~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Kiitos vinkeistä! Kyllä paljolta kuulostaa tollanen 10-15 kiloakin. :D

Mietin kans tota 6+7 vs 7+0, et kumpi sit on virallinen tapa?
Mulla tänään 5+7 tai 6+0 ja heräsin pissalle tunti ennen kelloa, pissasin purkkiin ja menin takas nukkumaan toivoen, ettei pissan jäähtyminen vaikuta tulokseen. :X3:
 

Attachments

6+6 ja sit 7+0, tuota toista ei käytetä koskaan, en tiedä miksi se on tuossa sovelluksessa, mut se on virheellinen. Painoa pitäs tulla normaalipainoisella n. 12 kg, ylipainoisella max 8 kg ja alipainoisella 18 kg. Mulla on tullut kummassakin raskaudessa 18 kg ja edelleen tästä viimeisestä 2 kg jäljellä! Nuohan on yksilöllistä ja suuntaa antavaa, mut jos on ihan tosi ylipainoinen, ei ole paha juttu jos paino ei nouse ollenkaan vaikka varsinaista laihduttamista ei koskaan suositella raskauden aikana. Mut jos äiti alkaa syödä terveellisesti raskauden aikana se on lapsen etu ja jos siinä väkisinkin alkaa paino pudota, lapsi saa kuitenkin omansa ja jos kasvaa hyvin ei painon lasku ole vaarallista vaan todennäköisesti äidin synnytystä ja terveyttä ja lapsen terveyttä ajatellen hyvä asia. Mut varsinainen laihdutus kannattaa unohtaa ja keskittyä syömään terveellisesti kunhan pahimmat pahoinvoinnit on ohi. Alussa voi olla tarpeen syödä vaan just sitä mitä pystyy nim. Viili + paahtoleipää... Se kohdunkaula (pallukka josta joku puhui) muuttui mullakin raskauden aikana, lopussajan se vetäytyy niin kauas että tuntuu katoavan. Mulla oli kahdessa raskaudessa täysin päinvastaiset oireet keskenään, tokassa oli menkkatyylisiä kipuja voimakkaitakin ja ekassa ei mitään (onneksi, koska vuodin verta tosi paljon 12+1 asti) mut rintojen aristusta oli ekassa, toisessa rinnat oli ihan normaalit tosi pitkälle. Tsemppiä raskauden vaiheisiin! Minä fiilistelen aina täällä taustalla. Onnea Mandalalle nopeasta raskautumisesta! Meillä kans tärppäs eka siirto, mut jouduttiin uus punktio kuitenkin tekemään toista yrittäessä kun pakkaskaverit ei selvinneet sulatuksesta.
 
Okei, eli 6+0 ja ei seiskapäiviä! :D
Mä oon hoikka, mut pitkä, painan 68 kg, niin kuulostaa hurjalta et voisin painaa 80 kg! :ROFLMAO: Toivottavasti ei, mut tottakai mitä pitää tehdä, niin pitää tehdä.
Viel pitäis viikko kärvistellä ultraan.
Ja joo, oireettomuus ei tietenkään vielä kerro mitään, mutta jotain konkreettista toivois. :rolleyes:
 
Täällä ihana keskiraskaus menossa, eikös sitä niin sanota. Tosin tänään aamulla taas pitkästä aikaa tuli oksu. :sick:Mutta verenvuoto on lakannut. Noin viikkoon ei ole tullut tuhrua ollenkaan. (y)

Mulla on painoa tullut nyt 3-4kg. Usemman viikon paino on pysynyt aika samassa. Tuo painonnousu tuli aika alussa. Vielä käytän tavallisia farkkuja, niin että olen napin virittänyt kiinni ponnarilla. Menisi se nappi kiinni ihan normaalistikin, mutta se kyllä puristaisi ikävästi. Muutamat äityisfarkut olen jo hommannut kaappiin valmiiksi.

Miten muut ovat pystyneet treenaamaan raskauden aikana? Olen treenannnut normaalisti ja välillä aika kovaakin. Mutta nyt parin viimeisen rankan treenin, joissa sykkeet ovat korkealla hyvin pitkään, jälkeen on tullut huono olo. Viimeksi jopa oksensin kaiken ulos treenin jälkeen. Ei se normaalisti olisi ollut niin rankka treeni, että olisin laatannut. Tästä tuli semmoinen olo, että on ehkä syytä vähän himmata ja tehdä ainakin pitkät treenit matalimmalla sykkeillä. Googlettelin myös, että suoria vatsalihaksia ei kannattaisi enää tässä vaiheessa tehdä. Muuten olo on kyllä ihan hyvä, ja olen pystynyt liikkumaan hyvin. Toki ehkä väsymystä on vähän normaalia enemmän, voi toki johtua työstäkin. Mutta tästä johtuen olen antanut itselleni enemmän armoa, ja jättänyt välillä treenejä väliin väsymyksen takia.

