Ammattisi ja paljonko jää käteen kk:ssa?

  • Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelen todella...!
--

Yllättää tosiaan nuo lähihoitajien palkat, kun ne on samalla tasolla sairaanhoitajan kanssa eikä se vastuu ole läheskään niin suuri.
Tätä ketjua lukiessa minä kiinnitin huomion aivan samaan asiaan. Ihmettelen todella sitä, että moni sairaanhoitaja ilmoittaa palkakseen lähes saman, jotkut jopa pienemmän summan, kuin moni lähihoitaja täällä!

Onko lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkoissa todella niin pieni ero?? Siis heillähän on aivan eritasoinen koulutus ja ymmärtääkseni vastuu/työnkuvakin on erilainen? Tienaako korkeakoulutettu sairaanhoitaja todella noin vähän?

(Ja tarkennuksena, että itse en ole hoitoalalla - siksi ehkä asiaa ihmettelenkin... :D )
 
lädehode
Lähihoitaja, työssä lastenhoitajana päiväkodissa. Käteen jää hiukan reilu 1400 €/kk. Ei tällä hilluta ei. Vuorotyö tois vähän enemmän liksaa mutta päivätyö parempi ku oma muksu hoidossa ja olen yh.
 
"Hehe"
Riippumatta arvoasetelmista, niin kuullostaahan se vähän hassulta, että lähihoitajat saattavat saada parempaa palkkaa kuin heidät kouluttaneet opettajat (ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta ja opettajana 2. asteella).
 
"Onneli"
Sairaanhoitaja keskisuuren kaupungin palveluksessa, päivätyö, netto n. 1700 sisältäen 2 kokemuslisää (5 v. + 10 v.). Aiemmin olin samassa puljussa lähihoitajan vakanssilla ja bruttopalkka oli kutakuinkin 200 euroa pienempi.
 
En mä arvostele työstä, vaan marinasta palkan suhteen. Fyysisesti ja henkisesti raskaita töitä ja paljon muitakin ja myös niitä, jossa vastuuta on vaikka millä.

Lähinnä suhteellisuudentajua ihmettelen. Kun tosiaan moni korkeakoulutettu saa samaa palkkaa ja vähemmänkin. Ja monet meistä muista matalakoulutetuista voi vaan haaveilla kahden tonnin nettopalkasta.

Muoks: ja olen ainakin ymmärtänyt, että esim. lääkkeet jaetaan ohjeistuksen mukaan, eikö? Ja ohjeet tulee lääkäriltä. Silloinhan vastuu on lopulta heillä. Riittää kun toimii ohjeiden mukaan. Vai eikö näin ole? Mä en tiedä, sillä kuten sanoin: minusta ei olisi hoitoalalle ja arvostan lähihoitajia, sairaanhoitajia ja lääkäreitä kyllä. Niin ja terveydenhoitajia myös :). Pointtina tosiaan koulutuksen taso suhteessa palkkaan. Mielestäni se on vähintäänkin hyvä jos lähihoitajilla yleisesti on nettopalkka parin tonnin luokkaa.

En tiedä olenko ihan väärässä, mutta ainakin käsittääkseni esim. poliisit ja palomiehetkin on korkeintaan samoissa palkoissa. Todennäköisesti tienaavat hekin vähemmän.
Ei ole. Jos lääkäri määrää väärin, ja minä annan sen lääkkeen ja potilas kuolee, olemme syytteessä sekä minä että lääkäri.
Ja lääkäri määrää meillä vaikkapa morphiinin jatkuvana infuusiona, xxmg/xxxml G5%, nopeudella 3ml/h.
Minäluen sen koneelta, valitsen oikean valmisteen, mittaan määrän, laitan sen oikeaan määrään oikeaa nestettä, letkutan, kytken potilaaseen, ohjelmoin koneen ja infuusio voi alkaa. Jos laitankin vahingossa jonkun noista väärin, voi potilas olla muutaman minuutin päästä aika eloton..
Teen ja annan useita suonensisäisiä lääkkeita vuorossa, lääkäri on ne näpytellyt koneelle. Lisäksi verituotteet, ja niiden annossa on myös oltava todella tarkkana, tai potilas voi saada henkeäuhkaavia komplikaatioita.Minä olen vastuussa.
Virheitä sattuu, koska olemme ihmisiä, ja meidän on sen kanssa tultava toimeen. Eli vastuu on valtava (lapsia hoidamme), palkka bruttona sen 2800-3300/kk lisineen. Yhtä skarppi pitää olla oli yö tai päivä
 
"Sissos"
Katsastelin noita lukemia ja aloin miettiä omaa palkkaani,joka kulki kutakuinkin vastausten keskivaiheilla. Sitten heräsi kysymys että paljonko teillä on vuositulot, kun itsearvioin kk-ansioikseni n.2400-2600 eur, mutta vuosiansioni ovat kuitenkin n. 47000 eur.. Eli ainakin epäsäännöllistä vuorotyötä tekevällä tulot "heittää"vallan paljon.
 

Yhteistyössä