~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

No nii, neuvolassa käyty ja rasituksen tulokset oli normaalit. Korkeemmat ku viimeks, mutta ihan normaalit. Sf-mitta oli 27,5 cm ja yläkäyrällä, terkka totes että "normaali nelikilosen kasvu" :D siis mitä, en suostu! :LOL:
Painoo on tullu nyt 8,9 kg lähtöpainosta ja arvioi, että meillä pitkillä kertyy enemmän nestettä kehoon? Mihinhän tää perustuu :D

Samoin ei uskonu ku kerroin missä asennossa vauva on, sano vaan että se pyörii nyt koko ajan. No jännä et tunnen vaan niitä samoja liikkeitä, mitä näin ultrassa. Ei meinannu löytää sykkeitä, päätin sit etten puutu vaan annan ettiä, kerta mä en voi tietää miten se vauva on siellä. :D

Sit käytiin jotain vanhempien voimavarat -lomakkeita läpi, must aika turhaa tällee normaaleille ihmisille, jotka on toivonut vauvaa kauan.
Kaikki testit normaaleja ja hemppa ja paineet hyvät.

Ens viikolla tosiaan lääkäri ja sit kuun lopussa seuraava neuvola ja eka synnytys- ja imetysohjaus neuvolassa.

Mites @love- lääkärikeikka meni?

Mä taas @-dino- toivon että ois repussa viihtyvää sorttia vauva, saas nähdä. :)

Varokaa taas liukasta!

28+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ismundo ja Mandala
Hyvä @atvk87 että läpäisit rasituksen taas! (y) mulla oli tokan rasituksen arvot pienemmän ku ekassa mutt mietin että johtuiskohan ne siitä kun 1h ja 2h verinäytteiden otto venähti niin paljon. Ihan sama kunhan ei narahtanut :ROFLMAO:

Mulla viime neuvolassa laski sen painonnousun viikkotahdin, oli kuulemma 400g/vko. Kuulostaa kauhean paljolta, mutta on kuulemma hyvä lukema jos jää alle 500g/vko. Mullahan keskipaikkeilla tuli oikein roppakaupalla pienessä ajassa painoa, mutta onneksi tasoittui siitä. Nyt taas on sitten sormet ja jalat ollut jo vähän turvoksissa niin en tiedä haluanko edes mennä vaa'alle :whistle:

Ja älä huoli, nelikiloinen on ihan toteutettavissa :D tärkeintä on se vauvan asento/tarjonta missä hän syntyy ja varmasti päänympäryskin vaikuttaa. Vaikka mullakin tuli poika nyrkki poskella ulos tasan 4kg painoisena (37cm päänympärys) niin en usko että huomaisin eroa pienemmän vauvan syntyessä jos sama tilanne nyrkin kanssa. Kyllä ne pienten vauvojen (reilu 2kg, alle 3kg) äiditkin usein kuvailee ponnistamista ihan samalla tavalla kuin isompien äidit.

28+2
 
@atvk87 onpas sun terkkas tosiaan mielenkiintoinen tapaus o_O onneks nyt kuitenki lähete järjestyi ettet turhaan menny! Mistä lie löytää jotai taulukkoo tms tolle sf-mitalle? Multa nyt mitattiin mut ei sit kuitenka sanonu mitään, äippäkortista sit iotona katoin et 26cm oli merkannu..

Lääkärikäynti oli nopeetakin nopeampi, parit sanat vaihdettiin, sisätutkimus, "hei hei, seuraavan kerran sitten jälkitarkastukseen." o_O sen käsityksen nyt sain et on pysyny paikat kiinni ja kaikki ok. Ikävältähän toi sisätutkimus tuntui, selkeesti ahtaammat on paikat kun katetrikin teki pahaa vaikkei aiemmin oo tehny.

@Mandala hienoa et muutto takana! :)

@Ismundo tsemppiä, viime hetket on nyt käsillä!

@-dino- sullakin jo 30vko täynnä! Ei enää kovin pitkä aika sullakaan!