Onko muuta huomanneet jo tässä vaiheessa raskautta virtsankarkailua?:censored: Onpa muuten kiusallinen vaiva. Mä olen pari kertaa huomannut, kun ollut hyppimistä tai muuta vastaavaa treeneissä ja kerran aivastaessa, kun rakko oli ihan täynnä. :ninja:

Ismundo rv 16+5
 
  • Tykkää
Reactions: FridaHelmi
Onnea @atvk87 3plussasta :love: tasan viikko täälläkin kärvistelyä ultraan :X3:

Mulle hiipi pikku hiljaa 13kg ekassa raskaudessa, ajattelin ettei sen enempää varmaan tule. Pysyi ihan loppu viikoille asti kunnes sitten pamahti hurjat turvotukset ja vaaka näytti 17kg. Kyllähän se mahdollinen lopputulos vaa’alla kuulostaa hurjalta jos on saman painoinen ollut pitkään ennen raskautta mutta sitä lukemaa ei kyllä pidä ajatella. Mieti mitä kaikkea kannat siellä mahassa sen vauvan lisäksi!

Olen aina ollut kovin itsekriittinen oman kropan suhteen mutta raskaus oli eka aika mun elämäsä milloin ei ahdistanut tai ärsyttänyt mikään kroppaan liittyen. Kyllä se paino siitå sitten palautui jälkeenpäin. Mutta toisaalta tuli kyllä pikku hiljaa sellanen 5kg ylimääräistä kun imetys loppuikin 7kk iässä ja jatkoin syömistä normaaliin malliin ja vaunulenkkeily alkoi tulla korvista ulos kun vauvakin alkoi enemmän liikkkua niin tehtiin muita juttuja yhdessä. Niitä kiloja ei ole sitten tässä välissä saanut pois joten nyt ahdistaa valmiiksi eri tavalla painonnousu kun edellisenä kerralla.
Ekassa raskaudessa myös söin huoletta mitä halusin. Alku viikoilla teki mieli pirtelöä ja juustohamppari usein mutta se onneksi meni ohi nopeasti. Välissä ei oikeasti tehnyt mitään mieli ja mies olikin pitkälti vastuussa ruoan miettimisestä kun mä vaan aivottomana haahuilin sen perässä kaupassa. Sitten loppu viikoilla olisin voinut elää veden, granny smith omenien ja kurkun kanssa :ROFLMAO: nyt varmaan pyrin toteuttamaan vähän vähemmän herkästi mielitekoja jos ne on epäterveellisiä koska tosiaan en turhaa halua nostattaa painoa kun lähtöpaino korkeampi kun viimeksi.

Virtsan karkailusta, mulla raskausaikana varmaan kerran vaan lirahti housuun aivastaessa mutta olin aivan liian laiska lantionpohjanlihasten harjoittaja niin synnytyksen jälkeen olikin sitten helisemässä. En aluksi tuntenut pissihätää (tai lantionpohjanlihaksia) ollenkaan ja jos en silti käynyt vessassa usein niin noustessa valahti housuun ja käytinkin tosi paksuja inkontinenssisiteitä ekat viikot :X3: en tiedä oliko kaikki sen syytä etten treenannut lantionpohjaa, varmasti osa synnytyksen tapahtumien syytä, mutta se oli kyllä tosi karseaa. Ja alun huurupäissään välillä mietti että tätäkö tämä elämä tulee olemaan. Kyllä se ja ne karmeat pukamat sitten lopulta hoitui kuntoon kotikonstein.
Kannattaa siis kuitenkin tosiaan joka päivä harjoittaa niitä lihaksia edes vähän!

