Alkoholi ja häät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suhina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23929913]Ei tarvitse, jos ei halua olla vieraanvarainen ja hyvä isäntä/emäntä. Silloin ei myöskään pidä ihmetellä, jos ei sellainen joka alkoholista nauttii halua tulla paikalle.[/QUOTE]

Kuulostaapa aika.. Ei ole vieraanvarainen jos ei tarjoa alkoholia? Eiköhän niissä itse juhlissa jo ole vieraanvaraisuutta kerrakseen ilman sitä alkoholiakin.
Ja edelleenkin ihmettelen, että alkoholi on ainoa kriteeri osallistua häihin. Hääpari arvostaa...

[QUOTE="vieras";23929913]Ei tarvitse, jos ei halua olla vieraanvarainen ja hyvä isäntä/emäntä. Silloin ei myöskään pidä ihmetellä, jos ei sellainen joka alkoholista nauttii halua tulla paikalle.[/QUOTE]
Vieraanvaraisuus häissä = alkoholitarjoilu. :D Vähästäpä se on häissä nauttiminen kiinni. Joo, noin ajattelevien vieraiden ei tarvitse paikalle vaivautua.

Nimenomaan on vaikea ymmärtää.
Miksei hauskaa voi olla ilman viinaa?

Monissa tilanteissa varmasti on, mutta yksissäkään häissä en ole ollut, joissa on ollut hauskaa ilman viinaa. Näin se vaan on. Eikä mun edes tarvitse juoda, olen mennyt omalla autollakin häihin, mutta tunnelma on silti, mulle, ja kaikille muillekkin rennompi ja kivempi jos vieraille tarjotaan alkoholia.

[QUOTE="vieras";23929940]Vieraanvaraisuus häissä = alkoholitarjoilu. :D Vähästäpä se on häissä nauttiminen kiinni. Joo, noin ajattelevien vieraiden ei tarvitse paikalle vaivautua.[/QUOTE]

Ensinnäkään, en missään sanonut että alkoholitarjoilu tekee vieraanvaraiseksi, mielestäni se on kyllä osa sitä.

Ja toisekseen, olen yrittänyt sanoa että osallistu kuiviin häihin, mutta se ei kelpaa täällä.

[QUOTE="Antti";23929898]Hienosti teet oletuksia tuntematta minua. Miksi minun pitäisi tilanteessa suuttua? Poistumaan voi kehottaa suuttumattakin.
Juhlan isäntänä lienee luonnollista, että minulla on myös oikeus määrittää kenen kunto on juhliin sopiva ja kenen ei. Ja sitä ei alkomittarilla tehdä, eikä siihen ole mitään olemassa olevaa koodistoa tyyliin: kaatui rappusissa -5p, kaatoi hääkakun -20p, oksensi boolimaljaan -15p. Elämä on monimutkaisia subjektiivisia valintoja täynnä, eikä minulla ole niiden kanssa mitään ongelmia.[/QUOTE]

Onhan se jonkinlaista suuttumusta jos et voi olla yhteyksissä sen jälkeen enään.

[QUOTE="Ken guru";23929941]Monissa tilanteissa varmasti on, mutta yksissäkään häissä en ole ollut, joissa on ollut hauskaa ilman viinaa. Näin se vaan on. Eikä mun edes tarvitse juoda, olen mennyt omalla autollakin häihin, mutta tunnelma on silti, mulle, ja kaikille muillekkin rennompi ja kivempi jos vieraille tarjotaan alkoholia.[/QUOTE]

Ja en "kaipaa" mitään kossupulloja pöydille..sitä en tuolla viinalla tarkoittanut.
Varmuudeksi selvennän:D

[QUOTE="Antti";23929978]Lukisitko viestini uudelleen, kiitos. Huomasit varmasti missä teit virheen.[/QUOTE]

