~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Silmu75 miten siellä voidaan? Oletko kovin kipeä? Oletko saanut vauvan jo ihokontaktiin? ❤Toivottavasti maito nousee pian. Varmasti nousee, kun vaan jaksaa pumpata.

@Wintersun tarkistettiinko sun tilanne sen sf-mitan takia vai rauhottuiko kasvu?

Täällä on ihan ok olo. Vauva hengailee tosi ylhäällä ja peppu kiinni kylkiluissa. Närästys on sen mukaista. Sais kyllä pikkasen laskeutua alemmas jos olo vähän helpottuis. 20.7 neuvolalääkäri ja sitten näkee onko neiti asettunut paikoilleen. Pää on alhaalla, mutta hyvin irti vielä. Tosin kolmas lapsi niin ei varmaan edes laskeudu kunnolla ennenkuin syntyy. Ainakin tytön kohdalla kävi niin. Mitäs kaikille kuuluu? Ilmat ainakin viileni, joten sen puolesta taas helpompi elää.

Rv 34+5
 
Neuvola oli tosiaan tuossa viikolla ja sama th mittasi sen sf-mitan. Nyt oli edelleen sama kuin viimeksi (33cm) ja nyt oli ihan varma mitasta. Viimeksi kai vähän ongelmia sen häpyliitoskohdan kanssa. Edelleenhän se on yläköyrien yläpuolella, mutta ei enää niin rajusti. Oli kyllä samaa mieltä, että voisi johtua kohdun asennosta, edessä olevasta istukasta ja vauvan asennosta.
Käsiin vauva tuntui ihan normaalikokoiselta.
Jos tästä toki hurjaa kasvua alkaa tulemaan niin pistää sitten polille.

Ensi kerralla on jo viimeinen lääkärineuvola (silloin rv 33+5). Ja sisätutkimus tehdään vaan jos on tarve.

Vauva on nyt mitä ilmeisimmin pää alaspäin, hikka tuntuu ihan alhaalla ja peppua tunkee kylkiluhin. Sydänäänet kuului myös neuvolassa alhaalta mikä vahvistaa sitä että tää pyöreä pallero on pylly mitä tunkee ihosta löpi.
Silittelen siis joka päivä pyllyä

Puhui mulle jo sairaalakassin pakkaamisesta. En kyllä ole henkisesti siihen vielä valmis. Mut kai senkin aika pian on. Kun tietäisi mitä pakkaisi mukaan vauvalle.

Kauhean kipeä alan olla ihan vaan shoppailusta. Nytkin kaikki paikat jumissa kun eilen kierreltiin kattelemassa vauvan tarvikkeita. Ja heti illalla kipeitä supistuksia. Taitaa olla nettiostosten paikka.

Rv 31+4 ja erittäin vilkas vauva
Mullakin on sf-mitta enemmän kun aiemmissa raskauksissa, mutta vauva ollut ihan normaalin painonen ultrissa. Mullakin istukka edessä ja vauvan pylly kylkiluissa, niin eiköhän se mitta oo juurikin siitä.
 
Vauva saatiin viimein syliin perjantaina ja eilen rinnalle asti. Rintakumilla saatiin jo kunnon imukin. En tiedä auttoiko se vai että tsemppasin peri viime yötä hieroen tai pumpaten rintoja kolmen tunnin välein, mutta eilen illalla huomasi maidon alkavan nousta. Yöllä tuli pisarat paitaan rintojen kohdalle ja äsken kun kävin keskolassa, niin oli sinne rintakumiin vähän maitoa tullut. Tällä sähköpumpulla ei kyllä tunnu tulevan mitään vielä.

Perjantaina lääkäri vielä arveli, että vauvan keskolavisiitti voi kestää viikkojakin, mutta heti yöllä oli tapahtunut jokin käänne parempaan. Tänään otetaan pois happiviiksistä ja katsotaan miten oma hengitys toimii. Mutta siis saatetaan sittenkin kotiutua yhdessä! <3
 
Vauva saatiin viimein syliin perjantaina ja eilen rinnalle asti. Rintakumilla saatiin jo kunnon imukin. En tiedä auttoiko se vai että tsemppasin peri viime yötä hieroen tai pumpaten rintoja kolmen tunnin välein, mutta eilen illalla huomasi maidon alkavan nousta. Yöllä tuli pisarat paitaan rintojen kohdalle ja äsken kun kävin keskolassa, niin oli sinne rintakumiin vähän maitoa tullut. Tällä sähköpumpulla ei kyllä tunnu tulevan mitään vielä.

