Annatteko Kahvia vieraille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PipariSuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Aika moni tarjoaa kahvit. Mikäköhän mun kavereita vaivaa kun vain osa keittelee kahvit, osa syö itse, vaikka on tiedossa hyvin, että tulemme kylään, eikä todellakaan olla mitään ylläreitä..

No vielä kysymys, että kuinka moni pahastuisi (ne jotka itse keittelee kahvit), jos toinen syö itse, mutta ei viitsi edes kahvia keittää sulle?

En mä pahastuisi ollenkaan. Olen niin tahditon että pyydän itse teetä jos haluan tai jos olen kavereilla niin usein keitän itse. Mi casa su casa vai miten se nyt menikään...

Aika moni tarjoaa kahvit. Mikäköhän mun kavereita vaivaa kun vain osa keittelee kahvit, osa syö itse, vaikka on tiedossa hyvin, että tulemme kylään, eikä todellakaan olla mitään ylläreitä..

No vielä kysymys, että kuinka moni pahastuisi (ne jotka itse keittelee kahvit), jos toinen syö itse, mutta ei viitsi edes kahvia keittää sulle?

En pahastuisi. En edes odota mitään kahveja. Varsinkin jos on vain sovitusti poikettu jossain. Jos yllätysvieraana kehtaisin tulla, en todellakaan odottaisi tarjoiluja.

Tuskin pahatuisin. Ihmettelisin varmaan että mikä mielenhäiriö kaverilla olis jos vaan yksin syö. Lultavasti siihenkin olis joku syy. Vaan jos kutsuttu kahville eikä mitään, edes sitä kahvia tarjota niin outoahan se on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn lähes kaikesta mitä meiltä löytyy, että maistuisko. Olis se kyllä ihan röyhkeyden huippu syödä ite vieraiden aikana tarjoamatta muille!! Huh.

Jos lapsia on monta ja esim. pihvejä tms. on tietty määrä (yksi) per syöjä, niin en varmasti jätä lapsiani ruokkimatta mikäli yllätysvieras tulee. Tietysti jos ruokaa on liikaakin, niin toki tarjoan.

No annetaan mitä vieras haluaa.. Kahvia, teetä, limpaa, mehua.. ja kutsutuille on kyllä jotaimn leivonnaista.. Mutta jos on joku ylläri vieras, niin jotain pullaa tai keksiä myös, jos vaan kaapista löytyy.

Kysyn lähes kaikesta mitä meiltä löytyy, että maistuisko. Olis se kyllä ihan röyhkeyden huippu syödä ite vieraiden aikana tarjoamatta muille!! Huh.

Näin mäkin ajattelen! Jos tulee tosiaan täysin yllättäen, että he ovat tekemässä parhaillaan ruokaa (tai ruoka on just valmistunut) niin syöminen on ok. Mutta että sovitun tapaamisen aikana alkaa tekeen ruokaa ja vielä syömään sitä ilman ettei edes kysy vierailta, että juoko kahvia/teetä niin on kyllä röyhkeetä.. Ja mää kun olen näitä samaisia vieraita moneen kertaan kestinnyt, hakenut heitä varten pullaa yms. kaupasta jne. Nyt kun vihdoin päästään heille, kehtasivat tehdä noin.. :o

Alkuperäinen kirjoittaja maisk:

Jos lapsia on monta ja esim. pihvejä tms. on tietty määrä (yksi) per syöjä, niin en varmasti jätä lapsiani ruokkimatta mikäli yllätysvieras tulee. Tietysti jos ruokaa on liikaakin, niin toki tarjoan.

Mä kuitenkin puolittisin vaikka ne aikuisten pihvit ja tekisin lisää lisukkeita, vaikka perunoita jos ei muuta olis.

Jos ruokaa ei kuitenkaan olis riittävästi niin antaisin lasten syödä ja söisin itte myöhemmin. En ikäpäivänä kävis syömään itte jos en myös tarjoaisi vieraille.

