Alkuraskaus - sikarokotetta EI ANNETTU!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epatietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epatietoinen

Vieras
Onko kenellakaan tietoa Espoon alueen neuvoloiden kaytannosta sikarokotteen suhteen? nimittain olen noin viikko sitten saanut tietaa olevani raskaana enka nain ollen ole ensimmaista neuvolakayntia viela suorittanut. Tanaan menin aamusta ottamaan rokotetta. Ovella oli naishenkilo vastassa, jolle kerroin, etta olen alussa enka viela kaynyt neuvolassa. Han neuvoi laittamaan nimen ylos, minka perusteella vuorollani minut sisaan kutsutaan. Paikalla oli muitankin samassa tilanteessa olevia ja rokottava terveydenhoitaja hyvin epaitsekkaasti ilmoitti, etta ennen ei rokoteta kun on ensimmainen kaynti suoritettu! Kerrottiin hanelle, etta miksi nain epamaaraista tietoa, koska terveysneuvonnasta juuri neuvottiin menemaan heti, kun mahdollista! Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia? vai onko tilanne nain vain meidan neuvolassa????

sitä ei mielellään anneta alkuraskaudesa oleville (alle rv 12) koska lapsen kehitys on vasta niin aluillaan niin silläkin ennaltaehkäistään että vauvalle ei tulisi mitään..

Siis joo, olen todellakin sita miettinyt ottaako vaiko ei ja kallistunut ottamisen puolelle...en tieda, sit puuttuiko kohtalo mukaan, kun sita ei meille annettukaan... pelottaa vaan se, ku puhutaan siita toisesta aallosta mika tulee noin puoli vuotta ensimmaisen jalkeen, jos koko virus on muuttunut siihen mennessa. 9 kuukautta tasta eteenpain on viela pitka aika...

Ja sinnehän voi tulla kuka vaan selittelemään, että on raskauden alussa. Niillä pitää olla faktaa siitä, että olet raskaana eli käyntejä neuvolassa...

Jos noin vois ilmoituksella mennä, niin sinnehän vois mennä kuka vaan hedelmällisessä iässä oleva nainen ja sanoa olevansa raskaana. Jos myöhemmin kyseltäisiin perään, niin vois todeta, että raskaus meni kesken. Ihan hyvä, että on selvät säännöt

No tottakai ne vaatii et käyt neuvolassa eka ja et koneel on tiedot et oot raskaana,eihän ne sielt voi tietää et oletko oikeasti raskaana ,vai oletko joku joka yrittää saada rokotteen vaikka ei oo raskaana.

No aika janna juttu, mita laakarit sanoo erilailla mita te taalla kaikki nyt kerrotte. Olen siis jutellut ystavalaakarien kanssa seka soittanut mielipiteita terveysneuvontaa, eika koskaan kukaan ole sanonu, etta olis "vaarallisempi" alkuraskausvaiheessa ku esim. loppuvaiheessa. Tieda sit keneen uskoa tassa asiassa...

Kyllä nyt on nämä kaksi ensimmäistä ihan väärillä tiedoilla taas.

Kyseessä on se, että raskaanaolevien rokottaminen tapahtuu neuvolan kautta. Saat neuvolasta "lähetteen" tai jonkun tiedon siihen rokotukseen. Minäkin täällä odottelen infoa, soittelen huomenna ja kyselen jos ei kuulu :( . Mene sinne neuvolaan puhumaan ja selvittämään asiaa, kyllä sinun pitäisi piikille päästä, vaikkei olekaan se ensimmäinen käynti vielä takana.

Ensimmäisellä kolmanneksella todellakin annetaan jo rokotetta. Kävin yksityisellä ultraamassa ja siellä suositteli, että otan vasta ensi viikolla, kun 7. raskausviikko on ohi. Sillä tavalla pelaa "varman päälle". Tiedä sitten kuinka kriittinen tuo raja on, mutta sinne toiselle kolmannekselle ei todellakaan tarvi odottaa.

Siis mä käsitin et ei laiteta alkuraskaudes,ku vasta loppuraskaudes.
Itse en edes uskaltaisi laittaa,kun niin monella jo mennyt kesken.Toki olisi voinut mennä muutenkin,eikä varmasti voi sanoo et syy ois ollu rokotteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja epatietoinen:
No aika janna juttu, mita laakarit sanoo erilailla mita te taalla kaikki nyt kerrotte. Olen siis jutellut ystavalaakarien kanssa seka soittanut mielipiteita terveysneuvontaa, eika koskaan kukaan ole sanonu, etta olis "vaarallisempi" alkuraskausvaiheessa ku esim. loppuvaiheessa. Tieda sit keneen uskoa tassa asiassa...

No suomalainen"hoito"alan "ammattilainen" nyt osaa puhua todella sujuvasti pajunköyttä. En luottaisi yhtään niihin tyyppeihin...

rokotetaan myös alkuraskaudessa. Myös korkea kuume alkuraskaana voi olla sikiölle haitallinen ja jos raskaana ollessa sairastuu k.o. tautiin, niin sit joutuu syömään ne Tamifluut. Itse ottaisin ekalla kolmanneksella rokotteen ennemmin kuin kuumeen ja lääkekuurin. Mut tämänhän jokainen saa päättää itse.

Luulisin että tässä tapauksessa olisi niin, että kun raskautta ei ole neuvolassa varmistettu niin siksi jäänyt ilman. Johan siellä olis puoli kaupunkia ottamassa ja väittämässä et just tein plussatestin.

Kyllä raskauden ensimmäisellä kolmanneksella rokotteita annetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Rokottaminen aloitettiin pitkällä oleville, koska he ovat riskialttiimpia. Sen jälkeen kun rv35+ on rokotettu, rokotetaan kaikki raskaana olevat. Älkää nyt heitelkö niitä arvailuja sieltä :/ .

Tääkin vaihtelee kunnittain. Täällä (Lahdessa) ainakin saa kaikki raskaana olevat rokotteen. Kunhan menee tiettynä päivänä ja aikana keskitettyyn "rokotustapahtumaan". Eikä multa ainakaan mitään kyselty, vaikka raskaus ei vielä näy.

Ai nytkö se rokote yhtäakkiä aiheuttaakin jotain vaurioita sikiöille? Vähän aikaa sittenhän se oli niin turvallinen ettei mikään. Onneksi olen jo oman rokotteeni ottanut.

Mina varta vasten soitin terveysneuvontaa eilen ja sielta nimenomaan kerrottiin minulle, miten toimia. Neuvolan puhelimista ku ei lapi paase kun on vain se tietty soittoaika, soitin siis terveysneuvontaa. Eniten mua vaan arsytti se asenne ja kayttaytyminen, mika talla terkalla oli! Han olis voinu auttaa meita, miten toimia nyt tassa tilanteessa, pain vastoin korotti aanta kaikkien muiden odottavien edessa. Ja yleensakin koko ilmoittaminen asiasta...antaisivat sit terveysneuvontaakin ajankohtaista tietoa!! Olen sata varma, etta muitankin samassa tilaneessa olevia toimisi terveysneuvonnan ohjeiden mukaan!

Yhteistyössä