Ammattiliitto vs. YTK

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa:
YTK:ssa et todellakaan saa ilmaista lakiturvaa. Joudut myöskin työtaistelussa töihin, kun muut ovat lakossa. Tehyn jäsenet saavat parempaa palkkaa kuin muihin liittoihin kuuluvat tai liittoihin kuulumattomat. Ammattiyhdistyksillä hyviä lomakohteita edullisesti, kuntoremontteja, koulutusta, paljon kaikenlaista tapahtumaa ym. Ammattiyhdistys on vain kaikin tavoin järkevämpi ja parempi. Ja siksi toisekseen ei ole edes olennaisesti kalliimpi.

Ei se lakiturva ole ilmaista liitoissakaan, sillä liitoille maksetaan korkeampaa jäsenmaksua kuin YTK:hon. Lakossa olevillehan ei makseta palkkaa, joten kaikki eivät välttämättä halua edes lakkoilla. Itse en ainakaan tässä rahatilanteessa siihen pystyisi. Tuo Tehyn tupo, jonka mukaan korotukset maksettiin ainoastaan Tehyn jäsenille rikkoo Apulaisoikeuskansleri Puumalaisen mukaan yhdenvertasuuslain syrjintäkieltoa. Siitä tuli päätös viikko sitten. Lomakohteet ja kuntokuurit voi maksaa omasta pussista, liiton jäsenmaksuista säästyneillä rahoilla. työntekijöiden koulutuksesta vastaa pääsääntöisesti työnantaja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pauliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse kuulun ammattiliittoon (toistaiseksi), mutta eroan sillä sekunnilla, jos sopimuksissa väläytelty lakko alkaa. Ammattiliitot eivät aja pätkätyöläisten asiaa, vaan heitä kiinnostaa ainoastaan vakituisten jäsenten työehdot. Nytkin meillä tilanne on se, että vakityöntekijän tilalle palkataan sijainen ainoastaan 4-5 kk:ksi kerrallaan ja sitten näitä pätkäsopimuksia ketjutetaan vuosikausia niin, että välillä on useamman kuukauden työttömyysjaksojakin. Mutta eipä liittoa tämä asia ole kiinnostanut missään vaiheessa. Miksi siis alkaisin lakkoon varsin hyväosaisten vakituisten työntekijöiden puolesta, puolustamaan heidän asioitaan kun itsellä asiat on miljoona kertaa surkeammin eikä ketään se tunnu kiinnostavan...?

Kokoa jan ajetaan pätkäläisten asiaa ainakin Tehyssä.

En kuulu Tehyyt... Kaikki ammattiliitot eivät todellakaan aja pätkätyöläisten asemaa. Surullisen kuuluista esimerkki tästä on OAJ.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa:
YTK:ssa et todellakaan saa ilmaista lakiturvaa. Joudut myöskin työtaistelussa töihin, kun muut ovat lakossa. Tehyn jäsenet saavat parempaa palkkaa kuin muihin liittoihin kuuluvat tai liittoihin kuulumattomat. Ammattiyhdistyksillä hyviä lomakohteita edullisesti, kuntoremontteja, koulutusta, paljon kaikenlaista tapahtumaa ym. Ammattiyhdistys on vain kaikin tavoin järkevämpi ja parempi. Ja siksi toisekseen ei ole edes olennaisesti kalliimpi.

Ei se lakiturva ole ilmaista liitoissakaan, sillä liitoille maksetaan korkeampaa jäsenmaksua kuin YTK:hon. Lakossa olevillehan ei makseta palkkaa, joten kaikki eivät välttämättä halua edes lakkoilla. Itse en ainakaan tässä rahatilanteessa siihen pystyisi. Tuo Tehyn tupo, jonka mukaan korotukset maksettiin ainoastaan Tehyn jäsenille rikkoo Apulaisoikeuskansleri Puumalaisen mukaan yhdenvertasuuslain syrjintäkieltoa. Siitä tuli päätös viikko sitten. Lomakohteet ja kuntokuurit voi maksaa omasta pussista, liiton jäsenmaksuista säästyneillä rahoilla. työntekijöiden koulutuksesta vastaa pääsääntöisesti työnantaja.

Lakossa olevilla liitto maksaa lakkoavustuksen nimellä ansiosidonnaista päivärahaa eli ilmaiseksi ei kotona olla.