Joo, en huomannut tuota viestiäsi tuolla aijemmin.Ihmettelinkin että miksi et siihen mitään vastannut. Herää kuitenkin kysymys, että sinä otat tai haluat ottaa sellaisen riskin, että muuten kiva kaveri mut humalassa häissäsi, niin ei haluakkaan olla kaverisi enään ulosheiton takia. Uskotko tosiaan että hän haluaa keskustella kanssasi siitä asiasta? Menetät vaikka sit äitisi tuon takia?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä voi;23930073:
Joo, en huomannut tuota viestiäsi tuolla aijemmin.Ihmettelinkin että miksi et siihen mitään vastannut. Herää kuitenkin kysymys, että sinä otat tai haluat ottaa sellaisen riskin, että muuten kiva kaveri mut humalassa häissäsi, niin ei haluakkaan olla kaverisi enään ulosheiton takia. Uskotko tosiaan että hän haluaa keskustella kanssasi siitä asiasta? Menetät vaikka sit äitisi tuon takia?
En tiedä miksi pitää takertua yksittäiseen kohtaan humalanjuomiseen häissä. Toivettani - joka tässä kohtaa on varsin kohtuullinen - vastainen käytös kertoo itselleni enemmänkin, ettei kyseinen henkilö osaa arvostaa pyyntöäni ja arvomaailmaani. Miksi en saisi kyseiseen käytökseen puuttua?
Uskon maailmassa olevan ihmisiä, jotka osaavat arvostaa minua ihmisenä joka olen. Näin pyrin toimimaan myös heitä kohtaan.

Enkä ole uskis.

[QUOTE="vieras";23929891]Minulla ei ole ystävinä absolutisteja, sellainen kieltäminen kertoo lähinnä ongelmasta alkoholin suhteen. Vielä suurempi ongelma se on, jos ei kukaan muukaan saa absolutistin mielestä juoda.[/QUOTE]
Haluatko kertoa mitä ongelmia minulla on, kun en käytä alkoholia enkä polta tupakkaa. En silti vietä elämääni neljän seinän sisällä, vaan olen sosiaalinen muiden parissa ja vietän aikaa ystävieni myös vapaalla. Ilman alkoholia, alkoholin kanssa, baarissa sekä baarin ulkopuolella.

Syy miksi en käytä kumpaakaan päihdettä on, että niistä saatavat haitat ovat hyötyjä suuremmat.

jos itse joskus menen tuon ukkokullan kanssa naimisiin niin en todellakaan aijo tarjota alkoholia, muuten kuin ruualla viiniä. boolia voisi olla ja sekin ihan varmana alkoholitonta tosin en kyllä kertoisi siitä kelleen.
tiedän kokemuksesta että anoppi on aivan hirviä humalassa. joko alkaisi haukkumaan minua (tekee sen aina humalassa ja hiprakassa) tai laittaisi pystyyn oman esityksensä jossa kehuu itseänsä tai alkaa tappelemaan sisarustensa kanssa kuten eräissä häissä..
ja setäni alkaa myös toitottamaan omaa erinomaisuuttaan viinapäissään ja huonolla tuurilla äityy väkivaltaiseksi. en kyllä jaksaisi katsoa kännisiä sukulaisiani tai ystäviäni häissäni. sitä varten olkoot toiset juhlat :)

[QUOTE="mä";23925120]Meillä oli alkoholittomat viinit (karahvissa) ja alkoholiton booli . Ei mainostettu alkoholittomuutta ja hyvin näytti osalla silti menevän päähän.[/QUOTE]

Jos alkoholitonta viiniä tarjotaan alkoholittomuudesta mainitsematta, on se ainakin minun mielestä nolaamista, tai ainakin sellaisen yritys. Tahaton tai tahallinen. Loukkaannun, pahastun ja ärsyynnyn ehkä helposti, mutta ei kai minunlaisiakaan tosikkoja ole lupa kohdella miten sattuu ?
Kysymys: Kuka ei loukkaantuisi ? Vastatkaa rehellisesti. Silloin harvoin kun juon, minulla on aivan liiankin tiukka itsekontrolli humalassa, en edes pidä viinistä, mutta silti tässä alkoholittoman viinin tarjoilussa liman lisähuomautusta on turha opetusmentaliteetti ja samalla pilailun makua. Pahastuisin muidenkin puolesta. Ylimielisen vaikutelman tuollaiset juhlan järjestäjät itsestään antavat.

No jos nyt suku ei ole kamalan alkohlisoitunutta niin voi hyvinkin tarjota alkoholia. :) Joillain joilla alkkissukua niin en ihmettele kielteistä kuvaa ja väitettä jonka mukaan häät jossa tarjoillaan alkoholia on automaattisesti "örvellyshäät". :D

Mutta kukin tyylillä, alotuskin on kirjoitettu siihen muotoon että oikein ohjailee ap:n omaan mielipiteeseen. :)

Toki voi ilmankin pitää, mutta aika iso osa pitää siitä että jotain juomaa tarjotaan. :)

