Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Kiitos ymmärryksestä ja vinkeistä!:love:

@Katti75 tuo tuputusjuttu on varmasti ihan totta, olen jotenkin maalaisjärjelläkin ajatellut että jos väkisin tyrkyttää niin ehkei se assosiaatio ainakaan niin hyväksi muodostu. Jos satunnaisista kokeiluista nyt edes assosiaatiota jää lapsen mieleen..:cautious:

Ja @giraffen___ itse asiassa Panadolin ruiskusta vauva huoli maidon kerran ihan ok, tämän unohdin sanoa. Jotenkin se lipominen ei aiheuttanut samaa reaktiota kuin tuttipää suussa. En vaan näe sitä oikein ratkaisuna tähän ongelmaan, koska ruisku on vaan 5ml ja sen kanssa syöminen on tosi hidasta (jos ajattelee että haluaisi antaa esim 50ml kerralla tai enemmän). Ja pakkasesta annettu maito ainakin alkaa jäähtyä jo sillä välin kun ruiskua täyttelee... Hmm, nyt ehkä voisin tätä miettiä vielä uudelleen.

Mutta eiköhän tämä asia johonkin suuntaan ala parantua kun kiinteitä alkaa upota (ajattelin aloittaa 6kk kohdalla). Jo 2h olisi huippu hieno aika olla poissa kotoa ja joku 3h ihan utopiaa:LOL:

Piti muuten kysellä että onko muita jotka jo aktiivisesti miettivät seuraavaa kierrosta kuin @Katti75 ja @Mandala? Aina välillä sivulauseessa näitä täällä mainitaan, mutta onko jo konkreettisempia ajatuksia :love:

Ja jos joku aihe jäi näiden mun pullohöpinöiden alle niin nostakaahan taas keskusteluun:LOL:

MyMa ja poju 5kk
 
@MyMa, meillä annettiin ekat n. 1,5kk lisämaitoja vauvalle ja koska yritin opettaa myös rinnalle niin vältettiin pulloa ja syötettiin ruiskulla. Apteekista sai sellaisia öö olisko ollut 20ml ruiskuja jolla syötettiin jopa 70-90ml lisämaidotkin ihan näppärästi. Lämmitettiin pullossa vesihauteessa ja siitä sit ottaa ruiskuun. :) Pyydettiin keittämisen kestäviä ruiskuja niin helppo desinfioida eikä tarvii ostaa aina uutta.

Tosin meillä vauva oppi syömään ruiskusta jo synnärillä niin osasi syödä nopeasti eli ei mennyt mitään superpitkiä aikoja syömiseen, oikestaan itse imi ja vähän tarvi avustaa vaan männästä o_O
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkistä @#hope ! :) täytyy kokeilla isompaa ruiskua. Apteekissa ei ollut panadolin tyylistä pyöreäpäistä isompaa ruiskua, mutta löysin googlaamalla (ulkomaalainen sivu tosin) sellaisia pyöreitä päitä, vähän niinkuin korkkeja, jotka sopii normi kapeapäisiin ruiskuihin. Toki jos se nokkamainen ruisku ei tuota ongelmaa niin ei tuota pyöreää korkkiakaan tarvita.

Meilläkin siis kans tosiaan se pikkuruisku kelpaa kyllä. Vauva lipoo kielellä kun hiljaa painaa mäntää, ja välillä laittaa huuletkin ruiskun pään ympärille ja imee. Miten mä en tajunnut jatkojalostaa tätä ruiskuajatusta enemmino_O :LOL: Kokeilemme isoa ruiskua seuraavaksi! (y)
 
  • Tykkää
Reactions: #hope
Onks täällä kellään muulla tylsää päivisin?:oops:

Mies palasi viime viikolla töihin ja kaikki mun äitikaverit on vielä lomilla, enkä tahdo keksiä päivisin mitään tekemistä, joka olisi sekä vauvalle että mulle suht mielekästä...

Ideoita?

Olen monena päivänä kävellyt Töölönlahden ympäri keskustaan, mutta sitten päädyn aina tulsyyspäissäni tuhlailemaan johonkin kaupoille. Enkä tiedä onko tytöllekään hyväksi maata niin paljon rattaissa. Puistoissa en oikein osaa istuskella yksisäni (tai siis kahden vauvan kanssa), ja tyttökin tuntuu tylsistyvän nopeasti.

Leikkipuistoon voisi mennä hengailemaan, ehkä sieltä löytyisi juttuseuraa meille molemmille.

Huvittaisko täällä ketään helsinkiläistä keksiä jotain?

Huomenna on onneks miehen vanhempainvapaapäivä :D.

Kesis ja Pikkuinen 7kk ja risat
 
MyMa, tsemppiä juomaharjoituksiin, toivottavasti ruisku toisi teille sen kaivatun avun! (y) Ja varmaan kannattaa kokeilla pullosta/ruiskusta juottamista myös muiden toimesta ja niin ettet itse ole paikalla. Tai siis varmasti olette sitä jo kokeilleetkin, mutta mietin vaan että äidin kohdalla protestointi on aika loogistakin, kun vauva on sinulta tottunut aina tissiä saamaan. :p Vähän sama juttu kuin unikoulujenkin kanssa - ne on kuulemma huomattavasti tehokkaampia silloin kun asialla on se tissitön vanhempi. :sneaky:

Meilläkin muuten mies oli alkuun aika epävarma ja varovainen jäämään kaksin vauvan kanssa, mutta muutaman onnistuneen kokemuksen jälkeen on saanut tosi paljon itseluottamusta ja nyt jo kannustaa mua lähtemään itsekseni ulos, ihan niin kuin Kesiksenkin mies. Minäkin siis kannustaisin antamaan miehelle sopivassa määrin vastuuta ja myös vapauksia toimia vauvan kanssa omalla tavallaan (joo, mullakin on vähän taipumusta päällepäsmäröintiin :ROFLMAO:), niin hyvä siitä tulee!

Kesis, mä voisin muuten lähteä mielelläni seuraksi, mutta ollaan toistaiseksi mökillä helteitä paossa, meillä kun asunto kaupungissa on melkoinen pätsi. Mä olen kaupungissa ollessani usein vaan matkustanut keskustaan, kävellyt siellä ympäriinsä kaduilla ja toreilla, käynyt jätskillä Espan puistossa tms., mutta onhan se pidemmän päälle vähän tylsää ilman aikuisseuraa. Mitä jos ottaisit itselle kirjan mukaan ja vauvalle viltin, jossa voisi pötkötellä välillä niin ettei tarttisi koko aikaa olla rattaissa? Helsingin edustallahan on paljon kivoja saariakin, joissa on mukava viettää hellepäivinä aikaa (mutta joo - seurassa toki ennemmin kuin yksin...). No, elokuun puolella voisi viimein yrittää sitä palstalaisten miittiäkin, eli palataan asiaan! :)

Mukavia kesäpäiviä kaikille!

