Allergiset kullannuput - vol. 2

sssalla: Pakaste-sei on hyvä. Tai kävele kalatiskille ja kysy, mitä kalaa niillä on myydä, joka ei ole kasvatettua vaan merestä/järvestä vapaana pyydettyä. Jos tarkoitit kalan valmistamista ruuaksi (?) niin laita uuniin semmoisenaan 175-astetta ja niin pitkään että on pehmeää ja liha on valkoista ja irtoaa hyvin ruodoista. Ei haittaa vaikka menisi ylikypsäksi. Siivoa kala (ruodot pois jne.) ja pakasta.
 
Heipsan =) Tuli tuolta yhdestä Mitäs Nytin ketjusta mieleen, että saako allergioiden/atooppisen ihon vuoksi Kelan hoitotukea? Ts. varmaankin saa, jos on paljon diagnosoituja allergioita, mutta miten jos niitä on vain maito? :wave:

Vai on Luppiksella uudet sisustukset. No, hyvä, että kuitenkin sait Nutrit jemmaan! :)
 
Tervehdys leipomusten keskeltä :) ja tervetuloa uusille!!!
Katsotaan mitä syntyy tontonton-pasteijoista... Niitä pitäis itse syödä ja yksi vieraista :) (maidoton, munaton,viljaton) Tosin näyttävät auttamatta liian vaaleilta kun ei saa voidella munalla...

Hoitotuesta: Juuri viikonloppuna sain kaverilta (joka kelassa) kopion näistä kriteereistä. Eli yli yhden vanhalle sitä myönnetään.. Pelkkä maito ei riitä mutta jos sen lisäksi on joku viljoista niin sen saa... esim. maito ja munakaan ei niiden papereiden mukaan riitä. Meillä pitäisi nyt tulla kriteerit täyteen kun on maito, soija, kotimaiset viljat... Sen tarkemmin en kyllä prosessista tiiä, kun itsekin vasta nyt haetaan kun poika täyttää vuoden -Onko täällä muille myönnetty tukea/onko kokemusta hausta? :)

Luppis: Hyvä että sait jemmattua maitoa varastoon! Ja noista purkeista saa kätevästi leikiä aikaiseksi. Meilä poika siirtelee hamstrattuja purkkeja laatikosta toiseen ja itse saan samalla keskittyä kokkailuun. Aika nätisti osaa jo käsitellä niitä ja välillä oikein hihkuu... On se kiva että pieni ihminen nauttii purkkien paljoudesta -itse kun välillä turhautuu kun niitä on joka paikassa.

Meillä on nyt ollut riisimaito-pohjaista ruokaa koko viikon. On se auringonkukkaöljy siinä ollut ihan ok. poika ei vaan halua sitä juoda, joten eipä siitä sitten kauheasti hyötyä -ja proteiineja siitä ei kyl saa (lähinnä imetyksen lopettamisen jälkeen)... Mietin vaan noista Proteiineista, kun ravitsemusterapeutti sanoi että lihasta ja maidosta saa niitä, ja sen tähden jos antaa riisimaitoa niin lihaa pitää lisätä... meillä on kuitenkin tuo quinoa käytössä ja sain viikonloppuna sellaisen esitteen, jossa oli quinoan proteiinimääräksi kerrottu 13.1g/100g ja maidon 3.4g/100g ja lihan 19g/100g... mietinkin että eikös kuitenkin kokojyväviljoista saa sitä proteiinia ihan hyvin. En saa millään menemään pojalle ravintoterapeutin laskemaa 90g lihaa päivässä... maksimissaan 40g, suuremmat määrät tukkii suolen ja poika ei suostu syömään. Nyt sitten mietinkin että eikös tuo kokojyväviljan proteiini korvaa osaltaan maidon ja lihan sisältämää proteiinia? Äh, en mä kyl tiiä. Mä varmaan taas mietin liikaa ja stressaan sen käynnin jälkeen että saakohan poika nyt kaiken mitä tarvitsee... Kun ei tuo kasvukäyrä viimeks ollut mikään järin hyvä. Meil on kiva ravitsemusterapeutti, mutta on hiukan jäykkä joissain mielipiteissään eikä suvaitse vaihtoehtoja...

