~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Kommentoinpas taas tänne väärälle puolella, mutta kun niin sopivasti sattui, ostin juuri äsken apteekkireissulla, teidän keskustelun innoittamana ton acon dödön.. vaikka en raskaana vielä olekkaan (toivottavasti joskus!). Miellyttävän tuoksunen minun mielestä, mietotuoksu, jotenkin en itse kokonaa hajusteetonta dödöä osais aatella. Ja hintakin oli sopuisa! Toivottavasti myös pitää ikävät hajut kurissa. Ihanaa raskausaikaa teille kaikille!
 
Onnea hyvistä ultrauutisista ja muistakin testituloksista ym., =) niitä on nyt sen verran monella ollu viime päivinä että yhteisesti kaikille kun joku sit kuitenkin unohtuis...

Voi ei tota lakritsia :( mulla juuri taas vaihtunu se suklaa lakuhimoon, ja 1. kolmanneksella oli salmiakki... nytkin englannin lakuja ja lontoon rakeita tossa pöydällä. Jostain kans kuulin just hiljattain et liikasyönnillä mahdollinen yhteys adhd:hen, mut aattelin et ei siinä mitään jos suunnilleen pysyy kohtuudessa. Joutuu sit miettiin onko jatkossa parempi olla kokonaan ilman vai yrittää tosi pieniä määriä, vai tuleeks sellasista vaan pahempi mieli.. No sillon 90-luvulla ei tainnu muita vaaroja ollakaan tiedossa kun toksoplasma, ja ihan hyvillä mielin vetelin homejuustoo, graavilohta, yrttiteetä jne. ja melkosia määriä tuli joskus lakujakin syötyä. Mun mielestä poika on kuitenkin ihan normaalin fiksu ja aina ollu pikemminkin rauhallinen kun ylivilkas, enkä oo ainoo joka on sitä mieltä että ollu kiltti lapsi ja oon päässy aika helpolla sen kans <3 tosin eihän sitä tiedä mikä nero nyt ois jos en ois syöny ollenkaan lakuja ja salmiakkeja :D sille just totesinkin että ihme kun selvis hengissä siitä ajasta ja ulos musta kun kattelee nykysten kieltojen ja suositusten koko A4 arkillisen molemmin puolin listaa :D

Sokerirasitus ei tosiaan ollukaan niin kauheeta mitä aattelin, huono olo oli pelkästään illalla ennen paastoo kun tuli ahdettua ittensä sen verran pingottuneeks että varmaan jaksaa....no ei tarvinnu edes vettä juoda koko aikana. Jääkaapin ovessa oli teippi etten vaan vahingossakaan mee ajatuksissani hörppään piimää tms. ja sit ois tärvänny koko homman. Olin kuitenkin mokannu jotenkin niin että varannu ajan vaan tavalliseen 5min verikokeeseen kun siellä ois ilmeisesti eri kohdassa ollu sokerirasitus.. no onneks voitiin kuitenkin tehdä. Se 2 tuntiakin meni lehtiä lukiessa oletettua nopeemmin, ja muita kävijöitä tarkkaillessa.. ainakin 5-6 muutakin "pallomahaa" ehti näkyä. Eikä se litkukaan ollu ihan niin pahaa mitä muistin, eikä ollu ihan niin paljoo mitä viimeks.. siinäkin sentään jotain kehitystä tapahtunu 20 vuodessa. Joku hämärä muistikuva edellisestä, että sekotin jauhepussin puoleen litraan vettä, oli sellasta samean harmaata (nyt kirkasta valmiiks pullosta) ja sit join kotona.
Jaksoin vielä käydä kaupan kauttakin ton jälkeen, ja vasta siinä vaiheessa rupes tuntuun pientä orastavaa nälkää.
Kyllä muuten varmaan se aivojen kutistumisjuttu pitää ihan paikkaansa, ainakin mulla mitä muistialueisiin tulee...toissapäivänä kun kävin eräässä asuntonäytössä niin unohdin kauppakassini sinne! Onneks muistin melko pian heti kun lähdin pihalle sieltä. En yleensä kuitenkaan hukkaile tollei mitään että unohtas siihen paikkaan kun laskee käsistään.