Roxanne ja pärinäpoju 8 kk
 
Meillä on tulevana viikonloppuna mies jäämässä ekan kerran kaksin yöksi lapsen kanssa kun olen menossa kaverin mökille, ja mulle siis eka kerta kun olen lapsesta yön erossa! (Nyt 1 v 1 kk.) Muuten menee kaikki varmaan ihan sujuvasti, mutta saas nähdä minkä verran maitoa tyttö ottaa. Minä hoidan lähes poikkeuksetta pullosyötöt, eikä minultakaan ota aina kovin hyvin. Muita juomisvälineitä ei siis hallitse niin että mitään merkittäviä määriä niistä saisi. Kyllä varmasti yhden vuorokauden silti pärjäävät, eiköhän tyttö sitten lopulta sitä maitoa ota. Minä olen muutenkin ruoka-asioista selvästi päävastuussa, johtuu osittain ihan siitäkin että olen sen roolin itselleni ottanut. Ihan hyvä varmaan isän ja tyttären olla välillä kahdestaan ilman että minä olen siinä päsmäröimässä. :LOL:

Helteet kyllä saisi jo helpottaa! Meillä on sellaiset 28-29 astetta ja jotenkin nihkeä ilma, kunnon läpivetoakaan ei pieneen kämppään saada. Viikonloppuna oltiin mun vanhemmilla yksi yö. Mikä paratiisimainen viileys kun heillä on ilmalämpöpumppu! :)
 
Kannattaa muuten katsella nyt syyskauden alkavia kerhoja yms. Me käytiin Musikanttien (tms) värikylvyssä yhden kurssin verran, sitten oltiin siellä vauvajumpassa (Kirppanat ja Liikkunen) ja vaikka olivatkin kerran viikossa niin tosi kivasti rytmitti viikkoa ja päiviä, alkoi viikot menemään jotenkin harppauksilla eteenpäin sen jälkeen kun aloitettiin. Ja niistä on jäänyt yksi saman ikäinen kaveri silleen että nähdään vieläkin vaikken enää edes äitiyslomalla ole.
Heti kun meillä kontattiin (eikä ollut kylmä talvikeli) niin alettiin käymään leikkipuistossa hiekkalaatikoilla möyrimässä ja keinumassa. Pelkkä kävely jotenkin mua tylsistytti silloin aika pian jo, mutta just keskustassa käytiin ja lounastettiin töissä olevien kaverien kanssa, useinhan se oli sellasta säätöä kun toinen ei just halunnut itse syödä tai onkin just joku kiukku, ei halua istua syöttötuolissa tms mutta siedättää itseään samalla :ROFLMAO:
 
Ok vähän tylsää ja kuumaa ollut täälläkin :confused: Tää kuumuus on kyllä ollut aivan karmeaa,onneksi miehellä on nyt kesäloma ja tultiin appiukon luo ilmastoituun taloon hellettä pakoon. Alkoi olla todella tukalaa omassa asunnossa, ja vauvakin pahalla tuulella erityisesti iltaisin kun oli koko päivän ihan nihkeänä:unsure: Onneksi täällä on nyt ihanan viileää, vaikka suurin osa päivästä meneekin sisätiloissa, mikä on aika tylsää. No ensi viikolla pitäisi sitten helpottaa säiden suhteen :)

Ja helpotusta on tullut muullakin taholla - vauva on jo kaksi kertaa juonut nokkamukin tyhjäksi!!! :love: :love: :love: Kokeiltiin vielä tuota että mä menin pois näkyvistä ihan kokonaan, eli mies haki pojan päikyiltä ja antoi sitten nokkamukista pakastemaitoa. Hieman nikotteli, ei itkenyt kuitenkaan ja joi kaiken (n.40 ml). No kepillä jäätä ja parin päivän päästä mun äiti oli käymässä ja pyysin kokeilemaan. Nyt ei protestoinut yhtään vaan kiltisti otti kaiken :eek: :eek: tää oli tuoreena pumpattua tavaraa.

Oon NIIN onnellinen näistä onnistumisista, tää symboloi mulle mahdollisuutta vapauteen :D Nyt ei taas olla viikkoon kokeiltu mutta uskon että onnistuu jatkossakin. Tästä on hyvä mieli jatkaa(y)

@Katti75 ootko ollu kuinka pitkiä aikoja ennen lapsesta erossa, onko mies esim laittanut yksin nukkumaan ennen? Ilta varmaan on lapselle se haastavin. Teillä on tytöllä jo sen verran ikää että varmaan menee ihan hienosti :)

@Mandala me ollaan käyty 2kk ikäisestä äiti-vauva- jumpassa kerran viikossa, ja jatketaan siellä syksylläkin. Se on kyllä tosi kiva kun on viikolla sovittu edes se yksi vakkari meno, kun täytyy lähteä kotoa ja liikunta ei ainakaan haittaa ;) Meidän poju myös näyttää oikesti nauttivan jytäävästä jumppamusasta ja jumpan kellonaika sopii hyvin meidän päikkyrytmiin, joten on tykätty käydä.

MyMa ja poju 5 kk
 
@MyMa , aivan mahtavaa että nokkamukista juominen on alkanut sujua! On hyvä tietää, että tämäkin optio on olemassa, vaikka sille ei juuri välittömästi olisikaan tarvetta. Kannattaa varmaan aika ajoin ylläpitää tätä taitoa, vaikka uskon kyllä että se onnistuu jatkossakin hyvin.

