aloitetaanko huomenna painonpudotus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja marjo:
minä aloitan huomenna

terve! otatko minut mukaan?:) olen kevennellyt nyt elokuusta saakka ja 8kg on painoa tippunut....nyt ollu jumivaihe n.1½ viikkoa ja ei tunnu millään pääsevän taas alkuun......

Ei. :)

Muutin ruokavaliotani jo neljä viikkoa sitten. En oikeastaan laihduta. ...en tarvitse olla nälässä enkä jää mistään paitsi, mutta painoa on pudonnut kuutisen kiloa. :)

T. nimim. hyödyttömiin nälkälaihiksiin kyllästynyt

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Muutin ruokavaliotani jo neljä viikkoa sitten. En oikeastaan laihduta. ...en tarvitse olla nälässä enkä jää mistään paitsi, mutta painoa on pudonnut kuutisen kiloa. :)

Kerrotko, kiltti, minulle, miten.........

Se on se tämän sanan kirosana. =)

Heh, ja MELKEIN osasin kirjottaa.. :D

Siis tämän palstan kirosana (...sitä ei saa täällä ääneen sanoa, mut jos kuiskaan vaan sun korvaan sanan karppaus :whistle: )

ei jummarra.

Siis tämän palstan kirosana (...sitä ei saa täällä ääneen sanoa, mut jos kuiskaan vaan sun korvaan sanan karppaus :whistle: )

ok. kuiskaan takas, että kuiskaa mul vähän lisää.........

ok. kuiskaan takas, että kuiskaa mul vähän lisää.........

(Varaa reippaasti aikaa ja vieraile semmoisella sivustolla kuin www.karppaus.info ja tutustu !huolella! kaikkiin siellä oleviin juttuihin. Alkuun suosittelen lukemaan kirjan Laihdu ilman nälkää. Sen jälkeen tiedät jo paremmin, mihin suuntaan lähdet ...vaihtoehtoja on niin monia. Sitten lähdet metsästämään lisätietoa valitsemastasi suunnasta. ...kuulostaa alkuun kamalan vaikealta ja työläältä. Ja omista entisistä elintavoista riippuen voi sitä ekan viikon pari ollakin. Mutta lupaan, että homma helpottuu koko ajan ja ei mene kauaa kun huomaat, että et oikeastaan tee mitään "erikoista", mutta paino putoaa silti. :D Kyse ei siis ole laihiksesta vaan elämäntapamuutoksesta. Mutta sellaisesta, jossa ei tarvitse kieltäytyä yhtään mistään, kunhan tiedostaa, mitä mistäkin valinnasta seuraa (mikä johtaa väistämättä siihen, että joitakin asioita ei edes halua). Koska homma perustuu kuitenkin valintoihin, se vaatiin alkuun asiaan perehtymistä. Ei voi tehdä valintoja, jos ei tiedä kaikkia vaihtoehtoja. )

Kyse ei siis ole laihiksesta vaan elämäntapamuutoksesta. Mutta sellaisesta, jossa ei tarvitse kieltäytyä yhtään mistään, kunhan tiedostaa, mitä mistäkin valinnasta seuraa (mikä johtaa väistämättä siihen, että joitakin asioita ei edes halua). Koska homma perustuu kuitenkin valintoihin, se vaatiin alkuun asiaan perehtymistä. Ei voi tehdä valintoja, jos ei tiedä kaikkia vaihtoehtoja. )

No toi ei nyt ihan pidä paikkansa ettei tarvis mistään kieltäytyä. Induktiovaihe on aina tosi tiukka ja alkuunsa saa ihmetellä, että mitä sitä oikein voi suuhunsa laittaa. Mut suosittelen joka tapauksessa, tuolla saa elämänsä ja terveytensä ihan oikeasti muutettua. Itselläni jo -10kg ilman kituutusta :) (ja enempää ei oikeestaan tarvi edes lähtä :))

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Kyse ei siis ole laihiksesta vaan elämäntapamuutoksesta. Mutta sellaisesta, jossa ei tarvitse kieltäytyä yhtään mistään, kunhan tiedostaa, mitä mistäkin valinnasta seuraa (mikä johtaa väistämättä siihen, että joitakin asioita ei edes halua). Koska homma perustuu kuitenkin valintoihin, se vaatiin alkuun asiaan perehtymistä. Ei voi tehdä valintoja, jos ei tiedä kaikkia vaihtoehtoja. )

No toi ei nyt ihan pidä paikkansa ettei tarvis mistään kieltäytyä. Induktiovaihe on aina tosi tiukka ja alkuunsa saa ihmetellä, että mitä sitä oikein voi suuhunsa laittaa. Mut suosittelen joka tapauksessa, tuolla saa elämänsä ja terveytensä ihan oikeasti muutettua. Itselläni jo -10kg ilman kituutusta :) (ja enempää ei oikeestaan tarvi edes lähtä :))