Kosmetiikkaa en juurikaan välttämättömien (shampoo, dödö, tahna, perusvoiteet, joskus mobilat) lisäks käytä, eikä kyllä muuten oo tullu tutkittua sisältöjä paitsi hammastahnoja kun jossain valkasevissa on peroxidia. Mut esim. dentalux whiteningistä en siihen viittaavaa löytäny..? Pari kertaa joskus varhasilla viikoilla laitoin kynsilakkaa mut sit luin siitä ftalaatti tutkimuksesta.. varsinkin vähän jääny vaivaan kun jossain sanottiin et voi aiheuttaa sikiölle peniksen epämuodostumia, et kauhee jos se ois sit jotenki oudon näkönen....! :/

Mullakin välillä paineita tuntunu lantionpohjassa ja ikäänkun peräsuolen seudulla mut oon aatellu et kai se voi johtua vaan siitä jos lapsi on välillä kohdussa alempana tai joku osa juuri osuu sopivasti sinne alaosaan.

Pakkasten (täällä -23c) lauhtumista odotellessa..sais kyllä riittää sit jo tän talven osalta!

26+1
 
Viimeksi muokattu:
lullaby vitsi mua nauratti tuo, että jätit ruokaostokset asuntonäyttöön :ROFLMAO::ROFLMAO: Mullakin ollut parit saman tyyliset hetket, missä aivot on kyllä lyöny aivan tyhjää ja puhunut jotain ihan höpöjä huomaamattaan :D

Ja hyvä, ettei ollut huono kokemus se rasitus! (y) musta tuntuu, että mullakin pysyi nälkä oikeasti loitolla vaan sen mehun takia. Oon mä parina iltana tässä raskaana ollessa mässännyt karkkia esim illalla ja sitten jäänyt iltaruoka/iltapala syömättä eikä ole ollut nälkä.

Ja sen takia mä otan nuo suositukset ruoista ns. maalaisjärjellä just kuten mainitsitkin, että ihan normaaleja lapsia saatu silloinkin kun suosituksia ja kieltoja ei ole ollut juuri ollenkaan! Saa vaan itsensä ihan kiihdyksiin jos stressaa kaikesta tuollaisesta ylenpalttisesti. Kuitenkin jos monipuolisesti ja normaalisti syö kohtuudella vähän kaikkea niin ei voi kovin huonosti mennä.
 
Ihan pikaisesti tulin kertomaan, että minä yks aamu oli ihan totaalisesti unohtanu verkkopankkitunnukset ja pankkikortin pin luvun. Menin koneelle kun piti laskuja maksaa, avasin sivun ja kun yritin alottaa kirjottamisen niin tajusin etten YHTÄÄN muista niitä, ja aina ennen osannu ulkoa enkä siks ollu kirjottanutkaan niitä minnekkään. Aikani pähkäiltyä tajusin etten sitä kortinkaan tunnuslukua muista, onneks se oli ylhäällä. Mies onneks kuvamuistinsa avulla muisti osan niistä mun tunnuksista niin seuraavana päivänä aivot toimi paremmin ja muistin ne... kaikkee tää raskaus tekeekin :D

rv 24+1
 
Hyvä Lullaby että rasitus meni hyvin!

Soitin aamulla neuvolaan ja kerroin että painetta tuntuu. Kyseli et onko paine ala vatsalla ja kovettuuko vatsa, eli supisteleeko. Sanoin että ei kai, en tiiä miltä supistukset tuntuu. Sit kerroin et vatsa ei oo taas oikeen toiminu niin epäili sen johtuvan siitä ja käski käyttää microlaxia ja soittaa huomenna uudestaan jos paine vielä on. Toivottavasti tää ei oo mitään vakavaa. Alko jo itteekin huolestuttaa. Ja mulla kans sitä painetta tuntuu välillä myös peräsuolen seudulla.
 
