Alkoholi ja häät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suhina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tottakai voi järjestää ilmankin, kukin tyylillään.

Omasta mielestäni alkoholi kuuluu häihin. En sano, ettenkö voisi alkoholittomiin häihin osallistua ja niissä jopa viihtyä, mutta silti liputan enemmän alkoholi-tarjoilun puolesta.

Totta kai voi järjestää. Jos saisin valita, niin järjestäisin sellaiset häät, jossa olisi alkoholia, mutta kaikki osaisivat ottaa sitä kohtuudella. Koska näin ei ole, on aina vaarana tulla ylilyöntejä. Siksi alkoholittomatkin häät voisi olla ihan kivat.

Omista häistäni tulee varmasti vielä erittäin pienet, koska suku on niin pieni ja ystäviäkään ei niin hirveästi kummallakaan ole, joten siinäkin mielessä alkottomat häät voisi mennä suht kivuttomasti. Mutta aika näyttää, miten tehdään.

Voi järjestää. Itse tosin toivoisin, että se selkenisi kutsussa.
Minusta alkoholittomat häät voisi olla myös "päivähäät", eli siis alkaa jo melko aikaisin ja tosiaan sitten loppua tietyllä ajalla. Ne, jotka haluavat alkoholia, ehtivät sitten rauhassa muualle, ja lasten kannalta enemmän päiväaikaan sijoittuvat häät olisi myös mukavat.

Vieraan näkökulmasta ajattelisin seuraavaa: Jos menisin jonnekin suht tuntemattoman henkilön häihin, toivoisin alkoholitarjoilua olevan, jotta häissä olisi edes jotain kivaa. Jos taas menisin esim. veljeni häihin, osaisin iloita tapahtumasta itsessään ihan eri tavalla ja tällöin alkoholikaan ei olisi mikään välttämättömyys.

Meille tulee alkoholittomat häät.
Olin viime lauantaina häissä, joissa oli alkoholi tarjoilu ja se kokemus vain vahvisti meidän omaa päätöstämme järjestää alkoholittomat häät. Ei kiitos sellaista menoo meiänkin häihin..
Ja ikävä kyllä, kun nämä olivat siskoni häät niin aikalailla sama kutsuväki tulee olemaan meidänkin häissämme.

Sen verran alkoholia häihimme tulee, että onnittelumaljat ja ruokaviinit.

Minusta alkoholi sopii juhlaan, mutta en häitä jättäisi väliin, jos ei alkoholia tarjoiltaisikaan. Olen ollut muutenkin häissä, vaikka muut ovatkin juoneet, mutta itse en ole. Jos haluaa vähän alkoholi tarjoiluun panostaa, muttei liikaa, niin voi pöydän koosta riippuen laittaa vaikka yhden punkku pullon ja yhden valkkarin per pöytä, ja loput voi vieraat ostaa itse, jos se juhlapaikassa on mahdollista. Minua ei haittaa vähän humaltuneet ihmiset, kunhan eivät agressiviseksi rupea. :/

[QUOTE="vieras";23925100]Voi järjestää. Itse tosin toivoisin, että se selkenisi kutsussa.
Minusta alkoholittomat häät voisi olla myös "päivähäät", eli siis alkaa jo melko aikaisin ja tosiaan sitten loppua tietyllä ajalla. Ne, jotka haluavat alkoholia, ehtivät sitten rauhassa muualle, ja lasten kannalta enemmän päiväaikaan sijoittuvat häät olisi myös mukavat.[/QUOTE]

Peesiä tähän.

Monelta menee puurot ja vellit sekaisin tässä kysymyksessä, kun ns. ruokajuomat jo on hiukan eri asia kuin alkoholi ns. seurustelujuomana. Joillakin juominen alkaa tosi aikaisin tilaisuudessa. Toisilla taas on selvä rajaus "jatkoista".
Itse olen ollut toistaiseksi selvinpäin, vaikka en häistä pidä. On kuitenkin ollut mukavaa kun joillakin on ollut erityisen rentouttavaa ja harvinainen lupa esiintyä suvun keskuudessa jopa humaltuneena. Kyllä kai myös muutamat tarpeellisetkin itkut olisi muuten jääneet itkemättä. Kun ei meillä suvussa muuten. :)

Vieraan näkökulmasta ajattelisin seuraavaa: Jos menisin jonnekin suht tuntemattoman henkilön häihin, toivoisin alkoholitarjoilua olevan, jotta häissä olisi edes jotain kivaa.
Omalta kohdalta voisi sanoa, että tuollaiset vieraat voisivat yhtä hyvin jäädä pois, vaikkei mistään kännäyksestä olisikaan kyse, ja juoda lauantaihiprakat kotonaan.

Meidän perällä on tapana, että vierailla on kaiken varalta pullot auton perässä siltä varalta että on kuivat häät. Eikä niistä ole haittaa normihäissäkään.

