+++ ALKUVUODESTA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET +++

Pikaviestä, kun en juuri muuta nyt jaksa :( .

Hävisin tahtojen taistelun ja mies kiikutti mut tänään lääkäriin. Taisipa vielä ukkokulta olla oikeassakin, sillä lääkäri totesi korvatulshduksen molemmissa korvissa. Lisäksi tulehdusta poskionteloissa ja pahaenteisiä krohinoita keuhkoputkissa |O . Lääkäri vähän ihmetteli, miten olen korvieni kanssa pystynyt olemaan viikonlopun yli. Kipuilua oli tosiaan jo perjantaina, mutta tässä on nyt vähän ollut muut asiat mielessä. Lääkäri muistutti ystävällisesti, että äidin hyvinvointi on nyt pääasia ja ilman lääkehoitoa ei tuota korvatulehdusta kannata jättää. Saikkua napsahti loppuviikko ja lisäksi penisilliinikuuri, korvatippoja ja lääkettä yskään. Lääkäri halusi vielä erikseen varmistaa kaikkien lääkkeiden sopivuuden raskauden aikana. Nyt vaan odottelen paranemista.

Pantsulle erityiskiitos allergialääkkeiden käytön selvittämisestä :heart: . Mulla kans äkäinen siitepölyallergia ja kauhulla odottelen koivun kukinnan alkamista :eek: . Asia tulee varmasti käsiteltyä myös neuvolassa ensi viikolla, mutta olen jo nyt sitä itsekseni pohtinut.

Ellastiina kyselit laskettuja aikoja listan päivittämistä varten. Meillä se on 21.10.

Palailen taas paremmalla voinnilla jatkamaan tarinointia :wave: .

Silve ja Mato 9+5
 
Huoh..uneton yö tiedossa.. Huomenna ultra ja tuntuu että viimeisetkin oireet kaikonneet tän tuhrun myötä.. Hitttoooo.. Pää on ihmisen kummallisin elin. Välillä jo ihan innoissaan kun ei tiputtele, mutta sieltä se vuoto kurvaa taas paikalle heti tilaisuuden tullen.
Hyviä öitä kaikille :heart:
 
Allergialääkkeistä oli puhetta. Minäkin jännitin esikoisen kohdalla että mitä lääkkeitä voi syödä, miten pärjään ilman jne. Mutta tadaa, ei ollut mitään oireita kun olin raskaana ja imetin! Ei yhtään mitään vaikka yleensä elelen tuon ajan aivan sumussa kun on nuha ja silmät turvoksissa jajaja... Mutta todellakin lääkkeitä en tarvinnut ollenkaan! Toivottavasti nyt on samoin.

Täällä vaan pahoinvointi jatkuu mutta töissä olen nyt ollut. Huomenna jo toka neuvola.
maha on turvoksissa, kuin jalkapallo ja viikkoja vähintään 25, yök...

Onnellista viikkoa kaikille

J ja viikot 11+4
 
Ellastiina, hyvä lisävinkki hiivaan, kiitos. :) Mut jostain syystä se piimä kuullostaa miellyttävämmältä. Ihme juttu ettei ne jenkit muuten ole keksineet käyttää ruokasoodaa tähänkin vaivaan, kaikkiin maailman muihin juttuihin ne sitä käyttäävät niin kovin ahkerasti! (saattaisi ehkä olla turhan emäksistä) :D Mä muuten oon kans kans asunu muutaman vuoden siel Ameriikan ihmemaassa.

Silve, jaksamista sairastamiseen, parantele rauhassa!

Kauniskuu, miten ultra meni?? Jännityksellä odotan kuulumisia...

Allergioista: mun ystävälle, joka oli myös tosi pahasti mm. siitepölyallerginen, kävi raskauden aikana ihan sama juttu kun Jozefinalle: ei mitään oireita lainkaan! Toivottavasti teilläkin käy niin!

Siivosin käsilaukkua kuiteista ym. roinasta ja löytyi eräs kuitti, joka pysäytti kaikesssa mustassa ironisuudessaan. Olin muutama viikko sitten työmatkalla, ja tylsän hotelli-illan ratoksi ostin Vauva-lehden lukemiseksi:



Ollaanks me naiset käsitetty tää juttu nyt ihan väärin, kaupastahan niitä vauvoja näköjään saa! Ja vielä plussaa kaupan päälle! (jep...!)
 
