Alkoholi ja häät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suhina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli häissä alkoholiton alkumalja, mutta ruoan kanssa viiniä, kahvin kanssa konjakkia ja hyvin mietoa boolia niille, jotka olivat vielä illemmalla paikalla. Meillä siis juhla loppui muiden vieraiden osalta ennen ilta yhdeksää, me sitten jatkettiin toiseen paikkaan siskojen ja ystävien kanssa. Se oli ok, vaikka ensin mietin täysin alkoholittomia häitä. Miehen isä kuitenkin tarjoutui hankkimaan viinit ja konjakit niin mikäs siinä sitten.

Itse juon vähän ja harvoin, enkä kärsi mitenkään juhlista joissa ei ole alkoholia. En osaa edes kaivata sitä, enemmän ratkaisee ihmiset ja se, kenen pöytään joutuu/pääsee ym. Osaan olla hyvällä tuulella ja nauttia ilman, että tarvitsen siihen alkoholillista suun kostuketta. Ja pidän vähän erikoisina ihmisiä, joilla juhla menee pilalle, jos ei saa alkoholia. Se ei minusta ole alkoholin pointti, sitä nautitaan juurikin ruoan tai kahvin kanssa, eikä vedetä övereitä.

[QUOTE="Normaali";23938492]...ukot vetivät viinaa pullon suusta parkkipaikalla ja olivat lopulta änkyrässä.
Kiitos ei. Meillä NAUTITAAN viinistä, ei alkoholista. Taitaa olla viisasten juoma![/QUOTE]
Ai se viini vai viina? :D

[QUOTE="Normaali";23938492]Ihmeellistä joko/tai -ajattelua.
Tuttavapiirimme häissä on aina tarjottu alkoholia, kuten kaikissa muissakin juhlissa. Silti kukaan ei kaatuile, örvellä, riitele eikä käyttäydy huonosti.
Ainoat häät joissa "ei ollut" alkoholitarjoilua, oli puolitutun häät pikkukaupungissa, jossa akat istuivat rivissä tuppisuuna ja ukot vetivät viinaa pullon suusta parkkipaikalla ja olivat lopulta änkyrässä.
Kiitos ei. Meillä NAUTITAAN viinistä, ei alkoholista. Taitaa olla viisasten juoma![/QUOTE]

Voisiko kenties tämä olla syynä tuppisuuteen?

Jos ollaan jossain serkun kaiman häissä tuntemattomien joukossa, niin onhan se aikuisellekkin epämiellyttävää.
Kyllä alkoholittomista häistä hyvät saa, kun vieraat tuntevat toinen toisensa ja heillä on sitä jotain yhteistä. Siitä huolimatta se alkoholi vain valitettavasti nousee aina juhlien keskipisteeksi.

[QUOTE="minä vain";23938405]Vaikka hieman kärjistettyä, mutta rehellisesti sanottuna en ymmärrä missä ongelma on. Jos kutsussa mainitaan, ja vaikka ei mainittaisikaan, että tarjolla on ruoan kanssa viiniä ja illempana boolia. Miksi erikseen pitäisi mainita niiden olevan alkoholittomia?
Ymmärrän, että osa ja varmasti useampikin ajattelee, että on järjestettävä kyyti, mikäli ottaa. So what? Jos tulo häihin on näin pienestä kiinni, niin olkoot. Ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa ajaa taksilla. Silti. Pitäisikö tuolloin harkita juomista ylipäätään juhlissa, vaikka tarjoilu olisikin.