Treenaamisesta sen verran että mulla jäi about puolen välin jälkeen pidemmät kävelylenkitkin pois kun vasemmalla puolella alkoi helposti tuntua todella repivän kiristävän kipeää kipua. En ole kova treenaaja muutenkaan kyllä mutta aika passiiviseksi se kipu teki olon. Joskus se saattoi alkaa jo pelkästään kävelymatkalla kotoota pysäkille (2min). Kannattaa tosiaan kuunnella kroppaa ja helposti alkaa ottamaan iisisti jos yhtään siltä tuntuu. Kyllä sitä ehtii treenata rankemmin sitten kun vauva on turvallisesti ulkona. Tietenkin kaikki pienikin mitä pystyy tekemään raskaana edistää terveyttä molemmilla.

5+4
 
@Ismundo Me ollaan aika samoilla viikoilla. Mulla tullut painoa kanssa joku neljä kiloa. Raskauden alussa en juuri treenannut, mutta nyt olen taas jatkanut urheilemista useamman kerran viikossa. Olen kyllä ottanut iisimmin kuin yleensä treenatessa.

Mun kuvotukset on häipyneet, ikävää et sulla vielä oksu lentää satunnaisesti.

Tää on mun toka raskaus ja on alkanut tulla jo kivuttomia supistuksia esim. jos kävelen tai siivoan pitkään. Neuvolalekurin mielestä ne kuuluu asiaan. Mua ne kyllä vähän pelottaa, neuvolassa kun ei enää edes katota kohdunsuun tilannetta.

Muuten olo on suht vetreä mutta väsyttää iltaisin kyllä kahden edestä ja huomaa ettei tässä enää ole mikään nuori tyttö :-D.

Tsemppiä!
 
Äskön vessareissulla paperiin jäi selvästi verta, eikä ees mitään ihan pientä viirua vaan valkkarin seassa ihan selvästi, mutta ei kuitenkaan voi sanoo että runsaasti. Vaikee sanoo oliko kirkuvan punasta vai rusehtavaa ku keltanen paperi. Vatsa ollut ummella myös ja toivon että ehkä vois liittyä siihen. Kipuja ei ole. Oireet on ennallaan. Luojan kiitos päätin kuitenki jäädä viikonlopuks saikulle! En ois uskaltanu mennä töihin nosteleen.. :cry: Täytyy nyt seurailla ja huomena soitella vaikka neuvolaa taas jos jatkuu..

-dino- toivottavasti 7+5
 
Voi @-dino- toi on niin hanurista noi kaikki vuodot ja tuhrut :unsure: Suurella todennäköisyydellä se on ihan jotain vaaratonta, mutta se ei valitettavasti poista sitä huolta - tiedän!
Ootko miettinyt uutta ultraa? Mä kävin itse 6+4 ja 8+2 ekassa raskaudessa, kun hermoilin liian pitkää väliä ekan varhaisultran ja NT-ultran välillä. Oli hilkulla etten vielä 10+ mennyt uudestaan :LOL:

Lehmänhermoja sinne ja toivotaan, että loppuisi kokonaan!
 
Pakko kommentoida tota teidän painokeskustelua :whistle: itsehän laihduin ensin sen jonkun 5kiloa järkyttävän pahoinvoinnin takia. Sitten kun vko 12 tuli ja oksennukset lähti niin alkoi ruoka maistumaan taas ihan normaalisti ja loppua kohden oikein yltyi. Yhteensä sainkin loppujenlopuksi kiloja hurjat 25 :ROFLMAO: kirjaimellisesti vaapuin synnyttämään. Kaksi päivää synnytyksestä kävin ensimmäisen kerran vaa’alla ja silloin oli lähtenyt vaan 4kiloa, eli just pojan ja muiden roippeiden verran mitä sieltä sit tulikin pihalle. Noin viikko synnytyksestä heräsin yks aamu ja kaikki se 15kiloa turvotusta oli poissa! Nyt synnytyksestä on 3kk ja extrakiloja on jäljellä joku 5. Painoa lähtee ja tulee ja taas lähtee. Ei kannata sitä vaakaa edes tuijotella, sitä nyt tuppaa tulemaan varsinkin jos kertyy nestettä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ismundo ja atvk87
Onnittelut kaikille uusille plussanneille! Jännittäviä hetkiä odotella niitä ensimmäisiä ultria ja jännittää, mitä mikäkin oire tarkoittaa. Tosin mulla toi oireiden tarkkailu ja pohdiskelu on jatkunut edelleen..