Hei taas!

Vielä noista allergialääkkeistä: mä kärsin heinäallergiasta ja esikoista odottaessa neuvolassa sanottiin, ettei saa käyttää mitään lääkkeitä! Ja olinkin sitten heinäkuussa yhden helleviikon täysin sisätiloissa, samaan aikaan oli kyllä alkuraskauden pahoinvointi ja väsymys, joten se osaltaan piti levossa. En siis käyttänyt sitten mitään lääkitystä. Kyllähän se elämää rajoitti, mutta ehkä allergia oli vähän lievempi kuin normaalisti. Täytyy katsoa mitä nyt neuvolassa sanotaan, saisiko jotain käyttää tulevana kesänä.

Raitanen: Joo, meillä on ultra samana päivänä, eli ensi maanantaina! Mulla on heti klo 9 aika ja sen jälkeen verikokeisiin vielä. Vähän mua jännittää löytyykö masusta mitään elämää. Tänään on ollut nimittäin tosi oireeton päivä, ei ole etovaa oloa, eikä juuri väsymystäkään. Tietty näillä viikoilla voi oireet alkaakin jo vähetä.

Raitanen: Rokotteista! Uskoisin, että lapsena saadut rokotukset kuitenkin suojaa vieläkin, ainakin jonkin verran. Arvaa ottaako mua päähän, etten ottanut syksyllä vesirokkorokotetta, kun en ole sitä lapsena sairastanut ja nyt saan pelätä koko ajan koska esikoisen päiväkotiin tulee vesirokkoepidemia... Näitä asioita ajattelee aina liian myöhään! Vesirokkohan voi raskausaikana aiheuttaa sikiövaurioita.

Oma olotila nyt aika rauhallinen, odotan vaan sitä maanantain ultraa. Ei kai tässä muutakaan voi :whistle: Tavallaan toivon, että huomenna olisi taas enemmän oireita, mutta toisaalta, jos kaikki hyvin, niin toivotan oireet kyllä ihan mielelläni hornan tuuttiin =)
 
Heippa rakkaat virtuaaliystävät.

Ultrassa on käyty. KAikesta niagarasta ja loputtomiin jatkuvasta tuhrusta ja vuodosta huolimatta siellä se 9mm käärö pötkötteli ja sydän löi vimmatusti . Eli koko vastaa viikkoja, noin 7+0 :heart: Mies sanoi et näyttää ihan ankalle ;) hehee..
No, eli tähän asti kaik ok. Vuodon syytä ei tiedetä..
"Ihana" se meidän lekuri.. sillä on sellanen hassu tyyli, onnittelee, ja sanoo sitte kuitenki että no, vielä kaikki on mahdollista ja vielä on aikaista olla varma jne.. Jooh.. ihan hyvä et on realisti, mutta toisaalta inhottaa kun ite on muutenki ihan kipsissä tän homman kanssa ja pessimistisenä..

Mutta tänään kaikki on ihanan aurinkoista, vaikka väsyttää ja kiukuttaa ja tekee mieli kaikkea epämääräistä ;)

Kauniskuu ja käärö 7+0 :heart:
 
PS. allergialääkkeistä. Kumma et sanotaan ettei mitää sais käyttää, koska erikoislääkärien mukaan tutkittua on, et loratadiini ja setiritsiini pitäs olla ihan ok raskaana. Ei ensisijaisesti mutta tarvittaessa kyllä... Hmmm.. No, mut kaippa ne viisaammat tietää.
 
PPS. Niin, ja tässä on sitte ihan elävä todiste siitä, että oireettomuus ei tarkoita sitä, että sikiö olisi kuollut tms. Hoitsu lääkärillä sanoikin, et ole vaan mieluummi onnellinen ku ei okseta jne. :heart: Joten kaikki oireettomat, nokka pystyyn!! =)
 
Kauniskuu: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Mä kyselin mun terveydenhoitajaystävältä noista allergialääkkeistä ja se sanoi myös, että setiritsiini on ihan ok. Mulla on tuota loratadiinia, joten ehkä uskallan sitä syödä.

Mukava lukea myös noista oireettomista allergioista raskausaikana, Jozefina ja Raitanen! :) Kunpa ei tulisikaan kovin pahoja oireita. Ei se lääkkeiden napsiminen mitään hauskaa ole, koska ne tuppaa "kivasti" väsyttämään.

