Ammattisi ja paljonko jää käteen kk:ssa?

  • Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti
"mami"
Opiskelija, noin 400€.

Opiskelija 1100 tuloilla, aika hurjaa lainaa nostat. Jos käyt töissä, on aika harhaanjohtavaa laittaa että pelkkä opiskelija. Tukia ei nosteta ikinä kun nyt kaikki luulee että opiskelijat on kroisoksia :)
 
"noo"
[QUOTE="Pirskatti";29402306]Lähinnä toi palkan vähyys, kun miettii minkälaista työ on ja joutuu tekemään öitä ja iltoja. Vastuuta on paljon ja tekee tärkeää työtä, mutta silti palkka jää tonne 2000€ tai alle. Mun mielestä ei vaan oikeen kohtaa palkka ja työnkuva.[/QUOTE]

Mää oon taas aatellu että mitä ne hoitajat ruikuttaa palkoista, kun ne kuitenki on aika hyvät (kaikki mitkä menee yli 1000€ on hyvä)
 
[QUOTE="mami";29412283]Opiskelija, noin 400€.

Opiskelija 1100 tuloilla, aika hurjaa lainaa nostat. Jos käyt töissä, on aika harhaanjohtavaa laittaa että pelkkä opiskelija. Tukia ei nosteta ikinä kun nyt kaikki luulee että opiskelijat on kroisoksia :)[/QUOTE]

Työvoimapoliittinen opiskelija. Liiton päivärahalla.
 
No on kyllä myös mun mielestä hoitoalalla hyvät palkat. Etenkin lähihoitajilla suhteessa koulutuksen tasoon. Minä samantasoisella koulutuksella (merkonomi) sain parhaina aikoina kaupassa bruttona 2000€/kk. Olin korkeimmassa palkkaryhmässä ja ryhmänvastaavana, eli sain vielä vastuulisää. 2-vuorotyötä ja täysillä tunneilla.

Nykyään saan niin surkeaa palkkaa, etten kehtaa edes sanoa :D. Kaupallisella alalla edelleen. Ja koulutukseltani olen siis yo-merkonomi ja leipuri.

Ei minusta olisi hoitajaksi ja arvostan heitä. Silti mielestäni on uskomatonta, että palkasta maristaan.
 
sossu
Sosiaalityöntekijä.
Työ: Päivätyö, normi viikkotyöaika, 2 ikälisää (5 ja 10v) , yksi kielilisä (ruotsi), yksi vaativan työlueenlisä.
Verotus: Keskimääräinen kuntavero, täydet väennykset asunnon lainoista.

Verojen jälkeen käteen jää noin 2450e/kk.
 
"Hoitaja"
No on kyllä myös mun mielestä hoitoalalla hyvät palkat. Etenkin lähihoitajilla suhteessa koulutuksen tasoon. Minä samantasoisella koulutuksella (merkonomi) sain parhaina aikoina kaupassa bruttona 2000€/kk. Olin korkeimmassa palkkaryhmässä ja ryhmänvastaavana, eli sain vielä vastuulisää. 2-vuorotyötä ja täysillä tunneilla.

Nykyään saan niin surkeaa palkkaa, etten kehtaa edes sanoa :D. Kaupallisella alalla edelleen. Ja koulutukseltani olen siis yo-merkonomi ja leipuri.

Ei minusta olisi hoitajaksi ja arvostan heitä. Silti mielestäni on uskomatonta, että palkasta maristaan.
Ota huomioon se, että hoitajat ovat vastuussa ihmishengistä myös ne lähihoitajat. Annetaan ihmisille lääkkeitä ja pistetään insuliinia, mieti mikä vastuu annetaan ihmisille. Työ on rankkaa niin fyysisesti kuin henkisesti, joissakin paikoissa vähemmän rankkaa mutta joissakin paikoissa taas todella rankkaa.

Se on niin helppo arvostella kun ei itsellä ole kokemusta hoitoalasta.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
IT-Asiantuntija
[QUOTE="Elli";29401757]Itse olen lähihoitaja vanhuspuolella. Teen kaksivuorotyötä ja on kaikki mahdolliset lisät. Käteen jää kk:ssa 2100-2300€+km korvaukset (n.200€/kk)[/QUOTE]

2250€. Palkka laskenut työpaikan vaihdon myötä 25%.
 
drdr
Lääkäri (erikoistuva). Keskimäärin jää käteen noin 3500-4000 €. Riippuu päivystysten määrästä. Lisäksi olen ammatinharjoittajana yksityisellä lääkäriasemalla, joka tuo lisätuloja tuon noin 4000 euron päälle.
 
"Moi"
[QUOTE="nauris";29402678]Kyllä tästä ketjusta taas huomaa, kuinka Suomessa on pienet tuloerot. Pienellä koulutuksella saa vain noin tonnin vähemmän käteen kuin korkeakoulutetut - tai jopa saman verran![/QUOTE]

onko sun mielestä tämä pieni tuloero jos tonni eli korkeekoulutetut saa esim. 2700e ja muut 1700e, kyllä nämä 1700e ovat jo pienituloisia, heille tonni tekee ihmeitä. Pitäiskö korkeekoulutettujen saada huippuliksaa?