Jos omia häitään alkaa suunnittelemaan pelko takapuolessa sen suhteen, että toivottavasti kukaan ei pääse/joudu jupisemaan mistään, on mielestäni parempi jättää järjestämättä kokonaan. Kyseessä on hääparin juhla, joihin vieraat on kutsuttu. Ei, en tarkoita, että mikä tahansa vieraiden kurjuuttaminen on ymmärrettävää, mutta jokin rohkeus ihmisillä tulisi olla sen suhteen, että uskaltaa järjestää omanlaisensa juhlat.[/QUOTE]

No se että jotkut "päihtyvät" alkoholittomasta viinistä, tietämättä mitä juovat, on ko. henkilöille nolo tilanne kun se totuus kuitenkin selviää. Moni muukin, empatiakykyinen vieras tuntee noloutta. Nostaako tuo tunnelmaa tai hääparin ja järjestäjien gloriaa? Jos häistä olisi muuten ollut odotettavissa juhla ilman tökeryyttä, niin nythän sekin asia olisi sitten korjattu. Kyllä tuollaisista asioista pitää kertoa viimeistään pöydässä, eikä idioottimaisesti yritetä sattaa joitakin naurunalaiseksi laittamalla em. viinit karahviin. Reilummin sitten edes pullot pöydälle, että voi ehkä huomata jotain oleellista etiketistä.

Hääparin juhla, luonnollisesti, mutta ei oikeuta nolaamaan kutsuttuja vieraita. Etenkään, niitä jotka jopa humaltuneena käyttäytyvät hyvin. Kutsumattomien vieraiden osalta voisi harkita tapauskohtaisesti muuta. Joku raja pitäisi olla juhlanjärjestäjienkin itsekeskeisyydellä. Käytännön tasolla, miettikääpä nyt rehellisesti, kuinka helpolla voi jättäytyä juhlista pois ja millä syyllä ? Kun on paikalle saapunut, sekö empatiakyvyttömille ihmisille on jo riittävä peruste pilailla milloin mitäkin ?

"Olkoot tulematta" ja "Olkoot menemättä" näissä yhteyksissä on minulla vielä ystäväpiirissä kuulematta. Ei ole niin empatiakyvyttömiä ehkä muutenkaan suosittu yhteydenpidossa? Sukulaisten osalta tilanne olisikin monimutkaisempi. Ei hääjuhla ole oikea paikka pelleillä kumpaankaan suuntaan tällaisista, fiksusti hoidettuina, pikkuasioista.

No se että jotkut "päihtyvät" alkoholittomasta viinistä, tietämättä mitä juovat, on ko. henkilöille nolo tilanne kun se totuus kuitenkin selviää.
Jos juomien alkoholittomuuden tietää vain pieni piiri, kenties vain sulhanen ja morsian sekä muutama täysin vieras pitopalvelun henkilö, miksi jonkun "päihtymisellä" pitäisi lähteä riepostelemaan? Yhtä hyvin henkilö saattaa olla hiprakassa näistä surullisen kuuluisista taskumateista tai peräkonttipulloista.
Eikö se ole hyvä seikka, jos henkilö "humaltuu" juhlan iloisen tunnelman vuoksi?

Voisiko kenties tämä olla syynä tuppisuuteen?

Jos ollaan jossain serkun kaiman häissä tuntemattomien joukossa, niin onhan se aikuisellekkin epämiellyttävää.
Kyllä alkoholittomista häistä hyvät saa, kun vieraat tuntevat toinen toisensa ja heillä on sitä jotain yhteistä. Siitä huolimatta se alkoholi vain valitettavasti nousee aina juhlien keskipisteeksi.

Näinhän se taitaa olla usein. Pitäisi kehitellä jokin mukava taitotesti juhliin ja se siten pitäisi aina läpäistä joka kerralla, kun haluaa uuden "tervetuliaismaljan" tms. Leikkimielisen, mutta selkeän ja selvän tuomion antava testi laittaisi jäähylle myös oman pullon kanniskelijat. Huumorilla ja samalla tiukalla asenteella voisi saada kaikki mukaan. Mitenkäs tämä saataisiin mukaan niihin "typeriin" hääleikkeihin :) . Eikös poliiseilla ole ainakin se viivallakävelytesti ja sitten se etusormet yhteen silmät kiinni. näistä voisi jotain kehitellä, niin kenties saisimme jo muutaman sukupolven päästä hauskaksi perinteeksi. :) Mikä olisi se sopiva ja toimiva jäähy tässä. Kesto (ja paikka) ? Ja mitä helposti ja nopeasti suoritettavaan testiin mukaan ?