Mulle suurin syy olla liitossa on se tuki, että jos joku asia mietyttää että mennkö oikein, mä voin soittaa liittoon ja varmistaa, ja jos ei ole ok niin ne hoitaa sen lakimiestappelupuolen mun puolesta työnantajan kanssa. Lakitoimistosta se vastaus MAKSAA ja työsuojelupiirissä on jonoa joten ns vähemmän tärkeät asiat hoidetaan sitten joskus.

Jos katsoo että ansiosidonnainen riittää niin fine, ytkhon sit mutta mä suhtaudun jäsenmaksuun (joka on siis kokonaan verovähennyskelpoinen) kuten mielenrauhavakuutukseen =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Lakiturva YTK maksaa 16?/vuosessa

YTK:n lakiturva on lähes yhtä tyhjän kanssa: se ei anna mitään apua työntekijälle mikäli työpaikan sisällä ilmenee erimielisyyksiä. Vasta kun ongelma eskaloidaan työpaikan ulkopuolelle, tuosta voi olla apua, mutta eipä sitä työpaikkaakaan enää sitten ole... Toisaalta oikeusturvan saa mihin tahansa kotivakuutukseen. YTK ei myöskään tarjoa luottamusmiehen palveluita yrityksen sisällä.

tää löytyy http://keskustelu.suomi24.fi/node/6823537

Olisi kiva saada faktatietoa joltain onko tosiaan näin että vasta raastuvassa autetaan? :o
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mua kiinnostas iahn käytännössä tietää että miten käy kun minut nyt todennäköisesti lomautetaan reilun vuoden päästä, niin maksetaanko kummastakin samalla tavalla korvausta, vai voiko siinä olla jotain eroa? uulun nyt Pamiin, mutta moni meidän työpaikalla kuuluu ytk:hon ja "painostaa" minuakin vaihtamaan. En vaan näe mitään syytä vaihtaa eikä he selkeästi osaa perustella kantaansa.

eiköhän ne erot ole hlökohtaisia. (mikä on palkka..)

Eli näiden järjestöjen välillä ei ole eroja käytännössä?
On tää nyt outo juttu, kun kukaan ei osaa vastata että onko eroa vai ei. Ymmärrän kyllä että se riippuu minun palkasta, mutta ei kai näiden kahden välillä ole eroa siitä mitä maksaisivat minulle?

YTK on pelkkä työttömyyskassa. Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimuksia. Vievät myös työntekijänsä lakkoihin halusivat tai eivät.
Monet ovat lopettaneet liittojen jäsenyyden lähinnä politiikan vuoksi. Vaikka liitot omasta mielestään ajavat työntekijöiden asiaa, monessa kohdin jäsenet ovat olleet eri mieltä liittojen kytkennöistä vasemmistopuolueisiin ja vaalitukiin ym. YTK on ylivoimaisesti Suomen suurin työttömyyskassa ja se ei ole poliittisesti sitoutunut mihinkään puolueisiin.

Suomessa työntekijöihin kuuluvat ihmiset äänestävät kuitenkin suurelta osin muita kuin vasemmistopuolueita, lähinnä vihreitä, kokoomusta ja Perussuomalaisia. Miksi siis antaisi omat rahansa ja tukensa toisella tavoin ajatteleville järjestöille kuulumalla ammattiliittoon, ennenkuin ammttiliitot tulevat menneen ajan maailmastaan tähän päivään toiminnassaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Lakiturva YTK maksaa 16?/vuosessa

YTK:n lakiturva on lähes yhtä tyhjän kanssa: se ei anna mitään apua työntekijälle mikäli työpaikan sisällä ilmenee erimielisyyksiä. Vasta kun ongelma eskaloidaan työpaikan ulkopuolelle, tuosta voi olla apua, mutta eipä sitä työpaikkaakaan enää sitten ole... Toisaalta oikeusturvan saa mihin tahansa kotivakuutukseen. YTK ei myöskään tarjoa luottamusmiehen palveluita yrityksen sisällä.

tää löytyy http://keskustelu.suomi24.fi/node/6823537

Olisi kiva saada faktatietoa joltain onko tosiaan näin että vasta raastuvassa autetaan? :o

YTK:n sivuilta ei löydy tietoa koko lakiturvasta, vai enkö osaa vaan etsiä? Olisin ollut utelias
 
Minä olen aika pienellä erikoisalalla, ja tuntuu että epävakaassa työllisyystilanteessa ei meinaa neuvoa löytyä mistään. Liiton kautta sitä on tarjolla, on neuvoa työnhakuun, kursseja miten työllistää itsensä jne. Minulle on ainakin nykytilanteessa monenlaista etua liittoon kuulumisesta. Jos olisi toisenlainen koulutus, ehkä tilanne olisi eri.
 
