Vieraanvaraisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maaret"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun anoppi on sen verran oman navan ympärillä pyörijä, ettei välttämättä vaivaudu tarjoamaan vieraille mitään, jos itsellä on vaikka maha kipeä. Kerran mentiin yökylään yli kolmen tunnin matkan takaa iltasella ja tarjoiluna oli näkkäriä ja teetä. Jos olis ollu tosi nälkä, olisin pyytänyt ruokaa, mutta silloin vain ajattelin että jos on noin ääliö niin enpä viitsi vaivata. Jos menee omien eväiden kanssa, anoppi loukkaantuu.

[QUOTE="miniä";23522419]Mun anoppi on sen verran oman navan ympärillä pyörijä, ettei välttämättä vaivaudu tarjoamaan vieraille mitään, jos itsellä on vaikka maha kipeä. Kerran mentiin yökylään yli kolmen tunnin matkan takaa iltasella ja tarjoiluna oli näkkäriä ja teetä. Jos olis ollu tosi nälkä, olisin pyytänyt ruokaa, mutta silloin vain ajattelin että jos on noin ääliö niin enpä viitsi vaivata. Jos menee omien eväiden kanssa, anoppi loukkaantuu.[/QUOTE]
En minäkään alkaisi vatsa kipeänä kokkailemaan, mutta pyrkisin hommaamaan jotain helppoa valmisruokaa. Jos vasta illalla menitte kylään, niin tee ja näkkileipä sopii iltapalaksi, vaikka se nyt ei mikään varsinainen vierasruoka olekaan. Näkkileipähän on tosi hyvää.

Jaa, no sinä varmaan lukisit meidät näihin "vierasvarattomiin". Kahvit/teet/mehut ja keksit/pullat (jos sattuu olemaan, ei käytetä kovin paljon itsekään) kyllä vieraille tarjotaan, mutta ruokapöytään ei kutsuta, ellei ole sitten kauempaa vieraat ja erikseen sovittu. Syynä se, että laitamme aina juuri sen verran ruokaa kuin syömme, ja muutenkin tuntuu oudolta, että PITÄISI ruokapöytään kutsua, ei täällä päin ainakaan ole kovin tavallista. Eikä siitä kukaan loukkaannu, herranen aika sentään!

Olisi mielenkiintoista kuulla näiden ''vierasvarattomien'' kommentteja! Kun heitä niin paljon kuitenkin näkyy oleva, mutta tähän on osallistunut vain toinen puoli. Eli kertokaa, mikä on syy sille,ettette tarjoa edes mehu- tai vesilasillista vieraille, saati sitten kutsu syömään jos itse olette pöytään menossa? Kuulostaa nimittäin erittäin epäkohteliaalle!

Mullakaan ei ole kahvinkeitintä, mutta kysyn aina vierailta, että haluavatko jotain muuta juotavaa. Jos olen tiennyt tulosta etukäteen, olen käynyt kaupassa ostamassa varuiksi esim. kivennäisvettä, limsaa tai mehua ja jotain keksejä. Enkä todellakaan kehtaisi itse syödä mussuttaa kysymättä vierailta haluavatko hekin.

Mä kysyn että otatteko kahvia, monet sanoo ei kiitos nyt. Mä uskon kerrasta, en jaksa alkaa tarjoamaan montaa kertaa, vaikka ehkä kolmannella kerralla vieras voisi suostua.

Mä kysyn aina ensin juotko kahvia teetä tms. Väkisin en ketään pöytään istuta.
Jos meille tulee ihmisiä kylään ruoka-aikaan niin pyydän heitä syömään.
Jos meillä on lasten kavereita niin tarjoan heille ruokaa jos on ruoka-aika, tai jos olen leiponut niin pyydän pöytään.
Kuivin suin ja tyhjin mahoin meillä ei tarvitse olla, ellei itse niin tahdo.

[QUOTE="vieras";23522459]En minäkään alkaisi vatsa kipeänä kokkailemaan, mutta pyrkisin hommaamaan jotain helppoa valmisruokaa. Jos vasta illalla menitte kylään, niin tee ja näkkileipä sopii iltapalaksi, vaikka se nyt ei mikään varsinainen vierasruoka olekaan. Näkkileipähän on tosi hyvää.[/QUOTE]

Jahas, unohtui alkuperäisestä aika olennainen asia: anoppi ei siis ollut mahataudissa, vaan mahakipu tuli jos hän söi jotain. Näihin kipuihin olen näiden 10 v. aikana oppinut suhtautumaan hieman skeptisesti. Joka kerta vaivaa jokin: maha, selkä, pää, jalka jne. ja aina se on vähintään syöpä tai sydäri joka on tulossa.

Mutta siis ihan oikeasti, jos tulee sovittuja vieraita yökylään pitkän matkan takaa, ei näkkäri ole riittävä tarjoomus klo 19 illalla. (Itselleen anoppi toki kävi myöhemmin tekemässä jotain syötävää.) Ärsyttävintä on, ettei koskaan voi tietää pitäisikö mennä eväiden kanssa, maha täynnä grilliruokaa vai odotetaanko paikalla sittenkin ruoan kanssa.

Yhteistyössä