Täällä alkaa olla olo jo vähän tukala :censored: maha kasvaa liianki vauhtia :barefoot: alkaa olee jo eessä. Neukkatätikin tuumaili et paino menee aika yläkäyrillä et jos mahdollista nii pitää kiinnittää enempi huomiota ruokavalioon.. Nyt on tainnu olla semmonen +400g/vko olla painon nousu :confused: mittas tosiaan nyt sen sf-mitan, mutta sanoi suoraan että ei ees lähe painoarvioo miettimään kun on niin pieni vielä, kokeili kyllä. Nyt sit seuraava etappi 4.4. neuvola ja samalla isäntä tunnustaa isyytensä, ihanaa kun senki voi nykysin tehä jo ennen vauvan syntymää ja neuvolassa! :)

Love rv26+2
 
Itselleni tuli hiukan huolta odotusaikaan kun omasta päästä löytyi jonkinlainen kasvain viime perjantaina. Raskauden vuoksi varjoaineella tehtävää magneettitutkimusta (mikä antaisi parhaiten tietoa) ei voida tehdä. Kasvain ei ole mikään jättiläinen, mutta kuitenkin 4x2x2 cm. Hyvänlaatuiseksi epäillään kuitenkin. Tai ainakin toivotaan.

Vauva voi toivottavasti hyvin. Rv 13+6 tänään.

Hyvää keskiviikkoa kaikille :)
 
Oho @gemmy miten kurjia uutisia! :( Toivottavasti on tosiaan hyvälaatuinen. Inhottavaa kun asiaa ei voida tutkia enempää ja joudut elämään epätietoisuudessa. Onko se se varjoaine, mikä estää kuvauksen? Voidaanko mitään muuta tutkimusta tehdä?
Miten se löytyi, onko sulla ollut jotain oireita?
Siirryit toiselle kolmannekselle jo, onnea siitä! :)

@love- siin äitiyskortissa on se kaari, mihin verrata, sullaki kuulostais yläkäyrällä olevalta, mutta mitä oon kyselly ihmisiltä, nii ei se välttämättä vaikuta yhtään. Normaalikokosia vauvoja tullu, vaikka ollu yläkäyrällä.
Eilen toisenlaiset äidit -ohjelmassa oli ivf-pariskunta, joiden eka vauva oli melkein 5 kg ja toka 4,3 kg. Eikä ollut sf-mitta yläkäyrän yli, maha oli muuten kyllä tosi ison näköinen!
Oli ihan hyvä jakso muutenkin.

Toivotaan @Mandala että tyttö ymmärtää syntyä kädet muualla kuin pään lähellä :D

Mulla eilen tuntu et vauva nojaa jotenki tohon mahan eteen, et oli tosi raskaan tuntunen maha ja napa työnty ulospäin.
Hän on nyt ollut ehkä pää oikeiden kylkiluiden alla ja jalat/polvet navan vieressä. Eilen tuntui taas tosi paljon liikkeitä ja sain jopa videota muljumisesta! :)
Kumarteleminen on vähä epämukavaa, mietin jo että voiko vauvan niskoja painaa lyttyyn kun itse kumartuu. :D
Pesin yhden koiran eilen ja siinä oli vähän pakko kyykkiä ja kumarrella, ei tuntunut nii kivalta sitten.

En oo vieläkään löytäny mieluisaa käytettyä pinnasänkyä. Jos kohta tulis keväisempää ja ihmiset laittais niitä myyntiin jonkun sisustusvimman kynsissä. :D

29+0
 
Itselleni tuli hiukan huolta odotusaikaan kun omasta päästä löytyi jonkinlainen kasvain viime perjantaina. Raskauden vuoksi varjoaineella tehtävää magneettitutkimusta (mikä antaisi parhaiten tietoa) ei voida tehdä. Kasvain ei ole mikään jättiläinen, mutta kuitenkin 4x2x2 cm. Hyvänlaatuiseksi epäillään kuitenkin. Tai ainakin toivotaan.

Vauva voi toivottavasti hyvin. Rv 13+6 tänään.

Hyvää keskiviikkoa kaikille :)
Onpa hurjan kuuloinen tilanne siellä! Varmasti aiheuttaa huolta. Onko sulla ollut siis jotain oireita, vai miten tämä löydettiin? Onneksi kumminkin epäillyt hyvälaatuisen kasvaimen puolesta!

Täällä ei vieläkään merkkejä synnytyksestä. Lauantaina la!
 
Voi ei @gemmy :unsure::eek: tuollainen ylimääräinen huoli ei todellakaan olisi tarpeen! Muakin kiinnostaa oliko sulla jotain oireilua asian tiimoilta?
Onnea kuitenkin toisesta kolmanneksessa! :love:

@Ismundo jaksaa jaksaa! Reilussa parissa viikossa viimeistään vauva sylissä :love:

@love- jännä että sulle sanottiin painontarkkailusta samalla painonnousutahdilla kun mulle vaan sanottiin että ihan hyvä :D
:ROFLMAO:
Noi sf-mitat ja painoarviot on kyllä tosiaan vaan täysin arvioita. Kuitenkin esim sf-mittaan vaikuttaa suuresti vatsanpeitteiden määrä sekä vielä enemmän vauvan asento. Mulla kun vauva on poikittain tai vinottain useastikin ja ei mikään täysin rasvaton maha niin varmasti vaikuttaa. Vaikka sitä kohdunpohjan korkeutta kuinka tunnustellaan mitatessa niin kyllä siihen väliin jäävä osio mittaustulokseen vaikuttaa. Ja mittaajastakin kiinni paljon. Jotkut hövelämpiä kuin toiset.

