ALKURASKAUS JA SIKAROKOTE

Kuinka moni juuri plussannut aikoo ottaa sikarokotteen heti? Neuvolasta saisin heti huomenna tai maanantaina, terkkari sanoi et ottais vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen mut nyt ei oo vaihtoehtoja höh... :(
Itse painiskelen asian kanssa, on todella vaikeata päättää kun näin alussa ei vastaavaa hyötyä välttämättä ole päinvastoin alun kehitysvaiheessa en haluaisi itseeni mitään ylimääräistä tunkea...Kamalaa tehdä päätös!
 
Mä kävin viime perjantaina ensimmäisessä neuvolatapaamisessa ja tuolloin olin 9+1 viikolla. Täti ei puhunu koko tapaamisella mitään rokotteesta ja lopussa kysyin sitten itse. Sanoi suoraan, ettei kannata ehkä tässä vaiheessa vielä ajatella. Mutta jos haluan sen, niin voin käydä tietenkin hakemassa. Hänen mukaansa myös kehottaa vain loppukolmanneksella olevia ottamaan sen. Tuosta kommentista (sekä aiemmista ajatteluistani) päättelin, etten todennäköisesti rokotetta ota missään vaiheessa.
 
Terveydenhoitaja ei ole asiantuntija tässä asiassa vaan tiedon välittäjä. Hän ei osaa tulkita tilastollisia riskejä, lukea vaikeaselkoisia tutkimustuloksia tästä asiasta tai yleensäkään ottaa asiantuntevasti kantaa infektioiden ja viruksien suhteen. Toki hän voi sanoa mielipiteensä mutta se kannattaa myös ottaa sellaisenaan.

Esimerkiksi wilman terkka kertoo omia fiiliksiään tässä rokotuksen suhteen jotka ovat täysin päinvastaisia hänen esimiestensä kanssa. Eli tarkkana kannattaa olla ja tarkistaa THL:n sivuilta suositukset.
 
^ Juu olen moneen otteeseen kuullut, ettei neuvolan sairaanhoitaja (...) ole asiantuntija. Mutta hän näkee päivittäin raskaanaolevia naisia ja keskustelee heidän kanssaan. Mä en myöskään aliarvioi sairaanhoitajia ja voi hänelläkin olla aivan hyvää kokemusta ja tietoa rokotteesta.
Jos kerta koko aika kehotetaan raskaanaolevia ottamaan rokote, niin miksi ei saisi olla ketään joka on erimieltä asiasta ja näkee ehkä toisenkin kannan. Mä en luota sokeasti THL:n suosituksiin ja mun mielestä jokaisella saa olla oma mielipide asioista.
Eli Fiinukka lue vain mahdollisimman paljon eri keskusteluja netistä ja muodosta sitten täysin oma mielipide asiasta. Aina ei välttämättä kannata mennä valtavirran mukana ja uskoa "ylimpiä päättäjiä". Miten päätätkään, niin huomaat kyllä että on raskaanaolevia, jotka ottavat rokotteen ja jotka eivät. Sun on täysin päätettävä se mitä itse teet.
Tiedän, että moni varmasti katsoo silmät pyöreenä, kun kerron raskaudestani ja siitä etten ota rokotetta. Mutta jokaisella saa olla oma mielipide ja oma tapa hoitaa asiansa. Mä en usko, että loppujen lopuksi mikään päätös on väärä ja ketään ei saa sen takia teilata.
 
Mä otin maananataina rokotteen, Taysin lapsettomuuspolin ja naistentautien päivystyksen lääkärit kehottivat ottamaan heti kun sen saa. Mulla on nyt menossa rv 6+1. En ole vielä käynyt neuvolassa ja meninkin vahingossa saman rakennuksen terveysasemalle ilmoittautumaan. No ottivat minut sinne jonoon, kun ei ollut paljon jonoa. Sairaanhoitaja ensin epäröi antaa rokotetta, kun on alle rv12. Kävi tarkastamassa äitiysnevolasta asian ja sain rokotteen. Mulle ei tullut muuta kuin käsi hieman kipeäksi 2 päiväksi. Joudun työssäni käymään paljon sairaaloissa (suunnittelen peruskorjauksia yms), joten senkin takia oli hyvä saada rokote heti. En pelkää, että siitä olisi jotain haittaa vauvalle, kun 4 eri lääkäriä on kehottanut ottamaan sen heti kun sen saa.
 