Perjantaina lääkäri vielä arveli, että vauvan keskolavisiitti voi kestää viikkojakin, mutta heti yöllä oli tapahtunut jokin käänne parempaan. Tänään otetaan pois happiviiksistä ja katsotaan miten oma hengitys toimii. Mutta siis saatetaan sittenkin kotiutua yhdessä! <3
Ihan mahtavaa! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
Pieni poikamme 45cm/2650g syntyi tänään klo 12.23. Leikkausta sai siis odotella melko pitkään kun jo seitsemältä piti tulla sairaalaan. Kunnolla alkoi jännittää vasta leikkaussalissa kun kädet tuikattiin täyteen kanyyleja ja kaikenlaisia seurantalaitteita. Leikkaus meni hyvin, vauva on ainakin yön yli lastenosastolla vähän heikon happisaturaation takia, mutta saattaa päästä pois jo huomenna. Hän on niin pieni ja suloinen! Mies sai jo pari tuntia pidellä sylissä ja syöttää ruiskulla maitoa, minä olen vasta pari kertaa saanut hetken ihailla pikkuista. Illalla käydään vielä kurkkaamassa.

Silmu75...1.IVF...ensimmäinen...36+5...7.7.
Paljon onnea @Silmu75 ! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@Silmu75 miten teillä nyt menee? Tosi ihana että saitte imetystäkin alulle.

Oon lukenut kyllä kaikki viestit mutta kommentointi taas jäänyt. Oli pari viikkoa selkä niin kipeä että ihan itketti. No sitten tajusin venytellä oikein perusteellisesti pakarat, takareidet, lonkan koukistajat ja pohkeet. Sinne katosi selkäkipu :-D Vähän uuno olo tuli mutta onneksi helpotti. Ryhti alkaa olemaan aika ankka ja maha iso. Hain SI-vyönkin apuvälinelainaamosta, se oli viimeksikin ihan pelastus. Vauva möyrii tosi paljon. Muuten ei ihmeempiä, tänään alkoi viimeinen kolmannes.

@Ellinoora38 onpa kiva että on hyvät olotilat sulla. Vielä ehtii nauttia "viimeisestä" kesästä ;-)

@Pimpula76 mitkäs siellä on olotilat? Onko alkanut tulla mitään perinteisiä raskausoireita?

@Wintersun yritähän huilata jos supistuksia alkaa tulla. Nettishoppailu on hyvää ajankulua sohvalla :-D

MyMa 28+0
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@MyMa Minä lähdin kotiin maanantaina kun arvioitiin, että vauva voi joutua olemaan vielä viikon lastenosastolla syömistä opettelemassa, mutta saatiinkin kotiin jo keskiviikkona. ❤ Tosiaan on just oppinut syömään pullostakin vasta, niin tässä on nyt korvike täydennyksenä ainakin aluksi. Söi siellä keskolassa 75ml kerralla ja pumppaamalla on saanut kasaan sellaiset 40ml/kerta, niin ei taitaisi oma maitomäärä riittääkään. Tässä on jo parin päivän aikanakin ehtinyt hermoilla saako vauva tarpeeksi ruokaa kun ei me olla saatu tuollaisia määriä menemään, imettämisen jälkeen ehkä 30-40ml, mutta jos sitten imettämällä on tullut loput. Paino oli ainakin noussut kahdessa päivässä 80g, joten toistaiseksi kaikki hyvin. Käydään nyt viikon välein neuvolassa punnituksessa ainakin tämä eka kuukausi.

Vauva on aivan ihana ja onneksi aika hyvä nukkumaan. Sitten tietty illalla kun itse haluaisi nukkumaan, niin ei meinaa nukahtaa millään... Saattaa nyt olla jotqin vatsavaivojakin kun keskolassa sai luovutettua äidinmaitoa ja korvike on uusi tuttavuus.
 
Heippa!