Itse olen 7,2 keskiarvolla läpässy yläasteen, olen asiakasneuvoja+provikat käteen jää 2200-2900e kuussa
 
[QUOTE="Hoitaja";29413159]Ota huomioon se, että hoitajat ovat vastuussa ihmishengistä myös ne lähihoitajat. Annetaan ihmisille lääkkeitä ja pistetään insuliinia, mieti mikä vastuu annetaan ihmisille. Työ on rankkaa niin fyysisesti kuin henkisesti, joissakin paikoissa vähemmän rankkaa mutta joissakin paikoissa taas todella rankkaa.

Se on niin helppo arvostella kun ei itsellä ole kokemusta hoitoalasta.[/QUOTE]

En mä arvostele työstä, vaan marinasta palkan suhteen. Fyysisesti ja henkisesti raskaita töitä ja paljon muitakin ja myös niitä, jossa vastuuta on vaikka millä.

Lähinnä suhteellisuudentajua ihmettelen. Kun tosiaan moni korkeakoulutettu saa samaa palkkaa ja vähemmänkin. Ja monet meistä muista matalakoulutetuista voi vaan haaveilla kahden tonnin nettopalkasta.

Muoks: ja olen ainakin ymmärtänyt, että esim. lääkkeet jaetaan ohjeistuksen mukaan, eikö? Ja ohjeet tulee lääkäriltä. Silloinhan vastuu on lopulta heillä. Riittää kun toimii ohjeiden mukaan. Vai eikö näin ole? Mä en tiedä, sillä kuten sanoin: minusta ei olisi hoitoalalle ja arvostan lähihoitajia, sairaanhoitajia ja lääkäreitä kyllä. Niin ja terveydenhoitajia myös :). Pointtina tosiaan koulutuksen taso suhteessa palkkaan. Mielestäni se on vähintäänkin hyvä jos lähihoitajilla yleisesti on nettopalkka parin tonnin luokkaa.

En tiedä olenko ihan väärässä, mutta ainakin käsittääkseni esim. poliisit ja palomiehetkin on korkeintaan samoissa palkoissa. Todennäköisesti tienaavat hekin vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
sh
Itse asiassa sairaanhoitaja saa antaa paljonkin lääkkeitä ilman lääkärin määräystä, tietyt toimipaikkakohtaiset rajoitukset toki on. Lisäksi sairaanhoitajan vastuulla on potilaiden lääkityksien tarkistus ovatko ajantasalla ja mitä lääkkeitä on menossa ja milläkin annostuksella sekä se että mihin aikaan mikäkin lääke ohjelmoidaan menemään, koska lääkkeiden teho voi muuttua jos ne annetaan jonkin tietyn lääkkeen kanssa samaan aikaan. Kaikki tämä on sairaanhoitajan vastuulla. Kovin moni ei oikeasti tiedä kuinka paljon sairaanhoitaja vastaa potilaan hoidosta.

Yllättää tosiaan nuo lähihoitajien palkat, kun ne on samalla tasolla sairaanhoitajan kanssa eikä se vastuu ole läheskään niin suuri.
 
"hoitsu"
Itse asiassa sairaanhoitaja saa antaa paljonkin lääkkeitä ilman lääkärin määräystä, tietyt toimipaikkakohtaiset rajoitukset toki on. Lisäksi sairaanhoitajan vastuulla on potilaiden lääkityksien tarkistus ovatko ajantasalla ja mitä lääkkeitä on menossa ja milläkin annostuksella sekä se että mihin aikaan mikäkin lääke ohjelmoidaan menemään, koska lääkkeiden teho voi muuttua jos ne annetaan jonkin tietyn lääkkeen kanssa samaan aikaan. Kaikki tämä on sairaanhoitajan vastuulla. Kovin moni ei oikeasti tiedä kuinka paljon sairaanhoitaja vastaa potilaan hoidosta.

Yllättää tosiaan nuo lähihoitajien palkat, kun ne on samalla tasolla sairaanhoitajan kanssa eikä se vastuu ole läheskään niin suuri.
Samaa mieltä, omasta palkastani en antaisi pois (minulla myös iso vastuu: leikkausvalmistelut, leikkauksen jälkeinen tarkkailu+ hoito, katetroinnit, lääkkenjaot pl. IV:t, hoitajalähetteet, haavahoidot, jatkuva tarkkailu ja raportointi voinnista, avustaminen esim. Cystofixin laitossa/vaihdossa, näytteenotot jne. lista on loputon) mutta sairaanhoitajille soisin isompaa liksaa juuri em. syiden vuoksi. SH:t tekevät usein myös lääkäreille kuuluvia töitä, palkassahan ne ei tietenkään näy...
 

Yhteistyössä