Tuota maagista 12 viikkoa mäkin olen miettinyt.
Eka neuvola on 1.12. ja siihen mennessä varmaan pitäisi jonkunlainen päätös asiasta muodostaa. Kyllä kait se on vaan pakko ottaa, koska taudista tulevat seuraukset voi olla paljon pahempia + että millä myrkyillä niitä mahdollisia jälkitauteja sitten hoidetaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Kyllä kait se on vaan pakko ottaa, koska taudista tulevat seuraukset voi olla paljon pahempia + että millä myrkyillä niitä mahdollisia jälkitauteja sitten hoidetaan...
Samaa mieltä. Paljon pahempia myrkkyjä ne lääkkeet on siihen tautiin kun itse rokote.

Itse otin heti 5+0 mut kyllä pitkään asiaa mietinkin. Mutta jälkikäteen oon ollut tyytyväinen että sen heti otin.
 
Kiitos mielipiteistä, teen ratkaisuni maanantaihin mennessä, jolloin voin hakea rokotteen vielä neuvolasta. Harmittaa että tulee tällaista turhaa stressiä kun pitäisi iloita :(
Tää on taas tällainen asia mihin ei ole varmaa ratkaisua, teit niin tai näin niin riskit on olemassa. Suoritin jo arvonnankin ja lapuksi tuli ei. Vauvan tulo on silti ihana asia :heart:
 
Minä otin rokotteen rv 10+6. Itse soitin neuvolaan ja kysyin koska sen voisin saada. Olin lukenut tuosta että ennen rv 12 ei annettaisi,mut mun th sanoi et tule vaikka heti huomenna ja ettei sillä olisi väliä onko rv tyyliin 5 vai 13. Vaikka mulla olis ollut vähempi viikkoja olisin ottanut silti,koska itse punnitsin asiaa oman elämäni kantilta ja koska meillä on 3 pientä lasta,joista 2 tarhassa ja jos se tauti meille tulee niin ennemmin olen itse suojattuna + vauva ja jaksan hoitaa muut sairastavat sitten ilman kamalaa pelkoa,että jos itse saan niin miten vauvan käy.
Ja jos nyt on enempi puhuttu lääkkeen haitasta sikiöön kun rokotteen haitasta niin ennemmin otin rokotteen.
 
Ite otin rokotteen tän viikon to ja silloin oli rv 12+2. Rokotetta en olisi halunnut, mutta todennäköisesti possunuhan saisin, koska teen työtä niin monessa altistavassa paikassa, joten päädyin rokotteeseen.
Itse painin asian kanssa useamman viikon, mutta lopulta päädyin sen ottamaan. Esim. norjassahan rokotetta ei suositella alle 12 viikolla oleville ihan sen vuoksi, että jos tulee keskenmeno, niin siitä ei voisi rokotetta syyttää. Alkuraskauden keskenmenot ovat kuitenkin suht yleisiä ja sitten km helposti laitettaisiin rokotteen piikkin.

Itse olen torstaista asti pelännyt keskenmenoa ja meinaan nyt ma soitella neuvolaan, että josko pääsis kuunteleen sydänäänet ihan varmuuden vuoksi.. Sama miten olisin asian päättänyt, olisin kuitenkin sikaflunssaa pelännyt tai sitten rokotteen vaikutuksia. Itse toivon, että piikistä tulevat haitat ovat pienempiä, kuin esim. tamifluusta tulevat..

Tsemppiä päätöksen tekoon :hug:
 
Moi! Osui silmiini tämä keskustelu ja lisäisin vielä, että esim. Hollannissa sikarokotetta (sama kuin Suomessa) ei anneta/suositellaan, ettei oteta jos raskausviikkoja vähemmän kuin 13. Syynä se, ettei rokotetta ole voitu tutkia vielä riittävästi eikä siis pystytä vakuuttumaan rokotteen turvallisuudesta sikiön kehitykselle. Tässä linkkiä, on kylläkin hollanniksi. http://grieppandemie.nl/uploadedFiles/580.pdf
 
Itse pähkäilin rokotteen ottamisen kanssa. Enkä olisi halunnut sitä ottaa, mahdollisten haittojen pelossa. Surffasin alkuviikosta kotimaisia ja ulkomaisia sivuja. Jostain löysin kuolleisuustilastoja. Harmi, että en löytänyt sitä sivua enää uudestaan, mutta eniten h1n1-kuolemia oli vanhuksilla (7,6%), toiseksi suurin ryhmä oli raskaana olevat (6,3%).
Otin siis rokotteen eilen. Käsi hiukan kipeytyi, ei muita oireita. Toivottavasti ei tulekaan....
 