@atvk87 mäkin oon miettinyt sitä vauvan rutistamista esim kenkiä laitellessa :LOL: varsinkin kun on näin talvella paljon vaatetta ja takkia minkä kanssa kenkien laitto ei aina onnistu ilman puuskuttamista ja kurottelua. Ei kai ne niskat mene lyttyyn :ROFLMAO:
:love:

Mä oon alkanut epäilemään, ett bebe ois ehkä sittenkin pää alaspäin vaikka siis on enemmän poikittain/vinottain kun mitenkään pystyssä, mutta että pää enemmän alaviistoon kuin yläviistoon. Sen verran kovia potkuja tuntuu vähän ylempänä oikealla sivulla välillä, että voisi olla ennemminkin jalat. Ja tosiaan sitä hikkaa tuntuu siellä ihan alhaalla (sellasta pienen pientä nopeahkoa tökkimistä). Viimeksikin hikkatuntemusten perusteella päättelin oikein esikoisen kääntyneen pää alaspäin lopussa. Harmittaa jos oman saamattomuuden takia esim heikkojen vatsalihasten syy ois just tää poikittaisuus varsinkin jos ei korjaannu. Yritän kovasti olla just vähän etukumarassa mielummin kuin taaksepäin nojailemassa mikä varsinkin sohvalla istuessa olisi tietty se luonnollisimman tuntuinen asento. Esikoisesta paljon istuin pienessä takakenossa sohvalla tyyny alaselän tukena, ehkä vaikutti hänen huonoon tarjontaan. Jumppapallokin saatiin puhallettua uudestaan niin pitäisi sillä ehtiä pomppia.

28+4
 
@Ismundo Jännittävät viimeiset hetket käsillä. Jospa kohta :love:

Mulla oli esikoisesta olematon sf-mitta, koska kohtu kynti selkärankaa pitkin. Ihan normikokoinen vauveli oli. Se sf-mitta on kuitenkin vaan yksi indikaattori.

Mulla tehtiin pään MRI oireen vuoksi. Mulla on korvaongelma ja sitten kasvokin alkoi puutua välillä. Ilmeisesti nämä kuitenkin lähinnä niskahartiaongelmaa. Tarkoituksena oli poissulkea kuulohermokasvain. Tätä ei löytynyt ja tämä oli nyt sitten ns. sattumalöydös joka ei liity oikeastaan oireeseen. Ilmeisesti ei siis oireinen ole kasvain, mutta koska on kuitenkin tuon kokoinen niin täytyy siihen suhtautua vakavasti. Varjoaine on ehdottomasti raskausaikana kielletty. Tämä on nyt yliopistollisen sairaalaan neurologian tiimillä käsittelyssä ja odottelen lisätietoja mitä nyt voidaan tehdä, onko biopsia mahdollinen raskauden takia tms. Mikä on pahanlaatuisuuden riski, voiko odottaa varjoaine-MRI:tä vaikka synnytyksen jälkeiseen aikaan jne. Huolta aiheuttaa, mutta yritän ajatella positiivisesti ja olla hyvällä mielin. Koska oikeastaan en voi asialle juuri nyt mitään. Pitäisi keskittyä siihen, että on ihana vauva tulossa (toivottavasti).

Raskauspuolella painaa pitkä tauko elonmerkeissä. Mulla ei ole kotidoppleria, mulla oli tosi vaikea viime raskaudessa löytää sydänääniä neuvolassakin kun kohtu on niin taaksepäin kallistunut. Luulen sen aiheuttavan enemmän huolta niin en ole uskaltanut hankkia. Mutta nt-ultrasta 1,5 vko ja sitten vielä 4 vko seuraavaan neuvolakäyntiin mikä on rv 18. Eikä mitään välissä, tuskaisaa ja pitkää odotusta. Ja samalla mietintää siitä, että kasvaako hän siellä hyvin ja onhan elossa. Todennäköisyydet puolellani toki ovat, mutta tiedättehän te tämän hermoilun.
 
