kyllä mä osaan pienelläkin rahalla elää jos tarve vaatii, mut miks eläisin jos sellaiseen ei ole tarvetta??

Tuskin kukaan kituuttelisi, jos ei olisi pakko. Mulla on rakas ihana anoppi, joka antaa meille rahaa, koska välittää meistä ja haluaa, että meillä on hyvä elintaso. Suurinosa hänen antamistaan rahoista menee kuitenkin säästöön ja eletään miehen palkalla sekä lapsilisillä. Isompia hankintoja saadaan juuri anopin ansiosta, lainaakin saadaan lyhennettyä paljon enemmän. Teen edullista ruokaa
Eli anoppi maksaa teijän elämisen... mitä sä teet rahojen vastineeksi anopille? Noh se on sun elämä, mä en vois anopin rahoilla elää

Eipäs kun 6s tulossa.
ahaa, meillä kans kuus muksua ja en TODELLAKAAN aio yhteen pentuun tuhlata mun kk: tuloja..mutta kukin tyylillään ja joulustahan on tullut kulutusjuhla, ei perhejuhla
Kuusi lasta? Miten sä ehdin vielä palstaillakin niin paljon? oot varmaan oikea superäiti!!!! :)
no ei mulla oo kotona tällä hetkellä kaikki, 1,5v on vielä päikkäreillä ja isommat on pihalla, koululainen tulee puolen tunnin sisällä koulusta, ellei mene kaverilleen. Mikäs tässä on palstaillessa kun talo on hiljainen ja penskat pihalla
No en todellakaan ole superäiti,kaks pienintä kattoo keskenään piirrettyjä ja kaks keskimmäistä leikkii keskenään ja teinit on lukittautuneita omiin huoneisiinsa, joten mitäs täs muutakaan tekis..
ja toisekseen mulla on monesti läppäri auki ja saatan vain käydä koneella esim 5 min, sitten lähteä ulos ipanoiden kaa , tehdä ruokaa, siivota yms..
eli vaikka olen kirjautuneena, en kuitenkaan ole koneella.

Huom
miksi teet edullista ruokaa jos teillä on rahaa? Minusta ruoka on oikeastaan ainoa jossa ei pidä säästellä kuin pakosta
Minäkin teen ns. edullista ruokaa, vaikka ei ole pakko. Ei se tarkoita, että tekisi huonoa tai epäterveellistä ruokaa.

miksi teet edullista ruokaa jos teillä on rahaa? Minusta ruoka on oikeastaan ainoa jossa ei pidä säästellä kuin pakosta
No kyllä mä ostan aina edullisemman vaihtoehdon, tietenkin. Miksi mä maksaisin samasta enemmän, jos sen saa halvemmallakin. Jos meillä tykätään vaikka nyt esimerkiksi kaalisopasta, enemmön kuin sisäfileistä niin kyllä mä sitä kaalisoppaa teen sitten mieluummin

mii
Huh. Vaikka mulla on varaa laittaa 500e/lapsi joululahjoihin, en sitä todellakaan tee. Ostan pari lelua per nokka ja pari vaatetta. Vaikka joulu on kerran vuodessa, niin johonkin se materian rajakin on vedettävä.

vieras
No kyllä mä ostan aina edullisemman vaihtoehdon, tietenkin. Miksi mä maksaisin samasta enemmän, jos sen saa halvemmallakin.
:LOL: Miksei se bilteman junarata ja hm:n vaatteet sit kelpa?

Eipäs kun 6s tulossa.
No en todellakaan ole superäiti,kaks pienintä kattoo keskenään piirrettyjä ja kaks keskimmäistä leikkii keskenään ja teinit on lukittautuneita omiin huoneisiinsa, joten mitäs täs muutakaan tekis..
ja toisekseen mulla on monesti läppäri auki ja saatan vain käydä koneella esim 5 min, sitten lähteä ulos ipanoiden kaa , tehdä ruokaa, siivota yms..
eli vaikka olen kirjautuneena, en kuitenkaan ole koneella.
Eikun mehän ollaan aina koneella, vaikka vain käytäisiin ja kirjoitettaisiin yksi viesti. Mäkin oon tänä aikana pessyt koneellisen pyykkiä, laittanut ne kuivausrumpuun, valmistellut ruoan, pyyhkinyt keittiön pinnat jne jne. Mulla on kone keittiön pöydällä, joten voin käydä vilkaisemassa ihan koska haluan ja kerkiän

vieras
tjaa`a..mikäs siinä jos on niin antelias anoppi. Itselläni ei olisi pokkaa ottaa noin paljon rahaa vastaan jos muutenkin tultaisiin ominpäin toimeen, taloudellisesti siis. Eri asia jos rahatilanne olisi tosi tiukka.

No kyllä mä ostan aina edullisemman vaihtoehdon, tietenkin. Miksi mä maksaisin samasta enemmän, jos sen saa halvemmallakin.
:LOL: Miksei se bilteman junarata ja hm:n vaatteet sit kelpa?
koska bilteman rata ja halpisvaatteet eivät kestä lapselta lapselle, eiköhän se tullut jo selväksi. Kyllä meillä on hm vaatteita lapsilla, mutta ne ei todellakaan kestä niin kauan, että voisi kierrättää lapsilla

Sama ruoka, eri valmistaja on vähän eri juttu

Meillä 4 lasta ja joululahjoihin on käytetty rahaa 300e ylöspäin, maksimissaan 500e. Se on jo ehdoton maksimi ja tarkoittaa sitä että jokainen lapsi on saanut jonkun kalliimman lelun ja jotain pientä päälle mutta että 500e per lapsi? Leluja on silti tullu ihan riittämiin, tuostahan puuttuu vielä teidän ostamat ja muiden tuomat päälle, niitä pakettejahan avataan vielä loppiaisenakin. Ja se että kun ap:lla on lapset pienellä ikäerolla kuten meilläkin niin ei todellakaan tartte kaikille ostaa omaa krääsäänsä vaan loppupeleissä niillä leikkii joulun jälkeen sitten kaikki, hyvä kun enää muistetaankaan mitä kukakin sai.
ei meillä ole tullut yleensä kuin jätesäkillinen per lapsi. Eli ei niitä ihan loppiaisena enää availla

:eek: apua, hirvee kasa yhdelle mukulalle...

Yhteistyössä