~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Soitin nyt kuitenkin neuvolaan tuosta kovettumisesta, kun eilenkin illalla tuli vähän jo ahdistava olo ihan vaan sohvalla istuessa, ja maha meni ihan kivikovaksi alavatsaa myöten. Oikein ystävällisesti neuvoi sieltä terkkari että jos ei tule (valkovuotoa lukuunottamatta) veristä tai pahanhajuista vuotoa, niin ei ole syytä huoleen. Kuulemma tässä juuri vähän alle-vähän yli rv30 tienoilla kohdulla on kova kasvupyrähdys ja erityisesti ensisynnyttäjillä kovettumiset ovat siinä yhteydessä normaaleja. Ja kuvaili juuri miten mullakin on ollut, että kun päivän on touhunnut ja ollut liikkeellä niin sitten illalla alkaa kohtulihas treenailla.

Eli @Caro87 kovin samankuuloista on kuin sullakin. Tosin mulla ei ole nyt kohdunsuuta katsottu rv16 neuvolan jälkeen, aion kyllä pyytää ensi viikolla neuvolassa että tsekkaavat sen varmuuden vuoksi.

Kysyin samalla vielä siitä kairaavasta tunteesta, että kuin olisi vauvan jalka kohta tuolla alhaalla näkyvissä, niin lohdutteli että ei se sieltä noin vain luiskahda ;) Alaosa kohdusta on kovin tuntoherkkä alue ja siellä sitten vissiin liikkeet tuntuu kovemmin kuin muualla. Viimeksi mulla oli vauva pää alaspäin mutta joku siellä kyllä nyrkkeilee niin mojovasti välillä, että auts.

@Gerbera_81 piti mainita vielä, että ehdottomasti mukaan vaan sinne vauvaryhmään kun saadaan sellainen pystyyn! Tosiaan nykyisen ketjun vauvat alkavat olla jo aika isoja, niin uusi ryhmä on varmaan ihan hyvä.

@Siida ihanaa kun pääsette jouluksi reissuun, toivottavasti olotkin paranevat siihen mennessä! Mä olen käynyt raskauden aikana jo kaksi kertaa ulkomailla, enkä pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä. En nyt mihinkään Afrikan savimajaan lähtisi, mutta kyllä Euroopassa hoitoa saa muuallakin.

Koira-asiaan en osaa kommentoida mitään kun ei ole lemmikkejä... Untuvapussin aion hommata kans ehdottomasti, kun vauva syntyy keskelle talvea. Vielä etsinnässä että millainen :)

En osaa sitten ikinä kirjoittaa lyhyesti, sorry :ROFLMAO:

MyMa 26+3
 
Pikaisesti päivittelemään omanapaisesti
Eilen kävin neuvola lääkärillä ultrassa(siinä mitä pelkäsin)
Niiden koneet on mitä on ja kuva oli hyvin rakeinen ja epäselvä. Ei oikein saanut selvää miten päivää vauveli siel oli, mut kovasti oli vilkas. Hetken ku lääkäri (hyvin oli hätäinen)malttoi pitää anturi paikoillaan niin näkyi myös sydämen syke. Mittoja ei saanut otettua, mut pääasia oli, et vauva elää :love:
Ostin eilen dopplerin(toisen, ku edellinen meni rikki) ja nyt kuumeisesti odotan sitä saapuvaksi.
Tänään verikokeisiin ja ensi viikolla np-ultraan.
Oletteko antanut luvan ottaa kromosomipoikkeavuusriskitekijäverikokeet?

Esemila ja nassikka 11+1
 
Esemila, ihana juttu kun kaikki hyvin!❤

MyMa, kyllä se kohdunsuun tilanne on hyvä varmistaa, jos yhtään arvelittaa....saapahan sitten mielenrauhan:love:

Caro, no on kyllä sekin aika kamalaa, jos koira meinaa tukehtua:unsure: onneksi selvisitte ehjin nahoin tilanteesta.

Mavli, on kyllä niin ihana lähteä reissuun. Kunnolla lunta ja joulutunnelmaa. Ja joo, olen kyllä ollut aikamoisissa fiiliksissä, että.hyvää tekee pieni irtiotto. Sitten on viikkojakin jo sen verran, että jospa nää pahimmat olot alkaisi hellittää. Maanantaina on ultra.