No joo, nyt lakkaan murehtimasta taasen kerran ja palaan takaisin leipomaan. Mukavaa päivää!!!

 
Eli olen aiemmin kirjoitellut Vauvan puolella, mutta kun siellä on mennyt uudistusten myötä kovin hiljaiseksi... Mutta oli kiva löytää näin aktiivinen ketju täältä Kaksplussan puolelta, joten tulisin mielelläni mukaan - jos siis teille vain sopii?

Meillä siis kaksi superallergista lasta, tosin esikoinen onneksi jo paranemaan päin, eli nyt 3,5-vuotiaana vältetään aivan täysin enää maitoa ja selleriä, muut vähintäänkin jollain tavalla rotaatiossa. Alunperin esikoinen siis oli tosi vaikea tapaus, vuoden ikäisenä meni vain riisi ja päärynä ja Nutri-Junior ja oireilu oli sitä pahinta suolioireilua, eli mikään ei imeytynyt, jatkuvaa ripulia, pahimmillaan oksentelua ja refluksiakin sekä luonnollisesti tuo ihana vuoden kestänyt yöheräily ja -huuto (2-20 krt yössä), joka yllättäen sitten loppui n. 14 kk iässä. Sitten sitkuteltiin rotaatiolla eteenpäin siitä vuoden iästä ja nyt tänä syksynä eli 3-vuotiaana alkoi yllättäen helpottamaan kovasti. Mutta lisäongelmana on vielä lyhytkasvuisuus, johon aloitetaan näillä näkymin kasvuhormonihoito alkuvuodesta. Eli pistetään joka päivä 13 vuoden ajan:(

Mutta allergioiden takia on tullut taas aktivoiduttua 10 kuukautta vanhan kakkosen kanssa, joka on myös kovin allerginen. Nuhasta hän kärsi suunnilleen 3-viikkoisesta asti tuonne 2 kuukauteen, jolloin aloitin imetysdieetin, kuin muitakin oireita alkoi tulla ristiäiskakusta. Imetysdieetti laajeni samaan malliin kuin esikoisen kanssa (sain oireettomaksi, kun esikoisella 9 ruoka-ainetta ja kakkosella 12), joten pakko oli imetys taas lopettaa oman painon putoamisen takia. Sekä maidosta että Almironista tuli sitten hengitystieoireet (maidosta myös urtikaria heti 2 millistä), joten Neocatella on menty nelikuisesta eteenpäin. Kiinteitä on ollut taas tosi vaikea saada kuvioihin, sillä koko syksy on sairastettu ja infektioastmakin pojalla on ollut nelikuisesta saakka (tosin diagnoosi vasta nyt, kun kolmas obstruktio on virallisesti todettu ja täysi astmalääkityskin ollut kehissä jo elokuusta). Mutta nyt menee siis Neocaten lisäksi vain maissi ja viikon jatkunut aprikoosikokeilu. Tosin tänään annoin jo hippusen poroakin, kun ei tuosta aprikoosista nyt mitään ole tullut. Nytkin nuha päällä, mutta ei muuta. Ärsyttää kokeilla, kun lapsi ei ole terve, mutta nyt jo sen verran ikää, että pakkohan näitä kiinteitä on yrittää saada ruokavalioon - etenkään kun Neocate ei enää uppoa niin hyvin kuin ennen. Eli NC ei sitten ehkä ihan täysin sovi, siitäkin tuli aluksi lehahtelua, mutta kun oireet laantuivat, niin sitä on tietty jatkettu, muitakaan vaihtoehtoja kun ei oikein ole jäljellä.

Mutta tällainen allergiatarina meillä näin lyhyesti:) Monelaista iloa ja surua on tullut matkan varrella koettua, etenkin esikoisen vauva-ajasta en muista mitään - enkä näin jälkeen päin edes ymmärrä miten pysyin järjissäni. Eli ymmärrystä riittää muille ensimmäisen kanssa taisteleville! Toisen kanssa tiesin täsmälleen mitä oli tulossa ja mihin oltiin ryhtymässä, mutta näin erilainen oireilu ja jatkuva sairastelu ovat olleet kuitenkin yllätys. Tosin koska yöt menevät kuopuksen kanssa suht ok, eli heräillään terveenä vain se pari kertaa yössä, niin en voi valittaa.

