Hei kaikki! Olen taas ollut jotenkin pihalla tästä palstasta. Ei tämä palstan tekninen uudistus ainakaan houkuta tänne tulemaan, mutta ihan omaa saamattomuuttakin. Kauhean mielelläni kyllä osallistun keskusteluun, pitää nyt yrittää aktivoitua taas kerran
Mulla muuten hymiöt toimii parhaiten siten, kun laitan vaan että kaksoispiste sulku, enkä yritäkään tota emoji-valikkoa klikkailla. ihme homma että ne siitä katoaa niin helposti.
Vaatteista sairaalassa: kyllähän sitä tosiaan omiakin vaatteita saa käyttää vaikka alusta loppuun! Niin itsellä kuin vauvallakin. Tuo sotkeentumisasia on kyllä miettimisen arvoinen, ja itse kyllä ajattelen niinkin että haluan mahdollisimman vähän tuoda kotiin mitään sairaalassa ollutta tekstiiliä. Siellä pörrää niin jäätävä määrä pöpöjä, että jätän mieluummin kaiken mahdollisen pestäväksi sinne. Meillä oli esikoiselle mukana body, housut, myssy, sukat ja lapaset. Kaukalossa oli lämpöpussi, joten haalaria ei ollut eikä tarvittu. Sellainen huomio vielä, että Tampereella potilashotellissa ei saanut sairaalavaatteita. Mä menin sinne osastolta sairaalan rytkyt päällä, mutta heillä ei ollut enää vaihdokkeja. Kaikki näyttivät olevan omissa vaatteissaan. En tiedä onko muualla potilashotellissa tällainen käytäntö.
Ja yleisestikin tuosta mitä sairaalassa
pitää tehdä- ei sairaalan henkilökunta voi synnyttäjää mihinkään pakottaa. Itse saa periaatteessa kyllä päättää kaiken kuten vaatteensa, missä asennossa synnyttää (tietty jos ei ole mitään vaaraa ym), haluaako sitä tätä tai tuota toimenpidettä. Niinhän se käytännössä menee useimmiten, että hoitajat ja lääkärit vie ja synnyttäjä vikisee, näin kärjistäen. Mutta jos joku asia on itselle tärkeä niin kannattaa pysyä lujana.
Yksin synnyttämisestä: mulla oli melko nopea synnytys viimeksi (neljältä iltap sairaalaan ja 6h päästä vauva sylissä, salissa oltiin vaan 20 min ennen syntymää). Silloin koin miehestä olevan eniten apua tuossa avautumisvaiheessa, joskin enemmänkin lämmittämässä lämpöpussia, tuomassa juomaa jne. Muuten olin koko sairaala-ajan jossain ihme sfääreissä (ei mitenkään positiivisissa sellaisissa). Ponnistusvaihe oli sellaista rytinää imukuppeineen ja verenhukkineen että en olisi edes tiennyt, oliko mies mukana vai ei. Tosi kurjaa kuitenkin, kun nyt on HUS:ssa noin tiukat rajoitukset. Tsemppiä synnyttämään menijöille!
Oma vointi on tosi hyvä. Tänään 13+0
Niskapoimu-ultrassa kaikki hienosti. Seulontaluvut olemattoman pienet, niskaturvotus vain 1,3mm ja vauva liikkui ahkerasti. Olotilat on olleet viime viikkoina ihan olemattomat, mikä välillä huolestuttaa, mutta elossa se vauva vaan oli ja nyt on jo pahin takana. Perheille ollaan kerrottu ja mahakin jo pömpöttää. Onneksi saa olla etätöissä niin ei tarvi pomolle vielä kertoa
Laitattehan muuten viikot aina viestin perään, niin pysyy kärryillä missä mennään
Tsemppiä kaikille vaiheisiinne!
MyMa 13+0