Siida 9+4
 
Lämmin kiitos kaikille, jotka on kommentoineet synnytyksen käynnistymistä yms. - ihanaa kun ootte hengessä mukana! <3 Eihän tässä muuta voi kun odotella, onneksi kaikki alkaa olla valmiina vauvaa varten. Oon joka päivälle yrittänyt järjestää jotain ohjelmaa, ettei mene ihan vaan kotona kökkimiseksi (eilen mm. käytiin miehen kanssa Ikeassa), mut mitään treffejä kavereiden kanssa ei oikein uskalla enää sopia, kun ei yhtään tiedä milloin alkaa tapahtua. :unsure:

Lämpöpussi ollaan mekin hankittu ekan talven ulkoiluja varten. Alkuun metsästin pitkään vastasyntyneelle sopivaa ulkoiluhaalaria kunnes tajusin, ettei niitä taideta niin pienille edes juuri valmistaa. Siinä meidän lämpöpussissa on päällä toppaus ja sisällä ihanan pehmeä fleece-vuoraus. Se tuntuu niin mukavalta ja pehmoiselta, että melkein tekis itse mieli kaivautua sinne... jos siis mahtuisin. :ROFLMAO:

Bridge, tylsää tosiaan kun et edes äitiyspakkausta saa. (n) Muakin kiinnostaisi, miten raskauden seuranta siellä Aasiassa noin muuten menee. Onko siellä esim. jotain np- ja rakenneultran tapaista, vai onko kaikki tuollainen oman aktiivisuuden varassa? Synnytys Suomessa on ilmeisesti ihan poissuljettu ajatus? Alkuraskaudesta kannattaa kyllä nauttia täysillä varsinkin jos pahoinvointia ja muita ikäviä oireita ei ole. :)

Onpas ikävän kuuloisia nuo Caron ja MyMan supparit, mutta varmasti ihan vaarattomia kyllä. Ei silti ole huono ajatus pyytää neuvolassa tsekkaamaan kohdunsuun tilanne.

Siidan joulu Ylläksellä kuulostaa aivan ihanalta! :love: Ja varmasti helpottaa arkea, kun ei tartte kotona laittaa kaikkea valmiiksi.

Esemilalle onnea hyvistä ultrakuulumisista! Kyllä mä ainakin otatin ne veriseulat, jotka julkisella puolella oli tarjolla, vaikka eihän ne tietenkään kaikkea kerro. Mollyllä taisi myös olla ultra tänään - kovasti täällä jännäilen puolestasi. (y)

Kesiksestä ei ole hetkeen kuulunut, toivottavasti seillä on kaikki hienosti! (y)

Roxanne 39+6
 
Täällä on kaikki oikein hyvin! Olen käynyt päivittäin seurailemassa palstaa, mutta tuo kännykällä kommenttien näpyttely on niin hankalaa, että on jäänyt kommentoimatta…

Mun edellisen viestin jälkeen on tapahtunut tosi paljon, mutta onnittelut kaikille yhteisesti iloisista tapahtumista ja hyvistä uutisista!

Blobille ihan ikiomat onnittelut pienen prinsessan syntymän johdosta! En tajua miten nopeasti aika menee. Vastahan me pähkäiltiin niitä alkuraskauden vuotoja ja kipuja ja nyt sulla on pieni siellä sylissä :love:

MyMalle piti vielä noista ruokarajoituksista ja ruuan kuumentamisesta kommentoida, että aluksi yritinkin syödä “kiellettyjä” ruoka-aineita kuumennettuna, mutta sitten aloin epäröidä, kun en tiennyt varmasti kuinka pitkän kypsennyksen mikäkin ruoka tarvitsee ollakseen vaikka 70-asteista. Tai milloin ruoka on “kuplivan kuumaa”. Keitettäessä asia on tietysti selvempi, mutta jos laittaa vaikka pizzaan homejuustoa niin kuinka kauan sitä pitää paistaa niin että voi olla varma listerian kuolemasta? Että näin neuroottiseksi mulla meni homma :D. Päätin sit olla kokonaan syömättä noita listeria- ja toksoplasmoosiasioita, ihan varmuuden vuoksi :censored:.

Ja noi sun kiristelyt ja kovottelut kuulostaa kyllä kovasti supistuksilta, nyt voin näin sanoa kun olen vihdoin oppinut tunnistamaan ne, heh :whistle:. Harjoitussupparit kuuluu kyllä ihan asiaan noilla viikoilla, mutta mullahan kävi niin, että ilmeisesti just ne harjoitussupparit (kai, kun en muunlaisiakaan bongannut) pääsi aika salakavalasti kypsyttämään kohdunkaulaa ja jouduin sitten vuodelepoon. Eikä ollut mitään normaalista poikkeavia vuotoja! Mutta mulla asiaan vaikutti varmaan myös se, että vauva oli laskeutunut jo tosi alas, mikä suppareihin yhdistettynä kypsytti paikkoja. Kävisin sinuna ehkä tsekkaamassa tilanteen, mutta jos mahdollista niin ultralla. Sisätutkimus voi ärsyttää paikkoja entisestään.

Siida kuulostaapa ihanalta joulu Lapissa! Ihan turvallisin mielin mun mielestä voi matkustaa, jos voit hyvin ja kaikki on muutenkin hyvin. Itse kävin ekan kolmanneksen aikana parilla ulkomaanreissulla ja vielä tokalla kolmanneksellakin yhdellä, mutta sitten alkoi tuntua siltä, ettei kunto enää kestä.