Tunnistan hyvinkin hermoilun @gemmy

Onko teidän suunnalla neuvoloissa avoneuvolaa? Siis kerran viikossa aikaa johon voi mennä ilman ajanvarausta juuri tuollaisten huolien kanssa kuuntelemaan sykkeet. Tai jos ei ole niin varmasti saisit ajan sitä varten? Kaikki on varmasti hyvin, mutta onhan se huolehtiminen ärsyttävää.

Toivottavasti löytävät keinon tutkia kasvaimen jo ennen syntymää.

Kävin äsken uimassa ja se oli ihanaa! Olen aina pitänyt uimisesta ja vedestä, mutta en ole aikoihin, eli koko raskaus aikana, käynyt uimassa. Mutta siinä ei huomannut ollenkaan eroa, onko raskaana vai ei! Vesi kannattanee niin mukavasti! Suosittelen kokeilemaan, jos muu urheilu tuntuu huonolta! Vesijuoksua en ehtinyt tänään kokeilla, kun uinti vei niin mukanaan, mutta luulen että sekin toimii hyvin, kuhan saa vain sen vyön köytettyä kiinni. Menen ehkä huomenna uudestaan, jos en ole synnyttämässä. (y)
 
@gemmy toivon minäkin tosiaan, että saavat jotenkin tutkittua jo raskausaikana sinun päätäsi. Ja pidän hurjasti peukkuja tietysti!

@Ismundo hyvä kun muistutit uimisesta. Pitänytkin mennä vähintään johonkin Flamingoon tms, mutta uima-asua kun ei ole sopivaa niin jäänyt.
Ootko muuten miettinyt, että jos vesi tuntui ihanalta jo nyt niin sehän voisi olla synnytyksessäkin kiva elementti? :) Mä en viimeksi jotenkin 'kehdannut' vai jopa muistanut kysyä ammeeseen pääsyä. Nyt todellakin meinaan yrittää päästä kokeilemaan kun sitä suurin osa niin hehkuttaa.
 
@gemmy hermoilu kuulostaa tosi tutulta! Voi ku teillä ois tollanen avoin neuvola. Ootko miettiny jos kuitenki koittaisit kotidoppleria, jos ei heti löydy niin ainakin tiedät mistä on kyse.
Oireisiin ei siis löytynyt syytä, mutta löytyi uus ongelma. Onpa tylsää. Kerro sitten mitä lääkärien palaveri keksi!

Tänne Satakunnan keskussairaalaan tulee tän kuun lopussa kans allasmahdollisuus! Eli sitä on mahis kans päästä tositoimissa testaamaan :) oon kans kiinnostunut siitä elementtinä!
Uimaan vois kans mennä, mutta mitä päälle? Viittiskö muutaman kerran takia ostaa mammauikkaria kun ei oikein kehtais mennä bikineissä uimahalliin, johonki flamingoon kyllä. ;)

Mä en oo vielä kokenut vauvan hikkaa! En osaa ajatella miltä se tuntuis. Oon kyllä odottanut. Hikkaako kaikki vauvat? :D

Sain vihdoin tehtyä raskausjoogaa videon avulla! Pitää kyllä ottaa päivittäisiin rutiineihin. Niin pitkiin hengityksiin en kyllä kykene, mutta kai siinä on mahdollisuus kehittyä.

Hyvä @Mandala etten oo ainoa joka miettii vauvan lytistämistä just kenkiä laittaessa :D toi on muuten hyvä tiedostaa että se mukava puoliks makuu selällään ei ehkä oo vauvalle paras valmistautumiskeino. Vähän samansuuntaisia ajatuksia, vois kans yrittää ottaa jumppapallon käyttöön. Oon vaan joutunut laittaa sen pois sen jälkeen, kun kävin yhden koiran kanssa dobo-kurssilla ja se aina hyppää pallon päälle sen nähdessään. :D Ettei vaan sattuis mitään...
 
@atvk87 Mäki tunsin hikkaa tosi myöhään. Ehkä vasta viimeisellä kolmanneksella. Voi johtua tosta mun etuistukasta. Mutta kun sitä alkaa tuntea, niin kyllä sen sitten tunnistaa. Se on sellaista tasaista pientä nytkähtelyä. Vähän kuin tasaista kevyttä potkua tulisi tasaiseen, aika nopeaan, tahtiin.
 
