Anopin kanssa riitaa jouluaatosta...määrääkö muilla anoppi aaton kulun?

• Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti
"elli"
Mieheni äiti on draamakuningatar parhaasta päästä. Hän on eronnut mieheni isästä jo vuosia sitten. Nyt kun meillä on mieheni kanssa yhteinen lapsi 4v hän haluaa että olemme joulunajan hänen luonaan, ja jos se ei onnistu, hän suuttuu.

Viimeisinä vuosina olemmekin näin tehneet, mutta tänä vuonna ajattelimme tehdä erilailla ja mennä viettämään joulua mieheni isän luokse. Mutta tämähän ei nyt anopille sovi. Hän on nyt keitellyt myrkkyjään ja valittaa sukulaisille miten hänen joulu menee nyt aivan piloille ja mitä ihmettä me nyt sinne papan luokse...
Mieheni alkoi nyt sitten muuttaa suunnitelmia miten voisimme kuitenkin viettää joulun siellä anoppilassa. Itse olen erimieltä. Mielestäni on hyvä että anoppi tottuu siihen että ehkä emme joka koulu siellä olekaan. Onhan myös minun puolen sukulaiset, iäkkäät isovanhempani ja omat vanhempani kenen luona voimme viettää joulua vuorostaan.

Ja tämä kaikki on vain jäävuoren huippu. Anoppi dramatisoi muutenkin kaikkia asioita ja hän haluaa että teemme niin kuin hän itse haluaa.

Onko muilla ongelmia anoppien kanssa?

noup
Ei määrää kukaan. Olemme ilmoittaneet jo vuosia sitten, että me emme mene aattona omasta kotoa yhtään minnekään. Nuorena reissattiin stressissä koko joulu, ei kivaa. Halukkaat on meille tervetulleita. Minun vanhemmat käy joka aatto, tulevat yleensä 16-17 välillä ja menevät yöksi kotiin. Appivanhemmat tulevat silloin tällöin. Nyt aikoivat käydä aatonaattona iltakahvilla ja odottavat meitä tapanin vierailulle.

"elli"
No sopuratkaisua tässä alunperin oli tarkoitus noudattaakin. Ajateltiin, että olemme aamupäivästä mummolla ja sitten tulemme kotiin ja illaksi papalle. Mutta se ei käy. Anoppi riehaantui kun nyt joulupukkiosio menee häneltä ohitse. Nyt hän valittaa sukulaisille että hänen joulu menee pilalle kun hänen luona ei vietetä joulua. Huoh.

"elli"
ja siis ed.viestissä tarkoitan mummolla juuri anoppia. Mut joo, tämä anoppi niin haasteellinen muutenkin että tosiaan tämä yks tempaus muiden joukossa.
En vaan jaksais tätä nyt, jouluna...

[QUOTE="elli";30530223]No sopuratkaisua tässä alunperin oli tarkoitus noudattaakin. Ajateltiin, että olemme aamupäivästä mummolla ja sitten tulemme kotiin ja illaksi papalle. Mutta se ei käy. Anoppi riehaantui kun nyt joulupukkiosio menee häneltä ohitse. Nyt hän valittaa sukulaisille että hänen joulu menee pilalle kun hänen luona ei vietetä joulua. Huoh.[/QUOTE]

Silti pysyisin siinä että anoppi saa aikansa ja pappa aikansa. Oma häpeä jos alkaa marista eikä antas teijän muuallakin olla. Vähän samaa on ollu mun äidillä. Se on ainoa oikea paikka viettää juhlia ja kyläillä. Viis siitä että lapsella on toinenkin tärkeä mummula isän puolelta.

No jokainen tottakai toivoo meitä luokseen jouluna, mutta kaikki ymmärtävät ettei revetä jokaisen luo joka joulu. Tuo tilanne on aika vaikea ja ei taida auttaa, kun antaa toisen sitten suuttua. Eiköhän ne sukulaiset ymmärrä tilanteen laajemmalla näkökannalla.

vierass
Mä sanoisin sekä anopille että isälleni, että ollaan kotona aatto mutta tervetuloa.
Me tehdään näin, ollaan oltu joka vuosi kotona joulu sen jälkeen kuin esikoinen syntyi. Isovanhemmat tulee sitten mielellään meille, pääsevät helpommallakin kun heidän ei tarvitse välttämättä sitten joulua laittaa.

Mä haluan rauhassa koristella kuusen ja tehdä lasten kanssa joulujutut ja lapsillakin on hyvin aikaa leikkiä uusilla leluillaan kun ei tarvitse mihinkään enää illalla lähteä ajamaan.