SalamaT aikamoisten houkutusten eteen joudut kyllä Roomassa! Mutta onneksi siellä on tarjolla myös vaikka mitä sallittua syötävää, ja hengenravintoa tietysti myös.

#hope onko hengästymisen aiheuttaja selvinnyt? Mua on hengästyttänyt herkästi ihan alkuraskaudesta lähtien, mutta olen pistänyt ihan hormonien piikkiin, kun hemoglobiinikin mulla on ollut koko ajan tosi hyvä, 130-140 välillä. Eikä verenpainekaan ole ollut alhainen. Nyt mahan kanssa hengästyn tietysti vieläkin herkemmin, kun keuhkoilla alkaa varmaan olla aika ahdasta.

Doppleria ei meille koskaan hankittu, koska ajateltiin sen tuovan enemmän stressiä jos ääniä ei joku kerta kuuluisikaan.

Evangelina ihanaa että olet pystynyt nauttimaan raskaudesta! Mäkin osaan jo useimpina päivinä, mutta aika paljon on pelkoja edelleen. Että raskauden loppumetreillä käy vielä jotain, tai synnytyksessä. Ja niin kai se on, että synnytyksen jälkeen on sitten aika uusien huolien.

Kiuski mulla ei alkuraskaudessa ollut kovin monia kosteita tilaisuuksia, mutta parissa paikassa otin viinilasin näön vuoksi käteen, vaikka en juonutkaan. Ja joissain kinkereissä tilasin ihan pokkana vain vissyä tai alkoholitonta olutta enkä edes yrittänyt selitellä mitään. Aika harvat itse asiassa on kiinnostuneita toisten juomisesta, ainakin niissä piireissä joissa mä liikun. Ihan sellaisia bileitäbileitä taisin muistaakseni jättää ihan väliinkin, kun en yksinkertaisesti jaksanut lähteä.

Esemila me otettiin ne normaalit seulontaverikokeet ja sitten kun narahdettiin (virheellisen laskutoimituksen takia) down-seulasta, otettiin vielä se nipt-verikoe, jonka tulos oli sitten negatiivinen (eli ei tutkittuja kromosomipoikkeavuuksia).

Roxannen tilannetta jännitetään täälläkin, saa nähdä koska alkaa tapahtua! Kävitkö muuten jo siellä Naikkarilla vauvan kasvua seuraamassa?

Minkälaisia lämpöpusseja teillä on? Mehän ei autoilla, joten kaukalopussia ei tarvita, mutta minkälainen olisi hyvä vaunuihin? Ostin jo sellaisen haalarin ja pussin yhdistelmän, jossa yläosassa on huppu ja hihat, mutta alaosassa pussi, pärjäisköhän sillä?

Täällä on tosiaan edelleenkin ihan rauhalliset meiningit, eli pieni ei osoita minkäänlaisia syntymisen merkkejä. En tosin tuntenut niitä silloin sairaalassakaan :ROFLMAO:. Alkaa itse asiassa tuntua siltä, että näinköhän tässä päästään ihan täysaikaisuuteen asti, tai jopa laskettuun aikaan. Ja aika monta kertaa näissä ennenaikaisesti kypsyneissä tilanteissa käy niin, että raskaus menee yliajalle ja synnytys joudutaan käynnistämään. “Viikolla 36” saan tehdä jo ihan mitä vaan, joten jos se tarkoittaa 36 täyttä viikkoa (niin kuin olen itse tulkinnut, vaikka virallisestihan viikko 36 tarkoittaa viikkoa 35+0-35+6), siihen on enää reilu viikko aikaa! Nytkin olen jo käynyt asioilla ja puuhaillut täällä kotona kaikenlaista kevyttä, eikä olossa ole tapahtunut ihmeempiä. Hirveän helpottavaa on se, että jos vauva syntyisi nyt, se ei olisi enää pikkukeskonen vaan ainoastaan hieman ennenaikaisesti syntynyt.

Päivät sujuvat edelleen lepäillessä ja synnytykseen valmistautuessa. Olen tehnyt lähes päivittäin rentoutusharjoituksia ja selvittänyt muutenkin kaikenlaista synnytykseen liittyvää. Olen myös käynyt synnytyspelkoisten nyytti-ryhmässä, joka on jo parin kerran jälkeen tuonut luottamusta synnytykseen. Olen edelleen sitä mieltä, että toivon mahdollisimman lääkkeetöntä synnytystä, mutta en sulje mitään vaihtoehtoja pois. Se sairaalakassi pitäisi täälläkin pakata… Vaunut toimitetaan kotiin tässä lähipäivinä ja pinnasänky pitäisi laittaa valmiiksi. Huomenna alkaa muuten äitiysloma, joten kohta en ole enää sairaslomalainen, jee!

