Annilalle pahoittelut ja iiiiso hali!!!!
Mandala täällä kaikki kunnossa. Hiljaiselo johtuu siitä, että huonot nukkumiset taustalla. Valvon yöt ja päivät menee koomassa. Lisäksi sairastelua ja uhmaikää. Ei ole ollut jaksamista kirjoitella, mutta pikaisesti lukenut kyllä välillä toisten kuulumisia. Mulla pahana tapana mielipide joka asiaan ja jos ei ehdi kommentoida niin sit pysyn hiljaa
mutta nyt aloitan:
UUSILLE TERVETULOA!!!
Ruokarajotteista oon noudattanut lähes kaikkea. Sushiahan saa syödä, jos ei käytä merilevää ( jodipitosuuden takia) ja kala on varmasti tuoretta (mutta mistäs sen tietää). Mulle yks ravitsemusterapeutti sanoi aikanaan, että graavilohi on sallittua, jos esim ite kalastat, suolaat ja syöt vain seuraavana päivänä. Juustoista syön vain pastöroituja. Sulatejuustoista/tuorejuustoista luotan arlaan ja valioon. Homejuustot nyt käytössä vain kuumennettuna, vaikka ovatkin pastöroidusta tehtyjä. Listeriahan niihin voi tulla homeenistutusvaiheessa. Inkivääriä en käytä kuin joidenkin ruokien mausteena tuoreena ja harvoin. Inkivääri taitaa olla haitallista vain jauheena/uutteena ja silloin kun pitoisuuksia ei tiedetä. Ite koen ongelmaksi kahvilat/ravintolat, kun kukaan ei koskaan tiedä onko leivän/kakun välissä olevat täytteet turvallisia. Esim juuston prosessi tai onko marjat kotimaisia tai kuumennettuja ulkomaisia (noro).
Vaatteista Oon tykästynyt henkkamaukan vaatteisiin hintalaatusuhteen takia. Vain farkkujen vyötäröresorit oon saanu riuskilla otteilla rikki aikaa myöten. Saa nähdä joutuuko mammatalvitakin hankkimaan, kun maha on jo melkonen. Henkkamaukas oli aiemmin housuissa sillee että raskausviikkojen mukaan otettiin 1-3kokoa isommat. Esim mulla normikoko 36 niin rv14 ostin kokoa 38, rv 30 kokoa 40. Ei siis tartte masentua, jos vieläkin sillee
Flow kyseli aiemmin alkuraskauden oireista ja kohdunnapukasta. Mulla oli menkkaoireet alussa usean viikon ja kovat lantion alueen kivut. Kun ne loppui alkoi todella runsas kirkas vuoto. Kohdunnanpukka on mulla vaihdellu, välillä ollu ihan lössöä ja matalalla, välillä kiinteä ja ylhäällä.
Lullaby pähkäili selällään nukkumisesta. Oon huomannut kätilökohtaisia eroja. Toisten mielestä koko raskausaika pitäis välttää ja toisten mielestä sitten kun tulee huono olo selällään (vena cava-syndroma) tarttis kääntyä. Mä nukkunu mahallaan ja kyljellään nyt. Mutta muistan esikoisen aikana loppuraskaudessa heränneeni paniikissa selällään, että kävikö huonosti.
Hannuliinille ja flowlle onnea tuplista!!
Miehistä... Ihania miehiä teillä (ja mulla). Hoitanu kaupan, mukelon, siivouksen, kun oon ollut ite heikossa hapessa.
Mandala Taitaa neuvolalääkäri olla aika pikakäynti. Pikaiset kuulumiset, kokeilee kohdun, gynetarkastus (muistaakseni), ottaa lääketieteellisesti kantaa raskauteen eli arvioi riskit jne että tartteeko lisätutkimuksia tms.
Grey83 lugeista ei haittaa rv 12 asti, mutta ei nykytutkimuksien mukaan hyötyäkään ellei ole todettu keltarauhasen vajaatoimintaa. Mulle määrättiin rv8 asti, mutta vuotojen takia käytin ominpäin rv12 asti mielenrauhan vuoksi.
VERENPAINEESEEN ei suositella salmiakkia/lakua vaan suolaa. Siis jos matalat paineet. Salmiakissa on sitä jotain gly.... joka haitallista sikiölle. Mulla kohisee korvissa puolestaan korkea verenpaine
PAINOTAVOITE: viimeksi tuli 16kg ja nopeasti lähti imetyksen myötä, vaikka söin kaksinkäsin energiapitoista ruokaa. Raskausaikana ultrien perusteella oli tulossa yli 4kg vauva joten aloin rv 20 alkaen syömään 1800kcal/vrk ja aika raskausdiabetesohjeen mukaan (vaikkei ollut sitä). Kohta ajattelin skarppaa ja tehä saman. Pitäis myös liikkua kahden edestä, mutta syödä yhden edestä.
On: vuotoa kesti 7vkoa, josta verisenä 6 :O Eilisessä ultrassa ei näkynyt enää mitään huolestuttavaa, joten rakenneulta vaihdettiin lääkäriltä kätilölle. Sikiö viikkoa isompi eli aihetta dietille on taas. Pahoinvointia enää vain iltaisin, jos syönyt ns. liikaa tai liian usein. Närästystä kamalasti. Balance novum ei auta ja rennie on melkosta myrkkyä hampaille. Muihin valmisteisiin en ole vielä tutustunut. Vinkkejä anyone??
Öö, kirjotan useemmin jatkossa niin ei tuu tämmöstä romaania!! Ugh, olen puhunut
Ps. Liikkeitä ja stetoskooppisykkeitä ei vieläkään.
Rv16+2