Ihanaa @Silmu75 että olette päässeet kotiin. :)

Itse olen ollut viikon reissussa mökillä ja tänään karu paluu arkeen ja töihin. Olin myös tänään tyksin sunnytyspelkopolilla juttelemassa kätilön kanssa. En tiedä oliko käynnistä ns hyötyä. Käytiin läpi aiempi synnytys ja miksi haluaisin sektion. 28.8 olisi sitten synnytystapapäätös ja samalla ultrataan reunakiinnitteinen napanuora. :)
Kierrettiin kätilön kanssa synnytyssalit ja leikkaus sali. Alkoi vähän jännittää! :D taitaa kiirettä pitää tyksissä, klo 14 mennessä jo 9 vauvaa syntynyt. No "onneksi" toinen tulossa niin ei kaipaakkaa niin ihmeellistä palvelua.
Rv 30+1
 
Heippa pitkästä aikaa! Olen kyllä kaikki viestit lukenu, mutta ei ole tullu kirjoiteltua.

Onnea @Silmu75 vauvasta!:love:

Täällä siis rv 22 menossa. Hyvin on kaikki sujunut, paitsi liitoskivut vaivanneet tuolta rv 12 lähtien. Nyt ollu pari viikkoa kesälomalla, mutta saa nähdä miten ens viikolla töissä selviää näitten kanssa.

Viime viikolla käytiin rakenneultrassa, sielläkin kaikki näytti hyvältä. Ainoa, mikä itteä jäi vähän mietityttään, oli että vauva oli neljä päivää pienempi kooltaan, kuin mitä pitäisi olla. Alkuraskauden ultrassa vastasi kokoaan ja nt-ultrassa oli päivän pienempi. Muistan, että alkionsiirrossa sanottiin, että näitten hoito vauvojen pitäisi vastata ultrassa oikeaa kokoa kun ikä on täysin tiedossa. Kätilö ei kuitenkaan ollut huolissaan. Onko teillä muilla ollu samaa?

Mulla löydettiin myoma alkuraskauden ultrassa ja se on nyt tuolla istukan alla, sen vuoksi on lääkärin ultra vielä rv 30. Siitäkään ei pitäisi huolta olla, kunhan varmistetaan että kaikki ok.

Eipä tänne sen ihmeempiä sitten. Anteeksi omanapaisuus.

Seuraava neuvola on 4.8 ja se ylimääräinen ultra 22.9. Varmaan siinä välissä myös yksi neuvola käynti.

Mukavaa kesän jatkoa kaikille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wintersun
@jonxu meillä vähän samanlainen tapaus, toki eri suuntaan. Vauva vastannut joka ultrassa melkein viikkoa suurempaa. Eihän senkään pitäisi mahdollista olla kun tarkat päivät tiedossa? Mutta en ole huolissani ollut kun kukaan muukaan ei. :)

Huh en tiedä onko se tämä viimeinen kolmannes mutta nälkä ja väsymys on vahvasti läsnä, onko muilla samaa?
Pikkuhousun suojista tullut myös pakollinen, luulin jo yksi ilta että vedet meni kun niin märkää mut ehei. :D
 
@jonxu mullakin oli alkuun pienempi ultrissa muutaman pöivän ja sitte myöhemmin vastannut 2 päivää isompaa. Nyt kasvaa keskikäyrällä.

Täällä oli maanantaina niin kummallinen lääkärineuvolakäynti et huh. Lääkäri oli sijainen, joka ei puhunut oikeestaan mitään ja kertoi kuinka ei osaa ultrata, mutta ultraa nyt pään et on alaspäin. No se kyllä onnistu, mut seuraavaks hän ultras ja etsi ja etsi sydäntä. Vauvan ja mun syke sekottu toisiinsa ja sit se vaan tokas et pakkohan sen on hengissä olla ku liikkeet tuntuu. Oltii miehen kaa vähä wtf? Ei siis osannut vastata mihinkään mitä kysyin ja se oli vaan niin kummallinen ja epäpätevän oloinen. Mutta siis kanavaa oli 2,5cm pehmeä ja sormelle ulkosuu auki. Vauvan pää tuntuu sisätutkimuksessa käteen. Jos se lääkäri osas sitäkään tehdä oikein. Tuskin tässä vielä hetkeen synnytetään. Mut siis yöt on hikoilua ja pyörimistä. Unet on ihan katkonaisia. En muistanutkaan kuin ihania nää viimeset viikot onkaan. :LOL:

Rv. 36+3
 
@Pimpula76 mikä siellä on tilanne?