Raitanen: Heh, mua huvitti tuo kauppakuitti. :D "Tänään plussatarjouksena kaikki vauvat -20%:a!" ;)

ON: Juurin kun luulin päässeeni kovista mahakivuista eroon, niin eikös ne eilen illalla palanneet. No, hyvä kun edes jotain oireita on. Tänään olin vesijuoksemassa ja tuntui, että vatsan jännittäminen oli jotenkin hankalampaa kuin aiemmin.

-Pantsu 5+0 (Ensimmäinen "oikea" raskausviikko takana! Jee! :D)
 
Huomenta.
Lisäyksenä/korjauksena tähän allergialääkekeskusteluun, paikailliset lääkkeet on ihan ok raskauden aikana helpottamaan oloa, samoin kuin tilapäisesti tuo setiritsiini. Loratadiinista on kahdenlaista tietoa löydettävissä, eurooppa ei virallisesti suosittele, jenkit käyttää. Ja ainakin imetyksen aikaan se on ok, koska sitä erittyy äidinmaitoon niin vähän. Mutta hei, kysytään kuitenki aina omalta lääkäriltä, niin ei jää mututuntumaa. :)
 
Kauniskuu: Juu, ajattelin kysellä YTHS:n lääkäriltä tuota, kun käyn uusimassa noi allergialääkereseptit. :) Mulla on koko arsenaali käytössä, eli antihistamiinit, nenäsuihke ja silmätipat. ;)

ON: En tiedä, olenko saamassa esimakua pahasta olosta, vai johtuuko tämä kuvotus vatsataudista, nimittäin maha on ihan löysä. Viime viikolla tilanne oli täysin päinvastainen, eli olin aivan ummella. :ashamed: Syöminen ei tuota kuvostusta poistanut ja sen lisäksi pyörryttää.

Hommia pitäisi painaa. :kieh: Ensi viikon maanantaina on yksi esitelmä ja keskiviikkona tentti (johon en kyllä mitenkään ehdi valmistautua). Lisäksi alkaa graduhommat painaa päälle pikkuhiljaa. Ja jotta aika ei kävisi pitkäksi, olen myös aktiivisesti mukana ainejärjestötouhuissa. :D Noh, onneksi enää reilu kuukausi aktiivista opiskelua tänä keväänä edessä. Sitten saa jäädä "kesälomalle" gradua vääntämään. ;)
 
Koskahan tästä oman navan tuijottelusta pääsee eroon... Oireita on niin vähän, että oikeesti taas pelottaa. Eikä vatsakaan ole kyllä viikossa kasvanut yhtään. Tänään lienee noin 9+6. Toivottavasti vatsasta löytyy vielä huomennakin elämää, kun on se viimeinen ultra tuon hematooman ja kaksosen poistumisen johdosta.

Mun on ehkä vaikeeta hyväksyä tätä oireettomuutta normaaliksi olotilaksi, koska siskoni on kaikissa raskauksissaan ollut paljon pahoinvoivampi. Neuvolasta saadussa oppaassa tosin luki mahdollisesti merisairauden ja raskauspahoinvoinnin verrattavuudesta. Mä en tule merisairaaksi, joten jospa tämä olisi aivan normaalia...

Raitanen: Minkäslaisia oireita sulla on ollut parina viime viikkona?
 
Kauniskuu, mahtavia ultrakuulumisia!! :heart: Onnea!

Ellastiina, mulla on ollu ihan samanlaista eloa ja oireita - tai siis vähäoireisuutta koko ajan. Jos ei väsyttäis ja nukuttais näin poskettomasti koko ajan, alkaisin jo epäillä koko raskautta. Alavatsaa tosin nipistelee ja pistelee aika säännöllisesti, se rauhoittaa vähän. Aamulla huimaa, jos ei syö ja kuvotus saattaa tulla, jos ei syö. Ei muuta. Vaikka kieltämättä välillä epäilyttää ja hermostuttaa, mut silti olen aika rauhallisilla mielillä. Mä peilaan kans omaa raskauttani siskon vastaaviin raskausviikkoihin, ja hänellä oli ihan sama juttu kun mulla: väsymystä vain eikä mitään muuta pahoinvointia tms. En siis ole ihan paniikissa. Mutta silti ihanaa mennä ultraan ensi viikolla tarkistamaan kaverin oleminen! :)

Mä luulen, et niin pitkään kun kasvua ja kehitystä ei nää mahan kasvuna, on epäilys koko ajan läsnä. Kulukaa, viikot, kulukaa!!!

