verinen vuoto, raskausviikkoja vasta vajaa 5...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huoli:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mulla ei ainakaan kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ollut etistä istukkaa, edes np-ultrassa. Että miten yleinen sitten onkaan. Tällä kerta kätilö sanoi, että vuodo johtuu siitä istukan paikasta (oli melkein kokonaan kohdunsuun päällä ), että on herkkä vuotamaan.

Jaa, no sehän mukavaa, että sitten ihan puppua puhuivat naikkarilla. Se kätilö vielä näytti ultrasta, että näin se istukka on ihan kokonaan siinä kohdunsuun päällä, eikä mahdu muuten olemaankaan. Puhui, että kun aikaa kuluu ja kohtu kasvaa niin istukkakin mahtuu paremmin siirtymään pois kohdunsuulta.

Mielenkiintoista oli myös se, etteivät osanneet sanoa mistään mitään, ei siitä, että onko nyt keskenmenoriski vai ei ( "ei voi sanoa yhtään mitään", "ei voi tietää", "voi voi kun ei nyt osaa sanoa" ), tai että onko vauvalla mahdollisuudet jäädä henkiin ( ihan samat vastaukset kuin edellä ). Mitään ohjeistusta ei annettu mistään, jälkikäteen itse soittelemalla ja kyselemällä selvisi, että uida ja saunoa ei saa, yhdynnässä ei saa olla, tulehdusiski on kasvanut jne jne.

Päähän tällaisessa hajoaa. :(

Mielenkiinoista ohjeistusta. Minulle sanottiin vaan, että jatkat normaali elämää, ei mitään yhdyntä yms kieltoja tullut. Kätilö sanoi vaan, että vuotoja voi tulla, että jos vuotaa paljon, niin heti tarkastukseen. Sanoi myös sen, että yleensä istukka nousee pois kohdunsuulta mahan kasvaessaan. Että tämä tarkastetaan rakenneultrassa ja jos silloin on vielä istukka kohdunsuulla, tarkistetaan tilanne uudestaan rv 30. Jos istukka on siirtyäkseen, niin siirtyy kuuleemma siihen mennessä pois.

Yhteistyössä