Olen tähän mennessä ollut lapsesta erossa varmaan max 5-6 tunnin pätkiä ja vain muutaman kerran vuoden aikana eli hyvinkin tiiviisti olen tyttöni kanssa. Hän kuitenkin viihtyy hyvin isän ja muiden läheisten, kuten isovanhempien kanssa ja on aina uteliaana tutkimassa ympäristöä, joten suhtaudun luottavaisesti tähän tulevaan yön yli eroon. Suurin haaste tosiaan on ne syömis- ja juomisjutut, kun ne eivät minullekaan ole helppoja. Mies on vissiin vain kerran laittanut tytön nukkumaan (olin itse kotona silloin), mutta yöunille laitto on ollut meillä aika vaivatonta jo monta kuukautta. Nukkuu hyvin omassa pinnasängyssään joka on meidän makkarissa. Nukahtaa sinne yöunille itsekseen jonkin aikaa höpötettyään ja pyörittyään, makaan itse sängyllä vieressä "turvana" kunnes uni on tullut. Uskoisin että nukahtaminen käy isin kanssa samalla tavalla. :love:
 
Moi kaikille!
Vihdoin sain aikaiseksi kirjoittaa tänne:)
Teillä ollut täällä pullokeskustelua, meillä onnistunut toistaisesti pullosta syöminen hienosti, jos mies syöttänyt ja olen hetken ollut poissa. Oma maito riittänyt ihan uskomattoman hyvin kummallekin vauvalle, ei ole tarvinut vielä korvikiketta antaa❤
Vauvat on nukkuneet öisin ihan hyvin ja pojalla on sellaisia öitä, että nukkuu jopa 6h heräämättä. Tyttö heräilee tiheämmin 2-4h välein. Ne yöt onkin sitten ihan mielenkiintoisia kun he herää vuorotellen:LOL: Nyt naurattaa, mutta kun oot aivan rätti poikki ja heräilet tunnin-kahden välein koko yön, niin aamulla ei kyllä naurata:confused::sleep:

Täytyy sanoa että oon ollut ihan järkyn väsynyt välillä. Synnäriltä kun lähdettiin oli univelan määrä jo hirmuinen ja siitä parin viikon päästä olin niin kuollut, että vain itkin. Mies ymmärsi oikeestaan vasta sitten, mikä on tilanne. Omakin syy kun vaan sinnittelin, enkä tarpeeksi selvästi sanonut, että mun on pakko nukkua.
Mies sitte otti vauvat ja esikoisen muutamana aamuna hoiviinsa ja sain muutaman tunnin nukuttua exrtaa, niin kummasti alko olo helpottuun.
Toisen kerran on tuntunut nyt ristiäisten jälkeen, että virta kertakaikkiaan loppuu:sleep:
mutta mies onneksi joustanut omista töistään vähän ja aamulla oon voinut pidempään nukkua.
Pojalla oli nivustyräleikkaus juuri ennen ristiäisiä. Ihan yllättäin ilmeni suhteellisen kookas nivustyrä ja täällä kotona se huomattiin. Ilmeisesti se tyrä isontui kasvun myötä ja alkoi sitten näkymään uloskin päin. Synnärillä ja neuvolassa ei huomattu. Leikkaus meni hyvin ja haava parantunut hienosti.
Poika vaan on hieman mahavaivainen. Onneksi ei öisin itkeskele, mutta aamuisin ja päivisin on nukkuminen vähän pätkittäistä ja hereillä ollessa haluaa olla vain sylissä.
Tänään just puhuttiin, että pakko nyt hommata BabyBjörn sitterit. Meillä on esikoisen vanha doomoo sitteri, mutta myydään se pois. Sitten mietittiin jotain leikkikehäjuttua. Alkavat jo selvästi kiinnostumaan virikkeistä(y) juttelevat ja naureskelevat kumpikin❤❤

Vauhdilla ovat kyllä kasvaneet. Poitsu varsinkin kunnon mötkylä:LOL: Syntymäpainohan oli 3270g ja nyt 2kk neuvolassa oli jo 6kg
Tyttö tulee vähän perässä ja painoi 4,6kg....vähän pikkunen on, mutta niin oli lähtöpainokin 2260g....omalla käyrällään kasvaa hienosti ja tasaisesti.


En ehtinyt lukemaan kunnolla teiän tarinoita. Yritän jossain kohtaa lukea paremmin
 
Kiitos tsempeistä ja aiemmista vinkeistä kaikille :love: Nyt on mukitreenit vähän jääneet niinkuin kaikki muukin, ollaan jo ihan lomamoodissa vaikka juuri vasta miehen loma alkoi :LOL: Meillä on vaikka mitä lomatekemistä suunniteltu, katsotaan ehditäänkö edes kaikkea;) Onko muilla (puolisoilla?) lomat jo takanapäin, tai vielä kesäsuunnitelmia:)? Me ollaan miehen kanssa jo monta vuotta pidetty elokuussa lomat, tykätään loppukesän meiningistä. Ja monessa paikassa hiljaisempaa kun koulut alkaa.

@Katti75 varmasti menee sun poissaolo hyvin, kun kuulostaa unihommat sun muut olevan hienolla mallilla(y) Meillä olis kans ajatus vähän nyt syksyä kohti viilata öitä. Nyt poika on ollut viime aikoina 3-4x yössä tissillä, en tiedä onko helteet vai joku kehitysvaihe. Mä tarjoan joka heräämiseen tissiä, mutta olen alkanut miettiä että tuttikin voisi riittää o_O Neuvolassa vaan sanoivat, että 6kk asti ei saisi rajoittaa imetystä. Tiedä häntä, no me mietitään loman jälkeen jolloin poju anyway täyttää 6kk.

@Siida voi kun kiva kuulla teidän kuulumisia, välillä jo miettinyt että miten teillä menee :) Vitsit mikä jässikkä teidän poika ja kaksonen vielä, meidän poju hädin tuskin isompi syntyessään ja 4kk nlassa 6,5 kg :LOL: No hyvin kasvetaan täälläkin omalla käyrällä. Tyttö teillä sirompi mutta mitäpä siitä jos hyvin tulee painoa. Hienoa että oot pystynyt ja jaksanut imettää ja pullotuskin onnistuu(y) Ota vaan itsellesi edes tuommoisia muutaman tunnin helpotuksen hetkiä, kun vaan pystyt. Se joku kahden tunninkin keskeytyksetön uni välillä aamuisin tuntuu ihan taivaalta :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Siida
@Katti75 Eiköhän miehellä ja tyttärellä mene oikein mukavasti kaksin, ja vaikka ei maito uppoaisikaan niin ilman sitäkin pärjää kyllä noin lyhyen ajan. Tai siis se viikonloppuhan on nyt! Joko olit mökillä vai juuri paraikaa?

@MyMa Huippua, että saitte nokkamukihommat toimimaan! Kyllä se siitä, pikku hiljaa.

Meillä miehen eka kesälomapätkä on jo takanapäin, mutta syyskuussa on vielä toinen kaksiviikkoinen. Silloin lähdetään Espanjan aurinkoon lomailemaan. Eka ulkomaanreissu pikkuiselle, ja otetaankin nyt 8 kk neuvolassa ylimääräinen MPR-rokote tuhkarokkoa ehkäisemään.