Isyyspakkaus oli muuten menestys! Suosittelen kyllä, jos vain aikaa ja energiaa riittää.

Tulipahan taas romaani! Pitäisi yrittää kirjoitella useammin niin ei tulisi tällaisia hehtoviestejä.

Kesis 34+5
 
Infoilen nyt tännekin, kiitos tsempeistä ja kommenteista kaikille :love: Niin vaan kävi että sykettä ei tänäänkään löytynyt. Tukilääkitys loppuu tänään ja nyt vaan toivotaan että lähtisi tyhjenemään itsestään. Aiemmassa tuulimunassa jouduin osastolle lääkkeelliseen tyhjennykseen. Melko tyhjä olo, pakko vain uskoa että kaikella on tarkoituksensa. Suoraan sanottuna harmittaa että saimme vain kolme alkiota, odotukset lahjasoluhoidoille oli kuitenkin kovat. Kaksi siirtoa ja tulos nolla. No elämä on ja onneksi minulla noita lapsia entuudestaan itselläni on. Kaikkea hyvää teille jokaiselle.
 
Voi ei Molly3. Jatkuuko teillä hoidot vielä?

Hei leidit mennäänkö nt-ultraan tyhjällä vai täydellä rakolla? HUSin alueella olen, mutta missään ohjeissa ei tietenkään lue pitääkö käydä vessa juuri ennen ultraa (n)

Helios 11+6
 
Molly3 voi ei, olen tosi pahoillani.
Helios mulle ei ainakaan neuvolassa sanottu tuosta mitään. Joka kerta kun olen käynyt äitipolilla nii olen pissanäyteen antanut jolloin rakkko ollut tyhjä. En tiedä sitten olisiko voinut muuttua.
 
@Molly3 isot pahoittelut ja tsemppihalaukset sinne! Kurjaa että tämä kierros päättyi näin :( samaa mietin kuin Helios että jatkatteko vielä hoitoja? Vai mietintätauko seuraavaksi? Ihanaa silti, että osaat nähdä valoisaa puolta, että jo oleva lapsi (vai lapset?) tuovat iloa ❤

@Helios... Tampereella nt-ultraan mennään ohjeen mukaan tyhjällä rakolla. En valitettavasti osaa sanoa onko ohjeistuksissa eroa, mutta luulisi että ei...?

@Kesäheinä-78 olin ihan varma että jatkat lausetta "täällä kaikki hyvin.... Nyytti kainalossa" :LOL: mutta ehkä tosiaan pääset täysille viikoille asti! Nythän tosiaan ei enää tarvitse niin paljon huolta kantaa ennenaikaisuudesta enää, vaikka hyvähän jokainen lisäviikko on laskettuun aikaan saakka.

Aion kans kun ehdin (varmaan vasta kun äitiysloma alkaa) perehtyä noihin rentoutusharjoituksiin ym. Olen aika samoilla linjoilla kuin Kesis, että mielellään mahd. luonnollisesti mutta en sulje mitään kivunlievitystä pois etukäteen. En halua sitäkään että ehdoin tahdoin kärsin vain, koska olisin päättänyt vastustaa esim kipulääkitystä. Vähän pieni pelko pepussa vaan, että jos jätän kaikki rentoutusjuttuihin perehtymisen äippälomalle ja jos tuleekin äkkilähtö... Enkä olisikaan tutkaillut mitään etukäteen. No kaipa sen lapsen ulos saa ilmankin :ROFLMAO:

@esemila me osallistuttiin kaikkiin seulontoihin. Olen itse sellainen tieto lisää ymmärrystä - ihminen ja haluan aina kaiken mahdollisen infon. Riskiluvut oli meillä ok. Np-ultrahan on myös seulonta.

ON: Kohdunsuun tilanne ehkä hieman vieläkin mietityttää, ja saman olen kuullut että sen räpläys voi ärsyttää. Ehkä kysyn nlassa terkkarilta ensi vkolla mielipidettä ja sit 2 vko päästä on muutenkin ultra (istukan seuranta), jos siellä eri lääkäri voisi ultrata kohdunsuun tilanteen. Omalääkäri nlassa siis oli tämä hätäinen eikä ollut koko kohdunsuusta kiinnostunut lainkaan...