Jos pelkkä ansioturva kiinnostaa, niin liittoon voi liittyä VAIN työttömyyskassaankin, joka on ytk:n tasoa kustannuksiltaan.

Jos muukin apu kuin ansiosidonnainen päiväraha kiinnostaa, musta se on edullista maksaa liitolle. Riitatapuksessa tai epäselvyydessä ei tarvi olla satasia jemmassa.

Mä maksan n 2100 eur palkasta noin 20 eur/kk jäsenmaksuja. Musta se on edelleen halpa hinta mielenrauhasta.

Kukin tavallaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä olen aika pienellä erikoisalalla, ja tuntuu että epävakaassa työllisyystilanteessa ei meinaa neuvoa löytyä mistään. Liiton kautta sitä on tarjolla, on neuvoa työnhakuun, kursseja miten työllistää itsensä jne. Minulle on ainakin nykytilanteessa monenlaista etua liittoon kuulumisesta. Jos olisi toisenlainen koulutus, ehkä tilanne olisi eri.
Minä liityin kassaan sen vuoksi, että jos haluan joskus jäädä vuorotteluvapaalle, on se korvaus kassan kautta vähän isompi kuin ilman sitä. Ammattijärjestöni on pienen jäsenmäärän vuoksi pieni, se toimii yhdistyperiaatteella ja on ikäänkuin perheemme, se tukee, jos käy joku katastrofi, se ajaa työehtoasioitamme (emme ole enää virkamiehiä ) ja toimii linkkinä ulkomaisiin liittoihin ja jäsenten virkistystoiminnassakin mukana. Yhdistyksessä aion olla viimeiseen minuuttiin kun tätä ammattia harjoitan :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä olen aika pienellä erikoisalalla, ja tuntuu että epävakaassa työllisyystilanteessa ei meinaa neuvoa löytyä mistään. Liiton kautta sitä on tarjolla, on neuvoa työnhakuun, kursseja miten työllistää itsensä jne. Minulle on ainakin nykytilanteessa monenlaista etua liittoon kuulumisesta. Jos olisi toisenlainen koulutus, ehkä tilanne olisi eri.
Minä liityin kassaan sen vuoksi, että jos haluan joskus jäädä vuorotteluvapaalle, on se korvaus kassan kautta vähän isompi kuin ilman sitä. Ammattijärjestöni on pienen jäsenmäärän vuoksi pieni, se toimii yhdistyperiaatteella ja on ikäänkuin perheemme, se tukee, jos käy joku katastrofi, se ajaa työehtoasioitamme (emme ole enää virkamiehiä ) ja toimii linkkinä ulkomaisiin liittoihin ja jäsenten virkistystoiminnassakin mukana. Yhdistyksessä aion olla viimeiseen minuuttiin kun tätä ammattia harjoitan :)

No minä liityin liittoon ihan vähän aikaa sitten vasta, kun alkaa olla uuden työn etsiminen edessä. Aikaisemmin olen kuulunut kassaan, kun on ollut "selvät sävelet" siitä mitä tekee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja liitto:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Lakiturva YTK maksaa 16?/vuosessa

YTK:n lakiturva on lähes yhtä tyhjän kanssa: se ei anna mitään apua työntekijälle mikäli työpaikan sisällä ilmenee erimielisyyksiä. Vasta kun ongelma eskaloidaan työpaikan ulkopuolelle, tuosta voi olla apua, mutta eipä sitä työpaikkaakaan enää sitten ole... Toisaalta oikeusturvan saa mihin tahansa kotivakuutukseen. YTK ei myöskään tarjoa luottamusmiehen palveluita yrityksen sisällä.

tää löytyy http://keskustelu.suomi24.fi/node/6823537

Olisi kiva saada faktatietoa joltain onko tosiaan näin että vasta raastuvassa autetaan? :o

YTK:n sivuilta ei löydy tietoa koko lakiturvasta, vai enkö osaa vaan etsiä? Olisin ollut utelias

YTK-yhdistys ry josta saa oikeusturvavakuutuksen.... tää riittää mulle
 
tuosta kalleudesta, jäsenmaksuthan saa vähentää verotuksessa. Siinä mielessä ihan sama mihin liittoon kuuluu (YTK:sta en tiedä mutta luulisi että sama pätee). Ja muutosverokortin hakemalla voi huomioida maksut jo etukäteen jos se kuukausittain menevä maksu tuntuu liian suurelta.
 