@Mandala Me käytiin keväällä vauvauinnissa ja kansanopiston vauvajumpassa molemmissa kerran viikossa ja jatketaan niissä syksylläkin. Lisäksi ajattelin käydä leikkipuiston vauvakerhossa. Arjessa meillä on itse asiassa aika paljon aktiviteetteja ja kivat rutiinit, mutta tylsyys iski hetkellisesti nyt kesällä kun kaikki harrastukset on tauolla, äitikaverit on kesälaitumilla ja mies palasi töihin. Ja sisällä kotona niin kuuma ettei pystynyt olemaan, tänään tosin on helpottanut jo ihan huomattavasti! Olen kyllä nauttinut helteistä (ulkona!), eikä tyttökään ole ollut kuumuudesta moksiskaan. Tylsyyskin väistyi jo :D.

@Siida Tervetuloa tälle puolelle! Voin vain kuvitella kuinka paljon kahden pienen kanssa jää univajetta, mutta hyvä että tunnistit tilanteen itsekin ja olet saanut siihen parannusta. Hienoa kuulla, että molemmat pienet voivat hyvin ja että arki on lähtenyt väsymyksestä ja tyräleikkauksesta huolimatta rullaamaan kivasti.

Meillä on tytölle ilmestynyt ylähammas! Ja sen kyllä huomaa imettäessä :ROFLMAO:. Muutenkin tuntuu että nyt on taas tullut joku hyppäys kehityksessä, tyttö juttelee paljon ja on kovasti seurallinen. Ihan kuin hassuttelisin. Tunnistaa ”äidin” ja ”isin” nimeltä, että jos kysyy ”missä isi on”, osaa katsoa oikeaan suuntaan ja hymyilee leveästi. Rattaissa pitää saada katsella ympärilleen ja sylissäkin pää pyörii kuin väkkärä, kun pitää ehtiä joka suuntaan katsella ja ihmetellä. Ryömimään hän ei ole vieläkään lähtenyt, mutta lähtee sitten kun lähtee. Istuminen sujuu syöttötuolissa jo hyvin. Ja kiinteitä uppoaa hyvin.

Ai niin, just kun pääsin kehumasta että voin jättää tytön ja miehen kahdestaan jo vaikka kuinka pitkäksi aikaa niin nyt on tullut joku äidin ikävöintivaihe :unsure:. Ollaan tavattu saunoa kerran pari viikossa vuorotellen, ja mun vuorolla vauva alkaa jo kovasti ikävöidä, eikä yleensä rauhoitu ennen kuin mä tuun takas. Tai no, viimeksi meni taas jo ihan hyvin, että olisko kuitenkin ollut tilapäistä.

Oletteko muut vieneet vauvaa saunaan? Jostain muistan lukeneeni vuoden ikärajasta, mutta ajattelin että ehkä sitä vois kohta viedä vähän käymään alalauteella ilman löylyjä. Ja loppuajaksi puljaamaan ammeeseen, mikä on muuten tytön ihan ehdotonta lempihommaa.

Kesis ja Pikkuinen kohta 8 kk
 
Siida, tervetuloa tänne puolelle, tosi kiva oli lukea kuulumisiasi! :):love: Ei mikään ihme jos tunnet itsesi väsyneeksi, itse olin ihan poikki jo yhden vauvan kanssa silloin kun poika herätteli läpi yön tunnin-parin välein. Hieno juttu, että olet saanut välillä nukkua pidempään aamuisin ja pullosta juominen sujuu pikkuisilla hyvin. (y) Tsemppiä kovasti vauva-arkeen, kyllä se siitä pikku hiljaa helpottaa kun tirppanat kasvavat ja toivottavasti löytävät vielä yhtenäisen unirytmin!

Katti, mukavaa mökkiviikonloppua ja onnea kyytiläisestä (kävin kurkkimassa kuulumisiasi toisesta ketjusta)! :) Pidän täällä kovasti peukkuja, että kyseessä olisi The Alkio, joka tarraisi kiinni seuraavan yhdeksän kuukauden ajaksi. :love: Olisi kiva kuulla, miten isän ja tyttären yhteinen yö sujui. Mullakin on nyt elokuulle suunnitteilla pari iltamenoa, joiden vuoksi tulen olemaan ekaa kertaa poissa kotoa silloin kun vauva menee nukkumaan (tosin palaan kyllä yöllä kotiin). Vähän jännittää, vaikka uskon kyllä että kaikki sujuu ihan hyvin.

MyMa, ihan huippua että nokkamuki alkanut kelvata pojalle! (y) Mä kannustaisin kyllä kokeilemaan mukihommia aina silloin tällöin, ettei opittu taito pääse unohtumaan. Niinkin voi ymmärtääkseni käydä, jos tauko on kovin pitkä (meillä ei itse asiassa ole tainnut koskaan olla pullon kanssa kuin max viikon tauko ja taito on kyllä pysynyt hyvin muistissa). Oikein mukavaa lomailua teille, elokuu on kyllä kivaa aikaa ja säätkin alkaa nyt olla meille pohjoisen asukeille suosiollisemmat! :p

Me ei olla kesällä reissattu kovin paljoa, mutta ollaan sen sijaan vietetty paljon aikaa mökillä, jossa sisälämpötila on ollut paljon inhimillisempi kuin kotona kaupungissa. Ollaan kyllä nautittu kovasti, ja isovanhemmat on hemmotelleet poitsun melkein piloille. :LOL: On niin tottunut siihen että uutta virikettä ja viihdyttäjää on koko ajan ynpärillä, että saa nähdä miten käy kun kohta palataan takaisin kotiin. :rolleyes: Miehen lomakin loppuu viikon päästä...

Kesiksen viesti tulikin näköjään tässä samalla kun kirjoitin omaani, joten kommentoin sitä vielä lyhyesti ennen kuin painun pehkuihin. :) Kiva kuulla että teilläkin kesä mennyt kivasti ja tylsyys väistynyt! (y) Kuulostaa kyllä tosi tutulle kaikki tuo mitä kuvailit: vauvan seurallisuus, uteliaisuus ja kaikenlainen "kujeilu". Meillä on jo kaksi hammasta alhaalla ja neljä ylhäällä, ja poika mielellään iskisi ne mihin vaan tarjolla olevaan käteen tai jalkaan. :rolleyes: Imettäessäkin nappaa välillä hampailla kiinni (ei onneksi joka kerta) ja nauraa päälle, auts! Meilläkään ei vielä kunnolla ryömitä, ja olen jo alkanut epäillä että poju jättää koko ryömimisvaiheen väliin ja lähtee suoraan konttaamaan, sen verran tarmokkaasti jo pönkeää itseään konttausasentoon. Saunassa meidän poika ei ole vielä käynyt, mutta en usko että siitä voi vauvalle vahinkoa olla, jos lyhyesti piipahtaa alimmalla lauteella. :)

Roxanne ja vesseli 8 kk
 
@Siida , tosi hyvä että mies on pystynyt välillä ottamaan vauvat hoiviin ja pulloruokintakin sujuu, niin että olet päässyt levähtämään. Yhdenkin vauvan kanssa on ollut puuhaa ihan riittämiin, joten voin kuvitella että kahden kanssa välillä väsyttää. ;) Hienosti kasvavat!