MyMa 26+3
 
@mavli joo kyllä mä töissä olen pystynyt olemaan. Siellä on niin kiirettä etten ehdi edes ajatella mitään etovaa oloa ja jos huono olo tulee niin mulla on kaapissa onneksi vissyä ja pakastemarjoja jotka helpottaa hetkellisesti. Heti kun pääsen esim autoon niin huono olo alkaa :confused:

@Caro87 ihan hyvä pointti sulla tossa koirajutussa! Ja toi meidän on kyllä niin lässy, ikinä ei ole näyttänyt hampaita kellekkään. Mutta hemmetti kun on niin kova riistavietti... ja jos tilanne menee pahaksi niin on sille onneksi tiedossa jo mahdollinen siirtopaikka eikä sitä tarvitsisi tuntemattomalle antaa. Siihen en kyllä pystyisi :unsure:

@esemila Mä ainakin aion ottaa kaikki mahdolliset testit mitä vaan tarjotaan. Terveisin, paniikkimuija:whistle:

@Molly3 Voi ei! Hirveästi halauksia sinne ❤

Tuntuu välillä vähän urpolta kun en osaa kommentoida teidän pallomahojen vatsan kovitteluihin tai supistuksiin mitään. Mutta mielenkiintoista lukea niitä, tietääpähän että mitä on luvassa ja että myös kaikki ne on ihan ok ja normaalia ;) on kyllä kiva kun täällä kaikki on vähän eri viikoilla menossa! Ainakin tälläistä ensikertalaista helpottaa kovasti.

Pitää vielä kommentoida tota ulkomaanreissailua, itse ainakin meinasin sitä kun sanoin etten osais kuvitella lähteväni minnekkään niin sillä sitä, että nyt joutuu miettimään jo että jaksanko seuraavat 2tuntia kaupungilla ja että tuleeko yrjö :sick:

Kiuski 8+3
 
No eiköhän sitten ole parempi mennä tyhjällä rakolla, jos tampereella sitä ohjetta käytetään. Tuskin eri paikoissa eroa on ultrakäytännöissä, mutta itseä ihmetyttää, että miksi ne laittanut ohjeeseen mitään siitä.

Kiitos avusta leidit!

Helios 11+6
 
Kiitos kaikille :love: Meillähän tilanne että minulla on useampi lapsi edellisestä liitosta. Nykyinen puoliso on paitsi reilusti nuorempi, myöskin lapseton. Hänellä ei koskaan ole ollut pakottavaa tarvetta isyyteen, eikä lapsettomuuteen meidän suhteemme tule kaatumaan. Pari vuotta nyt tahkottu, yksi tuulimuna, amh alle 0,2, kaksi kesken jäänyttä ivf-yritystä omilla munasoluilla. Nyt tämä lahjamunasoluhoito. Mies sitä mieltä että toista yritystä ei halua. Maksamme kaikki omasta pussista ja kohta lorisee n.10 000e edestä pönttöön. Tänään kysyin onko ehdottomasti toista yritystä vastaan, nyökkäsi ja parahti että ei siitäkään mitään tule. Ehkä nyt hengitellään hetki ja annan hänelle aikaa miettiä. Itseä harmittaa tuo että saimme vain 3 alkiota mitkä eivät olleet edes kovin priimaa. Eli jossittelun varaa on reilusti. Toki olen kovin kiitollinen jo siitä mitä minulla jo on, ymmärrän että olen saanut enemmän mitä moni muu. Miehen lapsettomaksi jääminen surettaa, mutta tuntuu olevan kuitenkin minulle isompi asia mitä hänelle. Minulla tulee ikä vastaan, mutta ei tuo halua vaihtaa nuorempaan ja hedelmällisempäänkään. Kiitos teille ja nyt tuli melko purkaus.
 
Kesäheinä mä ostin lämpöpussiksi iki-ihanan ja pehmoisen Elodie Details ( https://www.ozbaby.fi/tuote/lampopussi-elodie-details-graphic-devotion/103523/ ) pussukan kun poika siirtyi vaunukopasta ratasistuimeen noin 5,5,k iässä. Kun oli niin leuto talvi niin itse asiassa sen pussin ansiosta puin ehkä vain muutaman kerran yhteensä pojalle kunnon talvihaalari/pukua koko talvessa, lämpöpussi oli sen verran paksu ja sopivasti peittävä.
Nyt tänä talvena käyttö voi olla hankalampaa kun pitää kengät saada pussiin sisään mitkä mahdollisesti likaisetkin, mutta voihan ne kengät ottaa poiskin sinne laitettaessa kaupungille mentäessä kun ei ole vaatteet karmean kuraiset/likaiset.

Roxanne oma päätöshän se tottakai on en halua mielipiteitäni tuputtaa, mutta mä sanoisin ettei ehkä kannattais kauheasti pelätä synnytyksen alkamista ja mene ihmeessä näkemään kavereita jos vaan haluat! Usein se synnytyksen alkaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä että samantien pitää kiitää sairaalaan tai että olisi ihan toimintakyvytön esim kotiin menemään. Supistuksetkin voi alkaa leudompina ensin.
Mutta jälkikäteen olen ajatellut, että olisi itsekin siinä rv40+ jälkeen voinut max siteitä pitää laukussa varmuuden vuoksi jos vedet holahtaa. Mehän oltiin vielä vesien menoa edeltävänä päivänä Porvoossa hengailemassa ja ostoksilla miehen kanssa. Oishan se ollu hassua jos olisi vedet menny autossa tai kaupungilla, mutta ei mikään kauhea katastrofi kuitenkaan - korkeintaan juttu minkä tulisi aina muistamaan :D Nytkin kun mulla ne meni niin tuli ehkä desi ekaksi, siitä se holahtelu jatkui desin parin verran pitkin päivää siten, että meni 24h ajan vissiin pari pakettia paksuimpia menkkasiteitä mitä kaupasta löysin.

