Nykyinen anoppini ei määrää enää edes vessassa käynneistään, on pitkälle dementoitunut ja kontaktien ulkopuolella jo...
No, siellä käytiin ennen joulua kuitenkin. Tiesikö että käytiin, tiesikö ketä oltiin, eipä tietoa. Silmät kiinni makaili.
Rakas anoppivainaa, joka siis oli lasteni isoäiti ja eksäni äiti, hän kyllä pyrki säätelemään joulujamme. Samoin äitinikin, ja isoäitini. Ennen lapsia viipotettiin niin vimmatusti, ja yritettiin revetä joka suuntaan jouluilemaan. Onneksi kun odotin esikoistani, viisas äitini sanoi että lopettakaa toi reissaaminen ja olkaa ihan rauhassa omassa porukassa. Isoäitini (=äitini anoppi) kyllä edelleen halusi meitä sinne syömään joulupäivänä, kun niin oli aina ollut, mutta esikoiseni ymmärsi ensimmäisenä joulunaan sairastua flunssaan, ihan pieneen ja epähuolestuttavaan, mutta semmoiseen ettei sen kanssa nyt viitsinyt minnekään autoilemaan ja juhlimaan lähteä. Niinpä meidän joulut vakiintui pienen oman perheen juhliksi.
Myöhemmin sitte oli poikkeuksia. Oli muuttopaineita jollakin, joku jäänyt juuri leskeksi, joku eronnut. Joulumme ei sulkeutunut, se jäi avoimeksi, mutta ei koskaan miksikään pakotetuksi hässäkäksi. Äidiltäni sain varmaan rohkeutta ilmaista anopillekin toiveeni omasta joulusta. Useat joulut vietettiin niin että aatto keskenään, joulupäivänä mun vanhemmat ja tapanina apet, joskus toisin päin.
Anoppi kuoli, muutama vuosi myöhemmin meille tuli ero. Lapset kasvoivat. Nykyisin olen uusioperheessä, jossa minulla ja miehelläni neljä aikuista lasta, näillä kumppanit ja yhdellä jo eksäkin edeltänyt nyksää, lapsenlapsia, meidän ex-kumppanit ja niiden uudet kumppanit, ex-appikin minulla vielä on, sukua piisaa.
Mutta, meidän joulu kyllä hengittää edelleen. Monenmoista muotoa on nähty joulupöydissämme, ja varmaan nähdään tänäkin vuonna. Anoppina en halua olla määräilijä, haluan että omat lapseni viettävät joulunsa juuri niin kuin heille kunakin vuonna parhaiten sopii.