Mutta mukavaa viikon jatkoa kaikille!!!
Silencio ja pojat (05/2005 ja 02/08)
 
Tervetuloa vaan Silencio mukaan :wave: Nyt on pikkuisen kiire, joten palaan kirjoittelemaan paremmalla ajalla. Joku kysyi vammaistuesta eli entisestä hoitotuesta, meillä on korotettu astman/allergioiden/muun oheissälän vuoksi. Anottiin viime kevättalvella, kun astmalääkitys oli mennyt jatkuvana sen puoli vuotta (on kai joku kriteeri sekin) ja saatiin takautuvasti se puoli vuotta. Tuki on voimassa ensi vuoden huhtikuuhun ja sitten mahdollisesti anotaan uudestaan. Jos tilanne kehittyy suotuisasti jatkossakin, voi olla että haetaan sitä alinta tukea.
 
silencio: tervetuloa!

lyyti-mamma: Proteiineista: Nutri Soijassa on 1,8 g/100 ml ja Neocatessa 1,95 g/100ml eli ei noistakaan nyt niin hirveesti olis apua. Jos 5 dl sais menemään, se ois jo hyvin eli aika paljon jää vielä lihan/muun proteiinin varaan. Noissa proteiineissa on kanssa semmonen juttu että pitäs saada niitäkin monipuolisesti (hitsi kun en enää muista siitä yhdestä ja ainoasta käymästäni ravitsemuskurssista kuin pätkän sieltä täältä). Quinoa on siinä suhteessa hyvä, tattari muistaakseni myös. Maitoa on hankala korvata muulla (siis lehmänmaitoa) kun ei sitä lihaakaan voi syöttää määrättömästi.

Oletteko muuten koskaan miettineet että terveiden lasten äidit ei varmasti tiedä puoliakaan näistä ravitsemusjutuista tai edes ajattele niitä??!!??

Poika menee tammikuussa (ehkä - aika vielä varaamatta) vehnäaltistukseen ja lääkäri lupasi sitten kirjoittaa c-todistuksen. Vissiin sitä tukea varten?
 
Ai niin, jos jotakuta kiinnostaa, tiedän yhden tosihyvän ravitsemustieteen kirjan, joka on mielestäni aika selkokielinen ja laaja. Palaan tähän myöhemmin.. nyt keittiötä siivoamaan! (ei vieläkään valmis)
 
Huomenta :) Nyt kun poika nukkui -itse pyörin ja hyörin ja mietin taas kerran näitä alergiajuttuja... mikähän siinä on että niitä ei saa täysin pois mielestä. Oon Luppiksen kans samaa mieltä, että tuskimpa monikaan kaikkiruokaisen lapsen vanhempi joutuu miettimään yhtään näitä ravintojuttuja -kun voi antaa melki mitä vaan. Itseasiassa ravitsemusterapeutin kanssa siitä juteltiin ja hän sanoi, että ei kaikilla terveilläkään lapsilla ole kaikista ruokaryhmistä ruoka-aineita välttämättä käytössä, tai ruoka saattaa koostua hyvin yksipuoleisesti esim. makaronista ja jauhelihasta. Eli ehkä voisin itsekin "löysätä" hiukan... Helpommin sanottu kuin tehty. Mä nyt päätin että mä annan tuota kalkki-rikastettua riisimaitoa tuonne ensi viikkoon asti kun meillä on se lääkäri. Imetys on tosiaan melkolailla loppu -maitoa ei vaan tule ja poika puree kun sitä harmittaa. No onneksi juo vettä hyvin ja riisimaidon saa jemmattua ruuan sekaan. Mä uskon että viljasta ja tuosta 40g lihasta saa sen proteiinin ja vitkiv aloitellaan ens vkon alussa. Imetystä on se 2xvrk.

