~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Eikä Mamido, ihan mahtavia uutisia! Olet varmaan testaillut uudelleen, miltä näyttää?

MyMalle ja Carolle kärsivällisyyttä rakenneultran odotteluun. Liikkeiden tunteminen auttaa siinä kyllä, mutta jos itsellä ei olisi liikkeitä tuntunut niin olisin ehkä langennut ylimääräiseen ultraan… Ehkä!

Kiva kuulla Xiennasta. Nopeasti ne viikot vaan kuluu, vastahan säkin plussasit! Toivottavasti flunssa jättää sut mahdollisimman pian rauhaan. Meille ei muistaakseni tullut omakantaan mitään merkintää niistä riskiluvuista, ainoastaan verikokeiden tulokset, ja riskiluvut lähetettiin sitten postitse. Tässä on ilmeisen paljon vaihtelua paikkakunnittain. Jossainhan riskilukua ei ilmoiteta lainkaan, vaan kerrotaan ainoastaan onko riski kohonnut vain ei.

Ehkäisystä synnytyksen jälkeen. Minäkään en aio aloittaa hormonaalista (tai mitään muutakaan) ehkäisyä niin kauan kuin menkat pysyy poissa, mutta sitten mun pitänee endometrioosin hillitsemiseksi palata pillereille… En kyllä yhtään haluais popsia hormoneita, mutta jos endo alkaa villiintyä, vaihtoehtoja ei oikein ole. Paitsi ehkä Procren-pistos, mutta hormonia sekin on ja lamaa oman hormonituotannon.

Turvakaukaloa me ei aiota hankkia kai ollenkaan, kun ei meillä ole autoakaan. Ollaan kyllä mietitty, että pitäiskö sellainen kuitenkin olla sairaalasta kotiutumista varten ja jotain satunnaisia autoiluja tai taksimatkoja varten, mutta ei olla oikein päästy tuumailuissamme puusta pitkään. Onko täällä muita autottomia?

Viime viikolla oli taas neuvola ja siellä oli kaikki hyvin. Sokerirasituksen (vol 2) tulokset olivat normaalit, verenpaine normaali, paino noussut raskauden alusta yhteensä kilon ja sykkeet olivat hyvät. Vauvan veriryhmä paljastui Rh-positiiviseksi, ja koska oma veriryhmä on Rh-negatiivinen, käyn parin viikon päästä ottamassa anti-D-rokotteen vasta-aineiden muodostumisen välttämiseksi.

Äitiyspakkauskin saapui ja vähän väliä pitää tirauttaa kyynel tai pari niitä ihania pikku vaatteita ja kynsisaksia ihaillessa… Kyllä toi tän vuoden pakkaus on vaan kaikin puolin tosi kiva!

Mä olen muuten päättänyt tehdä miehelle isyyspakkauksen. En sellaista “humoristista”, jossa on korvatulppia ja pyykkipoikia ja huumoriruokalappuja, vaan sellaisen äitiyspakkausta imitoivan setin, jossa on tarvikkeita isän ja tyttären yhteisiin hetkiin. Taustalla on vähän tasa-arvoajattelua ja toisaalta halua auttaa isää lähentymään lapsen kanssa jo odotusaikana. Ajattelin, että tuollainen pakkaus tekisi odotuksesta taas vähän konkreettisempaa myös isälle. Pari juttua on jo hankittunakin, ja ideoita on vaikka kuinka!

Liikkeitä on jo useamman päivän tuntunut taas vähän vähemmän ja vähän vaimeampina, mutta todistetusti vauvalla on siellä kaikki hyvin, koska tänä aikana on käyty sekä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä että eilen ultrassa (päädyin eilen naikkarin päivystykseen toisen asian takia ja siellä samalla ultrattiin). Vauva kyllä liikkui ultratessakin kovasti, mutta minä en vain tuntenut mitään, mikä on näillä viikoilla kuulemma ihan normaalia. En siis huolestu, ja on niitä liikkeitä kuitenkin joka päivä tuntunut useampaan otteeseen.

Aurinkoa päivään!

Kesis 26+6
 
@Xienna mä en saamu tietää nt ultrassa muuta ku turvotuksen määrän. En tiedä vieläkään mitään lukuja tai numeroita, sanottiin että jos jotain hätää on nii ilmoitetaan, muuten ei. Oma kannassakaan ei näy, eikä sokerirasituksen vastauksia. Aika kova vaihtelu tuntuu muutenkin olevan eri paikkakuntien välillä palvelujen sisällössä.

Väsyttää ja kutittaa. Tai väsyttää varmaa sen takia ku öisin kutittaa ja kuumottaa jalkoja ja käsiä niin ettei pysty nukkumaan. Pakastimesta kun hakee kylmäpussin ja kietoo sen jalkoihin nii helpottaa. Sapoi arvot katsottu kerran ja oli ok.

