Alkoholi ja häät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suhina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle tuo idea kuulosti vaan liian holhoavalta, ja olen sitä mieltä, että aikuisten pitäis kuitenkin osata itse kontrolloida omaa juomistaan niin, etteivät örvellä kenenkään häissä.

Olen samaa mieltä että aikuisten pitäisi osata itsekontrollia, ja nimenomaan juhlissa. MUTTA kun se käytännössä epäonnistu toistuvasti tietyillä henkilöillä. Ja kun se asia ei parane millään yleisillä puheilla tai idealismilla ,niin silloinhan voisi yrittää käytännössä tehdä asialle jotain, eikö vaan ? Ja kun tiedetään miten käskyihin, etenkin ylhäältäpäpäin tuleviin suhtaudutaan näissä asioissa, voisi kokeilla jotain erilaista, minkä voisi kovapäinenkin mieltää helpommin yhteiseksi hyväksi ja missä olisi mieluusti huumormieltäkin mukana. Kun vielä vältetään isoa älämölöä mahdollisesta "jäähystä/tauosta/vichypullollisesta jne.", niin ei nolata ketään, eikä tunnelman tarvitse notkahtaa. Humalaisille on joskus aivan helv**in vaikea puhua järkeä. Joskus se taas onnistuu, kun on ystävällinen ja vähän lapsellinen jutuistaan. ;) . Jos saa yhden johtavista pässeistä maaniteltua mukaan mihintahansa "leikkiin", kyllähän ne muut seuraavat. Helppoahan ei monenkaan uuden jutun kehittely ole, mutta mielenkiintoista olisi jotain tästä aiheesta toteuttaa ja seurata, olisiko mitään vaikutuksia. Jos sata ideaa heitetään ilmoille, niin keskimäärin se yksi toimiva voisi löytyä. Että laitetaas toimeksi ! Vai veikö terassi kaikki voimat ? :D

[QUOTE="vieras";23941440]Hyväksyisitkö edes ne ruokajuomat ja kahvikonjakit jos muuta alkoholia häissä ei sitten tarjoiltaisi? Entä sitten jos alkoholittomuuden seurauksena osalla vieraista olisi ne pahamaineiset peräkonttipullot ja taskumatit?[/QUOTE]
Omia alkoholittomia häitäni suunnitellessa en halua häihini alkoholia edes ruokajuomaksi tai kahvin kera. Kyse on valinnastani, eikä muutuisi vaikka juomat saisin ilmaiseksi. Jos tämän seurauksena jotkin vieraista käyvät omilla varastoillaan (Samat henkilöt kävisivät todennäköisesti joka tapauksessa, vaikka häissä alkoholia maltillisesti tarjoiltaisiinkin?) ja menettävät selvästi kontrollin omaan humalatilaansa, lienee paikallaan pohtia tässä ketjussa esitettyä poistumispyyntöä.
Kuten sanottua, hääpäivä on minun ja puolisoni juhla - aivan kuin vieraidenkin. Jos haluamme järjestää häät ilman alkoholia, toivon vieraiden ymmärtävän. Minä vastavuoroisesti hyväksyn, etteivät he alkoholitarjoilun puuttuessa, tulekaan häihini. Vieraat saavat päätökseeni olla myös tyytymättömiä.

Minulle alkoholitarjoilu muiden häissä ei ole ongelma, vaikka en itse juokaan. Kyseessä ovat heidän häänsä. Tietenkin voin salaa mielessäni toivoa, että kunpa maailmassa olisi enemmän alkoholittomia juhlia. Haaveiluun meillä kaikilla on kai oikeus.