Pikainen kommentti päivän salmiakki-/lakuaiheeseen. Mulle neuvolassa suositeltiin pahoinvoinnin aikana, että salmiakkia voisi kokeilla jos pysyisi sisällä (kohtuu määrät). Enkä muutenkaan ole vältellyt vaan ihan normaalisti valikoinut mukaan myös salmiakkia silloin harvoin kun karkkia ostan. Eiköhän niitä vaikutuksia sikiöön tulisi lähinnä päivittäisellä runsaalla käytöllä. :)
 
Mandala, mulla oli paineet hieman koholla siitä, mitä olivat rv 8 ja 16 neuvolakäynneillä eli korkea lepopulssi ei liity alhaiseen verenpaineeseen. Päättelin, että ensimmäisen mittauksen verenpainekin oli korkeahko, koska mittasi sen uudestaan ja kirjasi vasta toisen lukeman. Toivottavasti tasaantuuvat, kun yritän nyt ottaa iisimmin, ihan jo pelkästään kipujen takia. Ja totta kai kerron, millainen tukivyö on, kun se tulee postissa (täytyy soittaa sinne huomenna). Tilasin nyt nimenomaan SI-tukivyön, minkä pitäisi auttaa selkäkipuihin tukemalla lantiota. Selkävaivainen kaveri suositteli, että mahan kasvaessa kannattaa hankkia lisäksi toisenlainen tukivyö, joka auttaa mahan kannattelussa.
 
Nyt ehkä mönki mahassa joku! En ole kauhean tarkkaan tähän asti koittanut tuntea liikkeitä, kun sekoittuvat varmasti niin helposti johonkin muuhun vatsan tuntemukseen. Nyt ihan sohvalla makoillessa rupesi tuntumaan, että tuolla kohdun seudulla liikahtelee.

Saa nähdä, oliko oikeita liikkeitä ja miten pian tuntuu uudestaan. Istukka on edessä, eli ei välttämättä edes "pitäisi" tuntua vielä.

Peppermintin kokemukset tukivöistä kiinnostaa (sitten kun raportoitavaa on), monelta olen kuullut niiden tekevän elämästä paljon helpompaa.

Kiva lukea hyviä kokemuksia sokerirasituksesta, se on tässä jo mietityttänyt vaikka aikaa ei vielä olekaan varattu.

Leppoisaa viikonlopun alkua!

18+2
 
Ihanaa Lia :love: mulla etuistukan kanssa tuntui ekat sellaiset selvät muljahdukset rv19+ joten eiköhän se sitä itseään ole sinullakin :) ei vieläkään kauhean säännöllisesti tunnu. Itsellä parhaiten huomannut liikkeet istualtaan.

lullaby saitko tulokset jo rasituksesta? katoin, että omat oli esim paastoarvo 4.8 joten ei onneksi mennyt edes mitenkään tiukasti ali saliitun.

Ihanaa viikonloppua kaikille :love:
 
Mulla alkoi myös tuntua liikkeet sillon ekassa raskaudessa reilusti alle 20 viikon vaikka istukka oli etuseinässä. Tässä toisessa (tai kolmannessa) pikku hipasuja ja paineita jo rv11-12.. :eek:

Juu, tuli sr-tulokset neuvolasta tekstiviestinä jo heti aamusta, eli arvot 4.5, 8.4 ja 6.1, ja normaalit eli ei raskausdiabetestä \0/ ei mulla tosin mitään riskitekijöitäkään oo.
Tuolla on noista viitearvoista http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168
mutta koskeekohan toi lähinnä niitä joilla arvot ollu koholla ja on ehkä muutenkin tukevampia tms. riskejä, vai yleisesti kaikkia..?
Tavoitteena on enintään 7–8 kilon painonnousu raskauden aikana.
Aijaa.. kyllä mulla ainakin viimeks oli lopulta 15 kiloo "ylipainoo" normaalista (joka kylläkin alipainon ja normaalin rajalla) ja synnytyksen jälkeenkin vielä muutama kilo ja nekin lähti kun imetys loppu. Mut nytkin on jo tullu se 7-8kg lisäystä.