Muutto hommat tluden lomassa on mtls oma pikku lisä stressiin. Varsinki ku ei päästä suoraan muuttamaan uuteen, caan pari viikkoa pitää loisia millon missäki.

Vauva on liian pieni joten koko ja kehitys kontrolliessa käydään, alkuun viikon välein käytiin, nyt eka 3 viikon väli. Huolettaa tietenki, ivf vauvojen ikä kun tiedetään mii tarkkaan, että miksi jätättää. Rakenteet normaalit onneksi.
Pahoittelut omanapaisuudesta ja huonosta osallistumisesta keskusteluun, mutta olen aivan uupunut.

Evangelina rv 24+4
 
Jostain muistan lukeneeni että ellei synnäriltä lähdetä vaunujen kanssa pois niin sitten on pakko olla turvakaukalo. Eihän sitä vauvaa voikaan tietty millään kuljettaa missään kulkuneuvoissa (paitsi omissa vaunuissaan) ilman kaukaloa. Onhan se iso kustannus vain satunnaisia kuljetuksia varten mutta esim mitkään pitkät matkat (paitsi lentäen) ei tietty onnistu ilman kaukaloa.
 
Evangelina, kovasti tsemppiä ja voimia muuttoon ja muuhunkin! Meillä kans muutto kohta edessä joten tiedän hyvin, miten paljon stressiä se aiheuttaa. Ikävää että vauvan kasvu on jäljessä, mutta hyvä että tilannetta tarkkaillaan. Eiköhän se voi olla ihan yksilöllistäkin, joten tuskin on syytä huoleen!

Kiva kuulla että Xiennalla ja Carolla on pahoinvoinnit helpottaneet ja muutenkin asiat hyvin! (y)

Mulla oli eilen synnytyspelkoon liittyvä lääkärikäynti Naikkarilla. Siellä tosin lähinnä vaan ultrattiin ja juteltiin vähän, tarkemmin käydään synnytyksen kulkua läpi ensi viikon tapaamisella kätilön kanssa. Mutta oli ihanaa päästä näkemään pikkuinen melkein kolmen kuukauden tauon jälkeen ja kuulla, että kaikki on hyvin! :love: Pieni majaili siellä pää alaspäin ja liikkui vauhdikkaasti. Tämänhetkinen painoarvio oli hiukan alle 2 kg, ja ihan keskikäyrällä kuulemma mennään. Jos vaavi kasvaa samaa tahtia ja syntyy laskettuna aikana, niin noin 3,5-3,7-kiloinen tyyppi olisi kuulemma tulossa. Mulle tuo oli suorastaan yllätys, sillä olen itse pienikokoinen ja painoin syntyessäni alle 3 kg, joten olen koko ajan kuvitellut saavani automaattisesti pienikokoisen vauvan. :geek:

Turvakaukalosta: Meilläkään ei ole autoa ja käynnissä on itse asiassa ihan samat pähkäilyt kuin Kesäheinällä. Ensin ajattelin ettei sellaista hankita, mutta nyt on ruvennut mietityttämään juuri tuo kotiinpaluu sairaalasta. Naikkarilta meillä olisi kotiin kätevä bussimatka, joka varmasti menisi helposti vaunujen kanssa, mutta eilen just kuulin, että voidaan myös joutua Jorviin, jos Naikkarilla sattuu olemaan kaikki synnytyssalit täynnä. Ja sieltä matka kotiin onkin sit paljon hankalampi. Joka tapauksessa jos turvakaukalo ostetaan niin varmasti käytettynä, sillä satunnaisia käyttökertoja varten ei haluttais kallista hankintaa tehdä.

MyMa kyseli hankinnoista, meillähän on siis hankkimatta vaatteita lukuun ottamatta vielä melkein kaikki: vaunut, pinnasänky, hoitopöytä ja sit kaikenlaista sälää harsoista rintapumppuun (jos sellaiseen päädyn) saakka. Oon ajatellut, että noita ehtii haalia kasaan äitiysloman aikana (joka mulla alkaa jo kolmen viikon päästä!), mut tietty välillä käy mielessä että entä jos vauva syntyykin ennenaikaisesti tai tulee jotain komplikaatiota joiden takia joutuu vuodelepoon tms. Sit ollaan kyllä pulassa! :eek: Ne pikkuruiset vaatteet on kyllä iiihania, munkin pitää välillä komentaa itseäni etten vähän väliä poikkeaisi jossain kirpparilla metsästämässä löytöjä. :)

Isyyspakkaus kuulostaa ihanalta ajatukselta! Mulla ei kyllä taida aika ja voimat riittää sen kokoamiseen, mutta olisi kiva kuulla enemmän siitä, mitä aiot Kesäheinä sinne laittaa!

