Alle 25v. ensiodottajat

ei oo kivaa kirjoittaa yksin, mä ostin just vime viikolla kans mun ekat mammahousut....mulle tuli eilen jostain perinnästä lasku et mun pitää yhtäkkiä maksaa mun hobbyhallin koko summa yhdestä jutusta ja se on yli 600? et tosi kiva....masentaa ihan sairaan paljon...ja st on vielä parin kk:n vuokrat maksamatta eli siihen menee kans yli 1100? ja sit viel puhelin laskut ja muut...eli varmaan jotain 3000? pitäis jostain repiä...ja mulle ei tuu mistään nyt tukia et tosi v*tun kiva....en tiedä kuinka jaksan.... :'(
 
huh huh tätä odotusta, vauva pyörii päässä (toivottavasti myös mahassa) ihan kokoajan. Haluaisin saada jo oman nyytin syliin ja hoivata sitä pientä ja opettaa ihania ja vähemmän ihania asioita. Kuvittelen sen hetken kun saan nyytin syliini ja sitä kun pääsen sairaalasta kotiin pikkuisen kanssa ja ekaa kauppareissua ja sitä miten mua jännittää se. Huoh ja maha ei ees kasva.
 
Mä en kanssa millään jaksais odottaa että pääsis nuuhkimaan omaa nyyttiä :heart:

Rahaongelmiin ei oo mulla muuta neuvoa kuin priorisoida niitä isoja kuluja. Esim Rinzessalla on jo virheettömät uudet yhdistelmät kotona mutta olet ostamassa uusia monen sadan euron vaunuja vaikka vuokrat rästissä ja ruuastakin pulaa, onko tuollaisessa mitään järkeä?

Vauvalle tärkeintä on äidin ja oma hyvinvointi ei se minkälaisissa trendiväri vaunuissa ajellaan... Nyt ne vaunurahat sinne vuokraan ja ruokaan ja nyykerö niihin nätteihin vaunuihin mitä sulla jo kotona löytyy!

Kaikista pahin virhe nuorilla nykyään on se kun eletään yli omien varojen, siitä ei tule kuin suurta huolta ja murhetta :(

Jaksuja rahaongelmien keskelle, yrittäkää islti pystyä nauttimaan massukoistanne :heart:


Tini+Pingu rv 22+5
 
mutta kun mä oon jo maksanu niistä uusista vaunuista... Ja myönnän, että ei ole mitään järkeä ostaa uusia, mun äitikin valitti siitä. Mut mä haluun ostaa uudet siksi, että tää tulee olee mu eka ja vika lapsi niin haluan et mul on sellaset vaunut mitkä on mieluisat, koska sit myöhemmin siihen ei enää tule mahdollisuutta ja joskus voi sit harmittaa tollaset pikkuasiat. Nyt painun kauppaan.
 
mä oon tänää miettiny nimiä kuumeisesti ja huomasin itseni tosi nirsoksi... pojille löyty hyviä nimiä ja niistä sai yhdistettyä hienoja nimiä, mut tytölle nimiä on muutama ja niit ei oikee voi yhdistää toisiinsa... ja muutama ekan listan nimi putos jo joukosta, kun olikin yllättäen yök nimi. Haluan ajoissa päättää nimen tai ainakin et ois muutama hyvä nimi niin sitte näkee että alkaako ne kyllästyttää.
 
Rinzessa ymmärän kyl et haluut parasta, mut yritä saada sumplittuu niin ettei tuu sulle liian rankaks! :flower:

Nimiä on kyl hyvä miettii jo ajois! Joku voi tuntuu aluks niin hyvältä mut sit kyllästyykin pian ja onneks odotusaikana voi viel vaihtaa moneen kertaan :)

 
Oon kyllä ihan samaa mieltä Tiniin kanssa: vauvalle tärkeämpää on että on katto pään päällä ja ruokaa. Ei se, onko vaunut muodin mukaiset. :headwall: Kyllä aikuisen ihmisen pitäis osata laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, etenkin vauvan takia. Eri juttu sitten, jos sitä rahaa on, eikä pahempia rahahuolia; silloin voi ostella sitä ns. vähemmän tarpeellistakin ja ajatella vähän pinnallisemmin :LOL:

Tänään tuli äitiyspakkaus |O Otin sen 2007:n, kun tykkäsin siintä jotenkin ehkä enemmän. 2007-pakkauksen värit sopii poikavauvalle ehkä paremmin ku 2008:n. Ainakin miun mielestä.