Mulla hikka myös tuntuu kuin ihan pienen pieniä potkuja/tökkimisiä samassa kohtaa mahalla suht nopeasti. Ja siellä missä pää on niin ne on tuntunut. Ekassakin raskaudessa ne tuntui navan yläpuolella niin kauan kun poika oli perätilassa. Sitten muuttui alamahalle ne tuntemukset kun kääntyi. Sitte se oli niin hassua kun poika syntyneenäkin aluksi hikkasi tosi usein ihan samalla tavoin :love:

@atvk87 kyllä mulla ainakin se hengittäminen ja varsinkin se rentoutumisen tilaan pääsy on parantunut mitä enemmän sitä raskausjoogaa tehnyt.

Hitto yöllä tuli joku kipukohtaus oikeaan jalkaan tuohon polven lähelle :confused: sellaista aaltoilevaa ihme pakottavaa kipua. Piti nousta jaloittelemaan ja otinpa panadoliakin varmuuden vuoksi. Siinä yön pimeinä tunteina aloin jo miettimään ettei vaan olis tulppa. Raskaushan lisää riskiä veritulppaan moninkertaisesti. No kipu meni ohi, sain nukahdettua aika nopeasti eikä jalka tunnu nyt yhtään kipeältä ainakaan, jospa vauva johonkin hermoon painaa tms.

Mua toi uimapuku myös mietityttää. Oon jotenkin ihan liian itsetietoinen läskistyneistä jaloista niin bikinit ei nappais ees sinne flamingoon :ROFLMAO: tottakai aivan sama mitä joku ajattelee mun kintuista, oon vaan jotenkin neuroottinen ollut peilikuvastani about koko aikuisikäni.

Kaikessa muuttohässäkässä unohtanut mennä kontrolliin rauta-arvoistakin joten täällä jonotellaan mummojen ja pappojen kera kun ei ole aikaa varattu. Hieman mennyt sumussa päivät ennen ja jälkeen muuttopäivän :alien:

Ihanaa naistenpäivää kaikille mahtaville naisille tänne :love::love:

28+5
 
@gemmy aika hurjia uutisia! Toivottavasti tilanteeseen saisit selvyyttä raskaudesta huolimatta, varmasti vähän varjostaa mieltä ja mietityttää vaikka oireeton olisikin..

@atvk87 kiitos, tuoltahan tuo äitiyskortista tosiaan löytyi, en ollut tajunnutkaan et siel toisella puolella on tuo käyrä :D ja juu, yläkäyrällä mennään.

Mulla on pää ihan seksin, varmaan kymmeneen kertaan luin viestit läpi mut en nyt tässä kirjottaessa muista mitään :oops: uiminen muakin himottaa, se on se painottomuuden tunne niin mahtava :) muutenkin kun tuntuu et maha on nyt niinku oikeesti "pompannu esille", semmonen pyöree pallo. :whistle: essä koko aika ja iltasin kiristelee :confused: harkkasupistuksia kai on myös ollu, tosi vaimeita vaan. Ja nyt sit tosian tunnistin ton hikan :ROFLMAO: semmosii vähän ku elohiirimäisiä potkuja/tykytyksiä välillä ollu nii ne kai on sit sitä hikkaa :LOL:

Töihin ois taas ittensä kammettava.. Onneks enää 3vko ja sit ois viikon loma :love:

26+4
 
Ohimennen tuosta synnytysaltaasta, ainakaan Taysissa ei saa sellasta jos lapsivettä on vuotanu eli ts. kalvossa on reikä.. toisaalta mietin myös voisko altaassa saada epiduraalia, tai mitä jos sotkee veden esim. sinne pääsis vahingos :poop:a.. :confused: joutusko sit kuitenkin nouseen pois.

Kurja lisähuoli @gemmy llä, toivottavasti sitä voitas jotenkin tutkia jo raskausaikana, eikä ois mitenkään vaarallinen kummallekaan!
 
Mun muistaakseni epiduraalin kanssa ei voi mennä/olla ammeessa. Onhan sulla selässä se neula kiinni ja kai sen letkun pää muillakin olkapäälle tms kiinnitetään mihin voi tuuppaa lisää epiä tarvittaessa. Mutta ilmesesti vesien meno ei ole ongelma ainakaan joissain sairaaloissa.
Oon kuullut, että kakkakikkareet on kätilö nopeasti vaan haavilla kerännyt veke :ROFLMAO: eri juttu varmaan jos on maha löysällä. Sama jos ponnistaessa tulee niin hoitavat kuulemma vähin äänin pois.
 
