Alkuraskauden verinen vuoto

Olen nyt rv6+2 ja pari päivää sitten minulla alkoi rusehtava vuoto, joka loppui jo tunnissa, seuraavana päivänä vuoto tuli ihan veren punaisena ja loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin, samoin tänään vuotoa tuli hiukan ja loppui jälleen. Mitään aikaisemmasta poikkeavia kipuja ei ole, mutta pelottaa kamalasti tuliko nyt keskenmeno!? Vai onko tämä sitä alkuraskauden valekuukautisia vai hemotoomaa vai mitä? Onko muilla millaisia kokemuksia raskauden aikaisesta verenvuodosta? Miten teillä kävi?

Lisäyksenä vielä, että tavalliset kuukautiseni ovat olleet sellaisia, että vuodan kuin niagaran putous ja nyt tulee vain ruokalusikallinen päivässä? Auttakaa nyt onko vaarallista vai pitäisikö huolestua, eihän sille keskenmenolle mitään voi tässä vaiheessa jos on tullakseen :(
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tuli rusehtavaa vuotoa 11+2-11+5. Kävin päivystyksessä ja sieltä laittoi lähetteen naistenklinikalle jossa ultrasivat ja kaikki oli hienosti. :) Ja kipuja ei mullakaan ollut. Koita päästä tarkastuttamaan tilanne niin saat mielenrauhan!
 
Kiitos vastauksesta! Rauhoittava kuulla, että aina tuo verenvuoto ei keskenmenoa tarkoita :) Lääkärille soittelinkin tilanteesta ja sanoi, että katsella pari päivää tässä vaiheessa raskautta kun ei kuitenkaan mitään voisi tehdä vaikka keskenmeno uhka olisikin. Huomenna jos vielä vuotaa pyydän päästä heti ultrattavaksi :)
 
Täällä on tiputellut jo pari viikkoa 6+6 pitäisi olla. Alkuun tuli ruskeaa, nyt tiputellut kirkasta. Ei väristä kuin menkoissa ja ei siteitä tarvitse. Ei ole kipuja.

Neuvolasta sanoivat, että ovat vuodot yleisiä, jos on menkkoja vähäisempää eikä tarvitse kipulääkkeitä ajatella, niin voi olla harmitonta. Mutta koskaanhan ei tiedä. Viime päivinä on alkanut etoa, joten siinä mielessä raskaus tuntuisi kyllä etenevän. Luulisi tuon tiputtelun loppuvan, jos keskenmenosta olisi kyse ja muiden oireiden loppuvan samantein. Ei voi tietää ei ja hermo menee.
 
Esteri1 Voin vaan kuvitella kuinka hermona oot jos tiputtelua on ollut jo pari viikkoa. Itsellä jo parin päivän tiputtelu saanut kovan stressin aikaan. Toivotaan, että molemmilla vuoto harmitonta ja kiva kuulla, että muuallakin nuo neuvolan hoitajat sanoneet että voi olla täysin harmitonta.

Mukavaa raskauden etenemistä sulle, toivottavasti pikku kaveri pysyy matkassa :)
 
Samhe juu, mutta faktahan on se, että jos se kesken on mennäkseen, se menee eikä kukaan sille mitään mahda. Lääkärikin pystyy sen vain toteamaan ei estämään.

Tässä kun on ollut hyvää aikaa googlailla näitä vuotojuttuja, niin kyllähän sen syypäänä voi olla se ihan oma mieskin. Raskaus kait muuttaa limakalvoja jotenkin verekkäämmiksi.
 
miss_piggy
Tuosta etomisesta, vaikka olisikin keskenmeno niin oireet voi jatkua, kun istukkahan jatkaa raskaushormonin tuottamista jonkun aikaa...
Toisaalta kun itelläni oli kkm helmikuussa, ei ollut mitään oireita, ei edes vuotoa paitsi yhdellä pyyhkäisyllä vähän tuhrua.
Nyt olen uudestaan raskaana, ja tuli taas alkuraskaudessa vähän rusehtavaa yhden ainoan kerran, ja sen jälkeen ei mitään.

Alkuraskaudessa nuo vuotelut on kovinkin yleisiä. Mulle jopa kätilö sanoi, että jos vuotoja tulee, niin ei se aina tarkoita pahinta, ja saattaa johtua esim. kohdun kasvamisesta, kuivista limakalvoista jne.
 
sellanen kokemus, että varhaisultran jälkeen 7. rv:llä tuli kunnon kertaholahdus-vuoto, housut melkein polviin saakka veressä. Olin ihan saletti että kesken meni. Ei kipuja kuitenkaan. Seur pvänä ultrattiin ja kaikki hyvin. Nyt tuo samainen "keskenmeno", syntyessään 4350g/54cm, 8pv ikäinen nyytti potkuttelee tuossa sitterissä :) Että aina ei pahinta merkkaa kovakaan vuoto. Syyksi paljastui hematooma joka kuivahti itsessään pois nt-ultraan mennessä.
 