Otin rokotteen heti, kun siihen oli mahdollisuus, viikkoja oli kasassa silloin alle 5. Sairastuin alle 2 viikon kuluttua sikainfluenssaan, jonka sairastin lievänä, kiitos rokotteen. Saas nähdä kuinka olisi vauvalle käynyt, jollen olisi rokotetta ottanut.

Mä luotan enemmän THL:n lausuntoihin kuin iltapäivälehtien uutisiin.
 
Meillä ei keretty rokotetta saamaan. Lapset sairastuivat kaikki (yksi testattiin positiiviseksi) ja minä myös. Sairastin taudin onneksi kuumeettomana. Olin silloin raskausviikolla 7. Varhaisultrassa kävin 9+ ja siellä pikkuinen onneksi liikuskeli :heart: Nyt alkaisi rokotukset, joihin emme mene.
 
Lisää kokemuksia?

Juuri plussasin (tänään vr 4+3) ja ilmeisesti maanantaina saisin rokotteen jos haluan. Taidan kyllä olla kallistumassa että haen rokotteen maanantaina. Eikös veren kierto yhdisty vasta rv 5++ ja todellakin mietin että jos muutaman viikon päästä flunssaan, tavalliseen tai sika, niin saisin automaattisesti tamiflu-lääkkeen ja eipä sekään ole turvallinen...
 
Heip.

Mie otin sikarokotteen 7+ viikolla ja eilen kävin np ultrassa. Kaikki oli ainakin vielä hyvin ja oikein kehittyny, joten en usko, että se sikarokote mitään vaikuttaa.. ei neuvolassakaan sitä pistettäisi, jos se olisi vaarallinen.
 
Ei siinä pandemrixissa näkynyt mitään sellaisia aineita olevan, mistä olisi jotain haittaa, vaikkei sitä tosiaan olekaan tutkittu raskaanaolevilla. Valmisteyhteenvedossa todettiin, että raskaanaolevia on tähän saakka rokotettu samantapaisilla kausirokotteilla, eivätkä tulokset viittaa "epämuodostumiin tai toksisuuteen".

Ainoana erona kausi-influenssarokotteeseen jäi siis se paljon puhututtu adjuvantti, josta thl:n sivuilla kerrotaan seuraavaa:

"
Adjuvantti AS03

Adjuvantti AS03 on ns. öljy-vesi -pohjainen tehosteaine. Se koostuu skvaleenista, DL-alfa-tokoferolista ja Polysorbaatti 80:sta.

* Skvaleeni liittyy steroidi-kolesterolisynteesiin ja on solukalvojen luonnollinen komponentti. Sitä on useissa ravintoaineissa esimerkiksi kasvien siemenissä ja oliiviöljyissä.

* DL-alfa-tokoferoli on synteettinen E-vitamiini.

* Polysorbaatti 80 (E433) on jauhonparanne, jota käytetään mm. elintarvikkeissa."

Olen ihan tyytyväin päätökseeni ottaa rokote (n. rv 7). Olin esikoista odottaessa 2 kertaa tosi kipeä, ja siksi se sairastuminen pelotti. Ilmeisesti immuunisysteemini on todella altis raskausaikana, koska muulloin en ole sairastanut kausi-influenssoja edes kouluaikana. Nyt oli sitten vielä mahdollisesti pahempaakin luvassa - ei kiitos.
 
Minäkin plussasin viime viikolla ja nyt huomenna saisin rokotteen. Alun perin oli ajatellut, etten sitä alkuraskauden aikana ottaisi, mutta olen nyt kuitenkin tullut siihen tulokseen, että se on parempi vaihtoehto kuin sairastua ja joutua alkuraskauden aikana lääkekuurille (ja muistaakseni pelkkä korkea kuume on haitallinen sikiölle). Ja se ettei näin alussa ole yhteistä verenkiertoa, on mielestäni tärkeä juttu. Mielummin nyt kun vaikkapa parin viikon päästä. Eli huomenna rokotukseen.
 
Te jotka olette saaneet rokotteen heti plussaamisen jälkeen, niin miten olette todistaneet raskautenne? Ymmärsin että mukana pitäisi olla äitiyskortti, itse tein vasta tällä viikolla positiivisen testin ja ensimmäisestä neuvolakäynnistä ei ole vielä tietoakaan. Haluaisin kuitenkin rokotteen mahdollisimman pian, ennen kuin verenkierrot yhdistyy.
 
sebu mä sain rokotteen neuvolasta ilman mitään todistuksia. Soittelin sinne aiemmin ja kyselin yleensäkin rokotteesta ja sanotiin, että saan tulla sen rokotuspäivänä ottamaan. Tänään sen hain ja olen siis rv 4+5.
 

Yhteistyössä