annat lahjaksi 20e rahaa, hävettääkö?

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:
Olen antanut kummipojalleni 20? 9v lahjaksi ja hän totesi, että sai kyllä isovanhemmilta 100?. Mutta kun en ole aikonutkaan muiden kanssa alkaa kilpailla :eek:
Tästä sen näkee miten ei arvosteta rahaa samalla tavalla kuin ennen. Ite oisin todella tyytyväinen 20 ?, 100? jo varmaan sekoaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu...:
Häh? Mikä juhla ja kenelle annan? yksin vain koko perheeltä?
ihan kelle vaan vaikka häälahjaksi.. minusta ei ole häpeä antaa lahjaa, toki olis kiva antaa kuu, muttei se ole mahdollista. olen myös melkein aina kiitollinen lahjasta. (melkein.. silloin harmittaa kun mummo tuo jotain krääsää joka kestää 2min, ja joutuu laittaa roskiin)

riippuu...
Olen antanut kummipojalleni 20? 9v lahjaksi ja hän totesi, että sai kyllä isovanhemmilta 100?. Mutta kun en ole aikonutkaan muiden kanssa alkaa kilpailla :eek:
No jos olisin ton pojan äiti ni olisin kyll ottanu pieneen puhutteluun. Todella raivostuttavaa että opetetaan jo pienestä pitäen siihen, ettei arvosteta mitään. Räkänokkapr*e :(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Tästä sen näkee miten ei arvosteta rahaa samalla tavalla kuin ennen. Ite oisin todella tyytyväinen 20 ?, 100? jo varmaan sekoaisin.
Meillä ainakin isovanhemmat antaakin enemmän kuin tädit ja sedät, ja kummit kanssa enemmän.

Musta
20 on iso raha nuorelle. Tai pitäisi olla! Jos vanhemmat on totuttaneet isommille "tuloille" lapsensa, niin vika on heissä, korjatkoon erheensä keskustelemalla lapsen kanssa. Ei tod. hävetä, tuon summan annan yleensä nuorille lahjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Muistan kun sain rippilahjaksi 500mk ja sanoin äidilleni, että onkohan tälle vanhalle pariskunnalle tullut joku virhe, ja aikovatkin antaa 50? :)
Ja onhan 20? sentään 120mk :saint:

Ja lisään vielä, että opiskelija olen ja kesällä tulee vain lapsilisä... ei niistä kummoisiakaan anneta.

Mun mielestä tuon ikäiselle 10-15e on ihan riittävä.
Itsekin olen kummipojilleni antanut tämän verran synttäri/joululahjaksi eikä valituksia ole kuulunut.

Euron myötä on jotenkin tuo lahjaraha suurentunut merkittävästi kun ihmiset antaa saman määrän rahaa euroissa kuin mitä olisi ollut markoissakin. Eli 50mk ja 50e.

20? on hyvä lahja esim. rippi- tai kastelahjaksi lapselle :)
Häälahjaksi antaisin enemmän, tietysti rahatilanteen mukaan. 20?/hlö on sillon miusta hyvä summa. Meiän perheeltä se olis 60?.

Markka-aikaan annoin pikkusiskolle rippilahjaksi 50mk ja äitin mielestä se oli liikaa :) Nykyään se olis alle kymppi ja noloahan se olis rippilahjaksi antaa esim. 8? :whistle: Tulis pihi olo jo itellekin.

vieras
Hiukan aiheen vierestä, mutta asiaa sivuten... Silloin, jos on merkittävämpi juhla (ylppärit tai rippijuhlat tms.) on mielestäni mukavampaa antaa jotain muistoksi jäävää - etenkin, jos ei ole mahdollisuutta tai tarkoitus antaa isoa summaa. Toinen juttu on, jos rahalle on tarvetta ja juhlan päähenkilö on nimenomaan rahaa toivonut. Omalla tyttärellä on rippijuhlat ja mummolta toivoin, että ostaisi mieluummin jonkin - vaikka pienenkin - lahjan kuin antaisi rahaa. Niillä lahjoilla voi olla myöhemmin iso tunnearvo :). Sen sijaan alkuperäiseen kysymykseen: Itse voisin antaa hyvin synttärilahjaksi lapselle tai nuorelle 20 euroa ja jos joku minulle antaisi ko. summan, osaisin sitä kyllä arvostaa, mutta mieluummin sitten itse ottaisin vaikka kukkasen tai jonkin muun pienen huomioinnin, jonka lahjan antaja olisi itse valinnut.

20e lapselle ei ole liian vähän, mutta häälahjaksi antaisin enemmän.
Veljeni antoi 11.v pojalleni 10e lahjaksi. Kieltämättä se tuntui kyllä aika vähältä. Mutta jokainen tyylillään... :| Ja poika oli kuitenkin ihan tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
ja jos hävettää niin miksi? :eek:

jos saat 20e rahaa lahjaksi, kiroatko antajan pihiksi sontaläjäksi?
Ei hävetä, koska raha ei kasva puussa. Ja jos saan joltain niin välttämättä en ota sitä vastaan...

Yhteistyössä