Nyt on vähän hoppua, mut kirjoittelen taas paremmalla ajalla lisää. :)

Roxanne 32+0
 
Piti tulla kommentoimaan noita turvakaukalo-asioita. Ollaan myös autottomia ja kuljetaan pyörillä joka paikkaan. Synnäriltä käveltiin kotiin ja vauva matkusti vaunun kopassa. Taksilla ja isovanhempien autolla ollaan muutama kerta autoiltu ja meillä on Maxi Cosin perusmallinen turvakaukalo. Suosittelen hankkimaan kaukalon käytettynä, jos ei tule paljon käyttöä, koska kaukaloa kuitenkin yllättäen tarvii aika usein. Ja siinä on kätevä syöttää vauvalle ensi soseita, jos ei ole Stokken New born settiä tai vastaavaa (meillä kyllä oli, mutta silti kaukaloakin käytettiin). Jossain vaiheessa siinä voi nukkua pieniä päiväuniakin, jos on nuhaa, pysyy nenä auki paremmin. Meillä siinä nukuttiin kuukauden pari ikäisenä myös pari tukkoista yötä (vaikka sitä ei suositella aivan pienille, kun asento on lysy = keuhkot ei ilmastoidu tarpeeksi). Molemmat tytöt ovat tykänneet ihan istuskella ja leikkiä siinä leluilla ajoittain, siitä näkee paremmin kuin lattialta, esim. jos istutaan kahvipöydässä ja vauva on lattialla kaukalossa. Lisäksi moniin vaunuihin saa travel systemillä helposti kiinni kaukalon, on ketterää myös pitää lasta siinä esim. kaupassa, tulee vaihe jolloin vauva ei istu mutta ei suostu makuullakaan hereillä olemaan, joten puoli-istuva asento on hyvä, siitä näkee vähän maailmaa.
 
Täällähän on taas elämää:)

Mamidolle kovasti onnea plussasta. (y)

Myma: jos oikein laskin niin 22+ viikolla tuntui eka kerran liikettä niin että mieskin tunsi. Tosin mulla nää liikkeet ylipäätään tuli jotenkin tosi viiveellä ja tuntui muiden kirjoitusten perusteella että hennompina kuin monilla muilla samoihin aikoihin eli voi olla että sulla tuntuu aiemmin.

Voimia Evangelinalle kovasti muuton ja huolien keskellä. Kyllähän nuo kokovaihtelut on ihan varmasti yksilöllisiä!

Kesäheinä: tännekkin tuli äitiyspakkaus mutta en oo vielä avannut sitä kun mies ei oo kotona. Isyyspakkaus on ihana idea. Itseasiassa pistin Kelaan palautetta tuosta äitiyspakkas -nimestä kun on mun mielestä huono tasa-arvon kannalta.

Ja liikkeistä, täällä kanssa tyyppi oli pari päivää niin liikkumaton että pelästyin. Nyt taas on ollut pari päivää jamit senkin edestä:barefoot:


Kohta neuvola. Edellisellä käynnillä paino oli noussut 1,5kg alkupainoon nähden. Luulin että painonnousu on viimeinen asia mistä joudun tässä raskaudessa pähkimään mutta nyt luulen että paino on noussut kuukaudessa monta kiloa :LOL:-omaa vaakaa siis ei ole. Voi jessus:ninja: Punnitusta jännittäen.

G 26+4
 
Viimeksi muokattu:
Wau onpas täällä ollut keskustelua! Mukavaa kun vilkastuu :)

@Kesäheinä-78 voi nyyh, tuo äitiyspakkauksen hypistely on varmasti ihanaa, ihan pikkuisen sitä liikuttuu vaikka vain kavereiden pakkauksiakin menee katsomaan... Saakos sitä automaattisesti aina syntymävuoden pakkauksen? Vai oliko jotenkin että edellisvuotiset jaetaan eka pois? Tän vuoden pakkauskin on kyllä kivan pirteä...

Mukava kuulla @Xienna sunkin kuulumisia, mutta ikävää kun oot noin kovassa flunssassa :( Toivottavasti pian talttuu! Ja kyllä se aika sitten lopulta vaan rullaa eteenpäin, pian sullakin alkaa mahassa möyriä :) Treelläkin saatiin siellä r-ultrassa vaan sanallisesti seulonnan tulokset ja lappu tuli joskus pitkän päästä kotiin. Kas kun sulle on ilmoitettu vaan se Down-riskiluku, mutta eiköhän tämä periaate no news is good news päde, eli että ilmoittavat jos olisi jotain kerrottavaa. Mutta Kantaan ne pitäisi tulla jos toimipaikka sitä jo käyttää?

@Evangelina onpa kurjaa lisästressiä sulla tuo pienikokoisuus, tsemppiä hirveästi ja muihinkin muutto-ym hässäköihin! Toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin, hienoa kun rakenteet kuitenkin kunnossa(y) Ei kaikkien tarvi olla pitkiä ja pulleita vauvoja ;)


@Roxanne ai on teillä vielä "vähän" ostoksia tekemättä :D No ilman viime tippaa moni asia jäisi tekemättä...