No sitten tuleekin tällänen valitus-omanapa, sori jo etukäteen. Mulla siis viime viikon tiistaina alkoi päänsärky, ihan kuin joku hakkaisi lekalla päähän. Sit yöllä nousi lämpö, oksetti, lihakset oli kipeät. No tämä lämpöily eli kork. 37,5 jatkui ja päänsärky jatkui. Sitten torstaina alkoi virtsaaminen kirvellä. Ajattelin, että jaahas, virtsatietulehdus. Perjantaina sitten terkkarin päivystykseen, jossa todetaan pissa puhtaaksi ja ainoastaan tulehdusarvo 26, mutta kaikki muut arvot ok. Lääkäri vähän ihmeissään, mut päättää että aloitetaan antibiootti varuille vti vuoksi ja näyte lähtee vielä bakteeriviljelyyn. Viikonlopuksi lähdettiin sitten anoppilaan. Ihan hirveät liitoskivut alkoi siellä. no sit sunnuntaina oli tosi huono-olo ja lämpö olikin noussu 38. Ei muuta kuin ma aamuna takaisin tk:n päivystykseen. Uudelleen virtsanäyte, kun kirveli edelleen pissatessa. Lääkäri sitten katsoi emättimen ja ei löytänyt mitään ihmeellistä. Sillä aikaa kun kävin labrassa, niin soitteli gynelle konsultointia. No pyysivät lähtemään Naistenklinikalle päivystykseen. Lähdin sitten sinne. Ottivat käyrää vauvasta, mikä oli priimaa. Otettiin uusi virtsanäyte, lääkärille sielläkin. Se sitten tutki ja etsi jos löytyisi mitään. No ainoa, mitä löysi oli pieni haava emättimen ulkoreunassa, mut ei osannut sit sanoa liittyykö mitenkään tähän. Katsoi vauvan ultralla ja siellä kaikki kunnossa, istukka näytti olevan kunnossa. Kävi sitten vielä seniori kollegalta kysymässä konsulttia. Päätyivät ottamaan erilaisia virustestejä vielä. Virtsaaminen kirveli ihan hulluna joten aika tuskaa oli kotona. Tiistaina sitten tulikin 6h kestänyt virtsaumpi, olin juonut 1,5 litraa, niin voin kertoa, että olot oli aikamoiset. Siinä sitten 2h itkettyäni ja kuumaa suihkua ja vaikka mitä yritettyäni, soitin taas naikkarille. Käskivät tulla sinne. Rupesin sitten soittamaan siskoa mulle kyyditsijäksi ja esikoiselle lapsenvahdiksi, kun mieheltä olisi kestänyt pitempään tulla kotiin. Sit sain yhtäkkiä ponnisteltua vähän enemmän kuin teelusikallisen pissaa ulos. Vähänkö helpotti oloa. En sitten lähtenyt lääkäriin, kun sain viimein vähän enemmän tulemaan. Tänään sit kävin uudelleen ottaa tulehdusarvon ja se oli nyt viimein laskenut 6. Edelleen kylläkin virtsatessa kirvelee ja ei sitä virtsaa kerralla tuu kunnolla. Tuntuu, ettei saa jotenkin kunnon painetta siihen ja rakko ei tyhjene kunnolla. Eilen piti lääkärin soitella noista virustesteistä tulokset, mutta eipä kuulunut mitään. Mulla on huomenna ensimmäinen painoarvio Jorvissa äitiyspolilla, niin täytyy siellä kysellä näkyikö niissä testeissä mitään.
En siis tiedä, missä vika. Luulen, että virtsaputkessa/rakossa se ongelma on. Vähän pyyhittäessä tullut vaaleaa verta paperiin ton ma jälkeen, mutta kun en osaa määrittää mistä se tulee, virtsaputkesta vai emättimestä. Sinänsä en ihmettele tota pientä vuotoa, sen verran ronkittiin paikkoja, että limakalvot oli ainakin kovilla. Tänään ei oo pahemmin enää tullut tota verta. Saa nähdä selviikö huomenna mitään.
Sit noi liitoskivut, voi perse. Pelkään, koska olen ummetuksella, kun ei pysty oikein ponnistamaan, kun tuntuu et koko toosa räjähtää. Samoin jos seison esim ruokaa laittaessa yli puoltuntia niin johan rupee alapäässä särky ja tykytys. Menee kyllä ohi kun lepäilee. Mut hirveen kivoja vaivoja ollut tommosen vajaa 2v kanssa kun on kotona..meinaa vähän huumorintaju välillä loppua.
No mut vauva möyrii ja potkii mahassa onneksi, että siellä toistaseksi näyttäisi kaikki olevan hyvin. Tokihan sitä murehtii, ettei tollanen ihmeellinen tulehdus sitten leviä kohdun puolelle..