[QUOTE="vierailija";23938786]Jos juomien alkoholittomuuden tietää vain pieni piiri, kenties vain sulhanen ja morsian sekä muutama täysin vieras pitopalvelun henkilö, miksi jonkun "päihtymisellä" pitäisi lähteä riepostelemaan? Yhtä hyvin henkilö saattaa olla hiprakassa näistä surullisen kuuluisista taskumateista tai peräkonttipulloista.
Eikö se ole hyvä seikka, jos henkilö "humaltuu" juhlan iloisen tunnelman vuoksi?[/QUOTE]

KÄYTÄNNÖSSÄ harvoinpa tuollaiset asiat pysyy penessä piirissä juhlien loppun asti. Ja kyllähän se kieltämättä tuntuisi lapselliselta ratkaisulta jos joku kaverini tuohon päätyisi.

Luulisin,että tuo tulisi ilmi jo varhaisessa vaiheessa jotenkin tarjoilun yhteydessä tyyliin:
-A: "Älä kaada minulle, olen autolla/raskaana/en halua humaltua/ei sovi lääkkeeni kanssa/ym. vastaavaa"
-B: "No ei se mitään, kyllä tätä voi ottaa koska .. "

Vai olisiko tarjoaja vain hiljaa ? Yritetäänkö mennä aiheessa eteenpäin käytännönläheisesti vai pelkän idealismin voimin ?

Omaan makuuni viini on yllättävän pahaa, ruuan kanssa voi joskus sopia. Sama pätee olueen. Miten joku voi juoda sahtia ? :) Pakko vain korostaa,että ovatpa todellisia makuasioita ihmisten kesken.

En itse silti haluaisi mennä kyseisten henkilöiden juhliin enää, jos eivät saa kerrottua tahallaan sen vertaa, että kertoisivat mitä puteleissa. Mutta kieltäytyminenkin olisi KÄYTÄNNÖSSÄ vaikeaa.

[QUOTE="PINGPONG";23938822]Näinhän se taitaa olla usein. Pitäisi kehitellä jokin mukava taitotesti juhliin ja se siten pitäisi aina läpäistä joka kerralla, kun haluaa uuden "tervetuliaismaljan" tms. Leikkimielisen, mutta selkeän ja selvän tuomion antava testi laittaisi jäähylle myös oman pullon kanniskelijat. Huumorilla ja samalla tiukalla asenteella voisi saada kaikki mukaan. Mitenkäs tämä saataisiin mukaan niihin "typeriin" hääleikkeihin :) . Eikös poliiseilla ole ainakin se viivallakävelytesti ja sitten se etusormet yhteen silmät kiinni. näistä voisi jotain kehitellä, niin kenties saisimme jo muutaman sukupolven päästä hauskaksi perinteeksi. :) Mikä olisi se sopiva ja toimiva jäähy tässä. Kesto (ja paikka) ? Ja mitä helposti ja nopeasti suoritettavaan testiin mukaan ?[/QUOTE]

Lapsenvahtina aikuisille? Ei heti kuulosta hyvältä idealta...