@giraffen___ kiitos näkemyksestä potkujen suhteen. Mulla tuntuu kyllä jo niin paljon joka päivä ja aina vaan voimakkaammin, että uskoisin miehenkin tuntevan ne piakkoin. Yritti jo korvalla kuunnella vauvaa, sanoin että ei se ihan vielä puhua osaa... :LOL:

Huomasinkohan nyt suurinpiirtein kaikkea kommentoida mitä pitikin.. Täällä ei itsellä erityistä, kirjoittelen lisää myöhemmin :)Mukavaa viikonlopun alkua!

MyMa 18+5
 
En olekkaan kommentoinut pitkään aikaan, niin hektistä ollut viime kuukaudet..:ninja:
Koirakin saa pentuja 1.5vk sisään niin kyllä tässä tekemistä on viimeisille viikoille :LOL:

Täällä vauva voi hyvin,painoarvio oli 1.5kg eilen 30+4 :love:
Mulle tehdään suunniteltu sektio ja aikakin lyötiin lukkoon,meidän vauva syntyy ennen isänpäivää <3
 
Ihana kun täällä on aktiivista, olisinpa minäkin :D Maha alkaa olla tähän kroppaan tooosi iso ja päivät menee sohvalla ja pieniä hommia tehden. Joku puhui vauvan pienestä koosta, meillä oli kanssa alussa jäljessä ja sut yhtä äkkiä otti kiinni kasvun, en siis huolestuisi.

Saatiin viime viikolla tietää että poika on perätarjonnassa, nyt olisi 2 viikkoa aikaa päättää sektio tai perätilasynnytys o_O Kävin jopa magneettikuvauksessa jossa nähtiin että lantio on tarpeeksi iso peppu edellä synnyttämiseen. Jos sektioon päädytään niin se tapahtuu rv 39, nyt on 36+1. Vitsi kuinka vähän aikaa :geek: @Blob Saako udella miksi suunniteltu sektio?

Jotenkin tuntuu että alkion siirrosta ja kaikesta on piiitkä aika. Aina välillä kun aamulla herään ja tunnen kun poika potkii niin alan hillittömästi itkee, kuinka onnekkaita oltiin että hoito onnistui. Voi raskaushormonit :cry::LOL:
 
@Emmiina85 oi sulla kohta loppukiri häämöttää ❤

@giraffen___ me kans miehen kanssa yhdessä avattiin äitiyspakkaus, oli se molemmille ekA kerta ja hieno hetki.

Mun serkulla oli irronnu eka pesun jälkeen neppareita joistaki äitiyspakkauksen pikku potkareista. Piti kuulemma lähettää takas valmistajalle.

Onko muita radi diagnoosin saaneita?
Tähän kaiken resdin kaupan päälle sokerirasituksen kaikki arvot reippaasti yli rajojen. Paasto oli 6.1, yhden tunnin arvo melkein 12 ja kahden tunnin arvo 10.5.

Evangelina 24+5
 
Emmiina täällä samat aatokset. Vauva ollu kokoajan poikki/perärilassa ja painoa neidillä (jotenkin vieläki vaikee uskoo ku ihan poikaolo :D ) oli 35+5 kunnioitettavat 3480g menee vähän yläkäyrällä ja ylikin. Onko sulle tehty painoarvioo? Mulla olis ens pe aika saikulle et varataan aika sektioon. Jännittää ja hirvittää. Toivon ihmettä et olis ite älynnyt kääntyä rt hen mut alkaa tilaa olemaan lopussa.

Onnittelut uusille plussista ei oo oikein tullu kirjoiteltua mut lukemassa oon käyny :)

Vipe ja pätkis 36+4
 
@vipe1986 Teillä on hyvän kokoinen typy! Meillä oli 36+0 koko arvio 2500g. Eli pieni on mutta käyrillä kuitenkin. Lääkäri sano että pieni ja siro poika :D Mulla on 5.10 aika ja sillon varataan sektio jos ei oo kääntynyt (tai saan yrittää synnyttää perätilassa, mutta en taida haluta, liikaa riskejä vauvalle). Sama täällä että toivon jotta kääntyisi mutta yritän jo henkisesti valmistautua sektioon :eek:

Hauska sun poikaolo, mä olin alusta asti ihan varma et tyttö tulee mutta viime ultrassa kuulemma 100% poika :ROFLMAO: Minähän siis jo ostin pari mekkooo.. :D
 
Mukava kuulla teidän loppukirijöidenkin kuulumisia! Ja on tosiaan vauvoilla koossa eroa Emmiinalla ja Vipellä :D Mutta niinhän ne lapsoset muutenkin on erilaisia :love:

Täällä joskus aiemmin juteltiin, miten mahan koon kommentointi voi tuntua ikävältä. En ollut ennen raskautta koskaan tuommoista ajatellut, ja itsekin tuli toisten mahoja kommentoitua "onpa iso!" - tyyliin. Nyt olen itsekin saanut onpa sulla vielä pieni maha-tyylisiä kommentteja, ja kyllä ne vähän ihmetyttävät. Että mimmonen olisi sitten oikean kokoinen (kun eihän sellaista ole)?! Noh mitään hormonikilareita en tästä ole kuitenkaan vetänyt :ROFLMAO:

Täällä vauveli potkuttelee hullun lailla joka päivä, ja epäilevät olotilatkin ovat väistyneet. Nyt olen vain onnesta soikea koko ajan, ja mies myös :love::love:
Kuten @Emmiina85 kirjoitit, niin tuntuu että kaikista hoidoista ja varsinkin niiden aloituksista, piinailuista ja murheista olisi valovuosi aikaa... Ja miten voikaan se kurjuus ja ahdistus unohtua, kun tämä onni on nyt suotu. Niisk :love::cry::rolleyes:

MyMa 19+1
 
Kiva kuulla pidemmällä olevien kuulumisia - tsemppiä loppumetreille, vipe ja Emmiina! (y) Mäkin kyllä varmaan päätyisin sektioon jos vauveli olisi perätilassa, mua pelottaa tarpeeksi jo normaalikin synnytys... Saa nähdä, kumpi teistä pääsee ensin tositoimiin ja saa nyytin syliinsä! :love:

MyMa kyseli aiemmin äitiyspakkauksesta. Mun käsittääkseni niitä jaetaan vielä seuraavankin vuoden puolella, jos niitä vaan on jäljellä - joskus hyvänkin matkaa kevään puolelle. Eli voi hyvin olla, että te ihan alkuvuodesta synnyttävät saatte vielä tän vuoden pakkauksen. Mä olen kanssa tykännyt siitä kovasti - väritys on kiva ja pirteä! :) Ja mulle myös oli tosi tunteellinen hetki hakea se ja avata laatikko ekan kerran. Muistan itse asiassa haaveilleeni siitä hetkestä jo lapsena, kun (turhaan) toivoin itselleni pikkusisarusta! :barefoot:

Evangelina, mulla on myös radi-diagnoosi. Tosin kotimittailuissa kaikki verensokeriarvot on pysyneet ihan selvästi rajojen alapuolella. Tuntuihan se diagnoosi aluksi tosi ikävältä, mut nyt olen ajatellut niin, että toisaalta hyvä että tulee enemmän tarkkailtua omia syömisiä - se on varmasti hyväksi niin oman kuin vauvankin terveyden kannalta. Verensokerimittailutkin on sujuneet helposti, kun piikkeihin ehti jo hoidoissa tottua.

Mä kävin tänään Naikkarilla kätilön juttusilla ja pääsin samalla tutustumaan synnärin tiloihin. Synnytyssalit vaikutti mukavan tilavilta ja suorastaan moderneilta, siellä oli ammetta ja vaikka mitä! :rolleyes: Oli myös mukava kuulla kaikista erilaisista kivunlievitysmenetelmistä (myös ei-lääkkeellisistä), joita mulle esiteltiin. Eihän tuo synnytyspelkoa toki poistanut, mutta on sinne nyt jotenkin helpompi ja mukavampi mennä, kun paikat on jo tutut ja tietää vähän paremmin, mitä on odotettavissa. Eli vinkkinä vain, jos ette muuten pääse synnärille tutustumaan niin ainakin Hesassa se onnistuu sype-polin kautta kun kertoo neuvolassa synnytyspeloista.

Roxanne 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: Emmiina85
Roxanne, mustakin oli sillon kiva käydä synnärillä tutustumassa. Kivempi mennä kun tietää miltä siellä näyttää. Sullakaan ei kauaa enää jäljellä :) teittekö kätilön kanssa synnytyssuunnitelmaa? Me tehtiin sillon kun pojasta sype polilla kävin. Sekin saattaa auttaa jos toiveita ylhäällä jossakin että kuka kätilö sulle sitten sattuukaan voi lukea ne etukäteen.

MyMa, mullakin olo helpottanut vähän kun selvästi liikkeet tuntee vaikka välillä aikoja ettei tunnu mitään. Nyt vaan nauttikaa! Loppuaika menee yllättävän nopeesti.

Emmiina, varmasti ihan fiksu päätös jos vauva ei käänny oikeinpäin. Vaikka sektio on sinällään iso leikkaus niin nykyään kuitenkin rutiinileikkaus. Siinä ei kuitenkaan vauvalle ole kummoisesti riskejä toisinkuin jos perätilassa synnytyäs. Toki moni on niinkin saanut vauvan turvallisesti ulos.

Vipelle myös tsempit, että vauva tajuais kääntyä oikeinpäin :) vieläkö ne haluaa yrittää kääntää jos ei ole itsekseen kääntynyt?