@Kesäheinä-78 , saunomisesta: itsekin olen tuon noin vuoden ikärajan joskus kuullut. Meillä ollaan kuitenkin oltu ihan pienestä asti lyhyitä hetkiä alalauteilla ilman löylyä vauvauintien yhteydessä, uiminen aloitettiin 3,5 kk iässä. Tyttö taisi olla noin 9-10 kk kun ekan kerran varovasti heitettiin löylyä. Nyt siis 13 kk ja edelleen ollaan aika varovaisia, saunassa lyhyen aikaa ja pikku löylyjä.

@MyMa , meillä on miehen lomat kahdessa erässä, alkukesästä oli yksi pätkä jolloin reissattiin mm. Ranskassa, ja nyt elokuussa on tulossa vielä toinen pariviikkoinen, joka sujuu kotona oleilun sekä mökkeilyn merkeissä.

Miehellä ja tyttärellä oli sujunut kaikki ihan hyvin sen mun yhden yön poissaolon aikana. Olivat tosin suunnanneet miehen äidin luo yökylään. :LOL: Anoppi asuu aika lähellä (kuten omatkin vanhempani) joten sinne on kyllä helppo mennä. Maitoa oli tyttö ottanut aika niukasti mutta otti kuitenkin, ja ruokaakin söi jonkin verran, joten ei maidon/ruoan otossakaan mitään isoa hämminkiä ollut. Yöunet olivat sujuneet hyvin.

Kiitos @Roxanne onnitteluista :love: (kirjoittelin siis jo muilla palstoilla, että eilen aamulla sain tuoresiirtona alkion kyytiin). Äskettäin tehtiin uusi hoitosykli jossa 2 päivän ikäisiä alkioita saatiin 5. Niistä ainoastaan tämä yksi oli hyvä siirtopäivänä (eli päivänä 5), kolme oli pudonnut pelistä kokonaan ja yhtä vielä katsellaan huomisaamuun, josko siitä saataisiin pakastettavaa, mutta todennäköisesti mitään ei tule pakkaseen jäämään. On ollut niin paljon huonoa tuuria tämän kesän aikana alkioiden suhteen, että pelottaa miten tässä nyt käy. Yritän olla nyt murehtimatta liikaa ennen seuraavaa etappia eli testiä ensi viikon puolessa välissä.
 
Kiva lukea taas kuulumisia, ja että kaikille menee mallikkaasti eri asiat :)

Tuosta saunasta en ollut edes koskaan ajatellut, että siinä olisi jotain enkä edes ottanut selvää. Niin vaan marssittiin saunaan muistaakseni jo ihan parin kuukauden iässä ehkä (eka kesä se mun mielestä kuitenkin oli mökillä) saunaan. Ollaan aina istuttu ylälauteilla ja hengattu jonkin aikaa. Ehdottomasti viety poika pois jos on vaikka alkanut kitisemään. En itse tykkää kovista löylyistä niin pojan kanssakin vain vähän heitetty vettä kiukaalle. Joskus otettu saunan ylälauteelle amme mukaan minne pohjalle vettä ja poika sinne, niin silloin on tullut hengattua pidemmän aikaa.

Meillä muuten jäi ryömiminen täysin väiin. Sen kyllä aluksi huomasi siitä, että testaili konttausasentoa mielummin ja lankutti itseään vähän väliä :LOL: se konttaamaan lähteminenkin oli niiiiin suloista kun ei vaan hoksottimet eka riittänyt kun konttausasennossa hytkytti itseään eteen-taakse, mutta jalat ja kädet ei toiminut :love::giggle: yks vaihe olikin, että sängyllä erityisesti heittäytyi mahalleen hytkytyksen jälkeen niin sillä pääsi eteenpäin :D

Alkoipa sopivasti nyt ilma vähän viilenemään kun just loppu viimein mulle tuli mitta täyteen :ROFLMAO: en yleensä helteistä valita, mutta kuumat ja hikiset yöt alkoi lopulta rassaamaan nyt kun töihinkin palannut lomalta. Oli kyllä jotenkin mahtava kesä vaikkei sen Lapin reissun lisäksi tehty "mitään erityistä" vaan notkuttiin paljon eri rannoilla ja käytiin ostoksilla, syöty paljon ulkona kun ei kotona halunnut kämppää lisää kuumentaa kokkaamalla ja oltiin mökillä. Vaikkei koskaan olla oltu auringonpalvojia niin rannalla hengailu oli jotenkin tosi kivaa puuhaa. Lelula oli jollain rannoilla jo valmiina, muuten omat mukaan. Sitten vaan kahlataan/uidaan vedessä, rakennetaan hiekkakakkuja yms. Pystyi ihan hyvin itsekin rentoutumaan!
Mikähän meno ensi vuonna sitten kolmevuotiaan kanssa on :whistle::D

Ja nyt kun loma ohi niin pitäisi sitten alkaa soittelemaan sinne klinikalle, mutta en jotenkin saa tehdyksi sitä :cautious: jopa kävi semmoinenkin ajatus mielessä, että jos seuraavien menkkojen jälkeen siirrettäisiin niin LA olisi about samoissa kuin pojalla :rolleyes: Miten se kaikki vuosien epäusko/epätoivo on voinutkin muka unohtua.. :alien:
 
Ai niin pitänyt kysyä sellaisilta kellä on sen ikäisiä lapsi joka edes joskus pottaan tehnyt jotain, että milloin ja miten se tapahtui?
Meillä tosiaan 2v2kk eikä pottaan koskaan tullut mitään. Yhdessä vaiheessa laitettiin siihen istumaan enemmän, ja tarhassakin käydään istumassa vaipan vaihdon yhteydessä. Vähän laiskistuttiin kai jossain vaiheessa ja aina kysyttäessä sanoo ettei halua mennä.
Tarhassakin tänään kysyivät mieheltä tekeekö kotona mitään pottaan. Ei oikein tiedä miten tämä voisi onnistua vaikka tietty ohjeita ja keskustelupalstoja luettu (n) istuu kyllä potalla pienen hetken ja sitten loppuu kiinnostus vaikka mitä siinä samalla tekisi.
 
