~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Lääkärineuvola takana, viime neuvolakäynnistä on noin kuukausi aikaa ja 4kg oli tullut lisää. No, terkka ja lääkäri yrittivät kyllä rauhoitella, että kaksosista voi tulla enemmän kuin yhdestä. Pikkuset voi hyvin ja olivat aktiivisia, tuolla vaan on niin huono ultralaite, että kovin päteviä mittoja ei saatu, mutta näytti että toinen oli kasvanut muutamaa päivää isommaksi ja toinen vastasi viikkoja. Nyt vaan rakenneultraa odotellaan, joka on tammikuun loppupuolella. On tää kyllä hurjaa:rolleyes:
Viikolla 22 on seuraava neuvola. Kuulemma viimeinen neuvola tk:ssa kun seuranta tapahtuu äitipolilla pääsääntöisesti.

Kiitos teille kun helpotitte mun painotuskaa, yritän jotenkin selvitä tään asian kanssa ja kyllähän mää selviänkin, ärsyttää sen minkä ärsyttää...pitää yrittää.ottaa rennosti, vaikka kuinka paisuisi.
 
Mulla taas on päinvastanen ongelma.. Vähän tyhmää valittaa, kun monille painon kertyminen aiheuttaa päänvaivaa, mutta mua alkanu vaivata jos paino ei tästä nouse tai vaikka putoaa. Tänään aamupaasto oli ekaa kertaa yli rajan, oon sitä mitannu muutamana aamuna kun ollut lähellä rajaa. Ihan hyvin musta oon iltasin syöny, yleensä pari ruisleipää, juustoo päälle ja leikkelettä, rahka ja hedelmä. Eilen oli kananmunaa myös. En tiiä mitä teen väärin ja johtuuko se iltapalasta, onko liian pitkä paasto vai siitä mitä päivällä oon syöny :( jos vieläkin pitää ruuasta nipistää niin varmaan kuihdun. neuvolassa sanovat että pitäs painoa tulla, kaveri taas ettei tarvii kyllä vauva ottaa omansa. Jos nää mun arvot rupee oleen päin peetä niin rupee huolestuttaan jos istukkaan tulee jotain. Nyt jo tuntuu että hätäilen liikkeistä vaikka ihan hyvin liikkuu..

Caro ja 30+1
 
Kiitos kaikille rohkaisuista. Tänään kävin hcg-verikokeessa ja tuloksen pitäisi saapua huomiseksi. PC-raskaustesti oli tänä aamuna tummempi kuin aiemmin (esim. lauantaina=pp12 ja torstaina=pp10), mutta ei silti mikään supertumma. Enpä tiedä, lääkäri sanoi, että vaikka arvo olisi tuplaantunut, se laahaa niin paljon jäljessä, että raskaus todennäköisesti jaksaisi vaan sinne rv 6-7 asti ja sitten hiipuisi.

Marrasmailla kuitenkin ihanan positiivinen kokemus kun on pysynyt kyydissä. Sulla ei ole siis lääkkeellinen kierto kyseessä? Mulla on ja eihän vuoto mihinkään ala niin kauan kun lääkkeitä käytän.

Olisi kiva osallistua enemmänkin keskusteluun, mutta koska pelkään kohta häviäväni takaisin hoitoketjuun niin toistaiseksi toivotan vain kaikille kovasti onnea tulevaan :)
 
Gemmy mulla oli tuoresiirto. Kortisoni mulla loppui jotain reilu viikko sitten ja vikatkin Terolutit pikapuoliin. Mulle lääkäri tosin sanoi ettei Terot enää tässä vaiheessa muuta mitään suuntaan tai toiseen, joten olisin saanut lopettaa ne jo aiemminkin mut en ite oo uskaltanu. Nyt menee kuitenkin enää minimiannos. Tosiaan edelleen pelkään tuulimunaa, kun pari tippaa tossa kasiviikon kohdalla vuotelikin, mutta se selviää sitten joulun jälkeen, ellei tule ulos sitä ennen.