Kyllä mä yleensä tarjoon jotain. Aina ei o kahvileipää, kun ei sitä normaalisti kotona syödä, mut juotavaa ainakin tarjoon. Pikapoikkeamisella en välttämättä tuu kysyneeks.

En luokkaannu, jos mulle ei tarjota. Jos kahvia tekee mieli, niin voinhan itte ehdottaa ja janojuomaa osaan myös pyytää. Se vähän ihmetyttää, jos ite kaveri syö eikä multa edes kysy otanko jotain... Ruokaa ei tarvi tarjota, mut onhan se kohteliasta kysyä haluuko jotain. Jos joku kaveri tuppautus meille aina ruoka- ja kahviaikaan eikä ite koskaan tarjois mitään, niin sit rajottuis meilläkin tarjoilu pelkkään kahviin tms... Ei mulla o ketään perheen ulkopuolista vara elättää.

*Muoks* Mäkin tarjoon ruokaa, jos on ruoka-aikaan kututtu vieraat... Mut yleensä on sovittu, että tulevat syömään. (Tietävät siis syövänsä meillä) Sovituille vierailuille varaan pullaa tms ja tietävät tulevansa kahville. Lyhyellä varotusajalla sovituille ei välttämättä kahvileipää löydy.

Aina keitän kahvit jos vieraat vain haluavat juoda! Ja nykyään on pullapuolikin kunnossa koska muutettiin leipomon viereen :D

En loukkaatuisi jos ei kahvia tarjota, vettä osaan pyytää itsekin.

Mä tarjoan kahvit ja kastamista jos vieraita tulee. Ruuankin jos on ruoka-aika. Eli vieraat syö ja kahvittelee meillä kun itsekin syödään.

Eilen olin pojan kanssa kylässä. Pariskunta pyysi meitä sinne. Oltiin onneks syöty lounas kotona. En tienny et olivat ruokaa laittamassa. Ruoka tuoksui ja pariskunta meni syömään. Mun poika siinä mulle höpötti et joko äiti mennään syömään. Mä siinä vaan et ei kulta, me ollaan syöty. Mulla ei tosiaan nälkä ollu mut pojan tuntien ruoka ois maistunu ja seurassa ruoka ois mennytkin.
Kyl mä oisin edes pienelle lapselle lusikallisen ruokaa tarjonnu vaikkei aikuisille annettaiskaan. Tää ei myöskään ollut ensimmäinen kerta.
Kahvia sai mutta keksi tarjottiin vain lapselle.
Mä itse en tekis ruokaa jos on vieraita tulossa ja niille en haluais tarjota.
Mut kukin tyylillään.

mä tarjoon iana, tuntuu kovin epäkohteliaalta olla tarjoomatta mitään... ja jos on kutsuttu kylään niin ruoka aikoina on kyllä sitten varauduttu "ylimääräisiin" suihin :)

Vähintäänkin outoa, jos ei kahvia tarjottaisi... :o Itse tarjoan aina kahvia/teetä ja lapsille mehua. Pullaa on harvemmin, mutta keksejä on aina vierasvarana.

Harvemmin vieraat osuu ruoka-aikaan, mutta silloin kysyn ainakin, että maistuuko vieraillekin. Itse en odota pääseväni ruokapöytään, enkä pahastu jossei ruokaa tarjota.

No onko teistä ok, jos jättää tästäedes antamatta kahvia sellaisille, jotka eivät itse ikinä kahvia tarjoa, mutta joisi ja söisi mielellään meillä?

Eli onko noloa, jos aina ennen on tarjonnut, mutta ei tarjoa enää, koska hekään ei meille tarjoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Mä tarjoan kahvit ja kastamista jos vieraita tulee. Ruuankin jos on ruoka-aika. Eli vieraat syö ja kahvittelee meillä kun itsekin syödään.

