~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Juu, no onhan tuolla imetys-linkissä nyt sentään jotain kohtia missä tehny oikeinkin, ohjeiden ja aikarajojen puitteissa.. ettei nekään missä ollu maku- ja hajumuutoksia, oo välttämättä pilalla ollu, vaikka on kai ne tavallaan jos lapsi ei huoli niitä enää. Ja selvis syy sille saippuaisuudellekin ja miten sen (ehkä) vois välttää.. mutta ilmeisesti jos ne muutokset on jo tullu niitä ei poista enää millään? No ei mulla kyllä suoraa sanoen viitseliäisyys eikä yksinkertasesti aika riitä tollasiin jatkokäsittelyihin, kuumennukset ym. pidemmälti läträän niiden kans...ja miten senkään tietäs millonka se ois just 80 asteeseen kuumennuutta kun ei oo sellasta mittaria sinne upoteltavaks.. ja jos vahingossa kiehuis niin varmaan ois pilalla ja kaikki ravinteet tuhoutunu.
 
Lullaby ne tiukat ohjeet on varmaan siksi, että jos luovuttaa maitoa, oppii heti hygienia-ohjeet, kun se varmasti on tärkeää että sairaat vauvat ja keskoset saa puhdasta. Ei varmaan sinun täysiaikainen ja terve vauvasi ole mitenkään kärsinyt jos joskus antanut hapanta, ja vauvahan itse sylki pois :) Olet varmasti maailman paras äiti omalle vauvalle!

Kop kop onpa kyllä tympeetä että ei kunnolla seurata. Ihan järkyttävää. Rikkaat ja tarpeeksi huolestuneet käyvät yksityisellä, muut saavat tulla toimeen miten tulee. Eihän neuvolassa huomata mitään niistä pienistä mittauksista mitä siellä tehdään. No en jaksa ajatella rahanmenoa, Visa tarvittaessa vinkumaan, että äiti saa mielenrauhaa! Mulla on luottogynekologi, jolla olen raskausaikana käynyt. Hän on myös julkisen puolen lääkäri ja kirjoittaa mun tiedot sitten sairauskertomukseen molemmissa, mikä on ihan loistavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Kiitos sullekin Tupsuli <3 aina sitä vaan helposti keksii kaikkee missä ois voinu tehdä jotain paremminkin ja sit syyttelee itteensä, etenkin jos tuntuis jotenkin vaikuttaneen lapseen..

Mutta hei, laitoin nyt kuitenkin pystyyn sen vauvaketjunkin, vaikka mielipiteitä siitä on ollu puolesta ja vastaan.. ei sit siellä ainakaan tarvi muistaa erotella ja merkitä vauvajuttuja raskausasioista. Mutta jos alkaa hiljeneen niin annetaan hiipua :) vaikka voihan sinne harvakseltaankin lisäillä kuulumisia sitä mukaa kun jotain tulee, vaikka ois ehtiny tippuun jo poiskin etusivulta. Tervetuloa!

En keksiny parempaakaan otsikkoo, mut ehkä toi toistaseks kelpaa..?
http://kaksplus.fi/threads/siirretyistae-alkioista-tuli-vauvoja-3.2478294/
 
Vauvaketju on hyvä idea, käyn sitäkin lukemassa :)

Mulle järjestettiin baby showerit lauantaina, mut yllätettiin ihan totaalisesti! Ihana porukka, ja mahtavat tarjoilut olivat tehneet.

Ollaan viime viikko syöty ulkona melkein joka päivä, niin tuntuu että mahakin kasvoi heti uusiin mittoihin :eek: En nyt tiedä onko noin.
Ens viikolla sen sit neuvolassa kuulee :whistle: Toisaalta tuntuu, että tyyppi on semmosessa asennossa, ettei saa ruokaakaan alas. Ja välillä ylämahaa pistelee, et monella tapaa puskee siellä.