Mulle klinikalta sanoivat että hcg:n määrä on niin yksilöllinen, ja että päivän-parin heitot alkion kehityksessä ja kiinnittymisessä voivat vaikuttaa niin paljon, että vain tuplaantumisvauhti kertoo jotain, eikä sekään aina kaikkea.
 
Lääkäri juuri soittikin hcg-tuloksen, se oli nyt 220 ja pp14 (5 pv blasto). Ei kuulemma oikein mitenkään päin normaali raskaus, näillä arvoilla ei juurikaan nähdä elävän lapsen syntymään johtavia raskauksia. Hcg-mittaus vielä keskiviikkona.
 
Mikäs sulle tulee tuplaantumisvauhdiksi gemmy?

Edit: Ja tolla perusteella mulla ei oo toisin sanoen mitään saumaa että tuolla kohdussa olis jotain elävää, kun mun arvot tais olla vielä kehnommat. Mulla tuplaantumisvauhti 41h. Ja pp20 5pv morulasta hcg 416.
 
Viimeksi muokattu:
Evangelinalle paljon onnea! :love::love: Ihanaa, että kaikki meni lopulta hyvin.

Kesäheinällä mielenkiintoinen ja liikuttava synnytyskertomus ja synnytyksen jälkeiset ajatukset sekä hetket vauvan kanssa. Ei itkulta vältytty täälläkään.

Siida ja Mavli ihania nuo teidän esikoiset, jotka ovat olleet innoissaan sydänäänten kuuntelusta :D

gemmy tsemppiä HCG:n kanssa! Vaikuttaa, että HCG on kuitenkin noussut hyvin. Erikoista, että annetaan noin vähän toivoa, kun taas marrasmain hoitopaikassa on samankaltaisessa tilanteessa annettu hyvinkin toivoa. Toivotaan, että kaikki menisi kuitenkin hyvin!

Harmi, että moni tuskailee painon kanssa. Mulla ei ole paino toistaiseksi noussut, mutta ei sen kai näin alkuraskaudesta vielä tulisikaan juuri nousta. Oon aina ollut hoikka, saa nähdä miten loppuraskaudesta lihon. Äitinikin oli ollut ennen raskauksia hoikka, mutta kertyneet kilot erityisesti mahan kohdalle jäivät synnytysten jälkeenkin :unsure: Niin pahasti, että kaverini lapsena luulivat usein, että äitini on raskaana vaikkei ollut :D Toivottavasti ei ole perinnöllistä tuo. En kyllä tiedä, kuinka paljon äiti teki sen eteen, että saisi kilot pois.

Huomenna on np-ultra, jännittää. Yllättävän nopeasti tää aika vaan menee.

maljakko 12+3
 
Gemmyn arvo on matalahko blastolle, mutta siis eihän se tule kuin pari päivää jäljessä!?!? Miksei ois voinu kuinnityä myöhemmin/hitaammin!? En kyllä vielä täysin epätoivoinen noilla arvoilla olisi ja tosiaan Marrasmailla taisi olla vielä paljon matalammat❤
 
Joo ei pp14 ja 220 munkaa mielestä ihan epätoivoinen arvo ole :)Lääkäri on kyllä ollut pessimistinen. Onhan se kai keskiarvoa jäljessä, mutta on tosiaan voinut kiinnittyä vähän myöhemmin ja kun arvot ovat niin yksilöllisiä.
 