Kuivista häistä lähdetään heti pois kun se vain on mahdollista. Jos haluat että vieraat älyävät lähteä heti hääkakun jälkeen niin älä tarjoa alkoholia.

Meidän perällä on tapana, että vierailla on kaiken varalta pullot auton perässä siltä varalta että on kuivat häät. Eikä niistä ole haittaa normihäissäkään.

Kuivista häistä lähdetään heti pois kun se vain on mahdollista. Jos haluat että vieraat älyävät lähteä heti hääkakun jälkeen niin älä tarjoa alkoholia.

Ei se näinkään oo välttämättä. Riippuu porukasta ja asenteista koska häivytään. Sekin on nähty viinahäissä. Ja samalla porukka on viihtyny "kuivissa" häissä.

Olen ollut täysin alkoholittomissa häissä sekä erittäin kosteissa häissä ja myös häissä, joissa oli talon puolesta boolia ja itse sai ostaa lisää. Kaikkein hauskimmat ja viistyisimmät häät olivat, yllätys yllätys, ne täysin alkoholittomat häät. Yksinään vieras ei kaivannut alkoholia niihin juhliin. Eivät edes ne kovimmat juomamiehet. Niissä boolihäissä osa porukasta oli aika tuhdissa ja osa täysin selvinpäin. Mukana oli lapsia ja juhlapaikka veden ympäröimä. Eli alkoholi+lapset+vesistö oli melkoinen riskiyhdistelmä. Ne oli tylsät häät. Hauskaa tuntui olevan niillä, jotka eivät enää tajunneet mistään mitään. Muuta ohjelmaa ei juurikaan ollut kuin seurata, et kuka kaatuu ensimmäisenä ja kuka seuraavana. Eli juhlat ilman alkoholia ovat kivat kaikille kunhan ohjelma puoli on kunnossa. Juhlat ilman ohjelmaa alkoholilla höystettynä on kivat niille, jotka tykkää juoda paljon.

Eli huonommatkin häät menee, kunhan puudutusainetta löytyy? Siinä tapauksessa taitaa meidän häistä tulla kuivat, asia ilmoitetaan etukäteen ja ihmiset, joilla naama muutenkin olisi norsun... osaavat jäädä kotiin. :)

[QUOTE="vieras";23929158]Eli huonommatkin häät menee, kunhan puudutusainetta löytyy? Siinä tapauksessa taitaa meidän häistä tulla kuivat, asia ilmoitetaan etukäteen ja ihmiset, joilla naama muutenkin olisi norsun... osaavat jäädä kotiin. :)[/QUOTE]

Hyvä päätös, jos ei halua häistään ryyppyjuhlia ja vieraillekin jää vielä jonkinlainen muistikuva juhlista. :)

Meidän häissä tarjottiin toki ruoan kanssa sekä puna- että valkoviiniä. Muuta alkoholitarjoilua ei ollut, silti ihan mukavaa oli kaikilla. Käytämme toki kohtuudella alkoholia, mutta häidemme kuului mielestämme olla sivistyneiden ihmisten sivistyneet juhlat.

Itse taas en ymmärrä sellaisia ryypiskelyhäitä jossa hääparikin on lopulta melkoisessa tuiskeessa, mahdollisesti jopa tappelevatkin! Häävieraista puhumattakaan.

• Tykkää
Reactions: Huspati Huta
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23929206:
Eli itse juhlat eivät kiinnostakaan, vaan ilmaiset juomat? Vähänkö loukkaavaa.

Viikonloppusiss häissä joissa olin, oli juurikin tälläinen ajatustapa. Olin kaasona järjestämässä ruokia keittiöpuolella ennen hääparin saapumista juhlapaikalle. Siellä vieraat ravasi koko ajan jääkaapilla hakemassa olutta/siideriä.. Ja kun asiasta sanottiin, sitä noudatettiin ehkä 5 min, kunnes taas joku tuli kaljatölkki kädessä keittiöstä. Voin sanoa, että kyllä raivostutti tälläinen käytös! Häissä oli myös vanhempaa sukupolvea ja hävetti ihan näiden törppöilijöiden viinanhimoisten käyttäytyminen. Ja jo ennen iltaa sitten oli hääväki humalassa. Joutui poistumaan lasten vuoksi liian aikaisin häistä sen vuoksi, kun muut eivät osanneet olla juomatta ennenkuin ne alkoholi bileiden piti alkaa.
Ja edelleenkään, meidän häissä juodaan vain ruoka viinit. Ei se ole kiva selvinpäin seurata sivusta kun känniläiset urpoilee minkä kerkee toisten häissä. Ja niin kauan kun viina on ilmasta, sitä juodaan kaksin käsin. Niin se vaan valitettavasti menee :/

Mä olen ollut kerran alkoholittomissa häissä ja ne oli ihan ok, ei tullut silloin mieleenkään ihmetellä asiaa.
Omiin häihini järjestäisin kyllä alkoholitarjoilun. On olemassa muutakin kuin ääripäät alkoholittomuus ja örvellys.

Yhteistyössä