Joo, mut tässä nyt, mitä oli päällimmäisenä mielessä. Toivottavasti huomenna tulee hyviä uutisia kuitenkin äippäpolilta.
 
Kiuski , toi sun kertomus raskauskiloista oli lähes samanlainen ku mulla:LOL:, Se ero oli, että mun paino lähti noussen heti kun viiva tuli testiin.
Näin kävi esikoisenkin kanssa. Ei mitään vaikutusta oksentamisella, tasasen tappavaa tahtia niitä kerty.
Lopputulema oli jotain 22 kiloa.
Kotiin kun tultiin oli 10kg jäänyt sairaalaan. Jälkitarkastukseen mennessä oli tippunut jo 18 kiloa, mutta nämä viimeiset 4-5 kiloa lähtöpainoon näyttää olevan tiukemmassa.
Mutta, olen sitä mieltä, että mulla ainakin keho alkaa keräämään jotain ihme pöhöturvotushöttöä koko raskausajan, eikä se ole varsinaisesti rasvaa, koska lähtee niin nopeesti pois. Varmaan nämä viimeiset kilot sitte ovat sitä itseään, kun eivät meinaa kadota.
Tarttis varmaan vähä kattoo mitä syö, eikä vetää herkkuja joka päivä.
Näköjään kahdenkaan vauvan imetys ihmeitä tee....odotin niin fitness kroppaa palkkioksi siitä:whistle: Eipä tullu:notworthy:
Eikai se auta ku alkaa laittaan kinttua toisen eteen ja käydä hölkällä, tänään sentään jo sain pään auki ja juoksin peräti 2,5 km(y) Enempää en jaksanu:ROFLMAO:
Kunto on nollissa, mutta suunta ylöspäin. Alemmas ei enää pääse:unsure:
 
Viimeksi muokattu:
@mmmoi voi kauhea minkä kuuloinen tilanne (n) uskoisin että inhottavinta on just kun ei kunnon syytä löydy ja joutuu oireiden lisäksi elämään epätietoisuudessa :unsure: toivon todellakin että pian paranee koska ei hitto..! Millä viikoilla sä olitkaan?

Turvotuksesta piti sanoa vielä sen verran, että mullakin sitä hävisi useampi kilo viikon päästä synnytyksestä ihan yön yli! Synnärille oli jäänyt 6kg vaikka olin kuvitellut että enemmän. Ja tosiaan sitten kun se turvotus hävisi niin ne loput 5kg oli vähän tiukemmassa.

5+5
 
@Mandala kyllä tässä on pakko päästä uudestaan ultraan. Vuotoa ei onneks oo tullu enää, mutta tuntuu että vatsaa jomottelee istuessa. En kyllä ihan täysin uskalla luottaa ees omiin tuntemuksiin, sen verran huoli painaa. Koitan kuitenki seurata tilannetta sinne maanantaihin asti.

@atvk87 ei oo mitää lääkkeitä käytössä.

@mmmoi huhhuh. Ompa sieläki ollu kaikenlaista. Toivottavasti selviäis tänään enemmän.

Painosta, tähän mennessä -1kg. Onneks ei enempää.
 
@Siida Mä vedän edelleen suklaata lähes samaan tahtiin kun raskausaikana. Ihan hävettää ja syön edelleen mieheltä salaa :ROFLMAO:luojan kiitos toi poika ei reagoi mun syömisiin mitenkään. Tai ehkä olis hyvä niin en söis enää sitä :LOL: Jotenkin oikeutan muka itselleni sen kun ei ehdi aina silloin tekemään ruokaa kun on nälkä niin sitten menee pari palaa suklaalevystä että jaksaa hetken. Mun pitäis myös lähtee sinne lenkille jo kun toosakin alkaa kestämään taas normaalia liikkumista :LOL: yksin oon vaan niin laiska. Tarttisin jonkun kaverin siihen joka pakottaa :barefoot:

Huh. Tsemppiä kaikille noihin ikäviin vaivoihin! Toivottavasti löytyy syy jomotteluihin ja muihin. Huoli on varmasti kova :unsure:
 
Miten @-dino- vointi?

