Kyllä yleensä tarjoan, jos on etukäteen sovittu vierailu. Yleensä kuitenkin esim kun paras kaverini tulee käymään, en aina keitä kahvia. Tulee ensinnäkin yllättäen (en pidä pahana) ja käy äkkiä ja hän tulee yleensä töiden jälkeen, eli siihen aikaan kun olen juuri itse juonut kahvit ja on itsekin juonut kahvit. Tämä kaverini kyllä ymmärtää, jos en keitä tai edes huomaa/ehdi kysyä enkä itsekään hänen luonaan käydessä odota tarjoiluja.
Meillä käy aika paljon yllätysvieraita ja he käyvät yleensä niin nopeasti, etten ehdi edes kysyä haluavatko kahvia, kun ovat jo lähdössä. En kuitenkaan heti ovensuussa kysy haluavatko jotain, ensin jutellaan kuulumiset sun muut asiat.
Mikä pakko aina on tarjota? Minä en ainakaan välttämättä edes huomaisi pahastua vaikkei kahvia tarjottaisikaan (jos ei ole kyse esim pitkän matkan päästä tulleista vieraista).
Meillä on ollut tilanne, että vieraita on tullut juuri silloin kun on perunat kiehumassa. Vierailusta oli sovittu kyllä jo edellisenä päivänä. Aloin tekemään ruokaa, vaikka tiesin vieraiden olevan tulossa, koska se oli kuitenkin saatava valmiiksi, että kaksivuotias saa syödä vieraiden lähdettyä ennen päiväuniaan. Itse kävin syömässä keittiössä sillä aikaa kun muu perhe ja vieraat olivat olohuoneessa seurustelemassa, koska tiesin, etten muuten ehtisi syömään ennen kuin illalla. Kahvit tarjouduin keittämään, mutta eivät halunneet. Ruokaa en tarjonnut, koska sitä oli rajallinen määrä. Tiedän, kamala olin.