@Puhalluskukka no kylläpä oli kummallisen ja tosi epäammattimaisen oloinen lääkäri siellä! Onko teillä samalla aina terveydenhoitaja mukana? Täällä on.

Mulla ens viikolla neuvolalääköri ja tää mun hoitaja varasi sellaisen ajan, että pääsen "konkarilääkärille", kun tässä nyt on tätä supistelua sun muuta vaivaa ja sanoi ettei ne kesökandit aina ihan kaikkea vielä osaa ja tiedä. Eri terkka taas on kun oma on lomalla vielä.

Rv: 33+3

Täällä on ensin terkan vastaanotto kattoi siis pissan paineet yms. Sit sen jälkeen se lääkäri otti vastaan. Myös terkka oli sijainen, kun oma neuvola oli vielä lomalla. No huomenna mulla on pelkopolille aika, jos siellä sais kysymyksiin vastauksia.
Hyvä kun pääset kunnon lääkärille. Onko vielä paljon supistellut?
 
@Wintersun mullakin tuntuu hikka alhaalla vasemmalla ja potkut sivuilla ja ylhäällä ja on pää alaspäin. Olipa tylsä käynti kun ei saanut selvyyttä.

Mulla oli se pelkopolikäynti ja siellä oli aivan ihana lääkäri joka teki perusteellisen tutkimuksen. Niinkuin epäilinkin se sijaislääkäri ei osannut tulkita edes kanavan pituutta. Eli kanavaa 3cm ja kiinteä eikä pehmeä ja sormelle auki. Sain alustavan käynnistysajan 17.8 jos paikat on yhtään kypsemmässä vaiheessa silloin. Hurjaa. Mun siskon vauva kuoli rv 42 kohtuun. Tämä kummittelee mielessä ja pelko on hirveä et näillä viimesillä viikoilla sattuu jotain. Helpotti hieman kun oli empaattinen ja perusteellinen lääkäri.

Rv36+6
 
@Puhalluskukka hui, oliko istukka lopettanut toiminnan vai mikä? Eivät siis turhaan sano että käynnistävät viimeistään rv 42. Meidän tyttö syntyi rv 42+0 joka olisi ollut käynnistyspäivä. Pelottavaa myös ajatella jos olisi syntynyt siskosi vauva aiemmin, että olisiko silloin miten käynyt..

Päivät matelee ja tavallaan taas kulkevat hirmu nopeasti. Sektio olisi n. rv 39 kätilön mukaan eli ei ihan hirmu kauan enää.

Alkanut nyt jo jännittämään taas nukkumis asiat. Esikoinen herkkäuninen ja nukkuu seinäntakana, varmasti heräilee vauvan itkuun öisin. Kaikki muut asiat tuntuvat siltä että ei tarvitse stressata mitään ja "kyllä sitä osaa tällä kertaa heti", mutta tuo nukkuminen ahdistaa jo valmiiksi.. Jos on vinkkejä tai muuta niin mielellään kuulen. :)

Rv 31+1
 
@Puhalluskukka hui, oliko istukka lopettanut toiminnan vai mikä? Eivät siis turhaan sano että käynnistävät viimeistään rv 42. Meidän tyttö syntyi rv 42+0 joka olisi ollut käynnistyspäivä. Pelottavaa myös ajatella jos olisi syntynyt siskosi vauva aiemmin, että olisiko silloin miten käynyt..

Päivät matelee ja tavallaan taas kulkevat hirmu nopeasti. Sektio olisi n. rv 39 kätilön mukaan eli ei ihan hirmu kauan enää.

Alkanut nyt jo jännittämään taas nukkumis asiat. Esikoinen herkkäuninen ja nukkuu seinäntakana, varmasti heräilee vauvan itkuun öisin. Kaikki muut asiat tuntuvat siltä että ei tarvitse stressata mitään ja "kyllä sitä osaa tällä kertaa heti", mutta tuo nukkuminen ahdistaa jo valmiiksi.. Jos on vinkkejä tai muuta niin mielellään kuulen.