[QUOTE="vieras";23939154]Oksennus lentäisi jos ruoan kanssa tarjottaisiin alkoholitonta viiniä. Jotain kunnioitusta ihmisiä kohtaan pitää sentään olla.[/QUOTE]
Minulla lensi vähän oksennusta tämän kommentin luettuani. (ei hymiötä)

[QUOTE="vieras";23939154]Oksennus lentäisi jos ruoan kanssa tarjottaisiin alkoholitonta viiniä. Jotain kunnioitusta ihmisiä kohtaan pitää sentään olla.[/QUOTE]

Oksenna ja haista vaikka p.... ja tyydy osaasi, jos olet vieraana. Katsos, kun on HÄÄPARIN JUHLA ja he joidenkin maun mukaan kuulemma saavat tehdä just omanlaisensa juhlat. Sä olet vaan rekvisiittaa. Tuo lahja ja ole hiljaa, senkin kiittämätön ! :) :) :)

[QUOTE="vieras";23929913]Ei tarvitse, jos ei halua olla vieraanvarainen ja hyvä isäntä/emäntä. Silloin ei myöskään pidä ihmetellä, jos ei sellainen joka alkoholista nauttii halua tulla paikalle.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelen, että vaikka ei itse alkoholia käyttäisi, niin esim. häissä on nimenomaan vieraanvaraista tarjota viinit ja oluet ruokajuomaksi ja kahvin kanssa konjakkia tai likööriä. Boolin tai muun alkoholitarjoilun sijasta voi sitten olla vaikka maksullinen baari niin ei käy järjestäjän kukkarollekaan kohtuuttomaksi.

[QUOTE="vieras";23939652]Boolin tai muun alkoholitarjoilun sijasta voi sitten olla vaikka maksullinen baari niin ei käy järjestäjän kukkarollekaan kohtuuttomaksi.[/QUOTE]
Minulle häiden alkoholittomuus ei ole rahasta kiinni, vaan periaatteesta. Enkä koe vieraiden jättämistä ilman alkoholia kovinkaan suureksi epäasiallisuudeksi. Tietty vastavuoroisesti vierailla on oikeus olla päätökseeni tyytymättömiä. That's life. :)

[QUOTE="vieras";23939811]Kannattanee konsultoida lääkäriä tuollaisista oireista.[/QUOTE]
Onneksi tuollaiseen oireeseen todennäköisesti löytyy jokin apu, korvien välissä olevaan asennevammaan voikin olla astetta vaikeampaa.

[QUOTE="PINGPONG";23939282]Oksenna ja haista vaikka p.... ja tyydy osaasi, jos olet vieraana.[/QUOTE]

Paskan tosiaan haistan jos lasissa on alkoholitonta viiniä, niin hirveää moskaa ne ovat. Tyydyn myös osaani, mutta tekosyyhyn vedoten lähden ruoan jälkeen pois.

[QUOTE="minä";23939832]Onneksi tuollaiseen oireeseen todennäköisesti löytyy jokin apu, korvien välissä olevaan asennevammaan voikin olla astetta vaikeampaa.[/QUOTE]

Olen aivan samaa mieltä. Toivottavasti kirjoittaja kuitenkin yrittää, ehkä asiansa osaava mielenterveyteen erikoistunut lääkäri osaa auttaa. Ei liene tosiaan pelkästään fyysisestä puolesta kiinni jos tekstiä lukiessaan alkaa oksentaa.

[QUOTE="Ken guru";23939212]Lapsenvahtina aikuisille? Ei heti kuulosta hyvältä idealta...[/QUOTE]

Jos haluaa olla negatiivisella asenteella mukana keskustelussa,voisi käyttää myös muotoa "poliisina häissä". :)
Käsittääkseni ehdotus oli idealtaan,että jollakin rennolla ja hauskalla tavalla voisi saada edes joskus ja joitakin ihmisiä toteuttamaan itsekontrollia. Pelkästään jo termi " itsekontrolli" kuullostaa holhoavalta ja kovin ikävältä asialta sekin. Kannattaa siten hylätä . Selkeyden vuoksi on paras vain ottaa huikkaa kunnes valot sammuvat. :)

