kaveripariskunnan käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt

Vieras
mitä mieltä tämmöisestä olette rakkaat mammat.

meillä on yks kaveripariskunta jonka lapsen epävirallisia kummeja me olemme. käymme aika ajoin tervehtimässä perhettä ja lasta mutta nämä eivät koskaan eivätkä ikinä edes tervehdi meidän lastamme sinne mennessämme. muutenkin keskustelu tämän pariskunnan kanssa vaikeaa koska itse pitää koko ajan pitää puhetta yllä. ovat aika hiljaisia molemmat...
minua on alkanut ärsyttämään tuo ettei omaa lastamme huomioida ollenkaan. tämän kaveripariskunnan toinen osapuoli on oman lapsemme kummi, eikä hänkään huomioi yhtään lastamme. jos kahvia juomme lapsellemme ei edes tarjota mitään. itse aina kysyn olisiko mehua tms. koskaan ei kuitenkaan ole. tarjoaisivat vaikka omenaa tms niin tulis lapselle hyvä mieli eikä tartte kuivin suin istua vesilasin kanssa. itse ainakin tarjoan aina jotain myös lapsi vieraille.

he kyllä tahtovat meitä kylään ja käyvät meilläkin, mutta ovat vain tuon tyylisiä. nyt meidän lapsellemme sattui ikävä tapaturma jonka johdosta jouduimme ambulanssiin turvautumaan. tämän kaveripariskunnan nainen soitti seuraavana iltana kertoakseen kuinka heidän lapsensa on oppinut istumaan. minä kerroin omamme tapaturmasta ja tämä totesi vain että joo kuulinkin siitä. ei mitään kumemmpaa, ja sama hehkutus istumaan oppimisesta jatkui. otti todella päähän kyllä että jos meidän lapsemme melkein menehtyi hän vain hehkuttaa istumaan oppimisesta.

on mennyt hieman maku kylästellä tuolla ja olla muutenkaan sen kumemmpaa tekemisissä. käymme toki tervehtimässä lasta mutta muuten käydään aika harvakseltaan. mites te tekìsitte? eikä tämä heidän käytös johdu ilkeydestä tms vaan ehkä pikemminkin...hmm.. hienoisesta typeryydestä uskoisin. jos nyt niin voi sanoa...

Ikävää. Jotkut ovat tuollaisia ettei heitä kiinnosta kuin oman perheen asiat, tunnen yhden tällaisen ihmisen. Ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta mikään muu. No, tämä kyseinen ihminen ei myöskään ole liialla älyllä pilattu, joten...

Kuulostaa selvästi siltä, että tarjontaa kavereista ei ole riittävästi, että voisi samantien erottautua kyseisistä ihmisistä. Pitää vaan kyräillä selän takana.

Ainakin omalta kohdalta voin sanoa, että aikansa tuollaista jaksaa. Mutta sitten menee kuppinurin ja yhteyden pito vain harvenee kun ei vaan jaksa yrittää jos ei homma toimi niin ei toimi, itsellä olisi kyllä keittänyt tuon mainitsemasi tapaturman jälkeen täysin. Jos kyläilyistä jää pahamieli, niin ei sinne kannata mistään velvollisuuden tunnosta mennä, ei ystävyys toimi jos toinen joutuu kokoajan pinnistelemään.Eikä välinpitämättömiä kummeja tarvitse kutsua lapsenkaan juhliin. Kun ei kiinnosta ei kiinnosta.

Kuulostaa ihan lapseni tädiltä, yhtä tökeröä käytöstä. Sinun on vaan päätettävä oletko tekemisissä vai et, itse päätin kyläillä mutta en enää kerro kovin henkilökohtaisia etten pahoita mieltäni kun ei hän noteeraa muiden asioita millään tavalla. Omistaan kyllä kertoo suureen ääneen, juntteja mitä juntteja.