Rv 31+1
Meillä ainakin tottui nopeesti vauvan itkuun, eikä esikoinen sen kummemmin siihen heräillyt vaikka vauvalla oli koliikki. Mitään vinkkejä en osaa antaa, mutta toivottavasti teidän herkkäuninen tottuu siihen pian.
Siskon vauva todettiin kuolleeksi käynnistys aamuna. Oli kuristunut napanuoraan. Kuka tietää olisiko käynyt paremmin jos ois käynnistetty aiemmin. Mutta itse ajattelen et vauva olisi ehkä selvinnyt jos ei olisi niin kauaa odotettu.
 
@Wintersun kyllä noista sun hikan ja potkujen kuvailuista nyt ainakin kuulostaa ihan siltä, että pää olisi alaspäin. Ultrassahan se sitten selviää viimeistään. Mulla esikoinen kääntyi aika myöhään, jossain öö...rv 35 tienoilla (tai en mä tiedä onko se myöhään?) enkä ollut itse sitä edes huomannut. Kyllähän ne vauvat aika pitkälle la lähelle mahtuu monilla kääntyilemään.

@Puhalluskukka
Kamala juttu mitä sun siskon vauvalle kävi :'-( Mä suljen mieleni omalla kohdalla tällaisilta asioilta. Ei auta kuin luottaa että kaikki menee hyvin.

@Jasmina20 me meinattiin kovasti siirtää esikoinen 2,5v omaan huoneeseen ennen vauvan syntymää (nukkuu omassa sängyssä meidän makkarissa). Lopulta sit päätettiin että ei siirretäkään. On sikeäuninen ja uskon ja toivon, että ei herää vauvan ähinöihin tai itkuihin. Ollaan varauduttu myös mega-perhepetiin tarvittaessa :D What ever works että kaikki saa nukuttua.

Täällä meillä päin on muuten kans lääkärineuvolat aina niin, että ensin terkan huoneeseen ja sit lääkärin huoneeseen heti perään. Eivät siis ole yhdessä varsinaisesti. Mulla torstaina neuvola. Ei kai siellä mitään ihmeempää. Hitsi en ole vieläkään hakenut äitiysavustusta, kohta tulee jo kiire kun 2kk raja lähestyy. Olot on ihan hyvät, mies hieroo kiltisti selkää niin jaksan :) vauva liikkuu tosi paljon.

MyMa 29+4
 
@Wintersun mullakin hikka tuntuu alhaalla ja potkut navan kohdalla. Painetta tuntuu välillä virtsarakossa ja vauva on pää alaspäin.

@jonxu mulla kans rakenneultrassa vastasi pienempää. kyllähän ne kasvaa omaa tahtiaan eikä kai pienet heitot vielä aiheuta huolta. NT-ultrassa vauva taas vastasi 4pv isompaa.

Nämä omituiset neuvolalääkärikäynnit on siis ihan ”normaali” meininki. Mulla kans oli tänään viimeinen lääkäri (rv 34+6) ja lääkäri luki koneelta litanian kysymyksiä, keskustelu oli todella vaivaantunutta ja hän unohti uusia mun verenohennuslääkereseptin vaikka pyysin ja siitä puhuttiin ja sanoin, että mulla on sitä enää pariksi päiväksi. Eikä ollut sisätutkimusta taaskaan. Eli minulle ei ole tehty neuvolassa ainuttakaan sisätutkimusta tämän raskauden aikana. Itsehän kävin yksityisellä puolella puolivälin jälkeen jolloin tutkittiin että kaikki on ok. Ultraa osasi sentään käyttää ja vauva on pää alaspäin edelleen. On ollut jo pitkään.

@Puhalluskukka Ihan kamala tapaus siskollesi käynyt. Varmasti pyörii mielessä kun niin lähelle sattunut. Mua alkanut nyt viime hetkillä pelottaa kans, että mitä jos viime metreillä jotain käy.
 
Viimeksi muokattu:
@Ellinoora38 sullakin meni neuvolalääkäri putkeen. Onkohan se tää kesä, vai mikä ihme siinä on kun ei enää löydy normaaleita lääkäreitä.