Luppis: jos vaan löydät sen kirjan ravitsemuksesta niin vinkkaa ihmeessä, voisin sitten metsästää sen kirjastosta -Ei se lisätieto pahitteeksi olisi ainakaan meikäläiselle :) Tsemppiä keittiöremppaan -toivottavasti saatte sen pian valmiiks!

Silencio: Tervetuloa :wave: Teillä on kanssa ollut melkoista kokeilua esikoisen kanssa -ja yöheräilyä. Heräilyä on riittänyt täälläkin, mutta uskon että eiköhän se kohta helpota kun vuosi jo takana... Saanen kysyä, että kun esikoinen oli superallerginen niin oliko teillä jotain erityisiä käytäntöjä kakkosen varalle esim. imetykseen laitoksella tms. Kun oon kuullut että jos esikoisella on allergioita niin varaisivat synnärille neocatea/tms jos oma maito ei nouse? Eli eivät sitten antaisi mitään vastikemaitoja "varmuuden" vuoksi?

Jaahans, nyt leipomaan ennenkuin poika herää. Jospa saisi itsekin ensi yönä unenpäästä kiinni! Mukavaa pävää..
 
Jospa minäkin aktivoituisin pitkästä aikaa... :ashamed:

Sopivia kiinteitä´: maissi, vadelma, maa-artisokka, hollen hirssipuuro, aprikoosi, parsakaali. Lisäksi elivon d-vitamiini ja symbioflor 1 mhb. Maitona rintamaito imetysdieetillä.

Tänään pitäisi taas ottaa kokeiluun jokin ruoka-aine. Ajattelin jamssia tai maniokkia. Tietääkö kukaan mistä päin pk-seutua niitä löytää? Tämän jälkeen kokeilussa olisi sitten strutsin liha. :) Kokeilulistalla myös m.m mango, persikka, mustikka, ruusunmarja, lakka, tattari, mustajuuri.

Luppis, kiva että sait hamstrattua maitoa kotiin. Tosi tympeitä nuo reseptien y.m muutokset.. Itsekin olin ajatellut kokeilla Adalle muutamaa valmis hedelmäsosetta jossainvälissä, mutta empä enää kokeilekkaan kun niitä reseptejä on muuteltu.. |O

Onko kellään muuten ohjetta "joulutorttuihin" jotka sais sisältää jotain näistä: riisiä, hirssiä, sin. keijua, rypsiöljyä, sokeria. Niin ja vadelmaa tai aprikoosia täytteeksi. :)
 
Anna86: Huomasin tuosta teidän kokeilulistalta mangon ja mun on pakko kertoa miten meillä meni sen kanssa. Mango on sukulainen aprikoosin ja persikan kanssa. Meillä tytölle sopi pienempänä aprikoosi ja persikka ihan hyvin. Sitten menin aloittamaan mangon ja se ei sitten oikein sopinutkaan. Muutama kerta meni ihan hyvin rotaatiossa, mutta sitten alkoi tulla refluksia ja pyllyn palamista. Homma päättyi ripuliin, joka ei loppunut ennen kuin ruokalistalta oli karsittu myös mangon sukulaiset persikka ja aprikoosi. Ne ei sovi vieläkään ja aikaa tuosta sopasta on jo kohta 1,5 vuotta. Eihän teille välttämättä tai edes todennäköisesti noin käy. Mä olen vaan tuon kokemuksen jälkeen alkanut olla aika varovainen noiden sukulaishedelmien yms. käytössä.
 
NallePuh82: Kurjaa että teillä kävi noin. :( Mä en oikeastaan edes tiedä mitkä hedelmät on sukua toisilleen.. Tuossa vaan listaa mitä Tuomela suositteli.
Porkkanasta ei ollut Tuomelan kanssa puhetta, mutta mites sen laita. Uskaltaisko sitä kokeilla vai meneekö samaan kastiin potun ja bataatin kanssa? *nimim. himoitsisi jouluksi porkkanalaatikkoa* :p
 
