Alkuraskauden verinen vuoto

Nostelen vanhaa ketjua... :)

Tein tänään tk:ssa positiivisen raskaustestin päivällä. Jo viikon ennen testin tekemistä minulla on ollut kuukautiskipuja ja vihlontaa alavatsassa - sairaanhoitajan mukaan tämä on normaalia ja kuuluu raskauteen. Illansuussa alkoi verinen vuoto ja edelleen minulla on aika voimakasta vatsakipua. Sh varasi ajan uusiin labrakokeisiin maanantaiksi.

Pitäisikö tämä tulkita keskenmenoksi vai menenkö maanantaina kuitenkin labraan?

Aika todennäköinenhän se keskenmeno valitettavasti tuossa vaiheessa on. :hug:
Itselläni on verisestä vuodosta vain huonoja kokemuksia.
Kannattaahan siellä labrassa kuitenkin käydä, niin ei tarvitse jossitella, varmahan ei voi oikein mistää olla tässä elämässä. Tsemppiä!

Siis siitä huolimatta, että tässäkin ketjussa verinen vuoto on monesti ollut sitten ihan turvallista vuotoa? Minulla on tosiaan aika voimakkaat kivut alavatsassa.

Oikeastaan hämmennyin, että tulin pari viikkoa pillereiden pois jättämisestä raskaaksi (ajattelin jo kauhukertomuksista, että saisin vuosikausia yrittää ;)), joten tämä ei onneksi ole mikään hirveä pettymys. Surullista toki, mutta eiköhän tosi monelle käy näin ja se varmasti kuuluu elämään.

Ja kiitos vielä sinulle M vastauksesta ja tsempeistä. :) Kiva huomata, miten täällä vauvapalstoilla ollaan niin kannustavia ja vastauskin tuli muutamassa minuutissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Toiveikas:
Siis siitä huolimatta, että tässäkin ketjussa verinen vuoto on monesti ollut sitten ihan turvallista vuotoa? Minulla on tosiaan aika voimakkaat kivut alavatsassa.

Eihän sitä koskaan voi tietää. Riippuu niin kovin vuodon määrästäkin.
Labrassahan se sitten selviää.
Itselläni vain on tuollaiset tilanteet tarkoittanut keskenmenoa pariin otteeseen, siksi en jaksa olla niin positiivinen. :ashamed:
Mutta on niitä toisenlaisiakin tarinoita, joita olit täältäkin lukenut.
Minä yrittäisin kuitenkin pitää toiveet matalalla. Mieluummin pettyy vähemmän kuin enemmän...tai jotain. Mutta toivottavasti teillä on pian käärö sylissä! =)

Juu, totta! Minä en olisi itse asiassa halunnut tietää raskaudestakaan vielä. Olisi kivempi yllättyä iloisesti, kun raskaus on jo edennyt turvallisen pitkälle kun jo ensimetreistä lähtien huolehtia ihan hulluna ja tietää, että on tärpännyt, mutta voi käydä vielä vaikka mitä. :) Harmi, kun naisille on keksitty kuukautiset, joiden poisjääminen aiheuttaa useimmiten armottoman jännittämisen alkamisen.

Hei Toiveikas, Miten kävi? Toivotavasti hyvin...
Mulla on nyt RV4+5 meneillään ja samat on oireet. Koko ajan ollut kipuja jotka eilen illalla yltyivät ja kovat on vielä nyt aamullakin. Tänään lmestyi vessapaperiin pikkuisen verta. Mietin tässä että kannattaako ottaa neuvolaan yhteyttä vai vaan tyytyä odottelemaan.

Hei, Maria ja Toiveikas.
Minä olen kanssa ihan alussa raskauden suhteen n. rv 9-11(lääkärit ei osaa sanoa, vielä) ja mullakin on ollut veristävuotoa nyt 6 päivää. Ei todellakaan paljoa, silloin melkein eniten kun käyn vessassa ja sekin on sellaista ruskeanpunaista, mutta kyllä sitä pelkää todella paljon. Soitin jo kerran lääkärille joka sanoi myös, että on normaalia jos hieman vuotaa, mutta ei saa tulla kipuja ja veri ei saaolla kirkasta. Jos näin tulee niin sitten pitää hakeutua hoitoon, välittömästi. Nyt odottelen tiistai aamua, ettäpääsen ekaan ultraan ja näkemään totuuden. Tätä kyllä ollaan odotettu niiiiiiiiin paljon, pää hajoo tähän jännittämiseen ja odottamiseen.
Kuinka kauan muilla on tullut putkeen tota vuotoa?
Maria, mä suosittelen, että otat neuvolaan yhteyttä jos sulle tulee kipuja. Mä en ainakaan pystyis olemaan epätiedossa ja säryissä, joista en sata varmaa alkuperää tiedä.