@gemmy no voi harmi että tollanen huoli tuli taakaks :unsure: vaikka hyvänlaatuiseks epäilevät nii varmasti sitä miettii silti. Toivottavasti pystyvät jotain tekemään nyt raskausaikana (n) Onnea kuitenki toisesta kolmanneksesta (y) Olikos sulla istukka missä? Että voisko parin viikon päästä olla toiveissa että liikkeitä alkais tunteen? Kyllä se huoli vaan on suuri tuossaki vaiheessa vaikka kaikki oiski ollu hyvin <3

@atvk87 Toivottavasti ei oo ihan nelikilonen tulossa jos vielä perätilassa aikoo tulla :rolleyes: mulle kyllä neuvolan täti sano että tuo sf-mitta on vaan suuntaa antava (y) Määki taas miettiny tota vauvan lytistämistä, tykkään kyljellään nukkua hieman eteenpäin kallistuneena kun lonkkiin tulee muuten liikaa painetta nii välillä vauva alkaa liikkua niinku sillä ois ahasta :LOL: mutta ei kai sitä oikeesti voi niskoja taittaa normaalissa elämäisessä, tietysti jos ei itestä tunnu hyvältä nii kannattaa vaihtaa asentoa. Tuon hikan hoksasin itekki vasta ehkä pari viikkoa sitte, elohiirimäistä nopeeta tykytystä :barefoot:

@Mandala empä oo aatellu että oma asento vaikuttais vauvan tarjonnan valmistautumiseen, ehkä ku en oo mitään synnytykseen valmistautumisesta lukenu. Kiva että täältä tulee vähän vinkkiä ehkä sitte joskus tuleevaa varten.
Inhottava kipukohtaus sulla ollu, hyvä että meni ohi. :confused: Tuo pelikuvaneuroosi on ihan tuttua, itelläki jalat ihan kamalassa kunnossa kun kaikki lihakset lähteny, muuten bikineissä ei mitään ongelmaa, uimapukua en ees omista :rolleyes: Hierojalla kävin hierotuttamassa nuo pakarat ja sillonki tuntu epämiellyttävältä ottaa housut pois vaikka ne varmasti on nähny vaikka minkälaista kinttua :ROFLMAO:

@love- Mullaki alkaa olla aivot aika muusia, käsitöitä kun tekee niin välillä täytyy laskea niin laskin on ihan pakollinen, ei onnistu yksinkertaisetkaan yhtälöt päässä :LOL: Tsemppiä viimeisiin työviikkoihin :love:

@Ismundo oiskohan sielä täsmällinen tyttö ja tulis laskettuna päivänä :barefoot:

Täällä oltu nii väsyksissä taas pari päivää, nyt tuntuu olo aika virkeeltä kun nukkunut hyvin yön (y) Mahanahka ollu kovilla ku vauva pyöriny hulluna, mutta videolle ei kuitenkaan saa tallennettua kun lopettaa heti kun kaivaa kameran esiin, ihan ku tietäis :cautious::p Ens viikolla neuvola, viime kerrasta tuntuuki olevan jo ikuisuus.

31+0
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Millon @Ismundo seuraava tarkastus? :) Jännät paikat! Ja varmaan aika matelee ku odottaa, et jotain alkais tapahtua. :D

Mulla oli viime ja toissa yönä sitä et oikee käsi puutu, vaikka nukuin vasemmalla kyljellä! Muistelen et @Mandala puhui tästä aiemmin? Voiko se johtua joogasta, mikään muu ei oo nyt muuttunu. :D

Eilen vauva tuntu aika hiljaselta ja sit ku huomasin asian ja aloin oikein kuulostelee, nii ehin lietsoo itteni vähän paniikkiin, ennen ku tajusin juoda limua ja siellähän se tuttu möyrintä sit alkoi! Tylsää kyllä ku tuntee niin kauheen vähä liikkeitä. Vaikka ihan jees asento hänellä, et ite pystyn makaa selälläni ongelmitta ja muutenkaan ei oo mitään probleemia.

Ollaan tulossa pk-seudulle ristiäisiin ens kuun alussa, ni ehdotin miehelle, jos voitais mennä Flamingoon lillumaan sillon edellisenä iltana, tehdäänkö @Mandala treffit sinne, nii voidaan yhdessä muhkurajaloilla, mahoilla ja tatskoilla siellä kellua  :LOL: :ROFLMAO:

Oon nyt selaillu luvattoman paljon nettikirppiksiä ja ostellut itelleni vaikka ja mitä, mm. kestoliivinsuojia ja mahapaitoja, sen mammauikkarin ostin kans, saa nähä mahtuuko. Huono ku on tällaista aikaa, mut täällä kotona en voi tehdä oikein mitään, vauvankin tuleva huone on täynnä keittiön kamoja ja muuta roinaa. Mies asentaa just lattiaa ja huomenna tulee kalustetoimitus.