Ihanaa laitella vauvalle paikkoja valmiiksi :heart:


 
nyt vaatteet näyttää kamalille, kun mikää paita ei istu ja sit kuitenkaan se masu ei näy muille nii sitte luulevat vaan läskiks joka ei osaa pukeutuu... Jos puen raskauspaidan nii se on liian iso ja kireet ei istu, joten mikä neuvoksi?
 
mullakin pelkät äitiyspökat ja paidat päällä kun vanhat ei mahdu enää, mulla vaan se huono puoli et mun maha ei oo mennyt pyöreäksi vaan navan kohdalla on ihan kuin vyö joka tekee kaks suurta makkaraa... :kieh:
 
Huomenia pitkästä aikaa.. On se kumma, kun lomallakaan ei saa nukuttua pitkään :D

Mutta.. Lueskelin ketjua, ja yhdyn Tiniin ja Mellulin kommentteihin ihan täysin. Olen samaa mieltä, että aikuisen ihmisen (ja varsinkin sellaisen, joka kokee olevansa henkisesti niin valmis, että kykenee hoitamaan ja kasvattamaan lapsen) täytyy osata hoitaa ja priorisoida raha-asiansa.

Vauvalle joutuu kuitenkin hankkimaan kaikenlaista, mutta miksi ihmeessä kaikki pitäisi saada uutena? Ja jos vauvan syntymään on vielä lähes puolisen vuotta aikaa, niin siinä ajassa kerkeää vielä maksaa vuokrat ja hoitaa raha-asiat kuntoon, ja sitten katsella vaikka kirppiksiltä tai huuto.netistä vauvalle kaikkea ihanaa.

Esim. minä ja mies tienataan ihan hyvin molemmat, mutta ollaan silti ostettu käytettynä hyväkuntoisena lähes kaikki vauvalle turvakaukaloa lukuunottamatta, kun muutenkin tämä maailma on roinaa täynnä ja nekin rahat voi sit laittaa vaikka lomakassaan säästöön. :) Suosittelen kierrätystä muutenkin! Ja ne vauvan vaatteet menee niin vähän aikaa, että turha niihin on satsata hirveitä summia..

Dioriin yhdyn tuossa, että kunhan oppii priorisoimaan ja silti näyttää, ettei rahaa ole, niin onneksi on sosiaalietuusjärjestelmät olemassa. Oletko Rinzessa opiskelija vai töissä?

Ja myös meille on esikoinen tulossa, mutta ei kyllä ole kertaakaan tullut mieleen, että sillä pitäisi olla jotenkin hienot vaunut tuosta syystä :eek: Turvallisuus ja käytännöllisyys meillä ratkaisivat, ja ostettiin siis 200e:lla ihanat musta-harmaat Emmaljunga Duo Edget käytettynä. :) Vauvaa kun ei oikeasti vois vähempää kiinnostaa, onko se millaisissa vaatteissa tai vaunuissa!

Ja Rinzessa: olet aikaisemmin kirjoitellut anoreksiastasi ja siitä, miten olet ihannepainon alarajoilla. Nyt sitten kirjoittelet, että sua "luullaan läskiksi, joka ei osaa pukeutua" :$ Voi herranjumala sentään, sellaista se raskausaika on, ja siihen täytyy tottua, että vartalo muuttuu. Ja jos olet ihannepainon alarajoilla, niin kukakohan sinua läskiksi luulisi? Ei todellakaan pahalla, mutta kovin kypsymättömältä ajattelusi nyt vaikuttaa :/

Nuo tunikat ovat oikein hyvä vaihtoehto, jos vauvamasu ei vielä näy, mutta on turvoksissa tms. ja äitiyspaidat liian isoja. Samoin itse pidin alkuraskaudessa ihan tavallisia, joustavavyötäröisiä housuja. Ainakin HM:stä ja Huuto.netistä löytyy mielin määrin. Tiukat vaatteet unohdin heti alkuunsa, enkä nyt muutenkaan pidä liian tiukista vaatteista.