Kiitos @Kesäheinä-78 ja @Roxanne kirjavinkeistä, tosi kiva juttu! Täytyypä laittaa lainausjonoon. Tuon Silfbergin Äitikortin luinkin tuossa hoitojen aikana, tykkäsin siitä tosi paljon. Siinä on ihan herättäviä näkökulmia esim. siihen, että pitääkö niitä lapsia ylipäätään naisten haluta. Tällä palstalla nyt tietenkin halutaan joo, mutta mua joskus harmittaa vieläkin muiden puolesta kun tyyliin työpaikan kahvipöydässä sanotaan että "kyllä sun mieli vielä muuttuu", jos vaikka joku nuori nainen sanoo että ei halua lapsia. Ja ärsyttävää että tuommoistakin pitää sitten selitellä. Normit ohjaa meidän elämää ihan hirveästi, on välillä vaikea miettiä että mitä itse todella haluaa ja mikä on yhteiskunnan ulkoapäin asettamaa painetta. Mulla oli tämmöisiä pohdintoja esim. kirkkohäiden kohdalla. (sorry täysin OT :ninja:)

Ja tuo Nilssonin kuvakirja on muuten ihan uskomattoman hieno, meidän klinikan aulassa on se lehtihyllyssä. Aivan lumoavia kohdunsisäisiä valokuvia. Itse oon lukenut Suuri äitiyskirja (Anne Deans, amerikkalaistyylistä hieman tämäkin) ja Duodecimin Odottavan äidin käsikirja (hyvin kliininen lähestymistapa) ja sitten Imetysopas-kirjaa (toimittajan kokemustietoon perustuva, mutta ihan ok). Oma mies ei oikein ole lukumiehiä, joten ne isien kirjat taitaa jäädä hyllyyn.

@Bridge mulla kans on itku tosi herkässä nykyään, vaikka normaalisti oon aika kovis ;) Kummipojan ristiäisissä mun piti lukea tätä perus Jeesus kutsui lapset luokseen-raamatunkohtaa ja sain sellaisen porukohtauksen, että oikein hävetti. Kaikki muut vieraat oli naama ihan peruslukemilla. Oli vaan jotenkin niin kauniita sanoja, vaikken yhtään uskonnollinen olekaan.

Miten @#hope tähystys meni?

@Zoona noissa on kyllä paljon paikkakohtaisia vaihteluja, mitkä verikoetiedot tulee suoraan potilaalle labrasta. Mun käyttämässä labrassa hcg tuli tekstarina. Sitten taas esim. sokerirasituksen tietoa ei tullut, sanoivat että "tulkintaa vaativat tulokset saa sitten terveydenhuollon yksiköstä". Ota näistä nyt selvää.

@Siida miten aika menee näin äkkiä, sullakin puoliväli lähenee :rolleyes: Älä nyt ainakaan enää painnonousua stressaa, jos neuvolassakin ovat sen suhteen ihan ok. Ja tuskin sunkaan paino ihan loputtomalla kulmakertoimella nousee. Hyvää keskustelua muuten täällä kaiken kaikkiaan tästä painoasiasta! @Caro87 kyllä toiseenkin suuntaan saa painosta olla huolissaan yhtä lailla :oops: En osaa oikein tohon sokerijuttuun kommentoida että miten syömisellä niitä säädellään, mutta oot kyllä vähän kahden tulen välissä nyt o_O No sitä aina paasataan, että vauva kyllä ottaa sen minkä tarvii. Koska sulla seuraava neuvola?

@maljakko tsemppiä ultraan! Tulehan kertomaan kuulumiset tuoreeltaan :) @gemmy ja @marrasmai teillä on kyllä piinaavia aikoja. Sen sanon kuitenkin että älkää ainakaan suoraan toisiinne hcg-arvoja kauheasti vertailko, siitä ei ole yhtään mitään hyötyä. Olisi kyllä hienoa jos jostain saisi jotain tarkempaa tietoa siitä, että miten sitä hcg:ta pitäisi oikein arvioida. Kun itse piinailin plussaa niin lueskelin aika paljon tutkimusartikkeleita ja niissäkään ei ole kovin eksaktia tietoa. Tämä asia taitaa olla vähän puolihämärä vielä lääketieteellekin. Lääkärien näkökulmastahan tietysti sanovat aina että no ultrassahan sen sitten näkee,mutta kun ne viikot siihen varhaisultraan on niiiiin pitkiä meillä hoidossa olleille... Miten ne tavalliset ihmiset pystyy pelkän plussaviivan varassa elämään :eek:

ON: selkä oikkuilee edelleen, hyvän ryhdin pitäminen on töissäkin hankalaa. Tukivyötä en istuessa saa pidettyä, ja lisäksi se painaa rakkoa. Syöminen ja hengittäminen on välillä vähän raskasta, huomaa että tilaa on otettu tuosta pallean puoleltakin. Maha on pinkeä kuin ilmapallo.

Muistattehan merkitä viikot, ainakin välillä niin pysytään kärryillä ;)

MyMa 31+1
 
Onnea Evangelina pikkuisesta!

Caro ei se välttämättä ole sun syömisestä suoraan kiinni. Jos en nyt ihan väärin muista, niin neuvolassa puhui, että raskauden edetessä sokeriarvot voi huonontua erityisesti se paasto arvo. Sulla alkaa olla viikkoja niin paljon, että olisko vaan niin, että insuliini toimii päivällä huonosti. Kannattaa tietysti neuvolaan näyttää niitä arvoja, mutta en usko, että syömistä kannattaa ainakaan vähentää tässä kohdassa.

Huomenna olisi toisen neuvolan vuoro. Jospa minäkin vihdoin pääsen kuulemaan ne sydänäänet meidän pikkuiselta :) Keskiviikkona pitää mennä ensimmäiseen perhevalmennukseen kuulemaan kehon muutoksista.

Mites teillä muilla on vatsa alkanut kasvaa? Mulla on ihan onnettoman pieni, en edes näytä raskaana olevalta, lähinnä pieni "vararengas" pullottaa ajoittain :cautious:. Mä oon niiiiiin kateellinen kaikille, joilla näkyy jo kunnon vatsan alku. :D

Helios 16+4
 
Helios, täällä vatsa kasvaa ja voisin vaikka hiukan sullekin tätä lahjoittaa...näkyy jo rintojen yli, varsinkin näin iltaisin...tosi mun tissit ei mitkään kauheen isot oo, aamuisin maha pienempi;) Kyllä se sinullakin joku päivä ja varmasti piankin pullahtaa kunnolla esille. Se voi tulla sitten tyyliin yhdessä päivässä enemmän esille.

MyMa, toi itkuherkkyys:cry: Mulla ihan onneton tilanne sen suhteen myös. Eilen oltiin kirkossa kauneimmissa joululauluissa ja monta laulua meni nieleskellessä kun ei pystynyt laulamaan. Häihin meno ois tammikuun alussa, saapa nähdä meneekö ihan pillittämiseksi:LOL: Mulla oli tytöltä just tuollaista hengityksen kanssa kun välillä sydän hakkas kauheesti ja vamasti ihan siksi, että maha oli niin pinkee ja painoi palleaa. Se tunne on ärsyttävä kun ei saa vedettyä kunnolla syvään henkeä.
 
Mä olen vähän pihalla noista hcg arvoista kun multa ei niitä ole ikinä otettu. Mutta mikä pointti niissä edes on jos toiselle sanotaan että hyvin menee ja toiselle ettei tule mitään :eek: Jos noi on myös kovin matalalla eikä siitä nouse niin lopetetaanko raskaus lääkkeillä vai odotetaanko kuitenkin aina varhaisultraan ja katsotaan sielä tilanne?

Kaupungilla jäi vähän luppoaikaa niin menin tyydyttämään ostohimoani vauvaosastolle. Vielä kun ei sitä sukupuolta tiedä niin mukaan tarttui sitten 3 mustavalkoista bodya. Kassamamma tokasi että onpas synkkiä ja ilottomia. Teki mieli lyödä. Sanoin vaan että eiköhän lapsella tule olemaan myös muitakin vaatteita kuin ne kolme. :mad: tuskin se sillä mitään tarkoitti mutta meni taas vaan jotenkin niin tunteisiin.