Hommasin myös itelleni sellasen mekanisminojatuolin imetystä varten, kävin koeistumassa niitä to, pe ja la ennen ostopäätöstä :D

Mahaa ja kylkiä taas kutittaa tosi paljon, erityisesti jos koirankarvoja on paidassa kiinni.
Tajusin muuten pähkäillä lääkäriystävälleni tota sf-mitta yläkäyrähommaa, kun hän on tehny neuvolalääkärihommaa aikoinaan, niin sanoi että ei se terkka voi arvioida vauvan kokoa mitan perusteella, varsinkin kun mulla etuistukka ja paljon vettä, niin vaikuttaa tulokseen.
Jotenkin hassua kun aika lähipiirissä on tollanen alan asiantuntija, mut en kehtaa aina kysellä kaikkea. :LOL:
Kysyin myös pt-synnytyksestä sen verran, että kertoi täällä olevan synnytysten ylilääkärin sitä mieltä, että se on normaali tarjonta ja et siihen kyllä kannustetaan. (y)

Mäki nukun @-dino- tolleen kyljellään mut vähän mahalle päin kallistuen ja polvella pitää "vastaan". Ainaki on tuntunu hyvältä ja en usko, että siinä on litistymisvaaraa. :D
Voi että ku sul on alkanu aikasin toi mahanahkan kiristys.

@Mandala saitko heti ne rauta-arvot vai meneekö huomiselle? Ei ihme, jos muuton keskellä unohtuu tollanen. Ku vointi muuten parempi.
Ja onneks kipukohtaus meni ohi, toivotaan ettei uusiudu. Ehkä vaan rasituksesta? Toi yöllinen murehtiminen on kyllä niin tuttua kun asiat saa liian suuret mittasuhteet sillon pimeinä tunteina.

Tosta synnytysaltaasta vielä, ni sinne ei kai saa mitään lääkkeitä, et ilokaasu vaan. Ja kaikkialla ei sekään yllä altaaseen.
Ja mitä kuvia ja videoita nähny, nii aika inhottavan näköstä se vesi kaikkien eritteiden jälkeen :ROFLMAO: semmosta punaruskeesameeta.

Mut sitä hikkaa odotellessa, 29+3 :p
 
@atvk87 käden puutuminen voi johtua ainakin kireistä rintalihaksista.. näin minulle hierojalla ilmennyt, kun kerran "valitin" et yöllä puutuu kädet/sormet, niin hiero sit rintalihaksia (en sano toisten, oli sen verran imakat paikat (n):D) Eli niitä voit koittaa venyttää..
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Niin ja puhuitte jossainvälin (en suinkaan stalkkaa teitä :D) jalkojen pohje/sääri vetämisestä yöllä.. tästäkin hyvinkin on omakohtaista kokemusta. Viime kesänä kun tein ihan liikaa kahta seisomatyötä ja liikuin paljon, oli jalat kauheessa kunnossa (koska aikahan loppuu vuorokaudesta siinä venyttelyn kohdalla :whistle:) Öisin sit alkoi tosiaan olemaan sitä vetämistä/kramppaamista, mitä lie.. jos vaikka nilkan erehty ojentaa, peittoa nostamaan tai jotain niin tuosta säären ulkolaitaa nilkkaan asti.. Venyttely siis tähänkin se avain, tosiaan pakarat ja LONKANKOUKISTAJAT!!!! Voin vaan kuvitella kun raskaus muutenkin muuttaa ja rasittaa sitä aluetta, niin en ihmettele yhtään jos teillä sellasta vaivaa on. Eli ei muutakin venyttelemään, oman kyvyn mukaan! :) Mahat tosiaan varmaan alkaa oman haasteensa siihen vaan antamaan.. Ja magnesiumhan voi auttaa vähän.. (jos sitä saa ottaa raskaan)
 
@atvk87 joo siis kun oli kääntyneenä perätilaan niin päällä paino tonne ylämahalle ja pyöri sit jotain volttia. Nyt on taas pää alaspäin ja tuttua möyrintää vaan tuntuu. :) tosi kiva ku nykyään on nii hyvin saatavilla tavaraa käytettynä, ei aina tartte olla ostamassa uutta. Suurimman osan määki kirppareilta ostanu :) kuulostaa hyvältä toi mekanismituoli, oot ainaki perusteellista koeistuntaa tehny :D mulla on ihan normi nojatuoli jossa istun aina muutenki.