No nyt on sitten tutustuttu päivähoitopaikkaankin... apua. Tammikuu on jo tosi lähellä. Mites teillä muilla, kuinka moni on hoidossa jo vai saatteko olla vielä kotona? :) kyllä moni asia hirvittää päivähoidon alkamisessa, mites aamupalat päiväkodissa, suostuvatko antamaan Neocatea pullosta, poikahan ei sitä nokkamukista ole suostunut juomaan, mites tuotteiden puhtaudet varmistuu, että jos todistuksessa lukee, että saa kerran viikossa syödä kauraa, niin ettei se sit ole mitään myllynparastaelovenaa tms. Pastilleja syövät päiväkodissa ruuan päätteeks, ups ei meillä ole sellaisia vielä ehditty kokeillakaan, antaako hälle sitten kalkkitabletin annettavaks silloin kun muut vetää pastilleja. on niin monta kysymystä ja yhtä monta epämääräistä vastausta. Ei auta muu kuin luottaa että kaikki järjestyy :)

 
Lyyti-mamma: Menin tosiaan synnärille Neocate-purkki kourassa ja sanoin, että aion täysimettää alusta asti ja että jos jotain sattuu, niin tästä sitten annetaan vauvalle. Ja miehen vannotin pitämään tästä kiinni, vaikka kuolisin;) Synnärillä huomasin kyllä heti alusta alkaen, että leuan alle tuli punainen lehahdus imetyksen jälkeen, joten tajusin heti, että atooppinen taipumus on. Mutta kun yöt olivat nii-in paljon rauhallisempia kuin esikoisella aikanaan, eikä siinä juuri muuta näkyvää oiretta ollut, niin ajattelin, että jospa tässä olis sitten lievä tapaus... Mutta tosiaan maidottomalla ja munattomalla olis kannattanu olla heti alusta alkaen, sillä ristiäiskakusta oireet sitten räjähtivät käsiin ja jouduin imetysdieetille, jota oli taas pakko laajentaa nopeasti. Tosin allergologimme kanssa puhuttiin, että minä saatan kuulua siihen pieneen ryhmään, jonka ei pitäisi imettää lainkaan - niin selvää on ollut molempien poikien kanssa, että allergisoituvat kaikelle, mitä syön paljon:( Mutta meillä on nyt perhe koossa, joten jääköön nyt sitten tähän tämän pohdiskelu.

Meilläkin on muuten näitä ihme juttuja allergisoitumisessa: esim. esikoiselle kävi aikanaan maissi aluksi hyvin, kun annoin Risentan maissijauhoista keitettyä puuroa tai Bonan purkkimaissia. MUTTA kun ajattelin olevani parempi äiti ja tekeväni maissisoseen itse kaupan pakastemaissista, niin oireilu alkoi aivan hurjana ja sen jälkeen maissi ei käynyt missään muodossa yli kahteen vuoteen. Kuopuksen kanssa olen ollut tosi varovainen, esim. nyt kun maissi käy Risentan maissipuurona, niin en uskalla kokeilla sitä missään muussa muodossa (paitsi maissinaksuna) ennen kuin on saatu mukaan muitakin sopivia ruokia - ettei vaan jäädä ilman sitä ainoatakaan kiinteää.

Joku kysyi myös porkkanasta. Meillä esikoinen 3,5 v. pystyy syömään lähes kaikkea jo ainakin silloin tällöin, mutta porkkana on edelleen pahimmasta päästä eli sitä ei meillä käytetä ruuan laitossa lainkaan. Vauvana esikoinen oksensi porkkanan välittömästi. Sitä paitsi porkkanahan on näitä koivun kanssa ristiinreagoivia, joten jos on koivuaikana ollut oireita, niin ainakin raakaa porkkanaa ja omenaa ja selleriä yms. kannattaa välttää. Meillä tosin käy omena, mutta ei porkkana ja selleri. Täytyy vielä siis tarkentaa, että esikoisella oli tosiaan ALUKSI pelkkää suolioireilua, mutta reilun vuoden ikäisenä alkoi tulla sitten myös iho-oireilua tai oikeastaan kovaa kutinaa ja maidosta hengitystieoireetkin. Nykyään oireilee pääasiassa kutinalla, mutta maidosta tulee myös masu kovasti kipeäksi. Ja selleri aiheuttaa heti suun limakalvoilla oireet, joten voi olla että se allergia onkin tullut jäädäkseen. Muiden suhteen olen kyllä optimistinen, jopa porkkanankin.