Hei,
Itsellä rv 8+6. Veristä vuotoa oli kerran viikolla 4, kun en vielä edes tiennyt olevani raskaana, uudelleen viikon 6 alussa ja vielä kahtena peräkkäisenä päivänä viikolla 8. Kaikilla kerroilla vuoto on ollut niukkaa. Paperiin on pyyhkiessä tullut kertaalleen kirkasta laimentunutta verta, jonka jälkeen niukkaa rusehtavaa vuotoa jonkin aikaa. Kerran verta tuli pieni laikku housuihin saakka. Mitään kovia kipuja ei ole ollut, mutta pientä kihelmöintiä ja vihlasuita, jotka voivat hyvin liittyä kohdun kasvuun. Kerran tehtiin ultra viikolla 6 ja silloin kaikki oli hyvin.

Ei näistä raskauden aikaisista vuodoista voi tietää. Niihin on monia mahdollisia syitä, joista osa löytyy tästäkin ketjusta. Se on selvä, että ne aiheuttavat stressiä ja miettimistä, mutta toisaalta vasta aika paljastaa, miten raskauden kanssa käy. Itse näkisin niin, että kivuttoman lievän vuodon tähden ei ole syytä hakeutua mihinkään. Se voi edetä keskenmenoon, mutta yhtä hyvin voi olla, että niin ei käy. Naisen on vaan kestettävä pieni epävarmuus, koska se kuuluu raskauteen. Jos vuoto on runsaanpaa (siteellinen tai yli) ja/tai siihen liittyy selviä kipuja, kannattaa seuraavana tai sitä seuraavana arkipäivänä hakeutua lääkäriin. Ultralla voi varmistaa, onko raskaus todella keskeytynyt. Sillä nähdään myös keskenmenotapauksessa, onko kohtu tyhjentynyt. Jos vuoto on ollut oikein runsasta, kivuliasta ja sisältänyt hyytymiä, voidaan keskenmenoa pitää jokseenkin varmana ja silloin ei aina ultrata vaan saatetaan vaan seurata veren HCG-pitoisuutta, että se laskee normaalitasolle. Alkuraskaudessa ultra tehdään päivystyksenä vain mikäli herää epäilys kohdunulkoisesta raskaudesta.

Toivon kaikille tsemppiä ja jatkuvia raskauksia. Koittakaa tekin olla stressaamatta pikkuvuodoista liikaa, yritän sitä itsekin. Sitä ei voi kuin levätä silloin, kun keho niin vaatii, muuten ei asiaan itse pysty vaikuttamaan. Jos keskenmeno kuitenkin tulee, kannattaa muistaa, että sekin on luonnollista, vaikka onkin surullista. Jos on kerran tullut raskaaksi, ei ole syytä olettaa, etteikö se onnistuisi uudelleenkin :)

eilen olin neuvolassa ja se sai sydänlukemaa 150. äänet ei kuulunu koska viikoja vasta 7+6,mutta kovasti vakuutti et siellä se on... tänään aamulla tuli kuitenkin ohutta verta n.t lusikallinen. mihinkään ei koske...silti kauhea huoli.... minulla pitäs olla menkat nyt,voisko olla valekuukautiset?

Mulla tuli eilen yhdynnän jälkeen vähän verta.. Se lienee kuitenkin limakalvoilta? Mahassa ei kipuja, selässä ja lantiossa vihloi, kuten joka ilta on tehnyt nyt yli viikon. Vähän kuukautiskipujen tyylisiä tuntemuksia.. Enää aamulla verta ei tullut. Yritän siis olla levollisin mielin, keskiviikkona pääsen ultraan etsimään kadonnutta vauvaani... Ekassa ultrassa näkyi selvästi, tokalla kerralla ei löytynyt ollenkaan ! Viikkoja siis ekan ultran aikoihin 8, tokan ultran kohdalla 8+4.

tulin yllättäen raskaaksi hyvin nuorella iällä. Alkusulattelun jälkeen vauva alkoi tuntua ihan kivalta ajatukselta ja poikaystävä oli rinnallani tukena.
Kuitenkin noin viikolla 6-7 alkoi runsas verinen vuoto. Mitään kipuja tms ei kuitenkaan ollut, nuoruuden tyhmyyksissäni en kuitenkaan tajunnut varmistaa asiaa keskenmenosta vaan oletin näin tapahtuneen.