Ja kun nyt uutisissakin oli näistä uusista laku/salmiakkisuosituksista että korkeintaan joskus satunnaisesti vois tyyliin yks karkki tai esim. lakumausteinen jäätelö, niin laitoin loput lakupussilliset kaapin perälle odotteleen myöhempiä aikoja, kuitenkin niitä tulee syötyä joka päiväkin muutamia jos ne on tossa pöydällä näkyvillä :oops: helpompi siis ittelle varmaan ettei syö ollenkaan.

Viikonlopun viettoja täältäkin kaikille!
 
Mitenkäs olette foolihappoja syöneet, tunnollisesti? Vitsit mä oon niin huono popsimaan vitamiineja yms. - foolihapotkin ovat jääneet...

Voin olla ihan väärässä, mut tämän viikon alamahassa, kuin kohtu venyis. Rv 9+3, ja siis toinen raskaus.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olin ennen raskautta syönyt jo vuosia b-vitamiinia mihin kuului mm foolihappo niin tuli se hoidettua samalla. Kyllähän se kannattaa aloittaa heti kun muistaa, laittaa vaikka kännykkään muistutus.

Toisessa raskaudessa varmasti kohtu/maha kasvaa aiemmin kun ekassa joten hyvinkin mahdollista että sulla masu siellä venyy pikkuista varten :)

Täällä on ollut aikamoinen jytä taas mahassa, on se kyllä vaan hauskan tuntuista ei siitä mihinkään pääse <3

22+6
 
Nopsaan vaan foolihapoista, et kun ekan kerran mentiin ekalle lääkärille puhuu lapsettomuudesta, niin käski alkaa syödä. Sano et paras hyöty kun ennen raskautumista syönyt ainakin 3kk et sitä on kunnolla elimistössä.. Niin söin sit reilusta 4 yritysvuodesta sen kolme vuotta..:ROFLMAO:
Plussan tehtyä vaihdoin mammavitamiineihin joissa mukana foolihappo. Ja on tapa ottaa joka aamu d-vitamiini ja mammapilleri, ja kun sen 3v jo pillereitä popsinut joka aamu niin muistaa hyvin.
Syötkö sä Frankie raskausajan vitamiineja?
 
Niitä mamma vitamiineja on kaiketi paria erilaista niin sillä ei ole väliä kumpia ostaa. Mä olen niitä myös syönyt ja ilmeisesti se rauta mitä niissä on, on ollut ainakin itselle tarpeeksi kun hemppa ei oo tippunut liian alas vieläkään.

Mä en ennen raskautta tykännyt monivitamiineja syödä (ainoastaan B ja D) mutta kyllä tuo nyt ihan kätevä taitaa olla. Mun purkki on sellainen fuchsian punainen. Ja siihen päälle olen syönyt omegoja.

23+0 :)
 
Mä oon kans foolihappoa syöny pitkään jo ennen raskautta, ja sillon otin d-vitamiinia. Nyt raskaana oon alusta asti syöny noita mama vitamiineja joissa on foolihappoa, maitotuotteita käytän sen verran etten oke kokenut tarvetta enää purkista ottaa. Enkä kyllä mitää omegojakaan, en tiiä sit oisko ollu hyvä.

Mandala, mulla kans ollu viime päivät tosi touhukas. Tossa oli hiljasempiakin päiviä. Nyt tosi usein potkii yöllä kun heräilen, ei auta tohon unettomuuteen oikein :D koko maha myös hytkyy kun oikein kovasti jumppaa.

Lia, eiköhän se sitä ole ;) musta ainaki ne ekat tuntemukset vaikka vaimeita olikin, oli iha erilaisia ettei niitä suolistotuntemuksiks voinu luulla.

Me uskallettiin ostaa hoitopöytä ja ehkä oon löytäny vaunutki mitkä haluan. Paljon olis mitä pitää vielä hommata, jonkun verran ollaan saatu kavereilta.