Voi kun osaiski sulkee mielen näiltä peloilta. Ehkä sit helpottaa kun vauva on sylissä. Tai sit se vaan pahenee. Tsemppiä kaikille ei ole helppoa tää loppuaika. ❤
 
Joo niin se aika juoksee. Mullakin alle kk laskettuun aikaan. Turvotus alkanu sormissa ja jaloissa. Aamulla en saa käsiä nyrkkiin kun nakit niin paksut. Lenkkareilla ja kumisandaaleilla mennään. Onneksi on kesä niin toimii ihan hyvin. Neuvolalääkärissä katottiin viikko sitte että vauva on laskeutunut ja on raivotarjonnassa. Aloitin eilen pakkaamaan sairaalakassia ja huomenna haen turvakaukalon liikkeestä. Mun piti hakea se samaan aikaan myöhemmin tulevien vaunujen kans mutta on mukavampi fiilis, että kaukalo on kotona valmiina. Hirveästi on pikkuasioita vielä hoidettavana mutta olen joka pv vienyt asioita eteenpäin ja samalla yrittänyt nauttia myös lomasta. Muuten olot tosi hyvät mutta toinen jalkapohja kipeytynyt turvotuksesta ja painosta. Ei voi liikaa kävellä päivän aikana tai ttosi kipeää

@Puhalluskukka Mitkäs fiilikset siellä on näin viime metreillä?

Rv 35+5
 
@Ellinoora38 Mulla oli turvotusta vain jaloissa, mutta se oli loppua kohden tosi tukalaa. Kesti kaksi ja puoli viikkoa synnytyksestä ennen kuin se laski (sektio voi kuulemma pahentaa sitä) ja olipa omituisen kapeat pohkeet kun näki ne taas oikeassa koossa. Kyllä osaa tässä alkuun hetken arvostaa sitä, ettei turvota eikä närästä eikä vatsa ole tiellä.

@Puhalluskukka Kyllä mulla ainakin hävisi pelot lapsen synnyttyä. <3 Toisaalta tiedostan, että voisin alkaa hysteerisesti pelätä kätkytkuolemaa tms, mutta jotenkin olen päättänyt etten päästä ajatuksia siihen suuntaan. Hulluksihan siinä tulisi kun ei kuitenkaan voi 24/7 istua pinnasängyn vieressä vahtimassa, että lapsi varmasti hengittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@Ellinoora38 Muuten ihan hyvin, mutta imetystä en ole saanut toimimaan. Olen sitten sähkäpumpulla pumppaillut 4-5 kertaa vuorokaudessa (pitäisi olla vähintään 8 kertaa mutta en vaan ehdi enkä pysty, inhoan sitä pumppua) ja saan sillä kasaan vajaa puolet siitä mitä vauva vuorokaudessa syö. Ollaan just matkalla imetyspolille, katotaan nyt jos sieltä saisi apua.

Vauva taitaa olla aika helppo, enimmäkseen nukkuu silloin kun ei syö. :D Iltaisin joskus on sellaista kitinää tai itkua, ja otan joskus hetkeksi syliin kattomaan telkkaria meidän kanssa, niin siinä on ihan tyytyväinen. Odotan kyllä sitä, että vauva alkaa olla vähän hereilläkin ja saadaan seurustella.
 
@Ellinoora38 eipä oo pitkä aika sinullakaan enään. Täällä on ihan hyvä fiilis. Yllättävän kivutonta tällä hetkellä, eikä supistuksia oo lähes yhtään. Nyt on mieli vähän rauhoittunut ja se käynnistysaika rauhoitti myös. Koitan nauttia näistä kiireettömistä päivistä. Vähän jännittää miten synnytys tällä kertaa menee, varsinkin jos se käynnistetään. Varmaan pitäis pikkuhiljaa pakata laukku valmiiksi. Vaikea uskoa, että vauva on kohta täällä. Mitkä sulla on fiilikset? Rupeeko jännittämään?

@Silmu75 onpa ihanaa kun saitte noin rauhallisen vauvan. Toivottavasti imetyspolilta saat apua imetykseen.

Rv 38+0
 

Yhteistyössä