Niskaturvotusultrasta sen verran, että se tehdään mahan päältä niin ei tarvi olla täyttä rakkoa niinku alkion siirtoon. En ainakaan ole koskaan kuullut, että niin olisi ohjeistettu nt-ultraa varten.
 
Molly, olen todellla pahoillani, ettei pieni jaksanutkaan kehittyä:cry:, voimia kovasti teille❤

Minä kävin tampereella ultrissa tyttöä odottaessa ja ei koskaan mainittu rakkojutuista yhtään mitään. Ei se varmaan nykyisin enää ole niin tärkee juttu kun nyky sen verran hyvät laitteet, mutta äitini sanoi, että joskus sillloin kun hän meitä odotti, piti ultraan mennä rakko täynnä ja se oli kuulemma hirveetä kun anturilla paineltiin kohtua ja kohtu painoi virtsarakkoao_O Vähän kunin siirroissa:LOL:

Mulla oli odotusaikana niin vähän mitään supisteluita, etten oikeen tiedä minäkään mikä on normaali määrä ja voimakkuus harjoitussuppareille. Mulla tuli vasta ihan parin viimeisen viikon aikana ekat selkeät supistukset, sitä ennen oli joskus tositosi harvoin jotain kivuttomia mahan kovettumisia. Eikä nytkään vatsan seudulla oo mitään isompia tuntemuksia ollut. Jotain tosi lievää silloin tällöin. Kasvanut on silti, ehkä liikaakin viikkoihin nähden. Kyllä musta jo huomaa että raskaana oon:oops: onneksi nää viikotkin tässä pikkuhiljaa karttuu ja parin viikon päästä en enää jaksa salailla ku eka kolmannes täyttyy:love:

Kiuski, eikö oo ihmeellistä tää pahoinvointi ku nytkin illan olin koulussa ja meni ihan hyvin, mutta ihan sama ku sulla, että heti kun astuin autoon, niin manasin kun ei ollut mitään suuhun laitettavaa ja tuntui että oksennan siihen paikkaan. Se olo meni ohi ja kotona sain ruokaa. Nyt alkaa tuntumaan, että vähän enemmän pystyy syömään muutakin kuin salaattia. Voi että kun tää öklötys alkaisi nyt jo helpottamaan:whistle: Tässä oon nyt pari päivää selvitty yhdellä oksulla päivässä. Tosin tää on tässä vaihdellut vähän päivästä riippuen, mutta paremmin jaksaa kun on välillä helpompaa.

Jotain sain kyllä eilen purettua itsestäni ulos, kun tänään kahden käärön ajatteleminen tuntuukin aika uskomattomalta asialta ollakseen totta ja tietenkin pelkään maanantaita, että onko tuolla mahassa enää kaikki kunnossa. En ole tavoittanut kuin yhdet äänet, mutta kyllä lukemat tulee näyttöön toisestakin kohtaa...no, jää nähtäväksi. Eipä näistä kyllä enää luopuisi, ei millään❤❤

Sitten se synnytyksen lähestyminen, niin mulla ainakin selkein merkki oli ne sukkapuikkovihlasut, ne jalat alta vievät vihlasut ku tyttö pyöritti päätään tuolla ihan alhaalla. Etenin hyvin hitain askelin viimeisen viikon aikana ja sitten tuli ihan jäätävästi sitä limatulppaa. Sitten heräsin yksi aikainen aamu, kun oli todella kova suppari päällä ja kun nousin ylös, valui lapsivettä jokusen verran housuun ja luulin, että pissa valuu:ROFLMAO: tajusin vasta sairaalassa, että vettä se on kun lorahteli lisää. Synnytyksestä jäi muuten todella hyvä fiilis, mutta ihan liian kauan sinnittelin ilman epiduraalia. Oisin saanut lähes heti sairaalan menon jälkeen, ku aukesin pian 4-5cm mutta sitte kaikki pysähtyi, paitsi supparit ja olin kyllä jo tooooodella kipeä, ennenkuin annoin.periksi epiduraalille ja oksitosiinille. Tunnissa olin täysin auki ku lääkkeet otin. Ponnistusvaihe oli 10min. Pahasti repesin ja pitkään mua tikattiin salissa, mutta ei siitäkään kammoa jäänyt. Tyttö oli iso ja isopäinen. Ja onhan se vähän niin, että muuta pääsyä tilanteesta pois ei ole kuin synnytys ja vaikka kuinka etukäteen minäkin pelkäsin, niin kummasti siihen vaan loppuajasta on jo valmis.