Täällä kans ollaan kyllä jo maha pitkällä. Jos on tiukka paita päällä niin ei ole epäilystäkään etteikö paksuna olla.. onneksi ei enää kauaa tarvi salailla kun jouluna paljastetaan. Instasta välillä katselen muiden vauvamahoja ketkä pyörii samoilla viikoilla niin jotenkin hätkähdyin että kyllä se maha vaan alkaa jo kasvamaan ja näkymään :eek: mutta en valita, musta raskaudessa yks parhaimmista asioista on just se massu :love:

Kiuski 13+1
 
Kiitos taas kaikille, olette ihania :)

marrasmai, ajattelin että jos sulla oli hidas alkio ja se aiheutti sen, että olisi erilainen tilanne. Mutta MyMa sanoi viisaasti tuossa, ettei kannata arvoja vertailla.

Lääkäri sanoi, että dpo19 niinkuin tänään oli, keskimääräinen hcg-arvo on 890 ja vaihteluväli 370-1470, kuulemma cut-off hcg-arvo mikä määrittelee onnistunutta raskautta on keskimäärin 485. Näillä perusteilla ilmeisesti ajatteli melko toivottomaksi tilanteen. Ainakin kun on keltarauhastuki niin vuoto ei ala ennen kuin sen lopettaa. Jotenkin ikävä tilanne. Omaan korvaankin 220 kuulostaa alhaiselta kun esikoisesta dpo14 arvo oli 302.

Lääkäri oli varmaan aika pessimistinen kun on tehnyt tätä vuosikymmeniä niin ehkä kokemusta on.

Mutta eihän tässä auta kuin odottaa. Ensin keskiviikkoon, että nähdään mitä hcg:lle on tapahtunut.
 
No voi kurjuus, onpas täällä taas piinaa hcg-arvojen kanssa. (n) Ei tuo gemmyn arvo munkaan korvaani hurjan matalalta kuulosta, joten toivotaan parasta! :love: Jännä juttu tosiaan, että noihin suhtaudutaan eri paikoissa niin eri tavalla. Mulle on aina annettu omalla klinikalla (Dextra) tarkat päiväkohtaiset viitearvot, kuten gemmyllekin. Ymmärtääkseni huonompi arvokaan ei automaattisesti tarkoita, että peli olisi menetetty, mutta toki se noin _keskimäärin_, tilastojen valossa tarkoittaa suurempaa riskiä että kaikki ei ole kunnossa. Silti yksittäisessä tapauksessa kaikki voi olla juuri niin kuin pitääkin, ja ultra sitten vasta kertoo sen lopullisen totuuden. Kiuskille kommentoisin et kyllä aina ensin ultrataan ja katsotaan, löytyykö syke, eli ei raskautta pelkän matalan hcg-arvon perusteella keskytetä. :)
 
Ai niin, Carolle vielä huutelisin että täällä kohtalotoveri, jolla myös oli radi eikä paino noussut niin kuin olis pitänyt. Mullahan paino kääntyi jopa laskuun lopussa, ja synnärille mennessä oli painoa +4 kg lähtötilanteeseen, eli käytännössä olin itse laihtunut koska vauva+istukka+lapsivesi varmasti painoi tuon verran ja enemmänkin. (Ja mulla siis jo lähtötilanne normaalipainon alarajoilla, eli painoa olis kyllä saanut huoletta tulla.) Silti kaikki oli kunnossa ja terve ja hyvinvoiva vauveli syntyi. Joten kyllä se vauva omansa ottaa, siitä ei tartte huolehtia. :)

Mitä paastoarvoon tulee, siitä kannattaa varmaan kysyä neuvolasta/diabeteshoitajalta, mut sinuna en ainakaan vähentäisi syömisiä enkä myöskään rasvaa välttelisi. Riittävästä proteiinin saannista kannattaa myös huolehtia. Yksittäisen raja-arvon ylityksen ei vielä tarvitse merkata mitään, joten ei kannata siitä liikaa huolestua!
 
