Koska olen eka, joka jäi kiinni sokerirasituksessa, ajattelin jakaa kokemukseni viikko diagnoosin saamisen jälkeen. Syytähän tähän ei tiedetä, mutta joillain raskaus vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan. Mulla ei ole ylipainoa, mutta pcos rasitteena. Neuvolasta sain mittarin, ohjeistuksen mittausten tekemiseen (alkuun 4 pvänä viikossa: ennen ja jälkeen aamupalan sekä lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen) sekä ruokavalio-ohjeet. Käytännössä olen alkanut syödä säännöllisemmin, lisännyt välipalat aterioiden väliin ja jättänyt herkut pois. Hiilihydraatteja (ruisleipä, kuitupuuro, täysjyväpasta) ei ole tarvinnut jättää pois, koska arvot ovat pysyneet kurissa ruokavalio-ohjeita noudattamalla. Alun järkytyksen ja pettymyksen jälkeen mieli on ollut hyvä. Noudattamalla ohjeita ja seuraamalla verensokeria tiedän, että pikkuiselle ei koidu harmia. Alkuun ajattelin, että useista mittauksista on kauhea vaiva, mutta en ole kokenut sitä niin. Välillä olen miettinyt, että onko mikään ollut kovinkaan pahasti pielessä alkuunkaan, kun arvot ovat olleet nyt kirkkaasti hyviä, mutta saattaa olla, että minulla arvoja nostaa nimenomaan sokeri, jonka olen nyt jättänyt pois (en yleensä syö herkkuja juurikaan, mutta raskausaikana niitä on tullut välillä syötyä).
Toivottavasti muiden sokeriarvot pysyvät kurissa, mutta jos niissä jollakin sattuisikin olemaan heittoa niin ei se maailmanloppu ole. Mulla on soittoaika neuvolaan viikon päästä ja kuulen sitten, miten jatketaan eteenpäin, jos arvot ovat hyviä. Uskoisin, että mittauspäiviä vähennetään.
Peppermint 28+2