29.7. Synnytystapa-arvio rv 36+2

33+5
 
Lääkärikäynti takana, tai siis kai sitä synnytystapa-arvioksikin kutsutaan. Varsinaisesta synnytystavasta ei puhuttu sanallakaan, joten oletan, että normaali alatiesynnytys oli lääkärin mielestä itsestäänselvää..? Tyyppi on ollut jo kauan pää alaspäin, eikä ollut enää siitä mihinkään kääntynyt, mikä on tosi hyvä juttu. Mullahan on ollut jo viikosta 18 alkaen supisteluja, joten kovasti kyllä kiinnosti taas tässä vaiheessa kohdunkaulan tilanne. Ja tilannehan on sellainen, että vauvan pää tuntui jo todella alhaalla ja kohdunkaula oli niin pehmeä, että lääkäri ei uskaltanut kopeloida sen enempää! :eek: Ja lääkäri arvioi, että synnytykseen menis korkeintaan viikko tai kaksi! :eek: Nyt ei kyllä enää uskalla harrastaa miehen kanssa läheisyyttä. Ois ehkä pitäny varoa enemmän jo aikaisemmin. :oops: Vielä kaksi viiikkoa ja päivä täysaikaisuuteen eli taidanpa ottaa nyt tosi rennosti ja olla aika varovainen kaiken rasituksen suhteen, jospa pieni sitten malttais vielä sen pari viikkoa...

Seuraava neuvolakäynti ois 20.7. rv 37+1, jos siis sinne asti päästään.

Vaikea ajatella nyt yhtään mitään muuta kuin tätä omaa tilannetta, mutta onnittelut kaikille uusille palstalaisille, hyviä ultrauutisia saaneille ja tietysti vauvan jo saaneille! :love: Munkin mielestäni vauvaketju on hyvä juttu, sillä sieltähän voi lukea jos kiinnostaa, mutta muuten tän palstan painopiste säilyis raskausajan iloissa ja murheissa.

35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Siis ihan älyttömästi on teitä jo yli rv30 ja kohtahan tänne tulee lisää vauvoja :love::love:

Suvipilvi onhan se hyvä jos vaavi siellä mahassa vielä pysyisi mutta onneksi suurta ongelmaa ei varmasti olisi jos nyt pian päättäisikin maailmaan tulla. Tsemppiä odotteluun (y)

Frankie hyvähän se on nyt mässäillä ulkona kun vielä pystyy ;)(y) aina ei tiedä minkälainen vauva on tulossa, että kuin onnistuu ulkona syöminen sitten.
Meillä onni, että tähän mennessä on vauva nukkunut kaikki ravintolareissut vaunuissa/kaukalossa niin sitä on tullut harrastettua aika paljon kun mies ollut pitkään lomalla, mutta eiköhän sekin kerta tule vielä eteen toinen alkaa rääkymään kuin syötävä just kun saatu ruoat pöytään tms :D
 
Täällä pyörähti rv 23 käyntiin, joka viikko jaksan ihmetellä että ihan oikeastikko olen raskaana ja tuolla masussa joku oikeasti myllää :eek::love:
Selkä vihoittelee kun istun autossa tai muualla jotenkin "ryhdikkäämmin", alavatsa kipuilee jonkin verran ja hankaloittaa välillä liikkumista, muuten olo on mitä mainioin! Tai no, ikenet vuotaa verta herkästi,iltaisin välillä on levottomat jalat,nännit on tosi tummat ja suurentuneet, rinnat näyttää siltä että alkavat repeillä ja ruoka alkanut maistua tavallista paremmin..En valita silti! :)
Ihanaa ostella kaikkea hempukkaa vauvalle, vaaleanpunaista kaapissa aika paljon joten toivottavasti se on tyttö, niinkuin luvattiin. :D
Neuvola olisi torstaina, muuta ei tiedossa.
Rv 23+1 <3
 
Suvipilvi, oliko se synnytystapa-arviona varattu vai ihan vaan vika neuvolalääkäri? Kummastelen siksi, että täällä ainakin erikseen tehtävä synnytystapa-arvio tehdään synnytyssairaalan äitipolilla ja siellä ultrataan päältä ja alakautta ja oikeasti mietitään nimenomaan synnytystapaa.
Mulla se on ens viikolla. Onneksi pienellä on jo kuitenkin täydet selviytymismahdollisuudet, mikäli päättäisikin syntyä ennen 37 viikkoa.:) Tsemiä!