[QUOTE="PINGPONG";23941621]Olen samaa mieltä että aikuisten pitäisi osata itsekontrollia, ja nimenomaan juhlissa. MUTTA kun se käytännössä epäonnistu toistuvasti tietyillä henkilöillä. Ja kun se asia ei parane millään yleisillä puheilla tai idealismilla ,niin silloinhan voisi yrittää käytännössä tehdä asialle jotain, eikö vaan ? Ja kun tiedetään miten käskyihin, etenkin ylhäältäpäpäin tuleviin suhtaudutaan näissä asioissa, voisi kokeilla jotain erilaista, minkä voisi kovapäinenkin mieltää helpommin yhteiseksi hyväksi ja missä olisi mieluusti huumormieltäkin mukana. Kun vielä vältetään isoa älämölöä mahdollisesta "jäähystä/tauosta/vichypullollisesta jne.", niin ei nolata ketään, eikä tunnelman tarvitse notkahtaa. Humalaisille on joskus aivan helv**in vaikea puhua järkeä. Joskus se taas onnistuu, kun on ystävällinen ja vähän lapsellinen jutuistaan. ;) . Jos saa yhden johtavista pässeistä maaniteltua mukaan mihintahansa "leikkiin", kyllähän ne muut seuraavat. Helppoahan ei monenkaan uuden jutun kehittely ole, mutta mielenkiintoista olisi jotain tästä aiheesta toteuttaa ja seurata, olisiko mitään vaikutuksia. Jos sata ideaa heitetään ilmoille, niin keskimäärin se yksi toimiva voisi löytyä. Että laitetaas toimeksi ! Vai veikö terassi kaikki voimat ? :D[/QUOTE]

Niin, paljon vaivaa, mutta kiva jos toimii. Meillä on suvussa alkoholisti, ja on kyllä sillä "tasolla" ettei ulkopuolinen kontrolli onnistu mitenkään. On tuo siis sellainen tapaus, että ennemmin jättäisi kutsumatta juhliin kun kutsuisi, mutta eipä oikein voi :saint:
Itse en kuitenkaan antaisi yhden alkkiksen pilata kaikkien juhlia, niin ettei olisi alkoholitarjoilua ollenkaan. Ennemmin poistaisin tuon yhden juhlista jos ei käyttäydy, tai vetää överiksi juomisen suhteen. Vielä ei ole mokannut julikisissa tilaneissa....

Meillä pelataankin taas isoilla synttäreillä illalla/yöllä Petanque- eli Petankkiturnaus. Turmiolan Tommit ovat mukana joukkueissa,koska kaikki, etenkin baariteltalla notkuvat ovat äksöniä vailla. Auta armias häntä,joka yrittää tästä hauskanpidosta lusmuilla ties millä syyllä. Suunsoitto ei ihan heti lopu,mutta on kuitenkin kieli poskessa heitettyä, että kyllä tehoaa. Ukkelit ja akkelit ottaa kisaamisen ihan hyvin ja laji sopii kaikille. Vaatii sopivasti tarkkuutta, niinettei saa olla ihan karseassa kunnossa. Tuota on ennenkin pohjustettu jo alkuillasta "mikäs on poikien pelikunto" tyylisillä murjaisuilla. Turmiolan Tommit on sijoiteltu eri joukkueisiin,eli ovat ihan absolutistienkin kanssa siinä samassa. Olenhan sitten joskus kuullut näitä kannustuksia: "sa..tana jos alat pelleileen!" heh heh ! Lähes aina tulee selvää rydistäytymistä ja peli koukuttaa ja on mukavaa kevyttä tekemistä. Eikä haittaa jutustelua. Kyllä siinä valmistautumisessa ja itse pelin aikana jää parit pitkät huikat ottamatta.

Toinen hyvä on korttirinki. Kaikki haluaa papan kanssa äijien pöytään :). Kova on himo Turmiolan Tommeilla korttia lätkimään. Harmi vain että pappa ei tykkää örveltäjistä ja pelipaikka irtoaa jos on hänen mielestään pelikuntoinen. Jos joku yrittää pulloja pöytään niin se ei sovi jo senkään takia että ei kuulemma näytä hyvälle, kommenteilla "Joo, mutta nyt ei olla villissä lännessä ! " :).

Ehdottomin kielto riitojen ja pahan mielen välttämiseksi: Rahalla ei saa pelata,kolikoita kyllä saa käyttää pelimerkkeinä ja pelin pitää olla tarpeeksi yksinkertainen ja selvä säännöiltään. Sääntökirja viereen. Pelkkien örveltäjien kesken pelit on sitten ihan oma juttunsa.

Voishan noita joskus etenkin kesähäissä käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tynnyrissä kasvanut;23946719:
Meillä pelataankin taas isoilla synttäreillä illalla/yöllä Petanque- eli Petankkiturnaus. ............................................................................................................................................................................................