24+4
 
Minä en ole syönyt mitään vitamiineja purkista ennen raskautta. Kun sitten ilmoittelin positiivisesta raskaustuloksesta klinikalle niin kätilö heti ohjasi ostamaan foolihappoa ja monivitamiineja. Siitä asti olen niitä sitten popsinut ja foolihappoa joudun syömään normaalia enemmän (tupla-annoksen) perussairaudesta johtuen. Vaikka aikaisemmin en ollut vitamiineja syönyt niin ei ole tuntunut yhtään hankalalta. On tullut tavaksi aamupalan yhteydessä ottaa vitamiinit niin eivät ole jääneet ottamatta. Nyt olen huomannut että kynnet kasvaa paljon nopeammin kuin aikaisemmin...johtuisko noista vitamiineista...en tiedä :)
 
Ai niin ja piti kysyä että tarviiko siihen nt-ultraan mitenkään erikoisemmin valmistautua? Pitääkö olla esim. virtsaa rakossa? Vähän jännittää jo huominen ja toivottavasti kaikki on hyvin! Onneksi aika jo aamulla niin ei tarvi koko päivää jännitellä :)
 
Nyt kipin kapin hakemaan raskausmonivitamiinia frankie! :) Niissä on foolihappoo enemmän kun tavallisissa eikä haitallista A-vitamiinia.

Oon ite syöny r-vitamiineja viimesimmissä hoitokierroissa ja muutenkin jatkuvana jo pari vuotta tavallista monivitamiinia. Lääkärin mukaan just foolihappo ja d-vitamiini on tieteellisesti ainoita millä voi olla merkitystäkin näissä hommissa. Itehän oon kyllä lisäks ottanu vielä erillis annoksina e-vitamiinia ja magnesiumia hoidoissa, ja nyt lisärautaa ja just D:tä kun sitä on kuitenkin melko vähän siinä r-monivitamiinissa. Aiemmin söin Multivita r-vitamiinia ja nyt Reformin r-monivitaa. Jälkimmäisiset on saman kokosia kun edeltävät, mut niissä myös jakouurros että jos on vaikeuksia niellä niin saa helpommin puolitettua.. itellä ainakin teki joskus tiukkaa noiden multivitojen kans, vielä kun oksettikin helpommin. Lisäks tais nää Reformin olla monipuolisempiakin ja olikohan foolihappoo vielä 100mg enemmän.. ja ne on edullisempia, myydään ihan (K-)marketissa.

Kyllä se maha taitaa toisella kertaa jo aiemmin isommaks tulla, liekö kun vatsanpeitteet jo kertaalleen venähtäny, ainakin nyt tuntus jo siltä niinkun ois lähes sen kokonen kun viimeks loppuviikoilla :eek: nyt se ehkä kasvaa sillee pikemminkin eteenpäin suunnassa eikä vieläkään tunnu kovin paljoo navan yläpuolella.. just sellanen pönöttävä "poikamaha" :D jos nyt muodosta vois mitään päätellä..

Toiveikas81, mulla ollu ohjeena r-ultrissa aina että rakko tyhjänä, siis siltäkin osin paljo kivempia kun siirtoihin mennessä ;) (y)

26+4
 
Moikka!
Itse en ole siis plussannut, tuoresiirto tehty perjantaina. Eka icsi takana ja nyt lähinnä kyselen teidän onnekkaiden plussanneiden kokemuksia stressistä. Mulla ei oikeastaan ole stressiä mutta kokoajan mielessä pyörii kaikki tähän liittyvät. Kaikki on niin uutta ja jännää.lähinnä siis jännittää. Kertokaahan ootteko kaikki pystyneet olemaan aivan normisti vai ootteko jännityksestä huolimatta plussanneet.. Kaikkee sitä ihminen miettiikin.. Huoh.
 
Roope, En tiiä voiko kukaan olla täysin jännittämättä ja stressaamatta :) Mä ainakin plussasin vaikka työt stressas ja kyllä hoidot aina jännittää kun sellanen menossa. Siinä on kuitenkin monta vaihetta mitkä pitää onnistua.
 