Mutta yksi hauska ruoka suositeltavaksi eli avokado. Lääkärimme suositteli sitä aikanaan, kun meillä ei ollut yhtään vihannesta esikoisella ja suureksi yllätyksekseni se kävi rotaatiossa. SEhän on hurjan terveellistä ja siinä on rasvaakin:)
 
Pojalla todettiin maitoallergia viimeviikolla ja almironikaan ei meille käynyt, joten nyt on kolmeviikkoa syöty neocatea. Kaikki on mennyt loistavasti, poika on ollut kuin eri vauva, nauraa nukkuu ja syö ilman oksentelua...mutta toissailtana oli pientä kitinää (ajattelin, että protestoi vain nukkumaan menoa), eilen oksenneltiin taas pitkästä aikaa ilta kitistiin ja yö heräiltiin kahden tunnin välein vatsanväänteisiin ja tänään ei olla sit enää nukuttu päiväuniakaan...ei kai poika voi olla allerginen neocatellekin?? jos näin niin mitä meidän reppana voi syödä?? jotenkin rupeaa tuntumaan ettei tästä elosta tule mitään...epätoivoista sekä äidillä että pojalla..

p.s. edellisellä sivulla on lisää tietoja pojastamme
 
miiak: Oletko varma, ettei ole tullut kontaminaatiota? Eli ettet ole esim. keittänyt maitoa tai avannut vahingossa vehnäjauhopakettia pullojen lähellä tai mitä tahansa vastaavaa??? Oliko pullo varmasti puhdas ja kaikki välineet, joilla käsittelit maitoa puhtaita? Jatkaisin joka tapauksessa tuolla Neocatella, koska sen jälkeen ei juuri vaihtoehtoja ole.

Laitan pari jouluohjetta, kun joku haaveili siitä porkkanalaatikosta. Tein parina viime vuonna porkkanalaatikon tilalta bataattilaatikkoa ja tuli kyllä tosi hyvää:)

Bataattilaatikko

1-2 bataattia (n. 1 kg)
2 dl tattari/hirssi/kaurasuurimoita tai riisiä
5 dl bataatin keitinlientä
n. 1 tl suolaa
1-2 rkl siirappia
2 rkl öljyä/margariinia

Keitä bataatti niukassa vedessä kypsäksi, ota keitinvesi talteen.
Soseuta bataatti. Keitä tattarisuurimot kypsiksi.
Sekoita bataattisose, suurimot, öljy/sulatettu margariini, siirappi ja
keitinliemi. Kaada uunivuokaan ja paista 200 asteessa noin 1 tunti.

Bataatin voi korvata esim. porkkanalla. Suurimoina voi käyttää sopivaa viljaa.
Öljyn/margariinin voi jättää mainiosti pois, samoin siirapin voi korvata esim.
sokerilla.
Keitinlientä kannattaa lisätä pienissä erissä sen verran, että seos on löysää ja
puuromaista, mutta ei kuitenkaan liian löysää. :)


Piparkakut

100 g maidotonta margariinia
1/2 dl sokeria
1/2 dl siirappia
3-4 dl hienoja riisijauhoja tai tattarijauhoja
1 tl soodaa

Kiehauta rasva, siirappi ja sokeri. Sekoita joukkoon
jauho-soodaseos. Taikina saa olla pehmeää. Laita
jääkaappiin kovettumaan. Kauli jauhoja apuna käyttäen
pieni pala kerrallaan. Ota paloja muotilla. Paista 200
C n. 8 min.
 