Luin just, että meidän sairaalan lapsettomuuspoli on noussu kansallisen tason huipulle, tänä vuonna lähes joka toinen pas tai tuoresiirto on tuonut kliinisen raskauden. Ei huono!

Caro ja 18+1
 
  • Tykkää
Reactions: Emmiina85
Kiitos tsempeistä.

Caro ei ne enää yritä kääntää ku en viimekerralla antanu lupaa siihen. Perjantaina on aika ja jos edelleen pt niin saan sitten sen sektio ajan. Jännittää hirveesti.

Mulla on nyt muutenki supistellu pari päivää aina ku liikkeelle lähtee sekin pistää pelottaa jos synnytys käynnistyykin itestään nii sit mennään kiireellisenä sektioon.
 
Viimeks mulle lääkäri sano et "Siro vauva niinkuin äitinsä" Mulkaisin sitä koska luulin että v*ttuilee koska musta tuntuu ihan valtavalta. Miestä alko naurattaa :D

Ihan niinkuin teilläkin, mulla helpotti stressi ihan älyttömästi sillon puolessa välissä kun alkoi liikkeet tuntumaan. Siihen asti oli yhtä stressiä ja huolta.

@vipe1986 Mulla ei oo vielä supistuksia tuntunut mut sama homma pelottaa, mitä jos synnytys alkaakin yhtä äkkiä. Meillä on vielä tunnin matka sairaalaan ja suvussa syöksysynnytyksiä.

@Caro87 tosi hyvällä prosentilla teidän klinikka tekee. Haluatko kertoo missä olitte hoidoissa? Mulla on välillä ikävä meidän klinikan lääkäriä :ROFLMAO: Hän oli niin ihana ja jotenkin turvallinen :D
 
Ihanaa kun täällä on nyt kovasti vilkastunut!

Itsellä pitelee kiirettä työrintamalla, kun yritän laittaa hommia pakettiin ennen äitiyslomalle jäämistä. Viitisen viikkoa olisi vielä (enää!) töitä jäljellä, aikamoista! Pieni pintaremonttikin päätettiin kotona vielä käynnistää, mutta otetaan suosiolla ammattilainen tekemään niin ei tarvitse itse stressata.

Kiinnostavaa turvakaukalokeskustelua. Me taidetaan sittenkin päätyä ostamaan oma, vaikka autoa ei olekaan, koska selvitettiin mm. että turvakaukalollista taksiakin on hankala saada, ja se kaukalo saattaa sitten olla vähän mitä sattuu. Eli jo sairaalasta kotiin pääsemiseen tarvitaan kaukalo. Tai siis tulee meiltä kyllä bussikin suoraan Naikkarilta kotiin, mutta en ole ajatellutkaan, että tulisin synnyttämästä julkisilla... Ei kai sen vauvan kanssa sais ulkoillakaan ekaan pariin viikkoon? Ja onko sitä itse siinä kunnossa että voi liikkua ihmisten ilmoilla?

Evangelinalle kovasti jaksamista muuttorumbaan ja muihinkin haasteisiin. Toivotaan että vauvan pieni koko ei tarkoita muuta kuin että vauva vain kasvaa omaa tahtiaan. Ovatko spekuloineet mistä pieni koko voisi johtua?

Niin siitä isyyspakkauksesta! Ajattelin laittaa sinne vähän kirjoja (esim. tuutulaulukirja ja joku satukirja ja Isien ja tyttärien lettikirja), leluja, vaatteita (ostin jo miehen kannattaman futisjoukkueen bodyn), kylvettämiseen ja syöttämiseen ja vaipanvaihtoon liittyviä juttuja. Mitä ne isä ja tytär sitten tarvitsevatkaan yhteisissä puuhissaan :love:. Ostoslistaa olen jo tehnyt, mutta jossain vaiheessa pitäis ruveta ostelemaankin.

Blob no siellä riittää puuhaa jos koiranpentujakin on tulossa! Ne ehtivät just muuttaa uusiin koteihin ennen vauvan tuloa, vai meinasitteko pitää itse?

Emmiinalle ja Vipelle tsemppiä loppumetreille! En tiedä uskaltaisinko itse synnyttää alateitse, jos vauva olisi perätilassa. Eikä se kääntäminenkään kuulosta järin houkuttelevalta... Suunniteltu sektio ei mun mielestä kuulosta ajatuksena ollenkaan pahalta.

MyMa mun mahaa kommentoidaan koko ajan että se on mukamas ihan hirveen pieni. Olen ottanut tavaksi vastata että se on ihan normaalinkokoinen. Ei ne kommentit mua haittaa, mutta joskus silloin viikkoja sitten hermoilin jo että kasvaakohan se vauva siellä kunnolla jos maha on liian pieni, mutta ihan keskikäyrällä se sf-mitta menee.