Meidän häissä ei tule olemaan tarjolla alkoholia. Emme siis ole absolutisteja itse. Itse en voisi sietää ajatusta että kaikki tärkeät ihmiset jotka olemme halunneet kanssamme juhlimaan olisivat soseessa ilmaisista juomista, pidn kaikista paljon enemmän selvin päin! Lisäksi häämme tulevat olemaan niin isot että kertakaikkiaan budjetti kaatuisi juomiin, yli sataa en ala juottamaan! Ja luojan kiitos, miehen suku karsastaa visusti viinaa, joten ah mikä ihana syy! Kaikki voittavat, ei tule vääntöä kun morsiankaan ei halua alkoholia häihin ja sulhanen voi hyvällä omalla tunnolla pitää sukulaiset onnellisena. Ehkä kenties pidämme jotkut jatkot serkuille ja kavereille jos tekee mieli jammailla myöhään yöhön, tosin meilläkin tulee häiden aikaan olemaan vauva, joten ehkä tämä osuus jää väliin käytännön syistä.

Ja ei, en näe sitä niin että häät on nyt alkoholittomina tuomittu menemään pilalle, uskon että tunnelma on niin hyvä ettei kukaan edes kaipaa alkoholia! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ylimielistä on;23934957:
Jos alkoholitonta viiniä tarjotaan alkoholittomuudesta mainitsematta, on se ainakin minun mielestä nolaamista, tai ainakin sellaisen yritys. Tahaton tai tahallinen. Loukkaannun, pahastun ja ärsyynnyn ehkä helposti, mutta ei kai minunlaisiakaan tosikkoja ole lupa kohdella miten sattuu ?
Aikuisissa ja pikkulapsissa on yksi yhteinen piirre, ennakkoluuloinen nirsoilu. Jos etukäteen kertoo esim. ruoassa olevan herneitä tai alkoholin olevan promilletonta, alkaa valtava kitinä ja valitus, eikä ruoka tai juoma käy kaupaksi ennakkoluulojen vuoksi. Kuinka monen mielestä kasvisruoka on pahaa, vaikkette ole koskaan edes maistaneet kunnollista ravintolatasoista kasvisateriaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ylimielistä on;23934957:
Kysymys: Kuka ei loukkaantuisi ? Vastatkaa rehellisesti. Silloin harvoin kun juon, minulla on aivan liiankin tiukka itsekontrolli humalassa, en edes pidä viinistä, mutta silti tässä alkoholittoman viinin tarjoilussa liman lisähuomautusta on turha opetusmentaliteetti ja samalla pilailun makua. Pahastuisin muidenkin puolesta. Ylimielisen vaikutelman tuollaiset juhlan järjestäjät itsestään antavat.

En loukkaantuisi, jos alkoholittomuudesta ei mainita.
Ainoastaan ensimmäisenä tuli mieleen, että vieraat jotka kehittelevät itselleen kyytejä eikä tule omilla autoillaan boolin vuoksi, joka osoittautuukin myöhemmin alkoholittomaksi, heitä voisi asia vähän kaihertaa.

En loukkaantuisi, jos alkoholittomuudesta ei mainita.
Ainoastaan ensimmäisenä tuli mieleen, että vieraat jotka kehittelevät itselleen kyytejä eikä tule omilla autoillaan boolin vuoksi, joka osoittautuukin myöhemmin alkoholittomaksi, heitä voisi asia vähän kaihertaa.
Miten sen voisi alkaa kaihertamaan, jos alkoholittomuutta ei missään kohtaa kerro tai lähde alleviivaamaan? ;) Jos häissä on hyvä tunnelma, boolia kuluu ja yhteiskuljetuksella lähdetään kotiin tai jatkoille. Kun joku huomaakin, että hei, mähän en ole (tarpeeksi) kännissä?
Voi harmi tuota kohtaloa.

[QUOTE="minä vain";23936635]Miten sen voisi alkaa kaihertamaan, jos alkoholittomuutta ei missään kohtaa kerro tai lähde alleviivaamaan? ;) Jos häissä on hyvä tunnelma, boolia kuluu ja yhteiskuljetuksella lähdetään kotiin tai jatkoille. Kun joku huomaakin, että hei, mähän en ole (tarpeeksi) kännissä?
Voi harmi tuota kohtaloa.[/QUOTE]

Lähinnä tarkoitin sitä, jos tulee esim. vieraita kauempaa. Yksi on kuskina ja muut juovat boolia. Kuski ei uskalla juoda ruuan kanssa viiniä tai lasillista boolia kun kuvittelee sen olevan alkoholillista. Ja moni muukin varmaan jättää auton kotiin viinin ja boolin vuoksi, vaikka voisi hyvin tulla omilla autoillaan kun tietäisi alkoholittomista bileistä.