Hei naiset

@Roxanne ja @Mandala meillä näytyää kans siltä että ryömiminen jää välistä, konttsus asennossa ollut jo yli kuukauden ajan, jo ennen ku osasi istua, mutta ei vielä konttaa. Vasta oppi istumaan ja peruuttamaan, joten liikkeelke pääsee kyllä. Nyt nousee konttaus asennosta puoli polvi seisontaan ja ottaa karhukävely asentoa. Meinaakohan jättää konttaamisenki välistä ja lähtee vaa kaveleen? :eek: onko Mandala myöhemmin oppinu ryömiin teillä lapsi? Meille lasten fysioterapeutti korosti että pitää sitte isomoana opettaa ja leikkiä ryömintä leikkiä, sillä joku yhteys muihin taitoihin myöhemmin, en muists mikä.

Meillä tyttö ei jaksanu helteitä yhtää,joten 4 seinän sisällä oltii melkeen koko kesä. Onneks vieraita kävi tasaisesti nii ei tillu tylsää.

@Kesäheinä-78 voin vaan kuvitella kuinkamakiasti sattuu ku purasee nännistä:eek: tytöllä 2 hammasta alhaalla ja ai että on teräviä ku sormesta puree.

Meillä menee muuten hyvin, mutta se nukkuminen, edelleen.... nukuttaminen on hieman helpottunut. Vaunuhin nukahtaa nykyään yleensä itse ilman heijausta, luojalle kiitos. Illasta omaan sänkyyn omaan huoneeseen nukahtaa n. Puolessa tunnissa välillä sylitellään silitellään jne että nukahtaa. Mutta ne yöt... herää pahimmillaan kerran tunnissa niin että pitää käydä antaan tutti tai peittoa tai on kontallaan eikä osaa unissaan mennä siitä pois tms jotaki, ja sitte n klo 4 herää itkesjelemään ja saattaa valvoa tunnin tai pari vaikka teet kaikki temput. Ja aina ylös 6-7 välillä, viimeistään. Voi minä niin tahtoisin jo nukkua, edes parin tunnin pätkissä :cry: ja miekeklään omassa sängyssä, enkä lattialla patjalla pinnasängyn vieressa. pitää yrittää muistaa että tilanne on kuitenki parempi ku pari kuukautta sitte, ku sillon se mukutus oli semmosta sirkusta että voi jee..

Päiväkotia ollaan yritetty hakea, kaikki täynnä toistaiseksi.... Meillä tarve joulukuussa. Oli kamalaa ku piti käydä suunnitteleen työvuorojaki jo... yhyy en taho!

8kk neuvolassa paino oli 7,3kg. Mennään 10 kk neuvolaan ylimääräiselle käynnille tarkistaan se kuulo testi ku neitiä kiinnisti ihan muut asiat sillon ku testattii niin jäi toisen korvan kuulo vähä epäselväksi. Ei huoleta, tuntuu tuo kotona kuulevan ihan hyvin.

Evangelina ja Pinkuliina 8kk
 
@Evangelina meillä ei koskaan opittu ryömimään. Neuvolassa kun asiaa kysyin niin terkka sanoi, että niiden synapsien muodostumisen tms puolesta tärkeintä on, että liikkeelle lähtö olisi neliraajainen eikä kaksi raajainen. Edelleen siis kyllä usein ihmetyttää kun neuvolat ja muut hoitavat tahot neuvoo eri tavoilla monissa eri asioissa, että eikö samoja ohjeistuksia voisi saada joka paikkaan annettua (okei voi olla kyllä mahdotonta).

Teillä taitaa noihin uniin vaikuttaa tuo liikkeelle lähtemisen opettelut jos yölläkin treenaa. Toivottavasti menee pian ohi, voin vaan enää kuvitella/muistella millaista höttöä nuo tunnin unipätkät tekee aivoista :unsure:

Oletteko kokeillut unikouluja? Tai oletko puhunut neuvolassa tuosta? Varsinkin jos töihin lähdet niin onhan sun pakko saada parempia unia, edes niitä parin tunnin pätkiä! Hurjasti tsemppiä ja jaksamista sinne.

Mä olen tänään menossa klinikalle sitten yikes! :whistle: ei hypätä ns suoraan junaan vaan suosittelivat, että kun synnytyksen jälkeen ei ole mitään erityisempää tutkimusta tehty, että hyvä suunnitella rauhassa. Mutta hurjaa ajatella, että mahdollisesti kohta alkavassa uudessa kierrossa jo olisi kyytiläinen :eek::eek: jos siis selviää monen vuoden pakastuksesta.
 
Kiirettä pitää niin ei ole kerennyt kirjoitella :oops: olen kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumiset.

Meillä ei edelleen myöskään nukuta hyvin. Nyt pari yötä varsin huonoa, hyöritään ja pyöritään, yritetään kontata. Tissiä vaatii melkein aina, nyt oon saanu osaksi tuttiakin kelpaamaan mutta se tippuu nukahdettua suusta. Viimeyönäkin oli niin täynnä jatkuvasta tississä roikkumisesta, että aina otti suuhuun ja käänty hetkeks pois ja uudestaan sama :rolleyes: tökkäsin sitten tutin suuhun niin siihen nukahti. Levoton nukkuja on aina ollu, mutta en tiiä tekeekö hampaita, liikkumiset tulee uniin ja tissin kaipuu muutenkin suuri vai kaikkea yhtäaikaa. Tosi väsynyt oon itekki. Päiväunia ei nuku kun heti aamusta ehkä vajaa 30min. Sit puoliltapäivin kun yhdessä lepäillään 2.5h jopa mut sillonkin joudun ainakin pari kertaa tissiä tai tuttia antaan. Yleensä ei tämän jälkeen enää nuku ja onkin ihan töttöröö taas illasta ja sänkyyn menee seiskan jäljeen. Rasittavaa kun ei tiedä tekeekö ite kaiken väärin vai onko vaan tommonen nukkuja o_O

Sormiruokailua ja soseita aloteltiin muutama päivä sitten :love: ihanan innoissaan toinen maistelemassa :ROFLMAO: yrittää kontalleen päästä, pylly hyvin nousee ja saa jalat välistä konttausasentoon mutta naama yleensä kyntää maassa :D

Muskariin päästiin niin toivottavasti se tuo syksyyn vähän tekemistä, mullaki tylsää välillä ollu ja toinen onkin kotona aikamoinen viihdyteltävä.. :unsure:

Ainiin ja ihanaa Siida lukea teidänkin kuulumisia :love:

Niin ja Mandalalle tsemppiä projektiin! Meillekkin tuli postia polilta että halutaanko jatkaa alkioiden pakastusta. Pitäähän ne joskus käydä kokeilemassa. Onkohan niissä jotain parasta ennen päivämäärää tietääkö kukaan?