Roxanne mulla on pelkopolikäynti ens viikolla. En nyt kuollaksenikaan muista tapaanko kätilön vai lääkärin, mutta olis kyllä kiva päästä tutustumaan Naikkariin. Mä totta totisesti toivon, että mahdutaan Naistenklinikalle, koska Espoossa en kyllä suostu synnyttämään :D

Me ollaan aloitettu hypnosynnytysvalmennus ja se on nyt jo hälventänyt pelkoja ihan hirveesti. Ja tuonut luottamusta siihen, että kun vaan pysyn rentona ja annan asioiden edetä omaan tahtiinsa, niin mun kroppa kyllä tietää mitä tehdä. Doulakin taidetaan ottaa avuksi ja tueksi.

Vauva oli useamman päivän vähän rauhallisemmalla päällä, mutta tänään mahassa on käynyt taas jatkuva vilske! Siitä tulikin mieleeni, että miten voimakkaita teillä muilla ne vauvan liikkeet on? Erityisesti teillä joilla on istukka edessä? Mä hermoilen välillä "liian vaimeita" liikkeitä, kun mulla ei tule mitään kovia potkuja mihinkään, tai maha ei tosiaankaan heilu puolelta toiselle saatika että potkut sattuisivat (kuten olen internetistä muiden kokemuksia lukenut...). Ne on ennemminkin sellaisia muljahteluja ja poksahduksia "tuolla jossain". Ihan selkeitä liikkeitä siis, mutta ei mitään isoa liikettä. Neuvolan terkkakin taisi kyllä sanoa, että etuistukka vaimentaa tässä vaiheessa vielä jonkin verran, mutta että muutaman viikon päästä liikkeet alkaisi tuntua voimakkaammin. Tyyliin reilusti 30+ viikoilla.

Tulipahan taas pitkä sepustus kun näin harvoin ehtii kirjoittelemaan. Luen kyllä melkein päivittäin teidän muiden kuulumiset (y).

Kuulemisiin!

Kesis 27+4 (ihan hetken jouduin miettimään viikkoja, jopas jotakin!)
 
Emmiina, KYSsillä oltiin. Tosi tyytyväinen itekki ollu meidän lääkäreihin vaikka esikoista tehdessä meni aikaa, kun mun kroppa ei oikein halunnu lääkkeille reagoida niinkun oltas haluttu.

Kesäheinä, mulla tuntuu selvästi mahan sivuilla ja ihan alhaalla. Ylhäällä joitakin mut en juurikaan. Niin selviä kun nyt tässä vaiheessa varmaan voi olla. Sulla tuskin mitään huolta kun liikkeet tuntuu vaikkei ne mitenkään niin hirveen kovia oliskaan. Kai siihen vaikuttaa muukin kuin istukan paikka. Minkälaista toi hypnosynnytysvalmennus on? Kuulostaa mielenkiintoselta.

Se on aina jotenkin kummallista miksi toisten mahan kokoa pitää kommentoida kun siihen vaikuttaa kropan malli ja äidin koko muutenkin. Ei oo olemassa mitään oikeen kokosta mahaa. En minäkää kommenteista loukkaannu mutta voishan ne jättää sanomatta. Apteekissa tänään joku esittelijä uskalsi kertoa äitiysvitamiineista vaikka mulla oli takki päällä. Kai sen sitten jo selvästi huomaa :)

Löysin viimein mun tukivyönkin ja piti lenkille laittaa. Oli mukavampi kävellä kun mahassa tukea. Selkäkään ei ihan niin kipeä ollut lenkin jälkeen. Öisin vaivaa kuiva nenä ja tuntuu muutenkin limakalvot on tosi herkät. Ei oikein meinaa sänkyhommat onnistua, niinkun tässä muutenkaan hirveesti ehtis tai jaksais...

Caro ja 18+3
 
Täällä alkaa keuhkoputkentulehdukseksi viime viikolla äitynyt flunssa olla ohi, mutta jo kadonnut paha olo sen sijaan on taas vaivannut muutamana iltana. Ei siis häippäissytkään kokonaan, harmi ;-)

Kesäheinä ja Evangelina: minäkään en näe mitään riskilukuja mistään, mutta kirjeessä lukee, että down-riskiä ei pitäisi olla ja aihetta jatkotutkimuksiin ei ole. Kävin kurkkimassa HUSin sivuilla ja näköjään tuo on se kirje, joka kotiin tulee, jos kaikki on ok. Siinä mielessä saatoin siis huokaista (y)

Isyyspakkaus alkoi kummitella mielessä, kun törmäsin kirpparilla aika hauskaan ”insinöörihenkiseen” vauvan käyttöopas -kirjaseen ja nappasin sen mukaan, kun maksoi kokonaiset 3 euroa. Meillä on rakenneultra sopivasti isänpäiväviikolla, joten ehkä jonkun pienen paketin kasailen tuon kirjan innoittamana. Miehelle isänpäivä on lapsitoiveessaan ollut aina vaikea päivä, joten jos siihen nyt jo saisi vähän iloisemman sävyn ensimmäistä ihan oikeaa isänpäivää odotellessa.