Kuulostaapa epämiellyttävältä tuo @mmmoi n vaiva ja outoa, ettei mitään syytä löytynyt. Toivottavasti kuitenkin menee pian ohi! Ootko jo ihan perus karpalomehua juonut?

Piti muuten kirjoittaa huonosta kokemuksesta, kun kävin siellä verikokeessa ja koetta ottava hoitaja kysyi, että miksi haluan tämän, että enkö ole tehnyt kotitestiä. Sanoin, että olen, mutta viivan vahvuudet ovat vaihdelleet, vaikka olen samaan aikaan aamuisin testannut, niin haluan mielenrauhaa. Siihen se tokaisi, että "no kyllä ne viivat vaihtelee, varsinkin jos testaa eri aikoina, että ei kannata testailla." Suivaannuin ja kerroin, että kyseessä on hoitoalkuinen raskaus, joten epäonnistuminen pelottaa ja halusin nyt tulla varmistamaan verikokeella asian.
Tyyppi tokaisee, että "jos se menee kesken, niin se on luonnon valintaa, ei siitä kannata olla huolissaan." Sanoin uudelleen vähän spesifimmin, että meillä on koeputkihedelmöityksellä aikaan saatu raskaus, joten mua nyt vaan kiinnostaa se arvo, että onko se oikeassa paikassakaan jne.
Sitten mua alkoi jo itkettää ja hoitaja vähän pehmeni ja sanoi että "no joo, voihan sen ottaa tietysti, jos niin haluaa." Eiku tulin tänne ihan muuten vaan... :censored:
Että semmonen hoitoalan kokemus taas oli se verikoe, yksi syy, miksei huvita mennä uudestaan.
Tässä kaupungissa ei siis ole edes yksityistä hedelmöityshoitoklinikkaa ja verikokeita saa yksityisellä vaan mehiläisessä ja terveystalossa ja nekin lähettävät näytteet muualle tutkittavaksi, joten vastauksen saaminen kestää parikin päivää. Siitä lystistä kuitenkin sai maksaa 78 euroa, mikä nyt tietty tässä kokonaisuudessa pieni raha.
Välillä aina mietityttää, miksei ihmiset voi olla empaattisempia työssäänkin, vaikkei olisi kyseisistä asioista tietoa, niin on silti herkkä asia kyseessä.

Kiitos muuten painonnousu- ja -tiputuskokemuksistanne! (y)
 
@atvk87 mahaa jomottellu koko päivän, vähän samanlaista ku alussa eli periaatteessa vois olla kasvukipujaki. Vuotoa ei ole. Koitin jo soittaa päivystykseen mutta aikani jonoteltua tulin siihen tulokseen että jos siellä noi kiire nii en lähe yötä vasten jonottaa. Aamulla uus yritys. Pahoinvointi lieventyny, ei oo tarvinnu oksentaa. Muut oireet ennallaan. Aika sekavat ajatukset, tuntuu että kumpiki vaihtoehto mahollinen.

Nii ja se piti vielä lisätä että vituttaa ihan suunnattomasti ku sitä paperia pitää tuijotella pyyhkimisen jälkeen. Jossen sitä ois tehny niin oisin onnellisen tietämätön koko vuodosta. Tässäki asiassa tietysti se toinen puoli, mutta tällä hetkellä sellanen olo etten ois halunnu tietää.
 
Voi @-dino- , ymmärrän että oot tosi huolissasi. Ja kaikkihan me tuijotetaan paperia ja housuihin vessassa käynnillä, ei sille varmaan mitään voi. Toivon että yön yli nukuttuasi on parempi olo ja mieli. Kaikki on varmasti hyvin ja liittyy kasvuun ja muiden paikkojen muotoutumiseen! Tsemppiä ❤
Terve.fi sivulta:
Raskaus ja verenvuoto: Alkuraskaudessa voi esiintyä niukkaa veristä vuotoa. Lääkäriin otetaan päivystyksellisesti yhteys, jos vuoto on runsasta (runsaampaa kuin kuukautisvuoto) tai esiintyy kovia alavatsakipuja.
 
Moi

@mmmoi Sulle piti tulla laittaan, että siskollani oli edellisessä raskaudessa niin, että yhtäkkiä tuli kovat virtsaamiskivut eikä pissaa tullut, vaikka joi. Lopulta se sitten katetroitiin ja joutui itse katetroimaan itseään jotain 1-2 viikon ajan. Kohtu kasvoi niin, että siinä kohdassa se painoi ne putket umpeen tai jotain. Että jos ei pissa kulje, pyydä katetroimaan ettei se jää muhiin ja aiheuta tulehdusta.