Caro ja poju 6kk
 
Heippa,

Jospa minäkin nyt pikkuhiljaa uskaltautuisin tälle puolelle. Täällä toipuminen edistyy, vaikkakin aika hitaasti. Rakenteellisen vian (TOF) lisäksi tytöllä on todettu SVT, eli sydänen sähköradoissa on häikkää. Paino ei meinaa nousta tarpeeksi ja saa nyt mun vähäisten pumppumaitojen lisäksi vahvennettua korviketta joka aiheuttaa vähän oksenteluja ja mahavaivoja. Rinnalla jaksaa olla satunnaisesti. Tää sairaala-aika tuntuu loputtoman pitkältä, mutta ainakin juuri nyt näyttää että sydänlääkkeen vaihto rauhoittaisi vähän takyja. Neurologin arvion mukaan shuntin tukkeutumisen aiheuttama hapenpuute ei näytä aiheuttaneen vakavia aivovammoja. Pienemmät vammat näkyvät tosin vasta myöhemmin, että saa tässä vielä vuosia jännittää. Lisäksi munuaisaltaan ja virtsaputken laajentuman takia päivittäinen antibiootti käytössä kunnes oppii kuivaksi. Onpahan sitten motivaatiota pottatreeneihin..

Yritän lueskella kaikkien kuulumisia jahka tämä elo tästä vähän rauhoittuu (toivottavasti).

Marrasmai ja pirpana 5vko
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Tervetuloa Marrasmai, onpas hienoa saada sinutkin tänne puolelle kirjoittelemaan! :) Teillä on kyllä ollut kohtuuttoman raskas alkutaival, mutta toivottavasti lääkkeen vaihto nyt auttaisi pikkuista niin että pääsisitte pian kotiin viettämään ihan kunnon vauva-arkea. :love: Onko lääkärit vielä osanneet arvioida, milloin tyttö voisi päästä sairaalasta?

Mandalalle hurjasti onnea alkionsiirtoon, täällä ollaan hengessä mukana! (y)

Motorisesta kehityksestä vielä: mä olen jostain lukenut että pikemminkin konttauksen väliin jäämisestä voisi mahdollisesti olla jotain haittaa, ei niinkään ryömimisen. Mutta ota näistä sitten selvää. :confused: Meilläkin oli muuten samankaltainen tapaus lääkärineuvolassa kuin Evangelinalla, kun pojan kuuloa tsekattiin. Ehti jo vähän äidin pulssi kiihtyä, kun vauva ei reagoinut ekoihin ääniin mitenkään, olkoonkin että kotona pojan kuulo on vaikuttanut ihan normaalilta. No, kunhan lääkäri vaihtoi toisenlaiseen laitteeseen, joka päästi vaimeaa helinää, poika käänsikin oitis katseensa äänen suuntaan. Ilmeisesti se ekan laitteen tuottama piipitys ei vaan ollut tarpeeksi kiinnostavaa! :D

Uniasioista voisin kirjoittaa melkoisen romaanin, mutta ehkä nyt säästän teidät siltä ja tyydyn tällä erää vähän typistettyyn versioon. Lyhyesti kerrottuna me pidettiin parisen kuukautta sitten pojalle tassuttelu-unikoulua, jossa oli tarkoitus saada noin kahdeksan tunnin pätkä yhtäjaksoista unta öihin (ei siis lopettaa yösyöttöjä ihan kokonaan). Odotin aika nopeita tuloksia, sillä esim. mun siskoni vauva oppi aikoinaan nukkumaan heräämättä kolmessa yössä, mutta meillä homma ei kyllä mennyt lähimainkaan niin helposti. Ehkä joskus 10 vuorokauden päästä vasta alkoi homma kunnolla toimia, ja senkin jälkeen on muutama kerta jouduttu palaamaan tassutteluun, esim. mökkireissun jälkeen kun siellä unirytmi meni taas plörinäksi. Eli siis mun kokemukseni mukaan nämä jutut vaatii kyllä tosi paljon sitkeyttä ja johdonmukaisuutta, ja ilmeisesti jotkut vauvat (kuten meillä) on vaan paljon haastavampia tapauksia kuin toiset. Siitäkin huolimatta kannustan kyllä yrittämään unikoulua, jos yöheräämisiä on paljon ja olo on uupunut – yhtäjaksoinen uni on kumminkin tosi tärkeää, ja kyllä ne vauvat siihen vähitellen oppii, kuka nopeammin ja kuka hitaammin. Meillä siis tilanne on nykyisin se, että poika herää useimpina öinä syömään ekan kerran vasta kuuden-seitsemän maissa aamulla ja jatkaa siitä unia vielä parisen tuntia.

Tärkeintähän uniasioissa olisi se, että vauva oppisi yöllä herättyään nukahtamaan itsenäisesti ilman mitään apuvälineitä, oli se sitten tissi, silittely, heijaus, tutin laitto tms. Mä esim. olin laiskuuttani totuttanut pojan siihen, että aina herättyään sai tissiä, koska se oli nopein tapa saada vauva uneen ja jatkettua myös omia unia. Nyt siitä on siis vähitellen yritetty oppia pois, mutta uusimpana ongelmana mä olen itse alkanut valvoa tunnin tai kaksikin, jos satun keskellä yötä heräämään. Eli vähän silmät ristissä täällä edelleen mennään… :sleep:

Joka tapauksessa toivotan kovasti tsemppiä ja jaksamista teille Evangelina ja Caro, jatkuva heräily on kyllä tosi rankkaa. Mutta kuten Mandalakin sanoi, kyse voi myös olla ohimenevästä vaiheesta just kun pikkuinen oppii uusia taitoja ja treenailee niitä unissaankin. Unikoulua kannattaa myös harkita, vaikka omasta kokemuksesta tiedän että kynnys sen aloittamiseen on tosi korkea.

Mitäs vielä, meillä mies palasi töihin tällä viikolla ja pojalla on sattunut olemaan muutama tosi kiukkuinen päivä, johtuneeko sitten hampaiden tulosta vai mistä. :rolleyes: Missään ei oikein viihdy eikä ole tyytyväinen, ei lattialla eikä sylissä. No, joka tapauksessa vähän karu paluu arkeen monen leppoisan viikon jälkeen, mutta eiköhän se arki lähde tästä taas vähitellen rullaamaan… Viime viikonloppuna olin muuten ensimmäistä kertaa poissa kotoa pojan nukkumaanmenoaikaan, ja ihan hyvin oli kaikki sujunut, jee! Täytynee anoa iltalomaa joskus toistekin. :p

Roxanne ja pikkumies 8 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Kiitos Roxanne :)
Puhuivat tänään että ensi viikolla saatettaisi päästä ainakin muutaman tunnin kotilomalle. Jostain se täytyy aloittaa. Päästään tällä hetkellä jo tunnin vaunulenkille useimpina päivinä, joka tuntuu aivan mielettömän juhlavalta viiden sisätiloissa vietetyn viikon jälkeen.