Täällä neuvola ja minä ollaan todettu, että vauva on vihdoin parin kuukauden jännityksen jälkeen hoksannut kääntyä raivotarjontaan. Nyt toivotaan, että pysyykin niin.

Ooh frankie, ihanaa että sulle oli vauvakutsut järkätty!:love:

Oottelen kovasti että tää pieni syntyis, ollut kyllä niin kipuisa ja vaivainen raskaus että yöh. Vielä hetki..

Lottis rv35+5
 
Lottainen kyllä se sitten oli vaa ihan se viimeinen lääkärintarkistus. Mua hämäs jo se sokerirasituksen puuttuminen ja nyt ei sit oo ollenkaa synnytystapa-arviotakaa. Kai joku on sit päättäny etten kuulu mihinkää riskiryhmiin ja kaikki tulee muka menemään hyvin joka tapauksessa.. Toivottavasti asiat oisko näin yksinkertasia, mut jotenki alkoi pelottaa.

Mut hienoa Lottainen et pieni on kääntynyt! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lottainen
Suvipilvi, sehän on hienoa että et kuulu mihinkään riskiryhmään tai sinulla ei ole mitään, mikä aiheuttaisi etukäteen huolta. Toki, jos sinulla on esim. pelkoja synnytyksen suhteen, neuvolasta luulisi aika helpostikin saavan lähetteen syn.tapa-arvioon.
Itsellä syynä on esikoisen traumaattinen synnytys.

Kumpihan meistä on ensin vauva sylissä..:)
 
Kyllä muakin jännitti tosi paljon etukäteen synnytys kun en ollut missään riskiryhmässä joten mitään erityistutkimuksia tai arvioita en saanut. Odotin sen takia, että olisin päässyt yliaikaiskontrolliin jossa kaikki olisi tutkittu 41+5, mutta vedet menikin sitten 41+4 ja käynnistykseen jouduin seuraavana päivänä.

Lottainen iiihanaa että vaavi oli kääntynyt niin kuin epäilit <3 nyt sitten vaan tyytyväisenä odottelemaan koska tapaatte toisenne ensimmäistä kertaa!
 
Vähiin käy, ennen kuin H-hetki käsillä:rolleyes:

Rv 38+3, sektio sovittu 39+1. Napanuoran virtausmittaukset olleet nyt viime kontrollissa normaalit ja tytsyn kasvu keskilinjalla. Perätilassa edelleen.

Alettiin tuossa miehylän kanssa synnäriohjeita googletella meidän shp:n sivuilta, jos synnytys käynnistyykin ennen sovittua. Siellä luki, et jos perätilassa olevalla menee vedet kotona, pitäis pysytellä makuulla ja mennä ambulanssilla sairaalaan, koska kiinnittymätön pää ei estä napanuoran esiinluiskahdusta, joka ilm. ei-toivottua.(n)

Olin vähän tympeissäni, kun asiasta ei niillä miljoonalla äitipolikontrollilla ole ollut mitään puhetta tai ohjetta. Vaikka sektio on ns. pelkoindikaatiolla sovittu, niin nythän se perätilan vuoksi olisi tullut anyway, mutta tuntuu että koko perätila on ohitettu:oops:

Onko jollain tietoa aiheesta?
 