@-dino- Eihän sulla ole peräpukama? Niistä voi tulla kakatessa verta? Itse kävin yksityisellä ultrassa alkuraskaudessa viikon välein ihan vaan oman mielenterveyden vuoksi. Maksoi noin 100 € laaki. Yleensä pääsi samana tai seuraavana päivänä.

Onpas sulla @atvk87 ollut urpo labrantäti. Itse yleensä sanon suoraan jos saan huonoa palvelua. Hyvä että pystyit sanomaan vähän vastaan.

Ja painoa on tullut JO 20 KG! On kyllä turvotusta todella paljon. Samoin oli ensimmäisessä raskaudessa ja se jatkui myös synnytyksen jälkeen. Kaverille neuvolantäti kerran valitti painonnoususta ja tämä täti ei itse ollut mitenkään hoikka. Kaveri tokaisi siihen, että ”et sinäkään joka grillikioskin ohi ole kävellyt”. Loppui painokommentit siihen :D

26+4
 
Tervehdys tänne!

Tervetuloa uudet! On ne alkuviikot vaan niin rankkoja ja piinaavia odottaa varhaisultraa eikä täällä helpottanut senkään jäkeen vaan kävin vielä yksityisellä ennen nt-ultraa. Ja ahdistavaan odotteluun ei auta välinpitämätön hoitohenkilökunta, vaikka niinhän se on, että itse ei voi vaikuttaa alkuraskaudessa keskenmenon tuloon. Niin mullekin hoettiin, kun hermot riekaleina pohdin vuotoa ja kipua. Vuotelut on karmeita, oli ne kuinka pieniä tahansa. Mullakin oli alussa ja loppui vasta rv 8+. Lisäksi kohdun kasvukipuja (?) ainakin nt-ultraan asti ja sen jälkeenkin vielä. Usein tuntui kuin menkat alkais ja rehkiminen pahensi niitä. Toivottavasti teillä sujuu hyvin (y).

Täällä porskutellaan 26. viikolla, jos oikein osaan ilmoitella (meneillään siis rv 25+). Suht seesteisesti menee, mitä nyt välillä iskiashermo puristaa tai kokopäivän istuminen töissä käy paikkoihin. Lenkkeilyvauhtia välillä hidastettu, kun alamahaan alkaa pistämään ja sitten ei meinaa päästä eteenpäin, mut ei oo onneks joka päiväistä. Hankintoja ollaan katseltu, mut mitään ei oo ostettu (paitsi pari bodya) ja nyt odotellaan äitiyspakkausta, et mitä sieltä löytyy ja sen jälkeen sitten lisää vaatehankintoja. Vaunuthan onkin ne suurin ja hankalin päätös ja siitä ei taida tulla mitään :whistle:. Tosaalta haaveilen Emmaljungan duo edgeistä, toisalta jostain Britaxeista. Täällä ei ole suurempaa valikoimaa merkeistä, niin sen vuoksi jommatkummat. Onko suosituksia? Tarvitaan niitä päivittäislenkkeilyyn, mut saisi olla kevyet ja eikä mitkään hirveen isot. Mietittiin myös, et minkä verran vauva nukkuu vaunuissa, talvivauva, et tarviiko "paksummat" ja onko joku Britax Smile (?) liian pieni koppa?
 
@-dino- uskon, että huolettaa, vaikka uskon oikeasti kyllä kaiken olevan ihan hyvin jos ei kipuja eikä enää vuotoakaan tule. En tiedä millaiset ultralaitteet päivystyksessä on, mutta ehkä parempi tosiaan mennä vaikka sitten maanantaina jonnekin ns oikeaan paikkaan jos siltä vielä tuntuu. Eipä tarvi sitten jonottaa mahd tuntitolkulla siellä päivystyksessä jos ei ole edes mitään asiantuntevia lääkäreitä. Tai en tiedä pääsisikö äitiyspolille päivystykseen alkuraskaudessa?

Raskaudessa ärsyttävää on että jos pelot jää syystä tai toisesta jäytämään mieleen niin niistä ei kyllä pääse helpolla eroon. Mutta onneksi ultrat on vain soiton päässä ja niillä saa ostettua mielenrauhaa, ainakin hetkeksi!