Voishan noita joskus etenkin kesähäissä käyttää.

Ihan senkin takia jo kun muistelee niitä nuoruuden aikaisia puuduttavia juhlia. Hyvä olisi nuoremmille olla enempi tekemistä kun vain sitä puhetta,pälpätystä,keskustelua ... kuunnellen siis. Mitä nyt joskus joku eno tai täti esitti jonkun pakollisen kysymyksen.

On täällä tosiaan erikoista porukkaa. Häissä ei saisi olla lapsia, leikkejä eikä alkoholia. Mitä niissä sitten oikein tehdään, istutaan ventovieraiden kanssa kuin kirkon penkissä ja veisataan virsiä?

Taannoin oli ketju jossa kysyttiin onko liikaa vaadittu että tekisi karppiruuan vieraille, ja suurin osa vastasi ettei ole. Kasvisruokaa harva pitää enää sellaisena ettei sitä olisi otettu huomioon, vaikka hääpari ei olisikikaan kasvissyöjiä. Miksi siis tehdä viinilasillisesta ruuan kanssa ja kahvikonjakista kynnyskysymys? Koska ne on MUN juhlat ja MORSIAN haluaa.... Mitä jos morsian haluaakin tarjota pelkkää liharuokaa? Sitä pidettäisiin moukkamaisena. Kummallista ystäväpiiriä teillä muuten kun jokainen, joka lasin kuohuviiniä juo on automaattisesti örveltävä känniääliö ja alkoholisti. Onneksi minun ystäväpiiriin kuuluu kohtuukäyttäjiä.

Juhlaan nyt kuuluu yleisesti ottaen hieman hienommat tarjoilut kuin arkena. Meillä ei juoda kuin joskus harvoin viiniä ruualla, se on jos ruuanlaitosta jää yli. Konjakkia juhlatilanteissa. Joten aika köyhää on jos näitäkään ei häissä tarjota kun useimmilla jopa joulu on sellainen juhla jolloin voi konjakin ottaa.

Taannoin oli ketju jossa kysyttiin onko liikaa vaadittu että tekisi karppiruuan vieraille, ja suurin osa vastasi ettei ole. Kasvisruokaa harva pitää enää sellaisena ettei sitä olisi otettu huomioon, vaikka hääpari ei olisikikaan kasvissyöjiä. Miksi siis tehdä viinilasillisesta ruuan kanssa ja kahvikonjakista kynnyskysymys? Koska ne on MUN juhlat ja MORSIAN haluaa.... Mitä jos morsian haluaakin tarjota pelkkää liharuokaa? Sitä pidettäisiin moukkamaisena. Kummallista ystäväpiiriä teillä muuten kun jokainen, joka lasin kuohuviiniä juo on automaattisesti örveltävä känniääliö ja alkoholisti. Onneksi minun ystäväpiiriin kuuluu kohtuukäyttäjiä.

Juhlaan nyt kuuluu yleisesti ottaen hieman hienommat tarjoilut kuin arkena. Meillä ei juoda kuin joskus harvoin viiniä ruualla, se on jos ruuanlaitosta jää yli. Konjakkia juhlatilanteissa. Joten aika köyhää on jos näitäkään ei häissä tarjota kun useimmilla jopa joulu on sellainen juhla jolloin voi konjakin ottaa.

Olipa asiallinen ja järkevä kommentti, peesi tälle!

Aika pelottavaa minusta että joidenkin kuva juhlissa alkoholia=örvellystä :D
Onko tuttavapiirinne noin epäsivistyneitä tosiaan? :D
Ja jos joku sitten oikeasti olisi niin moukka että örveltäisi jonkun HÄISSÄ paheksuttaisiin sitä ehdottomasti eikä hääparia! :D
En tiedä ehkä teidän suku on tosi epäsivistynyt ja alkkis, kyllä meillä vaan alkoholia tarjotaan juhlissa eikä koskaan ole örvellykseksi mennyt.

Joidenkin kohdalle se kasauma hankalia tapauksia osuu ihan jo käytännön todennäköisyyden mukaan. Siis kutakunkin Gaussin käyräkäppyrän mukaan, kun otos on pieni. Ja juhlijoiden lukumäärä on tässä mielessä todella pieni.