ytk.. päivärahaa saako kun menee kouluun tai kursseille?? entä tuettuja lomia entä maksuttomia kursseja entä tuetun loman matkakorvauksia. ym,, eli toivottavasti meette ytk.. niin pääsen edelleen liiton etuja nauttimaan . jo 5kert. lomilla ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zz:
ytk.. päivärahaa saako kun menee kouluun tai kursseille?? entä tuettuja lomia entä maksuttomia kursseja entä tuetun loman matkakorvauksia. ym,, eli toivottavasti meette ytk.. niin pääsen edelleen liiton etuja nauttimaan . jo 5kert. lomilla ollut.

No mä en ole mitään tuettuja lomia kaipaillut. Nuppi on sen verran hyvässä kuosissa, että ihan tavalliset kesälomat riittää ja silloin matkustetaan omalla rahalla sinne, minne halutaan. Yleensä kierretään Eurooppaa autolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
muutenhan kaikki kuuluis ytk:hon eikä ammattijärjestöön jos se kerran on kalliimpi



Ytk on pelkkä työttömyyskassa. Ammattijärjestön jäsenmaksu on kaksiosainen; työttömyyskassan maksu ja ammattiliiton jäsenmaksu.

Kannattaako liittyä liittoon?

Ammattioikeusaktivistit sanoisivat että hehän ovat neuvotelleet työntekijöiden sopimukset. Kyllä, näin on. Mutta mä en edes näin työntekijänä ole kaikista sopimuskohdista ja työntekijän oikeuksista samaa mieltä, joten mä en niin hirveästi kaikessa tuota arvosta. Huom! en nyt toki mollaakaan.

Liittoon kuuluminen oikeastaan riippuu aika pitkälle työpaikasta. Liitosta saa monessa tilanteessa juridista apua noihin työehtosopimuskiemuroihin. Jos taas ole töissä jossain pikkufirmassa, niin eipä tuo liittokaan lähde taistelemaan yhden ihmisen oikeuksien puolesta. Tarttuvat asiaan vasta kun on aihetta laajempaan huomioon. Ikävä todeta, mutta näin on käynyt usein.

Tutustu siis alasi liiton sivuihin ja mieti mitä hyötyä sinulle voi olla. Lisäksi pohdi hieman sitä missä olet töissä ja miten siellä asiat ja informaatio on järjestetty työntekijän suuntaan. Tästä saat sen itsellesi ainoan oikean vastauksen.

Moni liitto järjestää kyllä hyviä ja suht.edullisia koulutuksia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa:
YTK:ssa et todellakaan saa ilmaista lakiturvaa. Joudut myöskin työtaistelussa töihin, kun muut ovat lakossa. Tehyn jäsenet saavat parempaa palkkaa kuin muihin liittoihin kuuluvat tai liittoihin kuulumattomat. Ammattiyhdistyksillä hyviä lomakohteita edullisesti, kuntoremontteja, koulutusta, paljon kaikenlaista tapahtumaa ym. Ammattiyhdistys on vain kaikin tavoin järkevämpi ja parempi. Ja siksi toisekseen ei ole edes olennaisesti kalliimpi.

Ei se lakiturva ole ilmaista liitoissakaan, sillä liitoille maksetaan korkeampaa jäsenmaksua kuin YTK:hon. Lakossa olevillehan ei makseta palkkaa, joten kaikki eivät välttämättä halua edes lakkoilla. Itse en ainakaan tässä rahatilanteessa siihen pystyisi. Tuo Tehyn tupo, jonka mukaan korotukset maksettiin ainoastaan Tehyn jäsenille rikkoo Apulaisoikeuskansleri Puumalaisen mukaan yhdenvertasuuslain syrjintäkieltoa. Siitä tuli päätös viikko sitten. Lomakohteet ja kuntokuurit voi maksaa omasta pussista, liiton jäsenmaksuista säästyneillä rahoilla. työntekijöiden koulutuksesta vastaa pääsääntöisesti työnantaja.

Millaisen kuntokuurin saat sitten itsellesi 250 eurolla?
Ei kovin kummoista. Liiton kuntolomilla on täyshoito ja ohjattu ohjelma sekä hyvä majoitus. Vatsaavan saisi 250 eurolla itselleen vuorokaudeksi eikä olsii muita siellä sitten liikkumassa sun kanssa.