Maha on ehkä aavistuksen verran alkanut jo pullottaa. Mutta ne rinnat... yks kaveri huomas mun tisseistä et taitaa raskaana olla... mun piti uudet rintaliivit käydä ostamassa, ja kyllä vaan yhtä suuremmalla kuppikoolla piti hankkia.

Meillä taitaa olla Ellastiina ihan sama meininki: minäkään en tule merisairaaksi, enkä ole kovin lääkeherkkä. Mut koska tuo raskauspahoinvointi on niin kovin yleistä, niin kyllä se vaan vähän epäilyttää, kun itse selviää näinkin helpolla. No, ehkä olemme vain onnekkaita tässä tapauksessa. (ja lähetän tsemppisäteitä pahoinvoinnista kärsiville...~~~~)

Tsemppiä kovasti, hyvin siellä voidaan, usko pois! Kerro sit huomenna ultrakuulumiset! :)

Huoh, nyt on työpäivä venynyt kyllä ihan liian pitkäksi... nyt kotiin! Vilkutuksia kaikille! :wave:

Raitanen ja kyytiläinen rv 11+1
 
Kuulkaas nyt siskot hyvät!
Eipäs nyt vaivuta mihinkään ahdinkoon jos ei okseta =) !! Niinku jo aiemmin kerroin, kaveri oli 1.lapsesta sairaalassa tipassa oksentelusta ja 2. lapsesta ei edes kuvottanut. Joten yksilöllistä se on!! Samoin kaikki kolme siskooni, tehneet yhteensä 8 lasta (juu.. mä olen tää ainoa viallinen tässä perheessä..) ovat tehneet lapsensa ilman pahaa oloa ja oma äiti taas oksennellut ympäri ämpäri.. Joten luvataanhan olla ihan rauhallisin mielin :heart: !!
 
(yritän ainaki itteeni rauhottaa.. kun ainoo oire tosiaan on toi väsy, rintojen kasvu ja ehkä ihan pieni kuvotus jos massu on tyhjä :) )
Ja niinku huomaatte..täällä suurin osa on kohtuu oireettomia.. Niinkun lekurikin sanoi, näissä hoidoissa kroppa on jo valmiiksi niin täynnä hormoneja ettei samalla tavalla oireet välttämättä tule kun esim. luomuraskaudessa.
Joten häntä pystyyn siskot :heart:
 
Terve vaan, en ole hetkeen jaksanut kirjoitella. Olen nyt ollut viikon saikulla oksentelun takia, raskauspahoinvoinnin piikkiin lekurit sen laittoivat, itse epäilen, että norollakin oli "sormet pelissä" kun rajua yrjöämistä oli muutama päivä. Nyt oksentelen maltillisesti 1-2x/pv. Aamuisin on tosi hyvä olo, iltapäivän puolella alkaa kuvottamaan.

Ihanaa että olette sitkeästi mukana :xmas: Kaikille ultrasta hyviä uutisia saaneille onnittelut!
Nipelle :hug: Olen pahoillani! kuinka jakselet?

Hämmästyttävää miten samanlaisia ajatuksia meillä on tästä "ollakko vaiko eikö olla raskaana"- jutusta. Jos ei ole oireita, aiheuttaa se heti paniikin, että kesken on mennyt ja sit jos on oireita niin saa siinäkin hermoilla, että mitä jos kivut johtuukin km... Jotain selväjärkistä varmaan huvittaa toden teolla nää meidän ailahtelevat tunnelmat
:D
Itselläni on sellainen kumma olo, en osaa oikein iloitakaan että olen raskaana. Tai kun en varmasti tiedä onko kaikki ok.... Ehkä ensiviikon np-ultran jälkeen tää asia konkretisoituu. Sitten voi pian kertoa vauvauutisia läheisille. Tai toivottavasti voi, pieni pelko on koko ajan läsnä.
Musta tuntuu, että mä iloitsen vasta sitten kun saan jakaa tän asian ystävien ym. kanssa. Nyt se on sellainen pieni salaisiuus, josta ei oikein uskalla vielä iloita :ashamed:

Oireita on sen verran, että kohtua särkee ajoittain ja sen jotekin tuntee tuolla alamahalla silleen jännästi. Repäisykipujakin on. Lisäksi tätä em. oksentelua ja kuvotusta löytyy. Eipä juuri muuta.