Jännityksellä odottelen teiän poksahduksia, kuka ehtiikään ensin❤ Ja samaa mieltä olen Mandalan kanssa, ettei sitä.synnytyksen.alkamista kannata liikaa ajatella. Elää.ja toimii voimien.
mukaan ja keho tietää mitä sen kuuluu tehdä ja ne tapahtumat tulee sitten kun on sen aika. Rennosti vaan päivä kerrallaan. Onhan se jännittävää, voi että kuinka se onkaan ihanan kuplivaa, vähän pelottavaa ja jännittävää!
 
Viimeksi muokattu:
@Molly3 lämpöä ja lempeitä ajatuksia teille molemmille ❤

@MyMa onko sullaki etinen istukka? Mulla oli siitä kontrolli rv 32 oli onneksi siirtyny juuri sen vaadittavat minimi 2 senttiä kohdunsuulta huh nii saan synnyttää alakautta, josta oon haaveillu niin pitkään. Siis, jos muuten kaikki menee ok eikä muusta syystä tuu sektiota. Mulle sanottiin et kontrolli tuolla viikolla koska se on semmonen takaraja että jos siihen mennessä ei oo siirtyny pois, nii ei ehdi enää siirtyä.

Törkeää omaa napaa.
Raskauden aikana on tullu kompilkaatiota toisensa perään, ja vielä toistaiseksi oon ihan coolisti pysyny rauhalliseba asioiden suhteen. Mutta nyt pelottaa.
Maanantaina ultrassa monta hyvää asiaa, istukka noussut pois kohdunsuun päältä, vauva potki vilkkaasti ja oli edelleen omalla miinus käyrällä kasvanu tasaisesti.
MUTTA mihin helvettiin lapsivesi on alkanu hävitä!?! Kokoajan mulla ollu hieman laskeva trendi sen määrän suhteen, mutta nyt oli selvästi alle normaalin rajan, eikä edellisestä mittauksesta ollu ku noin 1,5 viikkoa. Vuotoja ei oo, kohdunkaula kiinni ja pituutta hyvin. Vauvan mahassa ja rakossa näky nestettä eli nielee ja pissaa. Joten, vaihtoehto syyllinen on istukka ja sen toiminnan hiipuminen. Vauvan pieni koko ja minun aikaisemmat useat keskenmenot tukevat tätä teoriaa, lisäksi radi altistaa myös istukan kalkkeumille tms. Sojerit on nyt lääkityksellä ollu ok. Istukka virtaukset oli hyviä nyt, seuraava kontrolli on kuitenkin jo ensiviikolla. Liikelaskentaa pitää tehdä ja tarkkaam seurata vauvan liike virkeyttä. Ja mitata verenpaineita.
En ole enää töissä enkä pääse siis lukemaan luotettavia tietojantoja josta sais fakta tietoa asiasta, joten tuntuu että olen sokkona tuntemattoman uhkan edessä. Fakta tieto rauhottaisi, vaikka osa on hyvin ikäviä vaihtoehtoja mitä voi käydä, mutta osais valmistautua kaikkeen.

No. Sairaala kassin aion pakata, edes jonkinlaisen pikku kassin mukaan seuraavaan kontrolliin, sillä jos vesi edelleen vähenee tai virtauksissa vikaa, voi edessä olla synnytys/sektio jo samalla reissulla. Voi kun päästäs ees joulukuun puolelle vauva mahassa turvallisesti. Laskettu aika kuitenki vasta tammikuun alussa. Toivottovasti ihme tapahtuu ja vettä on tullu lisää ja kaikki olisi hyvin.

Että ehdin juu nauttia tästä raskaudesta huoletta, vissiin 5 päivää.

Peloissaan oleva Evangelina rv 32+4.
 
Mollylle kovasti voimia, murheellinen tilanne. :( On varmasti hyvä ajatus vetää nyt henkeä ja odotella hetken aikaa. Voihan se olla, että miehenkin mieli vielä muuttuu.

Kiva kuulla, että Kesiksellä on kaikki hyvin, eihän sullakaan enää kauaa mene kun vauva on täysiaikainen. :) Lämpöpussista: me hankittiin Emma Polar -merkkinen pussi, joka vaikuttaa tosi muhkealta ainakin nyt kun sen vaunujen sisään lykkäsin. Mähän olen ihan noviisi näissä enkä oikein tiedä, miten paljon vaatetta vauvalle pitäisi talvella pukea päälle, mutta luulen että näillä keleillä vauvan voi laittaa sinne ihan pelkissä päivävaatteissakin (toki lämmin päähine ja tumput lisäksi). Kovemmilla pakkasilla sit ehkä jotain välikerrosta vielä. Tuo pussi vaikuttaa niin tilavalta että menee luultavasti vielä seuraavankin talven rattaissa, ja sen saa jalkopäästä avattua eli kengätkään ei ole ongelma. Mutta uskon kyllä, että pärjäilette sillä haalaripussillakin ihan hyvin, varsinkin jos tulossa on yhtä leuto talvi kuin mitä täällä Etelä-Suomessa on viime aikoina ollut.