1. Karppaus ei vaadi induktiota. :) Induktio on täysin oma valinta. ...joo se kannattaa sinänsä, että se pistää homman tehokkaasti alkuun ja vierottaa hiilareista. Mutta paino putoaa ilmankin sitä ja homma lähtee kyllä liikkeelle. Ei kaikki karpit ole lähteneet eivätkä tule lähtemään induktiosta, myös loivempi alku on toimiva (sanomattakin selvää, että ilman tiukkaa induktiota alun vaihtoehdotkin on laajemmat). ;)

Ja 2. pitää täysin paikkaansa: ei TARVITSE kieltäytyä mistään. Kaikkea saa syödä, kunhan tietää, että sillä syömisellä on omat seurauksensa ja tietää vielä, mitkä ne on. Elämä on täysin omaa valintaa. Mutta kuten sanoin, kun on kaikesta tietoinen, sitä alkaa tietyistä kieltäytymään jo alitajuntaisesti.

...ehkä mä ajattelen asian näin, et jos on valinnut karppauksen, tekee jo siinä sen ainoan tarvittavan valinnan eli hiilareiden valinta tai strategiasta riippuen karsinta. ...eli siis niin. Sen jälkeen areena on täysin vapaa. Eikai kukaan kuvittelekaan, että karppaus ja hampparit tai karkkipussi mahtuu samaan junaan? ;)

...ehkä mä ajattelen asian näin, et jos on valinnut karppauksen, tekee jo siinä sen ainoan tarvittavan valinnan eli hiilareiden valinta tai strategiasta riippuen karsinta. ...eli siis niin. Sen jälkeen areena on täysin vapaa. Eikai kukaan kuvittelekaan, että karppaus ja hampparit tai karkkipussi mahtuu samaan junaan? ;)

Tuota just ajoin takaa - sellainen joka teilaisi karppauksen mennen, tullen ja palatessa, sanoisi kans, että no pitäähän siinä kieltäytyä, ja että esim. paikkareissa saa syödä karkkeja jos ei mee pisteet yli. Mut karppauksella on omat etunsa, kuten makeanhimon häviäminen kokonaan ;) Ja itse sain sen aikaiseksi vain pitkällä induktiolla, muutoin alkoi tehdä mieli vaikka sun mitä. Tänään oon syönyt muuten sokeroitua ruusunmarjakeittoa ja pari keksiä kahvin kans. Sormet on niin turpeat hiilareista etteivät nyrkkiin mene :/ |O

Sen jälkeen areena on täysin vapaa. Eikai kukaan kuvittelekaan, että karppaus ja hampparit tai karkkipussi mahtuu samaan junaan? ;)

Ja sitten muokkaan vielä omaa tekstiäni:

Voihan karppaus ja hampparitkin mahtua samaan junaan. Eihän kukaan estä ketään pitämästä vaikka kahta viikkoa induktiota, vetämästä paria vapaata hamppari- ja karkkipäivää (näitä päiviä ei sitten miksikään karppauspäiviksi voi kutsua) ja palaamasta induktiolle. Joo, jos tosta säännöllistä tulee, elimistö tottuu siihen ja homma ei ehkä ole ihan niin tehokasta. Ja mukavaksi ei varmasti voi väittää sitä induktiolle palaamista kunnon hiilarikoukusta ...saatikka koko strategiaa kovin terveelliseksi näin toistuvasti toteutettuna. Mutta strategia se on tuokin ja melkein väittäisin että tämmöisiäkin karppeja löytyy. ...itse en tuolle lähtisi, mutta me ollaan erilaisia.

Mutta jokainenhan päättää omasta elämästään itse. :) Jotkut tahtoo ihan väkisin ja joka päivä kovettaa valtimoitaan kovetetuilla kasvirasvoilla sun muilla. Minkäs sille teet. :)

Kerro miten teit ton?! Sama aika ja lukemat olis tavote. Tuntuu, että nälässä tässä ollaan... mä siis aloitin jo tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:

Tuota just ajoin takaa - sellainen joka teilaisi karppauksen mennen, tullen ja palatessa, sanoisi kans, että no pitäähän siinä kieltäytyä, ja että esim. paikkareissa saa syödä karkkeja jos ei mee pisteet yli. Mut karppauksella on omat etunsa, kuten makeanhimon häviäminen kokonaan ;) Ja itse sain sen aikaiseksi vain pitkällä induktiolla, muutoin alkoi tehdä mieli vaikka sun mitä. Tänään oon syönyt muuten sokeroitua ruusunmarjakeittoa ja pari keksiä kahvin kans. Sormet on niin turpeat hiilareista etteivät nyrkkiin mene :/ |O