@Domi tuo venyttely oiski tosi hyvä, miten se vaan onki niin vastahakosta :D pakaroille hieroja suositteli tennispalloa, niitä kun on näin lopussa enää vaikia venyttää. Toivottavasti pian saadaan sut tänne keskustelemaan eikä tartte vaan stalkkailla ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Domi
Jossain noissa 'vauvan optimaalinen asento' artikkeleissa mitä lueskellut niin oli just että yks hyvä asento on nukkua vasemmalla kyljellä ja siten, että päällimmäinen polvi nojaa sänkyyn eli vähän just mahalleenpäin. Mä en itse osaa niin nukkua vaan nukun tyyny jalkojen välissä aika lankkuna kyljellään.

Venyttely tosiaan ois kova, miten se onkin just sellanen asia mikä aina jää tekemättä. Eihän siihen kauaa menisi mutta täysin unohtuu vaan :rolleyes:

Mä ostin pojan huoneeseen sellasen pötkölleen saatavan nojatuolin imetystuoliksi, mutta imetin siinä tyyliin kerran vissiin. Kuitenkin tuli aikaa vietettyä eniten olkkarissa ja makkarissa kun poika ei aluksi omassa huoneessaan nukkunut, niin tuoli keräsi pölyä siellä kun ei sitä tietty tullu varta vasten sinne pojan huoneeseen mentyä imettämään. Mutta nykyään se on joka iltaisessa käytössä kun luetaan sylikkäin iltasatu siinä ennen nukkumaan menoa.

Odottelen rauta-arvoja vieläkin, ei oo tullut omakantaan. Kun neuvolassa mainitsin pettymyksestä edellisen kontrollin tuloksiin kaiken sen ruokavalion säädön jälkeen niin terkka kyllä sanoi, että puolessa välissä kun hemppa mitataan kaikilta niin rauta-arvot on just yleensä matalimmillaan ja joskus rv34+ paikkeilla alkaisi paranemaan useimmilla. Eihän tässä auta kuin toivoa, että paranee sitten itsestään jos ei oikein mitään tuhdimpaa hoitoa siihen tunnu saavan.

@atvk87 ai inhottava jos sulla alkaa se käsien puutuminen. Mulla sitä joo viime raskaudessa loppuvaiheessa oli. Keskellä yötä joutu alkaa käsiä asettelemaan ja etsimään asentoa missä puutumisnipistely loppuisi. Synnytyksen jälkeen se oli yks parhaimmista asioista kun tajusi, että se jäi synnärille :D
En usko, että johtuu joogasta vaan ihan raskauden jutuista. Tai just voi olla tuota mitä @Domi sanoi rintalihaksesta.

Hitto on kyllä valkovuodon kanssa ihan helisemässä ollut viime aikoina. Välillä holahtaa tosi nestemäistä kunnolla housuun ja mietityttänyt jopa ettei vaan lapsivettä tihku. Mutta uskon kyllä olevan vain valkovuotoa. Tuntuu että saisi vaihtaa pikkuhousunsuojaa päivän mittaan ainakin kerran.

29+1 huhuh kolmekymppiä häämöttää o_O
 
Kävin tänään neuvolassa, ja maha ei ollut edelleenkään kasvanut, kuten ei viimeksikään, niin sain sitten lähetteen äitiyspolille. Ja sainkin sinne ajan jo huomiseksi. (y) hoitaja ei ollut kovin huolissaan tuosta mahan kasvamattomuudesta, kun hän tunnusteli, että vauva olisi vain laskeutunut entistäkin alemmas ja syvemmälle, mistä johtuen maha ei kasva. Mutta virallisten ohjeiden mukaan kontrolliin pitää laittaa, jos kasvua ei tapahdu ja jo viimeksi hän katsoi asiaa hiukan läpi sormien, niin sain nyt lähetteen. Mutta kiva kun pääsen jo huomenna ja mielenkiinnolla odotan tietysti mitä lääkäri sanoo. Ja ensi viikolla pitäisi viimeistään soitella käynnistysajasta, jos ei vauvaa ala kuulua, niin jännityksellä odotan, ottaisiko lääkäri huomenna jo jotakin kantaa käynnistykseen.

Uimista uimahallissa ei hoitaja muuten enää suositellut, kun olen tässä jo loppumetreillä ja jos kohdunsuu on auennut, niin on infektioriski. Enpä tullut sitten itse ajatelleeksi, mutta tuskin mitään tulehdusta viime viikolla sain, eiköhän siitä olisi jo oireita. :whistle:
 

Yhteistyössä