Mutta eikö sulla gemmy oo sitten voinu kiinnittyä myöhemmin? Ei kai se mikään kiveen hakattu oo se 6. päivä kiinnittymiselle? Monessa lähteessä lukee että kiinnittyy pöivinä 7-10, joissakin jopa 6-12. Mulle juurikin Dextralta laskeskelivat, että jos oli vähän hidas alkio ja/tai vähän myöhäinen kiinnittyminen yhdistettynä matalaan lähtötasoon (tiedän aiempien verikokeiden perusteella mun lähtötason olevan 0-1), niin sit menis ihan aikataulussa.

Tuskastuin liikkumattomuuteen (mulla myös luupiikki kantapäässä joka vaikeuttaa) ja kokeilin raskausjoogaa viime viikolla. Rohkeena buukkasin kuuden viikon kurssin ja menin taas tänään. Fiilistelen nyt vähän mammaelämää, kunnes tämä taas pois otetaan.

Marrasmai 10+6
 
Evangelinalle tuhannesti onnea!! Ja hyvää vointia teille molemmille!

gemmy ja marrasmai, tuo on kyllä piinaava vaihe. Ei minustakaan nuo kummankaan arvot miltään mahdottomuudelta kuulosta, nyt vaan toivon pitkää pinnaa ja että saatte molemmat jatkotutkimuksista iloisia uutisia!

Painonnoususta. Mun yksi ystäväni on ottanut jokaisessa neljässä raskaudessaan reilut 30kg painoa. Lähtötilanne hoikka, lopputilanne valtava valas, kaikista kuitenkin palautunut hyvin. Eikä takuulla syönyt mitenkään överisti tms, joillakin vaan tosiaan kertyy eri lailla... Menin vaakalle eilen, vain noin +2kg parin kk takaiseen. Mikä on kyllä ihme, kun masu on jo iso, pikkuhousut kiristää jne.

Caro ei se ratkaisu sokereihin voi kyllä syömisen vähentäminen olla, jos muutenkin painoa kertynyt vähän. Ennemmin sitten vaikka lääkitys? Mä meinaan kysyä torstain neuvolassa tosta radista ja pitäiskö sokerirasitus tehdä jo aiemmin.

Helios mulla on kyllä kans masua jo aika lailla! Tulee reilusti rinnoista yli (no en tosin ole mikään dollyparton vaikka nekin kyllä varmaan pari kuppia kasvaneet) ja vaatteita pitää mennä metsästämään, toivottavasti mammakuteet olis alessa joulun jälkeen.

Mites te samoilla viikoilla menijät, joko ootte tehneet hankintoja? Me on löydetty kivat sänky ja hoitopöytä käytettynä ja just varasin lähes uudet Emmaljungat... Vaatteita ym. saatiin tutulta ja nuo innoissaan olevat isot sisarukset on saaneet valita shoppailureissulla kumpikin vauvalle itse vaatekerrat. Välillä tuntuu että ollaanko liian ajoissa... Jotenkin ihana vaan niitä jo hankkia!

t. Salama 16+4
 
SalamaT niin siis mullahan on tänään tosiaan jo 11+0, mutta viime joulun traumoista johtuen en ole halunnut/pystynyt käydä ultrassa vielä.

Rintsikoista alkaa loppua säätövara ja tänään työpaikan hissin peiliin vilkaistuani tajusin mun talvitakin näyttävän ihan törkeälle kun alin nappi kiristää niin että koko takki menee ruttuun.

En muista onnittelinko vielä, mutta Evangelinalle paljon onnea! ❤
 

Yhteistyössä