Minulla verinen vuoto alkoi rv5-6. Vuoto oli kirkkaan punaista,välillä ruskeaa tuhrua ja päivittäistä. Kipuja ei ollut. Rv 7-8 olin ihan varma keskenmenosta, kun verta tuli ihan reilumman kanssa. Menin yksityiselle lääkärille (kunnalliselta sanoivat että minkäs sille mahtaa jos kesken menee, tule sitten jos verta tulee kuin saavista ja on kovia kipuja. Mikä on tietysti totta. Mutta kun olisi kiva tietää.) ja kaikeksi yllätykseksi masussa oli kaikki hyvin! Eihän sieltä vielä kummoista näy noilla viikoilla, mutta alkiorakenteet ja se ihana syke löytyi! Verenvuoto tuli minulla kohdunsuun limakalvopullistumasta, kohdunkaulan limakalvo on tosi ohutta ja vuotaa pienimmästäkin kosketuksesta. Lääkäri epäili että vuoto jatkuu koko raskauden, mutta se loppu tyystin siinä rv 17 muistaakseni. Verenvuoto voi siis tulla alempaa kuin kohdusta. Pikkuinen on siellä turvassa (tulehdusriski on tietysti olemassa jatkuvan tihkutuksen takia), vuoto on vain minun riesanani :) Nyt on menossa rv 29. Yritä kestää Samhe! onko teillä mahdollisuutta päästä alkuraskauden ultraan rv 7-8? Verenvuoto olisi ainakin ihan hyvä syy kurkistaa masuun ja mahdollisesti ottaa samalla tulehdusnäytteitä.
 
HannaKat Ihana kuulla, että pikkunenpääsi turvallisesti maailmaan alkuvuodoista huolimatta. Voi onpa hän ollu pitkä syntyessään! :) Ehkäpä minäkin turhaan panikoin kun vuoto on niin pienen pientä, mutta huolestumaanhan se pistää.

mirjami_73 Mukava kuulla, että sunkin raskaus edenny normaalisti vuodosta huolimatta. :) Kyllä se pelkkä sykkeen löytäminen rauhoitti varmasti, vaikkei vielä kaikki muodot olleet ehtineet kehittyä! Eihän se vuoto tosiaan mitään haittaa vaikka omana riesana olisi, kuhan ei pikkuisen kehittymiseen vaikuta. Ensi viikolla ajattelin käydä tarkistamassa tilanteen ultrassa, vaikka vuotaminen loppui jo eilen päivällä.
 
Mulla tuli ekalla kolmanneksella useampaan kertaan pientä ruskeaa tuhrua ja kerran yksittäinen kirkkaanpunainen hulahdus. Muistaakseni nuo loppuivat 10. viikon tienoilla. Kävin parikin kertaa varhaisuktrassa, kun halusin varmistaa, että kaikki on hyvin, ja kaikki tosiaan oli hyvin. :) Kummempia kipuja tai hyytymiä noihin vuotoihin ei liittynyt, mutta vuoto pelästyttää silti aina.

Tilastollisesti asia menee jotenkin näin: noin neljäsosalla naisista on jonkinlaisia vuotoja alkuraskauden aikana. Noin puolelle heistä tulee keskenmeno. Kuitenkin niukkana ja kivuttomana pysyvä tiputteluvuoto ei vielä lisää keskenmenon riskiä verrattuna vuodottomaan raskauteen (keskenmeno alkuraskaudessa on muutenkin kovin yleinen, ja esim. keskeytynyt keskenmeno voi tulla ilman mitään vuotoja). Selvittelin näitä juttuja netistä, kun pelästyin omia vuotojani.

Vuoto voi johtua "valekuukautisista", hematoomasta, tulehduksesta, istukan sijainnista tai ihan vain kohdunsuun arkuudesta, jolloin vuotoa tulee helposti esim. seksin jälkeen, mutta voi tulla muutenkin. Minulle sanottiin ultrassa viikolla 12, että kohdunsuu näyttää "verekkäältä". Nyt viikolla 24 ja enää ei ole vuotoja ollut.
 
Mullakin meni koko alkuraskaus vuodon takia stressatessa.

Vuoto alkoi kun kuukautistenkin olisi kuulunut alkaa, eli rv ~4, oli kuitenkin noin puolet niukempaa, mutta tuhrutti viikon verran. Tein kuitenkin vuodon aikana raskaustestejä, koska oireita oli ja ihmetytti vuodon vähäisyys ja plussa vahvistui päivä päivältä. Kovasti tuo vuoto silti jännitti, ja varhaisultrassakin kävin 6+2, jossa näkyi kuitenkin elävä sikiö. Sydänäänetkin kuultiin ekassa neuvolassa jo rv 9. Sitten mentiin ilman vuotoja rv 11+5 asti, jolloin heräsin päiväunilta siihen, että housuihin valahti jotain märkää. Kirkasta verta valui ja PALJON. Muutama täysi siteellinen parin tunnin sisällä. Säikähdin kamalasti, menetin toivoni ja olin varma että nyt tuli keskenmeno. Lähdin heti neuvolaan tarkistamaan tilanteen. Vauvan syke löytyi edelleen. Verenvuoto kuitenkin tyrehtyi hiljalleen muutamassa päivässä ja sen jälkeen ei ole tullut. Varmistukseksi pääsin vielä ylimääräiseen ultraan 12+, jossa nousi epäilys kaksosraskaudesta, joista toinen olisi mennyt kesken jo silloin ihan alussa kun ekan kerran tuli vuotoa. Tyhjä "lokero" sitten vuoti/kuivui hiljalleen pois. Siitä asti kaikki on mennyt mainiosti ja viikkoja nyt kasassa kohta 33 ja vilkas tytteli pian tulossa :)

Tsemppiä, toivottavasti vain harmitonta vuotoa sinullakin!
 
Ihana kuulla, että teilläkin kaikki hyvin ja onnea loppu raskauteen Leonis! :) Itse en uskalla vielä riemuita, että kaikki olisi massussa hyvin. Mutta epäilisin kovasti valekuukautisia sillä alkaa aina melko lähellä tavallisen kierron kk:n alkua tiputtelemaan 3ksi päivää. Tosiaan niukasti ja kivuttomasti.
 

Yhteistyössä