Roope sen verran kun itse ehdin kahlata siirtoja läpi ennen tätä masussa potkivaa plussaa niin itse koin kaikki tunteiden kirjon enkä suostu uskomaan, että ne voisi esim kiinnittymisen estää. Kiinnittymisen suurimmaksi osaksi estää alkio itsessään eli se ei ole elinkelpoinen, tai joskus harvemmin voidaan todeta kiinnittymisessä itsessään olevan ongelmia.
On aivan normaalia erityisesti ekan siirron jälkeen pystyä ajattelemaan vain meneillään olevaa hoitoa ja kuulostelemaan kehoa koko ajan. Ne ihmiset ketkä antaa neuvona "älä stressaa niin onnistuu" voi mun mielestä pitää suunsa ihan vaan kiinni ;) jos se oikeasti auttaisi niin meistä kukaan ei varmasti olisi hoitoihin asti päätynyt.

Mä olen eri siirroissa ollut toiveikas ja positiivinen tai joskus aivan varma epäonnistumisesta ja stressaantunut sekä kaikkea siltä väliltä, mutta ne ei kyllä ole ollut onnistumisen tai epäonnistumisen takana itsellä, siitä olen varma. Kroppaa on tullut kuulosteltua joka kerta kyllä, ei sitä pysty unohtamaankaan.

Toivon sulle onnea, että olet niitä onnellisia ketkä ekan siirron jälkeen plussaa (y)
Eli tervetuloa parin viikon päästä tänne kaksi viivaa tikussa ;) :)
 
Hei vaan kaikille hiljaiselon lomasta, lukenut olen taustalta. Rv 14+1 menossa ja vointi alkaa hiljalleen kohentua. Oksennan edelleen aamuin illoin, mutta päivällä on jo usein toimintakykyinen olo ja olen ollut töissäkin. NT-uä meni hyvin, saatiin oikein hauska profiilikuvakin muistoksi.

Onko kukaan teistä otattanut NIPT-verikoetta omakustanteisesti? Kysymyksessä on siis äidin verikokeesta otettava kromosomiseula, joka kertoo samoja asioita kuin lapsivesipunktio ilman varsinaista punktioriskiä. Me päädyttiin ottamaan, koska halusin välttää koko riskiluvuista stressaamisen, erityisesti kun täälläkin olen lukenut, että verikokeet voi hoidoilla alkaneissa raskauksissa hälyttää hiukan herkemmin. Tulokset (+sukupuolikromisomit) tulee tällä viikolla...
 
Grey mä en mennyt sinne NIPT:iin vaikka periaatteessa olisin halunnut. Mutta kun mulla alkoi kaksosraskautena niin ei edes sitä down riskiä yms laskettu verikokeen+NT:n perusteella väärien hälyjen pelossa, samoin se NIPT ois voinut hälyyttää väärin itellä. Kyllähän se aina ajoittain tulee mieleen, vaikka NT ja rakenneultra oli normaalit, että voikohan siellä siltikin olla jotain vielä.

Salama alakautta tehdään varhaisultrat. Tsemppiä hirmusti (y)toivottavasti ei sydän leikkaa kiinni tässä tunnin aikana. Mä ainakin vaan tärisin ennen ekaa varhaisultraa :D

Mites te keltä on nyt tai aiemmin mitattu sf-mittaa, kuinka tarkasti se mitataan?
Multa sitä ei vielä ole neuvolassa mitattu, mutta alkoi kiinnostamaan itseäni ja tänään aamulla sitten kokeilin mitata. Kuitenkin jos mittaan silleen suurinpiirtein alhaalta ja about siitä mihin se loppuu niin saan 19cm. Toisaalta jos oikein kunnolla painelin mahaa, että mihin se kohdun kova reuna laskee niin saan 22cm. Aamumahan kanssa tuo kunnon painelu onnistuu kun ei vielä turvottanut, että ehkä ne neuvolassa sitten tyytyy myös tuohon 'about' mittaukseen?

Mä nyt sittenkin taivuin siihen influenssarokotteeseen. Kuullut monesta lähteestä, että tämän kauden rokote on harvinaisen hyvin vastannut kyseistä viruskantaa, niin päädyin ekaa kertaa sitten sen ottamaan kun nyt on just ne viimeiset hetket kun sitä kannattaa ottaa, monista paikoista loppunutkin se jo.

23+1
 

Yhteistyössä