Eilen olin pojan kanssa kylässä. Pariskunta pyysi meitä sinne. Oltiin onneks syöty lounas kotona. En tienny et olivat ruokaa laittamassa. Ruoka tuoksui ja pariskunta meni syömään. Mun poika siinä mulle höpötti et joko äiti mennään syömään. Mä siinä vaan et ei kulta, me ollaan syöty. Mulla ei tosiaan nälkä ollu mut pojan tuntien ruoka ois maistunu ja seurassa ruoka ois mennytkin.
Kyl mä oisin edes pienelle lapselle lusikallisen ruokaa tarjonnu vaikkei aikuisille annettaiskaan. Tää ei myöskään ollut ensimmäinen kerta.
Kahvia sai mutta keksi tarjottiin vain lapselle.
Mä itse en tekis ruokaa jos on vieraita tulossa ja niille en haluais tarjota.
Mut kukin tyylillään.
Musta vaan aika kauhee tyyli tuollainen... En kehtaisi noin toimia!
Ja aina meillä tarjotaan ainakin sitä kahvia.

Kyllä kysyn aina ottaako vieraat teetä/kahvia. Jos yllätyksenä tulee kylään niin kahvileipää meillä ei ole. Jos etukäteen tiedossa niin ostan. Leipää tarjoan jos ei pullaa ole muuten loukkaanu vaikkei kelpaisikaam pulla/leipä. Ruokaa tarjoan jos ruoka-aikana meille joku tupsahtaa. Yleensä sitä vähän ylimääräistä teen et on seuraavaksi päiväksikin/miehelle evääksi eli sitä riittäis vieraillekin. Ja jos nyt olis tilanne ettei riittäis niin jättäisin itse syömättä.

En pahastu jos mulle ei mitään tarjota, mutta ihmettelisin jos itse siinä joisivat kahvia eivätkä tarjoaisi. Mun mielestä vois edes kysyä jos itsekin ottaa, VARSINKIN jos on ennalta sovittu tapaaminen. Jos joku ruokaa laittais, niin en loukkaantuisi vaikkei mua syömään pyydettäisi. Olishan se kohteliasta kysyä mut en mä oleta et vieraat mulle asti tekis ruokaa vaikka menisinkin sovitusti käymään. Ja luultavasti kieltäytyisim ruuasta, varsinkin jos huomaisin että on tasan yhtä monta pihviä kuin heillä perheessä ihmisiä. Enkä tartte kahvileipää kun kahvia juon :)

Kyllä yleensä tarjoan, jos on etukäteen sovittu vierailu. Yleensä kuitenkin esim kun paras kaverini tulee käymään, en aina keitä kahvia. Tulee ensinnäkin yllättäen (en pidä pahana) ja käy äkkiä ja hän tulee yleensä töiden jälkeen, eli siihen aikaan kun olen juuri itse juonut kahvit ja on itsekin juonut kahvit. Tämä kaverini kyllä ymmärtää, jos en keitä tai edes huomaa/ehdi kysyä enkä itsekään hänen luonaan käydessä odota tarjoiluja.

Meillä käy aika paljon yllätysvieraita ja he käyvät yleensä niin nopeasti, etten ehdi edes kysyä haluavatko kahvia, kun ovat jo lähdössä. En kuitenkaan heti ovensuussa kysy haluavatko jotain, ensin jutellaan kuulumiset sun muut asiat.

Mikä pakko aina on tarjota? Minä en ainakaan välttämättä edes huomaisi pahastua vaikkei kahvia tarjottaisikaan (jos ei ole kyse esim pitkän matkan päästä tulleista vieraista).

Meillä on ollut tilanne, että vieraita on tullut juuri silloin kun on perunat kiehumassa. Vierailusta oli sovittu kyllä jo edellisenä päivänä. Aloin tekemään ruokaa, vaikka tiesin vieraiden olevan tulossa, koska se oli kuitenkin saatava valmiiksi, että kaksivuotias saa syödä vieraiden lähdettyä ennen päiväuniaan. Itse kävin syömässä keittiössä sillä aikaa kun muu perhe ja vieraat olivat olohuoneessa seurustelemassa, koska tiesin, etten muuten ehtisi syömään ennen kuin illalla. Kahvit tarjouduin keittämään, mutta eivät halunneet. Ruokaa en tarjonnut, koska sitä oli rajallinen määrä. Tiedän, kamala olin.

Yhteistyössä