Unihommista on vielä vaikea sanoa kun tähän asti on saanut kipulääkkeitä ja rauhoittavia, mutta jos ei massu tai rintakehän arven kivut vaivaa niin tuntuu nukahtavan suht helpolla. Ja jos rytmi pysyy hyvänä eikä sydän hirveästi tykyttele (siihen herää helposti) niin nukkuu niin sikeästi että voisi ajella vaikka traktorilla vierestä eikä heräis.

Rinnalla jaksaa olla jo kohtalaisesti, mutta mun maidontuotanto ei tunnu lisääntyvän sitten millään. Eli jos teillä on hyviä vinkkiviitosia niin ovat kovin tervetulleita!
Tietysti siihen vaikuttaa aika paljon varmasti tämä mieletön stressi ja se että oma syöminen on ollut vähän mitä sattuu kun ei ole ollut mahdollisuutta ruokkia itseään ja lastaan samassa tilassa. Nyt kun tarkemmin ajattelee niin hurjalta tuntuu ajatus että ollaan tosiaan vietetty varmaan yhtä paljon aikaa tytön luona kuin poissa tytön luota. Sitä on jotenkin vaan joutunut hyväksymään kaikki sairaalaelämään liittyvät rajoitteet. Yksi kurjimpia juttuja oli kyllä ettei tyttöä saanut toisen leikkauksen jälkeen ottaa syliin lähes puoleentoista viikkoon :( Välillä on tuntunut että vauva on sairaalan eikä meidän ollenkaan kun kaikkeen on pitänyt kysyä lupa. Täällä osastolla sentään saa olla yötä tytön kanssa, mutta vain yksi vanhempi kerrallaan, joten yöt ovat kyllä melko raskaita vaikka hoitajat toki auttavatkin.
 
Moikka, kaipa minäkin voisin tänne siirtyä.. :) Vaikka kuinka yritin hieman lukea niin vielä on vaikea muistaa ja yhdistää nimimerkkejä asioihin. :D

Pottailusta oli puhetta ja itselle tuli mieleen että säännöllisesti kun vain jaksaa ennen ulkoiluja yms käyttää potalla niin kyllä se jossain kohtaa palkitsee vaikka ei aina siltä tunnukaan. Meillä esikoinen oli päiväkuiva about 3v ja yövaippaa pidettiin vielä vajaa puoli vuotta sen jälkeen.

Hienoa kuulla Myma että ootte saaneet vauvan innostumaan nokkamukista! Onhan tuo tosiaan että vauvat ei usein pulloa varsinkaan äidiltä hyväksy kun haistavat ja tietävät muutenkin että tissiäkin on tarjolla.

Saunomista mietittiin miehen kanssa sairaalasta kotiutuessa kun luin sieltä saaduista papereista tuosta ns. yhden vuoden ”ikärajasta”, mutta sitten jossain paperissa täsmennettiin että kyse on löylyistä. Erotettiin sauna ja löylyt keskenään siis. Ja meillä esikoinen on totutellut saunaan yli puolivuotiaana jollei jo vähän aiemminkin. Nykyään pian neljävuotias ja saunoo niin että iha äitille riittää samat löylyt. :D

Marrasmai ihana kuulla että siellä on tilanne parempi ja tyttö voi hyvin. <3 Onpa ihanaa että siellä voi yöpyä vauvan kanssa edes toinen vanhemmista! Vaikka toisaalta tuntuu varmasti todella ikävältä toisesta. Tunnistan tuon syömisongelman täysin, itse halusin käyttää kaiken sairaalassa oloajan vauvan kanssa ja siksi oma syöminen oli mitä oli. Yritin sitten iltaisin (myöhään!) kotona epätoivoisesti tankata enemmän.. Tosiaan stressi, niska-/selkäjumit, oma syöminen, nukkuminen ja kaikki vaikuttaa imetykseen ja maidon tuloon. Sen kannalta tärkeää on että stimuloit eli imetät tai pumppaat kuitenkin useita kertoja vuorokaudessa vaikka määrät olisikin pieniä. Sitten kun pääsette kotiin ja kaikki nuo ”esteet” helpottaa niin maito nousee/erittyy paremmin! On olemassa myös mm. imetysteetä ja jotkin ruoka-aineetkin taitaa auttaa.. Tehdäänkö siellä syöttöpunnituksia imetyksen yhteydessä? Saako tyttö syödä minkä syö vai onko jokin tietty määrä vuorokaudessa joka pitää täyttyä?

Meillä alkaa olla 2kk kotiutumisesta ja ihan kivasti on kaikki mennyt. Poika tosiaan syntyi huhtikuun alussa rv 29+1 ja päästiin kotiin juhannukseksi; päivää ennen laskettua aikaa. Kotiuduttiin ravintolisien kanssa joten pulloo oli annettava 5xpvssä, kuukauden jälkeen saatiin jättää ne pois ja kuukausi on menty nyt pelkällä imetyksellä. Koskaan ikinä tän matkan aikana en olis uskonut että tämä tulee vielä tapahtumaan. Kehitys menee aikalailla ns. korjatun iän (eli lasketusta ajasta lasketun iän) mukaan; vastaa hymyyn, hieman juttelee, seuraa katseella jne..

Mavli ja pikku J 4,5kk (ki. 2kk)
 
Marrasmai suosittelen tuota kotilomailua! Meille ei jostain syystä sitä mahdollisuutta tarjottu ja se olis valmistanut enemmän siihen kotiutumiseen. Kaikki vaunulenkit ja se että mahdollisimman paljon hoitaa vauvaa itse sairaalassa oli näin jälkikäteen ajatellen todella tärkeää. Se valmisti äitiäkin siihen että pian tosiaan on huolehdittava kaikki itse eikä voi aina kysyä hoitajalta kun jotain tulee mieleen. MUTTA, muista myös levätä ja nukkua suurimmat univelat pois ennen vauvan kotiutumista, jos se suinkin on mahdollista ja siihen pystyt. Anteeksi jos päsmäröin liikaa, itsellä vaan niin tuoreessa muistissa kaikki että yritän antaa niitä kullan arvoisia vinkkejä.
 

Yhteistyössä