Onpa kumma ettei siitä sulle ole puhuttu edes neuvolassa, että makuuasentoon ja ambulanssilla mikäli ei ole kiinnittynyt. Toisaalta voihan perätilavauvakin ilmeisesti kiinnittyä; onko sulle mainittu siitäkään mitään mikä tilanne sun vauvan kohdalla?

No joka tapauksessa onnea tulevaan, pian on sullakin nyytti sylissä :love:
 
Lottainen (y) onnittelut kääntymisestä!

Suvipilvi; mullakin on synnytystapa-arvio Eskarin hätäsektion takia, no worries vaikka sulla ei ole.

Jos grey vielä soittaisit (neuvolaan, synnärille) ja kysyisit ambulanssi-asiasta? Tuleehan se varmasti kysyttyä viimeistään synnärille soittaessa jos synnytys itekseen käynnistyy, mutta sit tietäis senkin jo etukäteen.

Maidon keräämisestä tuli mieleen, etten ite halunnut ekalla kerralla ruveta keräämään maitoa tai pumppaamaan, kun se tuntui niin tarkalta ja vaivalloiselta. Ja siinähän se koko ajan tissillä muutenkin oli ;):)

Kävin äsken neuvolassa ja kaikki hyvin, ei ole ollut turvotusta pitkään aikaan, sf-mitta menee keskikäyrän alapuolella, tyypin pää on aika alhaalla. Muistin siinä makoillessani, että Eskari laskeutui ja kiinnittyi melko varhain, että siitäkin johtunee aikaisemmin mainitsemani tukala olo ylävatsalla.
Asennon tutkiminen sai tyypin tolaltaan; syke yli 170 ja kesti aikansa, että laskeutui normaaliin 140 tienoille. Oisko temperamenttinen tapaus tulossa... o_O:rolleyes:

Edit. unohtu rv:t: 34+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lottainen
Mä luulen kans, että mä en enää jaksa pakastaa maitoa, voin pumppailla aina tarvittaessa, jos lähden jonnekin, niin on puolisolla hätävara jääkaapissa, jos vauvalla iskee nälkä, mut muuten luulen, että en nyt viitsi pakastaa, kun luulen että aikaa on nyt paljon vähemmän esikoisen tarvitessa oman huomionsa / aikansa.

Täällä meni tänään 20+0 rajapyykki! Uskomatonta, että tänne asti päästy ilman ihmeempiä huolia. Tai siis huolia on kyllä ollut, mutta ei mitään dramaattista, kuten säikyttelevät vuodot viime raskaudessa. Huomenna rakenneultra, joka tietysti jännittää, että onko pikkuisella kaikki hyvin.
 
GREY Hus:sin ohjeissa ei puhuta ambulanssista, vaikka olis vedenmeno ja perätila. Ohjeistukset muuttunu jossain vaiheessa..Mulle sanottu aina, että vain ponnistamisen tarve tai massiivinen verenvuoto aiheena ambulanssille. Voithan soittaa synnytysvastaanottoon jo nyt ja kysyä.

LOTTAINEN ja SUVIPILVIkin loppusuoralla :)

Ei ois voinu vuosi sitten uskoa, että tämä ketju laitetaan pystyyn ja osa jo vauvautuneita <3 ja lisää tulee!

Ihanaa loppuraskautta, tsemppiä synnytykseen ja onnea taas uusille ja kaikille joka vaiheeseen :) <3

Itekään en maitoa pumppais ja pakastais, mutta meidän pikkuherra syö niin huonosti ja paino nousee hitaasti, että tarttee lisämaitoa. Jottei oma tuotanto vähene niin pumppaan hälle 2-3x50ml/vrk:ssa. Onhan tää arki pelkkää imetystä ja pumppaamista... Esikoinen hieman paitsiossa nyt, mutta mies onneks lomalla.
 
Kopkop, aika jännä, et ohjeistukset vaihtelee sairaanhoitopiireittäin. Asutaan noin kilsan päässä synnäriltä, joten varmaan maalaisjärjellä mennään itse. Lähinnä kun tässä vaan mökkeillään n. tunnin matkan päästä kotoa, ja ajateltiin mökkeillä ihan loppuun asti, eikä mennä kotiin jännäämään.
 