Tervetuloa uusille :wave: Mukaan vaan!

pohjolan neito: noista päivähoitoon liittyvistä lapsen asioista kun juttelet päiväkodin kanssa, niin asiat selviävät. Meillä päiväkodissa on otettu erinomaisesti huomioon yksilölliset tarpeet. Tuttipullon voi viedä, jos lapsi juo pullosta. Päiväunia nukuttavat tarvittaessa useammat kuin yhdet, jos lapsi tarvitse useammat päikkärit. Lääkäriltä päiväkotiin haluavat lausunnon erityisruokavaliosta. Jos on tarkkaa tuotteiden puhtaudet yms., niin voi tehdä lisäksi oman tarkemman ohjeen, jossa on tuotemerkit (esim. Hollen hirssipuuro). Jos on rajoituksia ruokien määrien, esim. rotaatiota tai muuta sellaista, niin nekin voi kirjata ohjeeseen. Meillä päiväkodissa annetaan niitä "pastilleja" lapsille hampaita varten, mutta meidän pojan kohdalta he kysyivät erikseen voidaanko pojallemme niitä antaa eivätkä niitä nyt sitten anna. Mahdollisia vahinkoaltistuksia varten voisi olla hyvä viedä anti-histamiinia päivähoitoon. Anti-histamiinin antamiseenkin voi kirjoittaa erillisen yksilöllisen ohjeen, esim. millaisissa vahinkoaltistuksissa annetaan välittömästi ja millaisissa vahinkoaltistuksissa voidaan ensin seurata tuleeko oireita. Esim. mä olen ohjeena antanut, että maidon vahinkoaltistuksessa annetaan anti-histamiini välittömästi ja muissa vahinkoaltistukissa voidaan seurata tuleeko tarvetta anti-histamiinille.

Omia kuulumisia. Huomenna mennään lääkäriasemalle pojan korvien putkitukseen. Kiitos NallePuh82 vinkistä hyvään leikkaavaan korvalääkäriin! Neljäs korvatulehdus tänä syksynä löytyi tiistaina ja samalla tehtiin päätös putkituksesta...

Mä olen maha-asukkia varten ajatellut ottaa myöskin synnärille erityiskorviketta mukaan, jotta ei tarvitsisi lehmänmaitopohjaista korviketta antaa heti pikkuvauvalle, jos ei imetys onnistukaan.
 
Tervetuloa vaan uusille!
Meillä sopivia on: riisi, maissi, hirssi, päärynä, vadelma, mustikka, kana, kalkkuna, kurkku
ei sopivia: maito, vehnä, soija ja liuta epävarmoja. Olen joutunut jättämään pois perunan, porkkanan, persikan, omenan ym. vaikka niitä on jo ollut käytössä mutta kun tytöllä kokoajan jotain oireita.
Vehnäaltistus meillä oli nyt kun lääkäri käski kokeilla itse kotona uudestaan ja kyllähän se selvää on että vehnä ei käy. Lääkäri kirjottaa nyt sen todistuksen että voidaan hakea sitä hoitotukea. Kunhan tyttö toipuu tosta altistuksesta niin sitte kokeillaan bataattia. Parin viikon päästä on aika Tuomelalle. Odotan kyllä kovasti sitä!
Ite en ole ajatellut että ottaisin sairaalaan mukaan erityiskorviketta kun imetys on molemmilla kerroilla lähtenyt hyvin käyntiin ja en "odota" että kolmas olis välttämättä allerginen kun esikoisella ei ole mitään allergiaa. Mutta osaan nyt varautua siihen että vauva voi olla allerginen ja tajuan oireet aikasemmin kun on jo jotain kokemusta. Vielä ois reilu kuukaus la:aan. Olen kyllä aivan kuoleman väsynyt! Hb oli viimeksi 96.
 
NKL:lla oli muistaakseni yhtenä lisämaitovaihtoehtona joku noista pilkotuista maidoista. Meidän poika joi lisämatonakin rintamaitoa koska oli ekat 3 vuorokautta vastasyntyneiden valvontaosastolla ja sit yhtäkkiä siirrettiin mun luo osastolle ja olivat jo kerenneet tilata sille maidot niin saatiin ne mukaan.. no mutta siis asiaan. Kaveri oli nyt syksyllä Jorvissa synnyttämässä ja mä olin sitten häntä hieman "valistanut" tässä maitoasiassa (ei mitään erityistä allergiariskiä) ja hänellä oli meiltä yksi Nutramigen purkki lainassa ja mukana siis synnärillä. Olivat kuitenkin tarjonneet lisämaitona Almironia automaattisesti. Minusta ihan positiivisesti yllättävää :)
 