Mun mielestä on aika ahdasmielistä, että ei voi mennä häihin ellei ole alkoholia.
Miksi alkoholista on tullut nykyään kaikkien juhlien keskipiste. Ei pystytä nauttimaan juhlista ilman että ollaan vähän diudiu. Niitä kissanristiäisiä on tosiaan monia, jolloin on mahdollisuus sitten vetää kännit. Ja kuten aiemminkin jo sanoin, jos vaan on ilmasta viinaa niin suomalaisten tapana on sitten kiskoa sitä kaksin käsin ja nopeasti hukkuu se oma raja.
Toki ruuan kanssa viiniä ja kahvi konjakti, mutta että humalajuominen häissä. En ymmärrä.

Eihän ristiäisissäkään juoda alkoholia. Yhtälailla "uskonnollinen" tapahtuma sekin on kuin avioliittoon vihkiminen. Ja useimmiten lapsia molemmissa tapahtumissa.

En nyt sen kummemmin tätä alkoholia-ei alkoholia häissä -teemaa halua kommentoida, mutta mutta, juuri olin ristiäisissä, joissa tarjolla oli ruuan kanssa viiniä ja kahvin kanssa konjakit/punssit. Enpä tullut ajatelleeksi, että siinä olisi ollut jotain epätavallista.

[QUOTE="minä vain";23936635]Miten sen voisi alkaa kaihertamaan, jos alkoholittomuutta ei missään kohtaa kerro tai lähde alleviivaamaan? ;) Jos häissä on hyvä tunnelma, boolia kuluu ja yhteiskuljetuksella lähdetään kotiin tai jatkoille. Kun joku huomaakin, että hei, mähän en ole (tarpeeksi) kännissä?
Voi harmi tuota kohtaloa.[/QUOTE]

Eihän se ihan noin mene käytännössä. Käytännössä kaikki tietävät mikä on oletuksena, joten petos se on, vaikka ei kertoisikaan. Ja lisäksi,jos kertoo vasta itse tilaisuusessa,niin se aiheuttaa ylimääräisen, pitkään jatkuvan ihmettelyn ja jupinan. Sitä minäkin joutuisin kuuntelemaan. Ja se hämmennys pilaa hiukan tunnelmaa.
Kauempaa tulevia vieraita on melkein aina. Heille kimppakyyti olisi kiva, mutta mitenkäs sen järjetäisit ? Lisää jupinaa tässä. Ei vaan sovi turhaan taksilla ajo monelle, julkisista nyt puhumattakaan. Näin se vaan on. Olisihan se kiva jos ihmiset osaisi muuttaa tottumuksiaan,mutta kun näköjään vain ärsyyntyvät. :)

Eihän se ihan noin mene käytännössä.
Vaikka hieman kärjistettyä, mutta rehellisesti sanottuna en ymmärrä missä ongelma on. Jos kutsussa mainitaan, ja vaikka ei mainittaisikaan, että tarjolla on ruoan kanssa viiniä ja illempana boolia. Miksi erikseen pitäisi mainita niiden olevan alkoholittomia?
Ymmärrän, että osa ja varmasti useampikin ajattelee, että on järjestettävä kyyti, mikäli ottaa. So what? Jos tulo häihin on näin pienestä kiinni, niin olkoot. Ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa ajaa taksilla. Silti. Pitäisikö tuolloin harkita juomista ylipäätään juhlissa, vaikka tarjoilu olisikin.

Jos omia häitään alkaa suunnittelemaan pelko takapuolessa sen suhteen, että toivottavasti kukaan ei pääse/joudu jupisemaan mistään, on mielestäni parempi jättää järjestämättä kokonaan. Kyseessä on hääparin juhla, joihin vieraat on kutsuttu. Ei, en tarkoita, että mikä tahansa vieraiden kurjuuttaminen on ymmärrettävää, mutta jokin rohkeus ihmisillä tulisi olla sen suhteen, että uskaltaa järjestää omanlaisensa juhlat.

Ihmeellistä joko/tai -ajattelua.
Tuttavapiirimme häissä on aina tarjottu alkoholia, kuten kaikissa muissakin juhlissa. Silti kukaan ei kaatuile, örvellä, riitele eikä käyttäydy huonosti.
Ainoat häät joissa "ei ollut" alkoholitarjoilua, oli puolitutun häät pikkukaupungissa, jossa akat istuivat rivissä tuppisuuna ja ukot vetivät viinaa pullon suusta parkkipaikalla ja olivat lopulta änkyrässä.
Kiitos ei. Meillä NAUTITAAN viinistä, ei alkoholista. Taitaa olla viisasten juoma!

Yhteistyössä