Joillekkin sukurasitteet ilmenevät juhlissa erityisesti.

Ja nuoruusvuosina on nähty ryyppäämistä ykkösharrastuksenaan pitäviä kaveriporukoita. Joillakin se jää päälle ja niissä porukoissa on ihan mukaviakin ihmisiä,mutta säälittävää "juhlimisperinnettä" edustavat. Taitaa pakostakin joidenkin kohdalle osua,että tällainen porukka melkein kokonaisuudessaan osallistuu juhlaan,vaikka parissakin olisi jo sietämistä. :(

Ajattelin järkyttää teitä lisää, meidän häissä ei tarjoilla alkoholia ja ruokakin on kasvisruokaa. Lisäksi vieraita pyydetään jättämään kännykät pois.

Emmekä ole hippejä tai hihhuleja. Kenenkään ei myöskään häihimme ole pakko osallistua. Ei, emme yritä väkisin muuttaa maailmaa tai vieraita. Järjestämämme juhla on hieman erilainen, meidän näköinen. :)

Ajattelin järkyttää teitä lisää, meidän häissä ei tarjoilla alkoholia ja ruokakin on kasvisruokaa. Lisäksi vieraita pyydetään jättämään kännykät pois.

Emmekä ole hippejä tai hihhuleja. Kenenkään ei myöskään häihimme ole pakko osallistua. Ei, emme yritä väkisin muuttaa maailmaa tai vieraita. Järjestämämme juhla on hieman erilainen, meidän näköinen. :)

Mainitsetteko näistä päätöksistänne jo kutsussa? Jos mainitsette, sitten asia on ok ja jokainen kutsuttu voi päättää itse haluaako tulla vai ei. Muuten saattaisi olla ikävä yllätys esim. perinteisemmistä häistä pitäville.

Neljät häät-ohjelman katsottuani alan ymmärtämään, miksi monelle alkoholi on häiden välttämätön osa. Jos järjestäjien mielikuvitus juhlia, niiden ohjelmaa ja tunnelmaa suunnitellessa on yhtä vähäistä, tulisi itsellenikin absolutistina mieleen etsiä boolimalja käsiini tuskaa helpottamaan. :D

Huh, onneksi ei ole tuollaisia ystäviä. Halusin häistäni hauskat ja ikimuistoiset juhlat kaikille, tarjoilujen piti olla kohdallaan ja hieman yllättävyyttä mukana. En minä niitä häitä itselleni järjestänyt vaan vierailleni.

[QUOTE="vieras";23949231]Huh, onneksi ei ole tuollaisia ystäviä. Halusin häistäni hauskat ja ikimuistoiset juhlat kaikille, tarjoilujen piti olla kohdallaan ja hieman yllättävyyttä mukana. En minä niitä häitä itselleni järjestänyt vaan vierailleni.[/QUOTE]
No ei sinunkaan ajatusmaailma kovin avoin ole, jos juhlat ovat lihaköntistä ja kaljasta kiinni.

[QUOTE="sivusta seuraaja";23949253]No ei sinunkaan ajatusmaailma kovin avoin ole, jos juhlat ovat lihaköntistä ja kaljasta kiinni.[/QUOTE]

Loistava tulkinta, onnitteluni. Kokeile lukea se viesti uudelleen ja katso löydätkö sieltä jotain järkevämpää asiaa.

Miten musta alkaa vahvasti tuntumaan, että me laitetaan kutsuun, että ei alkoholitarjoilua, mutta juhlapaikalta löytyy sitten kuitenkin viinit ja boolit :D Jäävät ainakin pahimmat viinan perässä tulevat juntit kotiinsa ryypiskelemään!

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="vieras";23949266]Loistava tulkinta, onnitteluni. Kokeile lukea se viesti uudelleen ja katso löydätkö sieltä jotain järkevämpää asiaa.[/QUOTE]
Kiitos. Jos hyvä kasvisruoka ja alkoholittomat tarjottavat eivät vieraille kelpaa, on maailmankuva melko rajallinen.