Rakenneultrassa käyty, hyviä uutisia tuli sieltä, pikkuinen painaa 20+1 noin 330g painoa, rakenteet normaalit ja istukka, napanuora ym. Sekä kohdunkaula oli ihan ennallaan supisteluista huolimatta, joten voin kolmen viikon päästä mennä töihin kokeilemaan. Johan tässä on ollutkin 2 kk "kesäloma", joten ihan mukava että pääsee töihin välillä. Tyttöepäily viisi viikkoa sitten ultrassa piti edelleen paikkansa, eli esikoistyttö saa pikkusiskon :love:
 
Voi onnea kaikille viimeaikojen hyvistä ultrakuulumisista ja tyttö-/poikalupauksista! Mulla vielä viikko odoteltavaa. Ja ihanaa että Lottaisen pieni on kääntynyt. On kyllä monta jo 30+ viikoilla olevia <3 musta tuntuu että jopa tuo 20+ lähenee aivan matelemalla, kai tämä lomalta töihin paluukin hidastaa ajankulua entisestään.

Mä tunsin ehkä eilen liikkeitä, tai en mä tiedä, voinhan niitä ollut tuntenut aiemminkin, en vaan tunnista. Edelleenkään ei ole mitään vaivoja, että kyllä musta tuntuu että jos tämä näin jatkuu, niin aika helpolla pääsee. Tosin kyllähän tuo maha kokoajan kasvaa, että kai se alkaa jossain vaiheessa hidastamaan.

19+2
 
  • Tykkää
Reactions: Lottainen
Onnea tupsuli ultrakuulumisista! :)
Eilen käytiin neuvolassa ja nyt pitäisi aloittaa kelan lappujen täyttö. Kaikki oli hyvin, sf mitta meni ylärajalla ja painoa tullut 6kg yhteensä.
Sainpa äsken sydänkohtauksen melkein wc käydessäni, verta! (Ällövaroitus) Nyt en vaan tiedä kummalta puolelta tuli, tod näk oli ulosteen seassa! Voiko olla jotain sisäisiä pukamia mitkä ei oireile muuten?? Eikä minulla ole yhtään ummetustao_O
Rv 23+4
 
Jasmina20 Mullakin on sisäisiä pukamia jotka ei oireile mitenkään muuten paitsi joskus melko hillittömänäkin verenvuotona :poop:lla käydessä. Pari hirtettiinkin joitain vuosia sitten mutta ilmeisesti alkoi kasvaa nyt takasin raskauden kuluessa. Säästyin myös ummetuksilta raskausaikana ja itseasiassa maha toimi useimmiten paremminkin kun yleensä. Loppuviikoilla tuli vielä yks ulkonenkin pukama ja se kyllä oli tosi kipee ja joskus kutiavakin. Nyt se ei oo oireillu enää muutamaan viikkoon.
Kai se vauvan pää ja kohdun paino alkaa sitten paineistaa jossain vaiheessa suoltakin niin että pukamia herkästi tulee vaikkei ois ummetustakaan?
Varmaan syytä toivoa että sullakin se veri oli takareijästä, mutta vaiva ei siitä pahenisi enempää! (y)
Mullahan tuli pari sellasta niukkaa vuotoo edestäkin myöhemmillä (20 ja 29) viikoilla, joiden syy ei koskaan selvinny.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille (y)

Jasmina mulla on joskus ollut sisäiset pukamat, jotka vuoti vähän välillä. Eikä ollu muistaakseni yhtään kipee tms. Että voi olla semmonen...