@atvk87 voi ärsytys mikä labraämmä! Varmaan semmoisia pelkästään ajatuksen voimalla itse raskautuneita ettei voi ymmärtää minkälaista meillä hoitotaustaisilla tämä raskautuminen on..!
Mulla hyvä kun oma klinikka on pienen kävelymatkan päässä duunista ja tietty henkilökunta siellä ihanaa ja ymmärtäväistä.

@Miitta37 mikälä teillä ei ole pihaa tai paikkaa minne jättää vauvaa vaunuissa nukkumaan ulos niin ei varmaan vaunukopan olla erityisen paksu. Koska lenkin ajaksi kopan sisälle voi laittaa reilustikin lämmikettä ja vauvalle vaatekerroksia, mutta sitte lämpimällä ilmalla on vaikeampi ehkä saada ilmaa kiertämään tai viilentymään sitä koppaa. Ja vaunuja voi muuten ihan hyvin tilata netistä, ihan turvallista on. Valikoimaa on sitten tosi paljon ja voi tulla halvemmaksi. Tietty olisi hyvä käydä vähän koetyöntämässä ennen ostopäätöstä kun vaunujen kanssa on sitten naimisissa aika pitkään.

Jännä miten voi jo alussa mennä eri tavalla raskaudet. Ekassa oli myös pääsääntöisesti oireetonta, mutta jos oli liian pitkä tauko syömisessä niin about näihin aikoihin tuli helposti huono olo. Nyt ei samalla tavalla tule sitä juuri ollenkaan. Ja viimeksi rinnat ja nännit kipeytyi vasta varhaisultran jälkeen niin nyt ne on jo vähän aikaa kipeytyneet vähän enemmän. Tuhrun väri on alkanut taas haalenemaan vaan tumman valkkarin väriseksi, on sekin kumma mistä mahtaa johtua.
Tänään mennään kylään kaverille kelle lainasin äitiysvaatteeni ja dopplerin. Olisi tarkoitus jo ottaa takaisin, varmuuden vuoksi :whistle:

5+6
 
@kettuperhe ei oo pukamia.

@Mandala @atvk87 ja muut myötäeläneet iso kiitos tsempeistä ❤ aamusta jomotteli jo vähän enemmän mahaa, koitin ottaa panadoliaki mutta ei apua. Soitin sitte päivystykseen ja sieltä annettiin siunaus tulla näytille. 2,5 tunnin odotuksen jälkeen onneks pääsin gynelle ultraan. Mitään selitystä kivuille ei löytynyt, pissa puhdas ja tulehdusarvo normaali. Pääasia kuitenki että ultrassa löyty pieni edelleen sydän sykkien. Vastasi viikkoja 7+6. Valtavan kevyt oli tuli. :) pahoinvointi tosiaan nyt loppunut lähes kokonaan. Nyt koitan taas ottaa iisimmin. :D

@atvk87 siis ihan ääliö toi labratäti. Miten se hältä on pois jos haluat tietää. Murr.

-dino- 8+0
 
Spämmään nyt tänne, mut edelleen jatkuu tää "tyhjän mahan" kuvotus. Alkoi taas kymmenen jälkeen ja koko ajan pitää pureskella tai syödä jotain, ettei tule ällöttävää oloa. Ei kuitenkaan oksetuta. Mutta makeeta ei pysty syömään, pitää olla suolasta.
Onko kukaan kokeillu b-vitskulisää pahoinvointiin?
Toivon et tää ois nyt hyvä merkki. :love:
6+3
 
Onnea hyvistä ultrauutisista! @-dino- :love: ja tosiaan kaiken näköiset jomotukset, kivistykset sun muut kovatkin kivut on ihan normaaleja, mutta mistäs niitä eka kertalaisena varsinkaan tietää mikä on normaalia! :confused:

@atvk87 noniin sieltä ne oireet alkaa tulemaan! Aika hurjaa jos joutuu ihan koko ajan jotain mutustamaan! Toivottavasti ei mene pahemmaksi.

Mulla kyllä väsymys on ehkä suurin. Esim ruoan jälkeen tulee ihan veto pois olo ja vaikka olen vapaapäivinä nukkunut päikkärit niin herätessä sekä niiltä että yöunilta herätessä on ihan rättiväsynyt olo. Noh pirteää keskiraskautta odotellessa :ROFLMAO:

6+0
 

Yhteistyössä