-.-
ymmärrän anoppia. oletko ajatellut että hän pelkää menettävänsä teidät ja jäävänsä täysin yksin. joulu on hänelle tärkeä. voisitteko vierailla aaton anopilla ja joulupäivän appiukolla??

vie rass
Minusta se ei vaan oo reilua että yksi määrää ja toiset joutuu taipumaan. Haluaa varmasti pappakin nähdä aattona. Ei se oo vaan anopin oikeus.
Näinhän se menee. Valitettavasti vaan joku jää aina vähän ilman seuraa jouluna.

Suunniteltu vuorojoulusysteemi on meillä toiminut. Sillä virityksellä, että miehen eronneet vanhemmat kokoontuvat joka toinen vuosi meidän takiamme samaan huusholliin juhlimaan joulua. Näin vuosikierto on vain kaksi vuotta, eikä kolmea vuotta. Meille sopii tuon yhden lapsen kanssa (5v) lähetä aatoksi kotoa pois. Yöksi tullaan kotiin, kun matkat eivät ole pitkät.

"Hanna"
Ei määrää. Mutta anopille ollaan menossa :) ja aivan ihana aatto onkin taas tulossa, lapset tykkää, anoppi tykkää ja me miehen kanssa tykätään. Tehdään ruoat puoliksi, anoppi ne mitä hän joulupöytäänsä välttämättä haluaa ja mä teen mulle tärkeät jouluruoat =)

"Hanna"
Te nyt jouluna omien vanhempienne luona kiertävät, kiersittekö te vastaavasti lapsuudessanne omien isovanhempienen luona?
Ei aattona, oltiin valitettavasti aatot aina oman perheen kesken. Ne oli kurjia jouluja, liikaa viiniä ja olutta... Enkä mä vieläkään omilla vanhemmillani joulua käy viettämässä, isäni kanssa en ole väleissä ollenkaan. Mutta miehen vanhemmilla vuorotellaan aatot.

"krista"
Meilläkin oli alussa riitoja anopin kanssa siitä, etten saanut viettää joulua myös omien vanhempien luona. Aina piti olla vain ja ainoastaan anoppilassa. Oli myös ehdotettu et vuorottelleen sekä minun vanhempien luona että anoppilassa. Mutta ei käynyt sekään.
Nyt kun ollaan vietetty jokunen joulu kotona ja vanhemmat saivat tulla meille niin siitäkin aina on nousut hirveä haloo.
Menkää sinne papan luokse ja seuraavana päivänä anoppilan luokse. Kerran annatte perikse niin se siitä, teidän sanoilla ei tule koskaan olemaan mitään merkitystä.

ploppis
Meillä yritti oma äitini määrätä. Vetosi siihen, että meidän perheessä on aina (hänen) lapset olleet aattona kotona (=hänen luonaan). Ettei me nyt voida alkaa perheen perinnettä rikkomaan ja olla jouluna miehen sukulaisissa tai omassa kodissamme. Ilmoitin, että tämä on minun perheeni ja meillä on omat jouluperinteemme :) Ketään ei ola suljettu pois, mutta minä ja mieheni päätämme missä ja miten joulumme vietämme, muut voivat toki esittää ehdotuksia.

"elli"
Noh, nyt tästä ollaan saatu riita jo kotonakin. Mies sitä mieltä et joulu vietetään kokonaan hänen äidillä. Sanoo menevänsä sinne kahdestaan lapsen kanssa jos en tule.

Myöhäinenkös
Mä en ymmärrä näitä palstan jatkuvia anoppi ongelmia. Eikö ihmisillä ole selkärankaa pitää omia puoliaan? Jos anopin temput ei miellytä niin se tehdään hänelle selväksi. Eikä todellakaan muuteta omia suunnitelmia yhtään mihinkään.

• Tykkää
Reactions: pulleroballerina
"krista"
[QUOTE="elli";30530516]Noh, nyt tästä ollaan saatu riita jo kotonakin. Mies sitä mieltä et joulu vietetään kokonaan hänen äidillä. Sanoo menevänsä sinne kahdestaan lapsen kanssa jos en tule.[/QUOTE]

Pyydä samalla katkaisemaan napanurensa, ettei sunkaan tarvitsis pomppia anopis pillin mukaan.

"Www"
Anoppi määräillä mutten häntä ole totellut yhdessäkään asiassa. Me ollaan joulu kotona lasten kanssa. Valitettavasti en jaksa anopin ilkeilyä kuunnella, niin en ole hänen kanssaan missään tekemisissä. Mies ja lapset käyvät joskus.

Yhteistyössä