Aurinkoista viikkoa kaikille mammoille ja vauvoille :heart:

Ananas + murunen 26+0
 
No anoreksialleni en voi mitään tässä vaiheessa muuta, kun syödä... ja niin olen nyt hienosti tehnytkin. On olemassa kaikenlaisia äitejä (päihde, mielenterveys...huume) ja kaikki ansaitsevat olla äitejä, jotkut tarvitsevat enemmän tukea kun toiset. Kaikki eivät ole onnellisia perheellisiä hyvätuloisia ja hienosti raha-asiansa hoitavia, niinkuin ehkä heidän mielestään vain sellaisten kuuluu saada lapsia... :kieh: Ja tiedän, että raskaudessa tulee kiloja ja hyväksyn sen tietenkin, mutta mulle nyt vaan sattumoisin herää tuollaisia ajatuksia ja ei niissä ole sen enempää lapsellista, kun sellasissakaan ajatuksissa jotka on toisten mielestä ihan selviä asioita... Ja lähes tulkoon KAIKEN muun ostan ja saan käytettynä tutuilta, paitsi nämä vaunut joihin halusin satsata. Mä en kuitenkaan koe vararikkoa henkeni uhalla jos muutaman satasen laitan hyviin vaunuihin! Ja olen sairaslomalla eli saan kuntoutustukea tällähetkellä. Ja sori vaan elämäntilanteeni ei ollut, eikä ole mikään pilvilinnaunelma jossa kaiken sen ihanan keskelle vielä saadaan kauan odotettu lapsonen. Mutta olen aina halunnut lasta ja se minulle suotakoon!!!!!! Mä voin nyt henkisesti ja fyysisesti paremmin kun vuosiin ja sen huomaa kaikki, neuvolatätikin sanoi, et mä näytän ja kuulostan tosi hyvältä!! Ja mulla menee nyt aivan mahtavasti ja nyt tosiaan opettelen vakaasti ottamaan tämän pienen käärön vastaan ja pitämään ittsetäni huolta vielä paremmin!!
Kiitos :saint:

Rinzessa ja Papu rv.13+6
 
Ja avaudunpa vielä, että hieman suvaitsevuutta erilaisia ihmisiä kohtaan :attn: Ja täälläkään ei siis kannata avoimesti kertoa asioistaan, vaan ainoastaan ne ihanat ja ruusuiset asiat ja elämän tosiasiat jättää omaan päähän...

Noh siispä kerron ihanat kuulumiset: Kuulin papun sydänäänet ekaa kertaa äsken neuvolassa ja olin pakahtua onnesta :heart: ja painoakin oli tullut juuri sopivan hyvästi kuulemma :D
 
Hei, vähän rauhoittumista kehiin Rinzessa.. Ihan hyvällähän sulle on kirjoiteltu. Mutta ei taas anna tuollainen vaahtoaminen kauhean hyvää kuvaa "kypsyydestäsi" tähän kaikkeen, mitä vauvan tulo tuo tullessaan..Eikä kukaan ole sinulle sanonut, että vain hyvätuloiset ansaitsisivat saada lapsia. Ei siihen suuria rahoja tarvita, kunhan on vastuuntuntoinen aikuinen ja ymmärtää, mitä kaikkea vauvan tuleminen merkitsee ja vaatii. Varsinkin yksin olevalta. Varmasti rakastat tulevaa lastasi, ei siitä ole kenelläkään mitään epäilystä.
Jaksamisia kuitenkin ja muista ottaa kaikki mahdollinen tuki vastaan neuvolasta ja muualta!

Olen vähän eri mieltä tuosta, ansaitseeko esim. päihde- tai huumeäiti lapsen. Siis nykyinen käyttäjä, käytön lopettaneet ovat toki erikseen. Mielestäni vastaus on jyrkkä EI. Enpäs voi edes kuvailla sitä vihan tunnetta, mitä tunsin, kun näin stadissa maha pystyssä kännisen naisen...

Jokainen täällä vastaa siitä, mitä kirjoittaa tänne. Jos kertoo olevansa esim.aivan pennitön mutta ostaneensa kalliit vaunut, niin onko se ihme, jos sitä ihmetellään. Tai jos laiha ihminen valittaa, jos vaikka näyttää vähän läskille raskausaikana, niin sitäkin voi joku kummastella. Tiedän nimittäin ylipainoisia odottajia, jotka varmasti pahastuisivat, jos kommenttisi sattuisivat lukemaan. Semmoista on elämä.
 
en viitsi ede osallistua keskusteluun, sanon vain että tärkeintä että pidät huolta itsestäsi ja vauvasta!

Hienoa että voit hyvin, anoreksia on kova taisto, itsekin syömishäiriöisenä tiedän että siinä on isot tunteet pelissä...

Minä olen ainakin vain onnelinen ja tyytyväinen pyllerö masustani :D seuratkaapas paltsasiskot perässä!
 

Yhteistyössä