Huomenna pitäisi sitten töihin palata :p *jaksaa kiinnostaa*
Lupaan kirjoitella ahkerammin :saint: Voidaan paksusti!

mm-72 10+3
 
KAUNISKUU: Ihanaa. Onnittelut sykkeestä :heart: :flower:

ELLASTIINA: Onnea ultraan tälle päivälle. Tulehan kertomaan sit heti kuulumiset.

MM:lle jaksuja pahoinvoinnin keskelle.

RAITASELLE :wave:

Missä on PUPUNVAIMO ja LION ?

Omaa Napaa: Eilen pelästyin ihan sairaasti kun vessareissulle pyyhittäessä tuli kirkasta verta. No sitä ei tullut enempää vaan on jatkunut ruskeena tuhruna. Pari päivää olikin jo vähän vähemmän tota tuhrua.
Oli sitten pakko varata ultra-aika yksityiselle, että saa jotain tietoa taas mahan tapahtumista. Aika on ensi viikon keskiviikkona eli sopivasti pari päivää ennen ekaa neuvolaa.
Mulla on ollut useana päivänä iltapäivästä lähtien kuvotusta mikä on mennyt ohi vasta nukkumaan mennessä. Tissit on joinain päivinä kipeemmät ja joinain ei niin paljon. Suoliston elämä on ihan jotain outoa. Joskus on vatsa kovalla ja joinain päivinä saa juosta monta kertaa....Ja väsymys on ollut jotain tajutonta. Onneksi tänään on ihan kokonainen vapaapäivä. Sit olis taas 6 töitä ja yksi vapaa....

Bartsu ja 8+0
 
Ensin symppikset mm72, itsekin olen saikulla taas pahoinvoinnin takia.
Eikö tämä ikinä lopu, huomenna viikot jo 12!

Toinen juttu, jäin kiinni veriseulassa, riskiluku oli kohonnut mutta mitä enemmän luen aiheesta niin sitä varmempi olen että se menee suureksi osaksi iän piikkiin (38 v.). Huomenna kuitenkin aika keskusteluun että mitä tässä nyt kantsis tehdä. Niskaturvotus oli 0,0 ja sikiön koko edellä viikkoja joten se puoli kunnossa. Onko kellään kokemusta tästä veriseulasta ja jatkotutkimuksista. Onko täällä muuten ketään yhtä "vanhaa" kuin minä??
 
Tervehdys vaan kaikille! Kyllä täällä hengissä ollaan, mut koneen tuijottelusta tulee paha olo, joten töitten jälkeen en ole konetta jaksanut tuijotella. Pahaa oloa on silloin tällöin, lähiaikoina ollut vähemmän, mut tänään sit taas pitkästä aikaa oksensin pariin otteeseen. Väsymys on hiukan hellittänyt, mut juuri mitään töitten jälkeen ei jaksa tehdä... Eilen kävin veriseulassa ja ens viikon perjantaina on np-ultra. Jozefina koska sä sait kuulla sun tuloksista? Mietin, että meneekö kauan ultran jälkeen... Mulla lääkäri vasta 23.4 eli melki 3 viikkoa ultran jälkeen.

Nipelle paljon :hug: ja jaksamista! Ei osaakaan kuvitella kuinka pahalta sinusta tuntuu :hug:
 
Lion, mulla oli ultra ja verikoe viime viikon perjantaina ja eilen tuli soitto eli meni 3 arkipäivää! Kyllä ne soittaa heti perään jos jotain löytyy. Meilläpäin ohjeessa luki että jos ei häikkäää niin vastaus tulee kirjeenä viikon sisällä, muuten soitto asap.
 