Synnytystapa-arviosta oli ollut puhetta aikaisemmin, niin mulla oli muutama viikko takaperin viimeinen neuvolalääkäri, jota nimitettiin myös synnytystapa-arvioksi. Ihan tavallinen lääkärikäynti se oli, vähän ehkä enemmän kopeloi mahaa ja kokeili nyrkillä jotain tosta hävyn päältä ja totes että juu kyllä pitäis alatiesynnytys onnistua ihan hyvin... Musta oli vähän turha käynti ja olemattomasti tuli infoo mistään :unsure: Tämä siis Turun seudulla...

Omasta navasta... Alkaa oleen jo aika tuskainen olo ja kovasti yritetään miehen kanssa puhua tuota pirpanaa tulemaan ulkomaailmaan punkeamaan väljemmin :D erinäiset säryt ja kolotukset on jatkuvia ja päivittäisiä, ja maha heiluu ja liikkuu aikas aktiivisesti :whistle:

Rv 39+3
 
Mäkin olen ymmärtänyt että sisäiset pukamat ei välttis just oireile muulla kun vuodolla. Mulla on vaan kokemusta ulkoisista. Sain sen tunnin ponnistusvaiheen takia aivan kauheat pukamat mutta ne on onneksi historiaa nyt vaikka olin vakuuttunut ettei niin isot itsekseen häviä.

Kiisuli oi maaginen rv40 ihan käsillä! :love:

Helsingissä tavallinen, se viimeinen, neuvolalääkäri myös aika turha. Kokeiki kohdunsuun tilanteen ja thats it. Verenpaineet, tikkuun pissaus ja painokin piti itse ennen käyntiä tsekata.

Onnea ja jaksamista erityisesti lopputaipaleen kulkijoille - pian se palkinto on sylissä :love: jännitän täällä kuka teistä seuraavan vaavin ketjuun tuo (y)

Mandala & pikku-ukko pvä vaille 6vko
 
Onnea tupsuli hyvistä ultra uutisista, toivottavasti pystyt töitä vielä hetken ainakin tekemään ja kohdunkaulassa ei muutoksia tapahdu.

Minäki sain pitkästä aikaa pariksi kuukaudeksi töitä, raskaus ei onneksi ole pahemmin töidentekoa haitannut. Aluksi närästi kun kyykin kukkia hoitamaedsa mutta kun on aamulla ottanut lääkkeen niin sekn meni ohi. Vauva on vaan nukkunu vissiin enempi kun oon väsyny. Maanantaina liikku kovasti mut sen jälkeen ollu hiljasta kunnes eilen illalla taas alko enempi potkia kun oli lyhyempi työpäivä ja ehin nukkua päikkäritki :) mieskin tunsi illalla ekan potkun ja minä tänään aamulla sain eka kertaa kättä vasten potkun.
Ja jee eilen tuli äitiyspakkaus, pääqsissa vaatteet oli paremman näkösiä livenä kuin netistä katseltuna ja oon kyllä tyytyväinen että valittiin pakkaus :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lottainen
Onko Greyllä tänään sektio? Kaikki tsempit ja voimat sinne, ihan pian pieni on kainalossa!:love::barefoot:

Mulla on tänään synnytystapa-arvio. Toivon kovasti, että kohdunkaulalla olisi jotain jo tapahtunut, vähän kuin merkkinä, että kyllä tämä itsekseen käynnistyy sitten kun käynnistyy.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista!:love:

Kiia ihanaa, että ootte molemmat jo bonganneet potkuja! Ne on niin mahtavia ne ensihetket.:love:

Mites Kiisulilla menee, onko merkkejä mistään?

Ihan luksusta mar jo selviät noin helpolla, toivotaan että sama jatkuu!(y)

Suvipilvi, mikäs fiilis siellä? Onko tullut lisää supisteluja tai merkkejä, että vauva syntyisikin aiemmin?


Kukaan ei oo päivitellyt tai tuonut listaa.. Tuon sen nyt, mut sit saa joku pienemmillä viikoilla oleva ottaa kopin, en käy itse täällä enää niin usein.:)

Lottis rv36+3
 

Yhteistyössä