Hankinnoista: Mä olen jo kirppareilta ostanut kassillisen ihania pieniä vaatteitakin, kun olen mielestäni tehnyt niin huippulöytöjä – uudenveroisia housuja ja bodyja 20 sentistä euroon, ja pari ihanaa pientä haalariakin muutamalla eurolla. Miehellekin uskaltauduin viimeiset löydöt esittelemään ja yllätykseksi ei sanonutkaan, että mitä sä jo nyt… vaan tarkkaan katseli, kun ostokset esittelin.

Mulla on sellainen ajattelumalli, että kirpparilta voi pienellä rahalla kaikessa rauhassa ostella ihanuuksia. Ainakin esikoisen kanssa tykkäsin siitä, että vaatteita oli reilusti ja lapsen sai puettua nätisti. Sitten vaan kiertoon seuraaville käyttäjille, kun sen aika on! Muita ostoksia me uskaltaudutaan tekemään varmasti vasta joulun jälkeen, joten viihdytän itseäni edes vaatteilla :D

Mahakeskusteluun: Mulla oli ekassa raskaudessa litteä maha ja katselin kaiholla muiden rantapalloja, kun tunsin itse lähinnä näyttäväni vain oudosti lihoneelta. Niin neuvolassa kuin synnärilläkin oltiin yllättyneitä, kun ulos putkahti 4-kiloinen tyyppi, kun pientä kolmikiloista oli ennusteltu. Vaan synnytys oli siitä huolimatta helppo, joten sitä en etukäteen nytkään usko pelkääväni.

Tällä kerralla vatsalihakset ei ole yhtä timmissä lähtökunnossa, joten ehkä maha pullahtaa reippaammin esiin. Sitä odotellessa… nyt töihin pukeutuminen tuottaa pientä päänvaivaa, ettei turvonnut keskivartalo kiinnittäisi liikaa huomioita – mulla kun on muuten luonnostaan litteä vatsa, enkä haluaisi töissä kertoa asiasta ainakaan ennen rakenneultraa. Saa nähdä onnistuuko.

Ehkäisystäkin olitte keskustelleet. On kyllä asia, joka tuntuisi aivan naurettavalta aloittaa synnytyksen jälkeen, kun ei vuosiin mitään ole ilman tapahtunut.

Näin muuten tänään ennen heräämistä maailman ihaninta unta :love: Unessa oli kesäistä, meidän pieni oli olemassa ja nukkui, kun kannoin häntä trikooliinassa. Jollekin selitin, että painoi syntyessään kolme kiloa ja onneksi olin ostanut 50-56-senttiset vaatteita reilummin. Ja lisäsin, että 4-kiloisena syntyneellä esikoisellenihan ne eivät pitkään menneet. Ihan totta.

Xienna 14+3
 
Down riskiluvuista olitta puhuneet nii mulla ne on merkattu neuvola korttiin.

Isyyspakkauksen väsäsin miekin ja laitoin sinne pari vauvanhoito opasta,vaippoja, i <3 dad bodyn ja sukat,tutti,tuttipullo,pyykkipoika :D ,energiajuomaa,suklaata jaoli muutaki nyt en vaan muista. Tein myös tulevalle siskolle oman pakkauksen :)

Nyt onss sektio aika käyty hakee. Meiän iso tyttö (sain vielä varmistuksen ku edellisen kerran veikkas rakenne ultrassa) on nyt jo 4kg kaikki mitat edelleen yläkäyrällä. Edelleen kyselee onko radia mut eipä ole uuteen kokeeseen silti laittanu. Eli sektio tosiaan vasta kahen viikon päästä niin arvioitu paino sillon 4.5kg. Vaikka kuinka yritin sitä saada ens viikolle oman voinninkin kannalta nii eihän se onnistunut :( vauvalla ku kaikki hyvin nii voi odotella.
 
Vipe, mille rv viikolle sulla sektio menee? Mulle sanottiin että ois rv 38, th neuvolassa sano että yleensä kyllä menee sinne 39rv jos ei oo mitään hätää. Mä aijon kyllä vaatia että ottavat ulos heti kun on vauvalle turvallista jos rupeevat kuitenkin puhumaan ettei kiirettä ole. Ihme odottelua välillä vaikka vauva olis ihan valmis syntymään.

Mulla ei oo muuten ollu vielä harkkasupistuksia, pojasta oli jo tässä vaiheessa varmaa pari viikkoa ollut. En kyllä haittaa vaikkei tulis ollenkaan, ehkä mun kohtukin on tajunnu että turha tässä mitään harjotella :D

Caro ja 18+6
 

Yhteistyössä