allergiaepäily ja ruokakokeilut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Osaisiko joku kertoa miten pitkään pitkään pitää jatkaa jotain tiettyä dieettiä, jos epäilee ruoka-aineallergiaa ja jättää jonkin ainesosan kokonaan pois? Meidän tytöllä on jatkuvasti vatsa vähän löysällä ja yritän nyt selvittää mikä on se ruoka-aine, joka oireet aiheuttaa. Alle vuoden ikäisenä tehdyt allergiatestit eivät kertoneet yhtään mitään, mutta nyt kun hän syö jo muun perheen kanssa samaa ruokaa, niin joku aiheuttaa oireita. Olen nyt jättänyt maidon kokonaan pois, kun epäilen, että oireet tulee siitä. Miten pitkään täytyy odotella, että tuloksia alkaa näkyä?

Haluaisin nyt kuulla muiden kokemuksia, en kehoitusta soittaa neuvolaan. Meillä on melko uusi neuvolath, joka ei suoraan sanottuna tiedä oikeen mitään. Siltä ainakin tuntuu, kun häneltä jotain kyselee. Vastaukset on ihan ympäripyöreitä, jos niitä ylipäätään saa. Siksi en viitsi sinne soittaa jos ei ihan pakko ole.

Moi!
Meillä allergiaoireet ovat rauhoittuneet yleensä noin 3 päivässä. Lapsoseni tosin oireilee suolisto- oirein ja silloin oireet voivat antaantua helpommin. Iho- oireilevalla helposti kestää pidempäänkin. Mielestäni olen kuullut että 2 viikkoa olisi järkevä odottaa, siinä ajassa pitäisi oireiden jo poistua.

Pari viikoa olen itse pitänyt tiukkaa dieettiä ennen kun olen kokeillut epäilyttävää ruoka-ainetta. Taisi olla suositus 3viikkoa, mutta pitäisi riittää 2. Toivottavasti selviää!!!

Pari viikkoa tosiaan sanovat eri kirjallisuuksissa ja sitten pienissä erissä lisäät jälleen ja jos tulee oireita - niin bingo!

Suosittelisin lämpimästi semmosta kirjaa kun Irti tulehduskierteestä, siinä on tosi hyviä neuvoja ja asiaa! Eiköhän löydy kirjastosta? Itse ostin sen vuosia sitten ja on kyllä ollut erinomainen opus. Liika sokeri on usein myös syynä ja tietty lisäaineet. Minkälaista ruokavaliota käytätte?

Meillä tosiaan omien allergioiden puolesta alettiin enemmänkin perehtymään mitä syödään, ja suuri parannus tuli sen myötä. Olen ollut atoopikko ja monet allergiat vaivanneet vuosien myötä, mutta nyt on ollut jo pari vuotta ihan ilman mitään oireita!

Jos epäilette maitoa ja siirrytte Hyla-tuotteisiin niin muistakaa että terveiden ei pidä käyttää Hylaa!! On huonoa totutella suolisto siihen jos ei ole tarvetta. Itseäni kiukuttaa kaupassa kun on ostamassa esim maustamatonta jogurtteja tai kasvirasvaa (kermaa) niin aina ovat Hylaa... saa suurennuslasin kanssa etsiä ihan tavallista rehtiä tuotetta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.07.2006 klo 22:49 vieras kirjoitti:
Esittäisin vielä lisäkysymyksen, että voiko esim maitotuotteita olla antamatta pari kolme viikkoa? Ei kai siinä ajassa vielä kalkinpuute iske?
niin epäiletkö laktoosivaivaa vai ihan maitoallergiaa?jos kokeilet eka ihan laktoositonta niin silloinhan voit antaa laktoositonta maitoa/piimää ja jogurttia niin ei tule kalkkipuutosta.

En tiedä voiko näin pienellä olla laktoosi-intoleranssia, joten epäilen ihan maitoallergiaa. Mutta mietin, että aiheuttaisiko se ennemminkin ihottumaa kuin vatsavaivoja? Itselläni on tosi paha laktoosi-intoleranssa ja pystyn käyttömään vain kokonaan laktoosittomia maitotuotteita. Niinpä meillä tällä hetkellä ruokien joukossa on vain laktoositonta maitojuomaa, mutta muuten lapsi on kyllä saanut tavallista maitoa juomana ja viilissä. Vuoden ikäiseksi asti tein lähes kaikki soseet itse ja silloin ei näitä oireita ollut. Kun hän siirtyi meidän ruokaan ja varsinkin maitoon, alkoi oireita vähän tulla. Välillä enemmän,välillä vähemmän ja hän oli yli vuoden ikäinen ennen kuin tavallista maitoa pystyi lisäämään ruokaan edes vähän.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 08:46 vieras kirjoitti:
En tiedä voiko näin pienellä olla laktoosi-intoleranssia, joten epäilen ihan maitoallergiaa. Mutta mietin, että aiheuttaisiko se ennemminkin ihottumaa kuin vatsavaivoja? Itselläni on tosi paha laktoosi-intoleranssa ja pystyn käyttömään vain kokonaan laktoosittomia maitotuotteita. Niinpä meillä tällä hetkellä ruokien joukossa on vain laktoositonta maitojuomaa, mutta muuten lapsi on kyllä saanut tavallista maitoa juomana ja viilissä. Vuoden ikäiseksi asti tein lähes kaikki soseet itse ja silloin ei näitä oireita ollut. Kun hän siirtyi meidän ruokaan ja varsinkin maitoon, alkoi oireita vähän tulla. Välillä enemmän,välillä vähemmän ja hän oli yli vuoden ikäinen ennen kuin tavallista maitoa pystyi lisäämään ruokaan edes vähän.
no ystävälläni oli 1.5 v pojalla laktoosivaivaa.ainakin se helpotti hyla-tuotteilla.tottahan se on että yleensä laktoosivaiva on isommilla ihmisillä.
ja noista allergiaoireista:suolistovaivat voi tulla ensin...onhan se ikäänkuin suorassa kosketuksessa ruoan kanssa.

Yhteistyössä