[QUOTE="Bantsku";23941185]Jos haluaa olla negatiivisella asenteella mukana keskustelussa,voisi käyttää myös muotoa "poliisina häissä". :)
Käsittääkseni ehdotus oli idealtaan,että jollakin rennolla ja hauskalla tavalla voisi saada edes joskus ja joitakin ihmisiä toteuttamaan itsekontrollia. Pelkästään jo termi " itsekontrolli" kuullostaa holhoavalta ja kovin ikävältä asialta sekin. Kannattaa siten hylätä . Selkeyden vuoksi on paras vain ottaa huikkaa kunnes valot sammuvat. :)[/QUOTE]

Mulle tuo idea kuulosti vaan liian holhoavalta, ja olen sitä mieltä, että aikuisten pitäis kuitenkin osata itse kontrolloida omaa juomistaan niin, etteivät örvellä kenenkään häissä.

Omasta mielestä tuo idea kuulosti hauskalta. Turhan monesti näin absolutistina se muiden peräänkatsojan rooli on tullut itselleni vain sen vuoksi, etten juo. Yritä siinä sitten itse pitää hauskaa, kun ilta kuluu siihen, kun katsot etteivät muut pääse hengestään humalassa toilaillessa.

[QUOTE="hehheh";23941306]Omasta mielestä tuo idea kuulosti hauskalta. Turhan monesti näin absolutistina se muiden peräänkatsojan rooli on tullut itselleni vain sen vuoksi, etten juo. Yritä siinä sitten itse pitää hauskaa, kun ilta kuluu siihen, kun katsot etteivät muut pääse hengestään humalassa toilaillessa.[/QUOTE]

Itse otat itsellesi roolin valvoa muiden juomista, vieläpä verhoat sen huolenpidoksi? Mahdat olla pidetty vieras.

[QUOTE="vieras";23941318]Itse otat itsellesi roolin valvoa muiden juomista, vieläpä verhoat sen huolenpidoksi? Mahdat olla pidetty vieras.[/QUOTE]
Sinä jättäisit kaverisi valomerkin jälkeen jalkakäytävälle makaamaan tuhannen päissään? Ei, en usko, että he siihen kuolisivat, vaikka en apuani tarjoaisikaan - onhan humalaisilla yleensä hyvä tuuri.

[QUOTE="hehheh";23941339]Sinä jättäisit kaverisi valomerkin jälkeen jalkakäytävälle makaamaan tuhannen päissään? Ei, en usko, että he siihen kuolisivat, vaikka en apuani tarjoaisikaan - onhan humalaisilla yleensä hyvä tuuri.[/QUOTE]

En tietenkään, mutta viimeinen asia mitä tilanteeseen kaipaisin olisi moralisoiva absolutisti.

[QUOTE="vieras";23941353]En tietenkään, mutta viimeinen asia mitä tilanteeseen kaipaisin olisi moralisoiva absolutisti.[/QUOTE]
Pienet taputukset sulle tulkinnoista, jotka teet aivan omassa päässäsi. En ole koskaan kavereideni juomista moralisoinut, vaan auttanut, mikäli he ovat sellaisessa kunnossa olleet, että apua ovat tarvinneet.
Onko mielestäsi kavereideni moralisoimista, jos alkoholia käsittelevässä keskustelussa sanon, että muista huolehtiminen heidän humalatilan vuoksi, on usein turhauttavaa? Ja että siitä syystä myös oma juhlailta häiriintyy?

Minulle häiden alkoholittomuus ei ole rahasta kiinni, vaan periaatteesta. Enkä koe vieraiden jättämistä ilman alkoholia kovinkaan suureksi epäasiallisuudeksi. Tietty vastavuoroisesti vierailla on oikeus olla päätökseeni tyytymättömiä. That's life. :)

Hyväksyisitkö edes ne ruokajuomat ja kahvikonjakit jos muuta alkoholia häissä ei sitten tarjoiltaisi? Entä sitten jos alkoholittomuuden seurauksena osalla vieraista olisi ne pahamaineiset peräkonttipullot ja taskumatit?

Yhteistyössä