Mitä tulee liittojen puoluesidonnaisuuteen, on liitoissa koko yhteiskunnan kirjo edustettuna. Esim. Tehyn hallituksessa on niin kokoomuslaisia kuin demareitakin ja siltä väliltä.

Ihmeellsiiä asenteita ihmisillä liittoja kohtaan.

Jos haluaa helotusta omaan elämään, kannattaa liittyä liittoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa:
YTK:ssa et todellakaan saa ilmaista lakiturvaa. Joudut myöskin työtaistelussa töihin, kun muut ovat lakossa. Tehyn jäsenet saavat parempaa palkkaa kuin muihin liittoihin kuuluvat tai liittoihin kuulumattomat. Ammattiyhdistyksillä hyviä lomakohteita edullisesti, kuntoremontteja, koulutusta, paljon kaikenlaista tapahtumaa ym. Ammattiyhdistys on vain kaikin tavoin järkevämpi ja parempi. Ja siksi toisekseen ei ole edes olennaisesti kalliimpi.

Ei se lakiturva ole ilmaista liitoissakaan, sillä liitoille maksetaan korkeampaa jäsenmaksua kuin YTK:hon. Lakossa olevillehan ei makseta palkkaa, joten kaikki eivät välttämättä halua edes lakkoilla. Itse en ainakaan tässä rahatilanteessa siihen pystyisi. Tuo Tehyn tupo, jonka mukaan korotukset maksettiin ainoastaan Tehyn jäsenille rikkoo Apulaisoikeuskansleri Puumalaisen mukaan yhdenvertasuuslain syrjintäkieltoa. Siitä tuli päätös viikko sitten. Lomakohteet ja kuntokuurit voi maksaa omasta pussista, liiton jäsenmaksuista säästyneillä rahoilla. työntekijöiden koulutuksesta vastaa pääsääntöisesti työnantaja.

Millaisen kuntokuurin saat sitten itsellesi 250 eurolla?
Ei kovin kummoista. Liiton kuntolomilla on täyshoito ja ohjattu ohjelma sekä hyvä majoitus. Vatsaavan saisi 250 eurolla itselleen vuorokaudeksi eikä olsii muita siellä sitten liikkumassa sun kanssa.

Tolla rahalla mä saan puolen vuoden kuntoklubijäsenyyden ja voin käyttää liikuntapalveluita jumpista kuntosaliin ja vesijumppaan just niin monta kertaa päivässä kun haluan. Ja koska huolehdin fyysisestä kunnostani viikottain, niin en tarvitse erillisiä kuntolomia. Lomat vietän perheeni ja ystävieni kanssa rentoutuen.
 
Nyt AKT:n ylipalkatut ahtaajaänkyrät pistävät viennin jumiin lakoillaan ja aiheuttavat satojen miljoonien tappiot Suomelle, firmat siirtyvät jatkuvasti muihin maihin, tänään Nokia ilmoitti vähentävänsä väkeä. Ahtaajaänkyröissä syy, tänne ei uskalleta investoida.
 
Kuten on jo moneen kertaan mainittua, YTK on vain kassa. Luottamusmiehenä luonnollisesti suosittelen kuulumaan liittoon ja sen omaan työttömyyskassaan. Jäsenmaksu on varmasti suurempi kuin jos kuuluisi vain kassaan mutta kyllä rahalle vastinetta saa jos haluaa. Mä olen itse ollut tuetulla kuntoremonttilomalla sekä monessa viikonloppukoulutuksessa.
Ja liitot tosiaan neuvottelee TESsit, ei ne tyhjästä tule. Lisäksi liiton jäsenmaksulla saa luottamusmiehen palvelut käyttöönsä ja tulee varmasti kuulluksi jos haluaa esittää jotain parannusehdotuksia joita toivoo luottarin vievän eteenpäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leepu:
tuosta kalleudesta, jäsenmaksuthan saa vähentää verotuksessa. Siinä mielessä ihan sama mihin liittoon kuuluu (YTK:sta en tiedä mutta luulisi että sama pätee). Ja muutosverokortin hakemalla voi huomioida maksut jo etukäteen jos se kuukausittain menevä maksu tuntuu liian suurelta.

YTK ei ole liitto vaan kassa.
 
Montako kertaa olette nähneet YTK:n taistelemassa työntekijöiden etujen puolesta vaikkapa tällä hetkellä käytävässä eläkejärjestelmän heikentämisyrityksessä?
 

Similar threads

Yhteistyössä