Mulla itsellä tuli tänään jostain alitajunnasta vanhasta tottumuksesta ihme päähänpisto ja sen kummempia ajattelematta vedin pari palaa suklaata (vaikkakin Lindtin 85 prosenttista) TYHJÄÄN mahaan ja vielä ekana induktiolta palaamispäivänä. :headwall: EIKÄ EDES OIKEASTI TEHNYT MIELI MAKEETA! En käsitä, mistä toi päähänpisto tuli. Ihan kuin joku muu ois ottanu mun käden hallintaansa. :o

Ihme ja kumma kun vähän ajan päästä verensokerit rysähti ja kunnolla. Olikin eka kerta koko karppausaikana (ennen karppausta se tapahtui joka riivatun päivä), mutta sen verran ikävältä tuntui, että en kyllä anna toiste näin käydä. Oli sit vissiin jo unohtunut, miltä verensokereiden heittely tuntuu... Mut niinhän se menee: sormi pitää kerran polttaa levyllä, jotta muistaa, et se kuuma levy tekee kipeetä eikä sitä tee toiste.

Että niin. Tyhmästä päästä kärsii välillä kirjaimellisesti koko kroppa itse kullakin. Ja saahan niitä karkkeja karpatessakin syödä, jos tahtoo (pointti kuitenkin se, että yleensä niitä ei oikeasti edes tahdo=tee mieli, jolloin niistä ei tarvitse kieltäytyäkään.).

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:

Kerro miten teit ton?! Sama aika ja lukemat olis tavote. Tuntuu, että nälässä tässä ollaan... mä siis aloitin jo tänään.

Tuossa tulikin jo kerrottua. Eli karppaamalla. :)

Käytännössä siis muutin ruokavalioni rasvapainotteiseksi. Elimistöni saa tällä hetkellä pääasiassa energiansa hyvistä rasvoista, toissijaisesti proteiinista ja vain hyvin vähän hiilareista, jotka nekin on kaikki ns. hyviä hiilareita (= hitaasti energiansa vapauttavia). Käytännössä tarkoittaa sitä, että mun päivä alkaa kahdella kananmunalla (jossakin muodossa) sekä parilla viipaleella pekonia/juustoa/tomaattia tms. Joskus se alkaa partajogurtilla (turkkilainen jogurtti) ja marjoilla. Päivällä syön kanaa/nautaa/possua ..eli ylipäätään lihaa sekä lopun lautasellisen täynnä sekä kypsennettyjä että kysentämättömiä kasviksia (ei maissia, porkkanaa, punajuurta tai perunaa) sekä hieman juustoa (fetaa/raejuustoa/mozzarellaa). Itse en syö riisiä tai pastaakaan, koska en niitä tarvitse. Niitäkin kuitenkin "saisi" käyttää, jos tahtoisi. Kasvisten päälle teen itse kastikkeen joko extra virgine rypsiöljystä tai e.v. oliiviöljystä sekä viinietikasta/balsamiviinietikasta. Illan suussa syön, jos on nälkä ricottaa tai mascarponea maustettuna milloin milläkin (suklaalla, kaakaolla, kahvilla, sitruunalla, vaniljalla tms.). Illaksi teen vielä salaatin, jossa on kasvisten lisäksi aina lihaa ja/tai juustoa sekä päällä öljypohjaista kastiketta.

...tärkein pointti piilee kuitenkin juuri tuossa lihan valinnassa (proteiinit), rasvojen valinnassa sekä hiilarien valinnassa ja niiden määrässä. Näiden valintojen tueksi on pakko vähän itse nähdä vaivaa ja perehtyä niiden koostumuksiin. Kenenkään ei siis kannata kopata tuota yllämainittua tuollaisenaan, koska just niiden oikea suhde on se, miksi tämä toimii ja ton ylläolevan mä oon muokannut täysin itselleni sopivaksi: omaan elämääni ja omaan kulutukseeni ja mullakin se vaihtelee. Useimmiten tuo riittää, joskus pitää syödä enemmän. Joskus tahdon syödä hedelmiä ja silloin syön sen. Jos tahdon leivän syön sen jne. (pidän kuitenkin huolen, etten syö sitä tyhjään vatsaan ...kuten ei muitakaan hiilareita koskaan tyhjään vatsaan ilman että niiden seurana on rasvaa ja protskua. Mulla ei ole mitään aikomusta saati tahtoa jäädä hiilarikoukkuun.) Eli jotta tämä homma toimii sulla, sun on pakko perehtyä tähän hommaan itse ja selvittää, mikä on sulle hyvä ja toimiva. :)

Yhteistyössä