Lupaan lopettaa valittamisen ja keskittyä iloitsemaan helposta raskaudesta! Kaikki oli pikkuisella hyvin edelleen. Oikein aktiivinen vauveli siellä oli. Lääkärikin onnitteli ja sanoi aktiivisuuden olevan hyvä merkki näin varhaisessa vaiheessa. Pituutta oli n. 2,9cm. Tämä oli viimeinen ultraus TAYS:lla ellemme sitten halua osallistua tutkimukseen, jossa rv 20 ultrataan ja selvitetään vauvan sukupuoli ja rakenne muutenkin. Tutkimuksessa ilmeisesti selvitetään millainen vaikutus sillä on vanhempiin, kun he tietävät vauvan sukupuolen etukäteen. Harkitsemme asiaa.

mm-72 Mä ymmärrän hyvin tunteen siitä, että tuntuu, ettei osaa vieläkään iloita siitä, että on raskaana... Mä olen tätä asiaa prosessoinnut viime päivinä senkin takia, että yllätyksekseni en käyttäydykään neuroottisesti: en varmista että mies pesee salaatin huolella (luotan toki, että näin on, kun asiasta on puhuttu), en menetä yöunia kun ostamani kinkkusämpylän välissä maistuu homejuusto jne. Jotenkin on sellainen "outo olo". Ehkä se on sitä, että tätä on odottanut niin pitkään ja sitä ei oikeasti vieläkään usko todeksi tai vaikka uskoisikin niin silti ei yksin kertaisesti uskalla jotenkin iloita siitä, koska on ollut niin paljon pettymyksiä. Ehkä mä eniten ihmettelen itsestäni tuon neuroottisuuden puuttumista, sillä kun lasta lähdettiin pari vuotta sitten yrittämään, niin olin paljon neuroottisempi mm. salaatin pesemisen suhteen jne.

Jozefina: :hug: Voimia sinulle taas yhteen epävarmuustekijään. En osaa veriseulaan ottaa kantaa... Me emme ole menossa siihen ollenkaan. Mullakin tulee mittariin seuraavaksi 35v., joten ei tässä enää tyttösiä olla.
 
Nyt muakin kaduttaa että piti mennä veriseulaan.
Esikoisen kohdalla pärjäsin ihan hyvin ilman sitäkin!
Luulen että se kohonnut riski johtuu tuosta iästä. Kun muuten kaikki ok. SIkiön kasvu edellä, vilkasliikkeinen, syke hyvä, ei niskaturvotusta.. vaan eipä ne kai kaikkea kerro...
No huomenna kuulen vaihtoehdot.. Toisaalta lapsivesipunktiossa on aina se keskenmenon riski 0,5 - 1%

Mullakaan ei ole mikään "olen raskaana jee" olo. Ehkä siihen tarvitaan se maha! Nyt on olo kun ylensyöneellä krapulaisella joka on juhlien jälkeen turvonnut eikä oksentaminen lopu millään.... (tilasin silti Espritiltä muutaman ihanan mammapaidan kesäksi!!)
 
Jozefina, mikä se sun suhdeluku oli? Eikö ne semmoisen ilmoita?
Eli ymmärränkö oikein, tuossa verikokeessa mitataan jotain arvoja ja ynnätään ikätekijän kanssa? Mutta mun käsittääkseni tuon nt:n tuloskin lasketaan siihen, joka sulla on siis huippuhyvä! Huomenna onneksi olet viisaampi. Lapsivesipunktio tai istukkanäytehän se taitaa olla seuraava tutkimus, JOS aihetta.Kyllä ketuttaa sun puolesta, aina vaan annetaan lisää stressin aihetta |O :kieh:

Ellastiina, kylllä se on vaan päätettävä, että jossain vaiheessa on alettava nauttimaan ja uskomaan että se pikkuinen voi syksyllä olla tosi asia
=)
Mutta vielä ei taida se aika olla, jos tuota veriseulan tulosta pitää alkaa jännittämään, tää ikäneito kun täyttää 37 loppukesästä...
Mulla np-ultra ja veriseula samana päivänä eli ensi tiistaina 31.3.
 
Mulla on tuollainen odotusaika kirja jossa sanotaan että suhdeluku on
35 vuotiaalla 1/300 JA
40 vuotiaalla 1/100

myös tekay.fi sivuilla on kaikenmaailman laskureita tuon luvun selvittämiseksi ja itse sain sieltä jo riskiryhmätuomion jo pelkän iän perusteella.
En ole ihan varma mutta hoitaja taisi puhelimessa sanoa että ikäriski on mulla 1/190 ja mun kohdalla se luku oli 1/110. Eli periaatteessa ikäistäni vanhemman normaali riskilukema.
No kattoo huomenna, jotenkin en jaksa huolestua....vielä...
 

Yhteistyössä