Tuohon erityiskorvikepurkin mukaanottoon jo synnärille tarkennuksena/selityksenä, että otan purkin mukaan siksi, että välttämällä allergisen perimän omaavan pikkuvauvan suoraa altistusta lehmänmaidolle voidaan mahdollisesti vähentää maitoallergian puhkeamisen todennäköisyyttä. Mikään varma keino sekään ei tietenkään ole, koska esim. täysimetetyillä vauvoilla on myös maitoallergiaa... Oman esikoisen kohdalla uskon näin jälkikäteen katsoen, että oireet alkoivat jo siellä synnärillä mahdollisesti jo rintamaidon kautta :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Tuohon erityiskorvikepurkin mukaanottoon jo synnärille tarkennuksena/selityksenä, että otan purkin mukaan siksi, että välttämällä allergisen perimän omaavan pikkuvauvan suoraa altistusta lehmänmaidolle voidaan mahdollisesti vähentää maitoallergian puhkeamisen todennäköisyyttä. Mikään varma keino sekään ei tietenkään ole, koska esim. täysimetetyillä vauvoilla on myös maitoallergiaa...
Näin mäkin olen ymmärtänyt. Mutta jos on mahdollista pienentää todennäköisyyttä maitoallergisuuteen, tekisin melkein mitä vaan..vaikka synnyttäisin päällään.

 
Minäkin selvittelin erilaisia keinoja vähentää todennäköisyyttä toisen allergisuuteen. Ja löysin tutkimustietoa tai lääkärin suosituksia mm. seuraavasta: runsaasti ravinnosta saatu c-vitamiinia vähentää todennäköisyyttä, mutta c-vitamiinin on tultava ravinnosta - ei tabletista (väikkäri Turun yo:sta). Vältä kovia rasvoja ja suosi pehmeitä rasvoja, maitohappobakteerit loppuraskaudesta, kalaöljy jos mahdollista (omega-rasvahappoja). Ja tein kaiken toisella kertaa ohjeiden mukaan ja lopputuloksena oli allerginen lapsi. Allergologimme kuitenkin huomautti minulle, että mitäpä jos tuolla kaikella oli kuitenkin merkitystä: kakkonenhan on laaja-alaisesti allerginen, mutta suolisto on normaalia vastaavassa kunnossa - edes antibioottikuuri ei saa mitään reaktiota aikaan suolistossa??? Mutta joka tapauksessa tässähän voi vain arvailla kun on kyse yksittäistapauksista joissa on niin monta muuttujaa. Mutta anyway, kannattaa ehkä kokeilla???

Synnytin Jorvissa ja siellä suhtauduttiin tosi hyvin toiveeseeni täysimetyksestä, jonka olin myös kirjannut neuvolakorttiin ja sisäänkirjautuessani kertonut heti haastattelevalle kätilölle. Jorvissa on aiemmin annettu Almironia, mutta ilmeisesti nykyään antavat Tuttelia. Koska en ollut varma käytännöstä, otin Neocaten mukaan, jotta vältymme varmasti lehmänmaitoaltistukselta. Mutta äitien rintamaidoissahan on tutkimusten mukaan eroja, eli osalla ei rintamaidosta enää löydy lehmänmaitoproteiinin osia, mutta toisilla löytyy melko suuriakin osia. Eli minä ajattelen tästä rintamaidolle altistumisesta näin maalaisjärjellä, että ensinnäkin tarvitaan atooppinen taipumus (elimistön taipumus tuottaa IgE-vasta-aineita) ja vielä melko herkästi oireileva lapsi JA toiseksi äidin elimistön kyky pilkkoa proteiineja ei voi olla täydellinen, eli että proteiinin osia löytyy vielä maidosta. Tämä kai selittäisi sen, miksi jotkut voivat imettää maitoallergisia ilman dieettiä, mutta jotkut eivät??? No, näitä tuli pähkäiltyä jonkin verran raskaana ollessa ja tässä sitä taas ollaan, eli perintötekijöiden merkitystä on vaikea voittaa - kuten allergologimme myös lohdutti:)
 

Yhteistyössä