Joidenkin viikkojen kuluessa aloin kuitenkin voimaan pahoin, en edes siinä vaiheessa tajunnut mistä se voi johtua. Menin lääkäriin epämääräisten vatsavaivojen takia ja alustavasti minulla epäiltiin olevan laktoosi-intorelanssi :D

Kunnes terveydenhoitaja pyysi lääkärin paikalla, ja hän hetken vatsaani paineltuaan kysyi olenko mahdollisesti raskaana?
Minä vaan pokkana siihen että en ole enää kun sain keskenmenon.

Lääkäri kuitenkin määräsi verikokeisiin ja lopputuloshan istuu tällä tuolla hetkellä koulunpenkillä :)

• Tykkää
Reactions: Elokulta2016
Nostelen nyt tätä ketjua, kun itsellä tuli tänään vähän punaista verta wc-paperiin ja se herättää huolta, tottakai. Pelottaa ihan valtavasti. Tämä vuotaminen taitaa kuitenkin olla aika yleistä ja itsekin vuodin edellisessä raskaudessani v.98/99 viikolta 7 viikolle 12. Raskauden tulos on nyt 12-vuotias.

Mulla nyt 13+ raskausviikkoa ja muutaman kerran tullut ruskeaa tuhrua/vaaleanpunaista ihan vähän. Tämä on jo viides raskaus ja melkein joka raskaudessa vuotanut ilman näkyvää syytä enempi tai vähempi alku puoliskolla. Ehkä nytkin vaaratonta vaikka ainahan se huolestuttaa.

Mulla oli rv 6-22 veristä vuotoa, välillä verta holahteli oikein reippaasti ja välillä oli vain pientä niukkaa vuotoa. Ultrassa tuli muutaman kerran käytyä, kaikki kuitenkin hyvin. Olin niin varma, että keskenmeno tulee, verta kun tuli joskus ihan älyttömästi. Syytä vuodolle ei löytynyt tai ainakaan ei minulle kerrottu. Terve lapsi sieltä lopulta syntyi. :)

Tunsin ovulaation jokin aikaa sitten, heti seuraavalla viikolla alkoi ihmeelliset mahakivut. Yhtenä päivänä nukuin lähestulkoon koko päivän. Parin viikon päästä ovulaatiosta tein testin ja plussa tuli. Odotin pari päivää ja vieläkin on plussa. Netin mukaan olisi menossa 4+jotain. Rinnat kipeytyivät jo viime viikolla, mutta väsymystä ja kummallista mahakipua ollut yleensä iltaisin.
Tänään ollut kyllä enemmän menkkamaista kipua ja valkovuoto olikin hieman punaista. Näinköhän tämä olikin tässä?

Nostelen jälleen tätä. :)
Minä tänä aamuna plussailin itselleni testin, mutta nyt sitten kun olin aamupalan syönyt, huomasin vessassa käydessäni rusehtavaa vuotoa jota ei kyllä tule kuin pyyhittäessä, ei jää siteeseen tms. Muilla tälläistä heti alkumetreillä?

Alkuraskaudessa tuli rusehtavaa vuotoa, olisko ollut viikolla 8-9. Kamala paniikkihan siitä synty vaikka tiesin että voi kuulua asiaan. Pari kolme päivää sitä tuli pyyhkiessä, mutta mitään se ei tehnyt, vauva on vieläkin masussa ja syntyy näinä päivinä (kova on odotus!!!<3). Itsellä netistä tiedonhaku oli virhe, sillä kaikki oli saanut keskenmenon näillä oireilla ja niinpä luulin itsekkin että meni kesken. Ja turhaa stressiä aiheutti. En muista millä viikoilla voi käydä jo neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, mutta alkuraskauden loppupuolella taitaa olla mahdollista. Soittakaa neuvolaan jos huolestuttaa, saahan sinne aina soittaa:)

Mulla tuli vuotoa pikkusen koko ajan rv 2 -9. Neuvolassa sano, että se normaalia, kunnes rv 9 tuli keskenmeno ja verta vuosi kuin ois pissalla ollut. Joten ei voi pienestä vuodosta tietää kumpi on kyseessä. Sen jälkeen ei ole enää tärpännyt. Sen halusin sanoa, että vaikka tulis keskenmeno siitäkin voi selvitä, vaikka ei myöhemminkään saisi lasta.

Yhteistyössä