PItäisikö teidän sit sanoo heille, että minkälaista kohtelua toivotte? Koska nehän taitaa olla vähän tyhmiä, jos ne ei tajua esim. tarjota lapsellenne mitään? Niillä on varmaan jotain semmosta vippaa, joka estää tajuamasta, joten tarvitsevat ehkä, että sinä opetat heille.

Eiköhän se olisi viisainta, että ottaisitte asian ihan reippaasti ja rehdisti esille. Sanoisitte, miten te asian näette ja kysytte siinä samalla, että mistä kenkä puristaa. Aika omituista meininkiä, jos eivät itse tajua tuollaisia asioita - noiden pitäis mun mielestä tulla ilman, että pitää erikseen mitään sanoakaan. Paras kuitenkin sanoa ja katsoa, muuttuuko tahti.

Tulee mieleen ihan eräs tapaus, jossa kaksi perhettä (molemmat perheitä, joissa siis vanhemmat + 1 lapsi) matkustivat yhdessä oliko se nyt Tallinnaan. Molemmilla perheillä oli omat hotellihuoneensa. Vanhemmat olivat tupakoitsijoita molemmissa perheissä. Kas kas, toisen lapsen vanhemmat tulivat tupakalle sinne näiden toisten huoneisiin "Koska meidän lapsi ei tykkää" - ikään kuin se toinenkaan lapsi olisi pahemmin siitä tupakoitsemisesta nauttinut (vaikka ikkunan ääressä polttivatkin ja savu meni sitä kautta ulos) vaikka ei mitään viitsinyt valittaa. Ja lapsen mieleen tuli: "Mikä siitä toisesta lapsesta tekee paremman, että sillä on jotenkin eri oikeudet kuin minulla?"

No tuo kahvipöytäjuttu voisi selittyä sillä, että eivät itse harrasta mehuja tai tarjoa omalle lapselleen, pitävät epäterveellisenä tms. Miksi lapsesi istuu "kuivinsuin", eikö ole muuta tarjolla kuin kahvia?

Sen sijaan tuo, että ei osoiteta mitään mielenkiintoa teidän lasta kohtaan ja ei edes kysytä vointia tapaturman jälkeen, se onkin jo kummalisempi juttu. No hekä senkin voisi selittää niin, että eivät halunneet ryhtyä "utelemaan", mutta olisi kait sitä nyt jotenkin voinut kommentoida ja osoittaa empatiaa.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että jos tapaamiset alkavat ahdistaa, ei kohteliaisuudesta tarvitse väkisin niitä jatkaa. Kyllähän useinkin niin voi käydä, että ystävät erkanevat jos ollaan eri aallonpituuksilla tai elämäntilanne täysin erilainen, ilman että on mitään toisten outoa käytöstä taustalla.

Onhan tuo tökeröä käytöstä, mutta mun mielestä sun pitäisi kantaa vastuuta ystävyyssuuhteestanne sen verran, että kerrot missä mättää. Ymmärrän että se voi olla vaikeaa, mutta niinhän ne ihmissuhteet monesti ovat. Kerrot vain että: "Tuntui tosi pahalle, kun meidän lapsen tapaturma ei hetkauttanut teitä mitenkään".
Noista tarjoamisista sen verran, että jotkut ovat niin moukkia, että jos heidän lapsensa on vielä vauva niin eivät tajua tarjota muille lapsivieraille mitään. Varsinkin kun on ihan tavallista että lapsilla on omia eväitä mukana. Minä kysyisin jo puhelimessa etukäteen, että onko siellä kahvipöydässä jotain lapselle vai otanko eväät mukaan. Ei sellaisessa kysymisessä ole mitään pahaa. Meillä on allergiset lapset ja usein soitan ja kysyn otanko eväät mukaan. Jos he loukkaantuvat niin ongelma on siellä päässä.

Jos he ovat tyhmiä, ei se tarkoita sitä että sinunkin täytyy olla. Ainakin toinen näistä ihmisistä on ollut teille tärkeä kun olette kummiksi pyytäneet. Näkisin siis hieman vaivaa.

Yhteistyössä