Sehän on täysin morsiusparin oma valinta. Joskin itse en pitäisi alkoholittomia häitä ja vähintään alkumaljat tarjoisin tai/ ja maljat ruoan kanssa.
Tietty nyt näin raskaana ollessa menis mieluummin kuiviin häihin :D

Saat varmaan monta vastausta tähän, mutta itse jättäisin nämä häät lennossa väliin:)
En voisi kuvitellakaan että joku ulkopuolinen sanelee kännykän mukana pitämisestä. Sama kun sanoisi, että kotivavaimia ei sitten saa ottaa mukaan. En ole kertaakaan kuullut kenenkään kännykän soivan kesken häiden, kirkossa tms. Ja esim. tänä keväänä osallistumistamme häistä jäi lapset omasta tahdostaan kotiin. Todellakin pidin kännykän mukana ja varmistin illan mittaan että kaikki on o.k. (Jäivät kaksin 10 ja 14 v). Häät olivat alkoholittomat, olin autolla, joten en olisi juonutkaan, mutta huh kun oli kuiva tunnelma noissa bileissä.

On kyllä super itsekästä järjestää juhlia vain hääparia ajatelen. Juhlien kuuluu olla kaikille hauskat..hammaslääkärissä käynnit ovat sitten erikseen...

Saat varmaan monta vastausta tähän, mutta itse jättäisin nämä häät lennossa väliin:)
...
On kyllä super itsekästä järjestää juhlia vain hääparia ajatelen. Juhlien kuuluu olla kaikille hauskat..hammaslääkärissä käynnit ovat sitten erikseen...

Ihmiset on aika itsekkäitä, jos alkoholin puuttuminen tai pyyntö jättää kännykkä kotiin, on syitä jättää häät väliin. MINÄ haluan juoda ja MINUSTA ruoalla kuuluu olla viiniä ja MINÄHÄN en jätä kännykkääni mihinkään koska MINÄ haluan pitää sen mukana ja MINUSTA tuo on typerää.

No, itse ajattelen että MINÄ menen juhlistamaan toisten juhlaa tavalla, jota he toivovat ja osaan olla sen verran aikuinen, ettei päiväni mene pilalle alkoholin puuttumisesta, lihakeitosta tai väärän värisestä morsiuspuvusta.

Asennekysymys.

[QUOTE="annika";23949287]Miten musta alkaa vahvasti tuntumaan, että me laitetaan kutsuun, että ei alkoholitarjoilua, mutta juhlapaikalta löytyy sitten kuitenkin viinit ja boolit :D Jäävät ainakin pahimmat viinan perässä tulevat juntit kotiinsa ryypiskelemään![/QUOTE]

Tuota voisin itsekkin harkita. Harmi että jotkut kauempaa omalla autolla tulleet parit alkaisivat kinastella, kumpi ajaa kotiin. Lähellä asuvat voivat mennä taksilla kotiinsa ja hakea autonsa myöhemmin.

Mä en kyllä kunnioittaisi hääparin toivetta jättää puhelimet kotiin. Sori. Luuri olisi ehdottomasti mukana, tietystikin äänettömällä kuten aina juhlissa. Käsittämätöntä että joku edes ehdottaa nykyaikana tuollaista. Jos pelkää soittoääniä, voi pyytää erikseen seremoniamestaria muistuttamaan että puhelimet äänettömälle. Varsinkin jos joku tulee ilman lapsia paikalle, on välttämätöntä olla puhelimen päässä tarvittaessa.

Ihmiset on aika itsekkäitä, jos alkoholin puuttuminen tai pyyntö jättää kännykkä kotiin, on syitä jättää häät väliin. MINÄ haluan juoda ja MINUSTA ruoalla kuuluu olla viiniä ja MINÄHÄN en jätä kännykkääni mihinkään koska MINÄ haluan pitää sen mukana ja MINUSTA tuo on typerää.

No, itse ajattelen että MINÄ menen juhlistamaan toisten juhlaa tavalla, jota he toivovat ja osaan olla sen verran aikuinen, ettei päiväni mene pilalle alkoholin puuttumisesta, lihakeitosta tai väärän värisestä morsiuspuvusta.

Asennekysymys.

O.K. Mielenkiintoinen mielipide, että lapset voi mielestäsi jättää kotiin ilman yhteydenpito mahdollisuuksia. No, tässä taas huomaa kuinka erilaisia olemme:)

Yhteistyössä