Evangelina, onpas kurjaa että siellä taas uusia huolenaiheita. :( Mutta hienoa että vauvalla on kaikki kunnossa, ja tosi hyvä että tilannetta seurataan ahkerasti. Onneksi sullakin alkaa jo olla sellaiset viikot, ettei olisi suurempaa hätää vaikka vauva jo syntyisikin. Toivotaan kumminkin, että vauva pysyisi vatsassa vielä useamman viikon.

Mua alkoi itse asiassa nyt huolettaa sama juttu, eli voisiko mun painonlaskuni johtua siitä että lapsivesi on vähissä tai istukan toiminnassa on jotain häikkää? :oops: Sain nyt vihodin ajan kontrolliultraan mutta vasta ensi viikon torstaille eli viikko lasketun ajan jälkeen! :geek:o_O Eli eipä tuosta nyt taida paljon hyötyä olla, kun vauva on hyvässä lykyssä ehtinyt jo syntyä siihen mennessä. Tänään kävin kyllä labrassa antamassa muutaman näytteen, joten joskohan niissä selviäisi jotain...?

Roxanne 40+0 !!!
 
Toivottavasti kaikki menee hyvin Evangelina ja lapsivesi ei enää vähenisi. Tosi ikävää, että raskautta on varjostanut useammat huolet.

Tänään oli np-ultra ja kaikki oli hyvin! Niskaturvotusta oli vain 1,3 mm ja kasvu on pari päivää edellä päiviin nähden. Vihdoin ultrassa vauva näytti oikeasti jo vauvalta :love:

Veriseulan riskiluvut tulevat sitten viikon sisällä meille tietoon, joten vielä jään odottelemaan tuleeko sieltä jotain murehdittavaa. Onneksi kätilö oli ihana ja vakuutti meidät siitä, että vauvalla on kaikki hyvin ja hyvin normaalilta näyttää tässä vaiheessa.

Helios 12+0
 
@Molly3 jos jotain tuosta kurjasta tilanteestanne nyt tulkitsen, niin et ole aivan täysin murtunut, mikä on tietysti kiva kuulla. Mutta surua saa silti tuntea eikä se ole yhtään väärin, vaikka lapsia jo onkin. Ja tietenkin miehenkin puolesta sitä aina tulee murehdittua, ja osaavatko ne parat aina edes tuoda niitä syvimpiä tunteitaan julki... (sorry nyt on stereotyyppistä). Mutta mihin päädyttekään niin varmaan on hyvä nyt hetki huilahtaa ja miettiä rauhassa minkä suunnan haluatte ottaa.

Nuo lahjasoluhoidot ovat siitä kyllä pientä uhkapeliä että rahalle saa ilmeisesti "vastinetta" (=alkioita/munasoluja) aina vähän vaihtelevan määrän. Meillä tehtiin 2x IVF ihan omilla soluilla mutta yksärillä myös, ja juuri laskin että vuodessa meni lääkkeineen päivineen hieman alle 10 000€. Nyt kun ne oman palleron potkut jo tuntuvat masussa, niin laittaisin hetkeäkään miettimättä uudestaan vaikka kaksinkertaisen summan ♥ (meni vähän melodramaattiseksi, sorry ;))

@Siida kiva kun jaoit vähän synnytyskokemuksiasi vaikka onkin jo hieman aikaa siitä, näitä on mun mielestä aina mielenkiintoista lukea :):rolleyes:

@Evangelina mulla ei varsinaisesti vielä ole etinen istukka, mutta istukka oli rak-uä:ssä lähellä kohdunkaulaa. Toivon ihan samaa kuin sulla että ehdottomasti haluaisin synnyttää alateitse jos se vaan on mahdollista. Siksi tosiaan tämä kontrolli-uä vielä tulossa.

Ja ähh miten kurjaa että sulla on nyt taas jotain murhetta :(:( Hmm, onpas kinkkinen tuo lapsiveden vähäisyys. Onneksi sulla on nyt tiukka kontrolli päällä. Muutamaa tutkimusartikkelia vilkaisin ja samaa sanovat mitä sulla jo tiedossa- sokerit, verenpaine ja aiemmat komplikaatiot altistavat. Ja usein ilmeisesti idiopaattinen syy eli ei tiedetä mistä johtuu.

Onneksi sulla nyt kuitenkin jo ihan kivasti viikkoja, ja ei se loppu lapsivesi sieltä nyt yhtäkkiä sun huomaamatta varmaan katoa. Joten päivä kerrallaan kai sitten on pakko sinnitellä.. Hyvä kun istukan virtaukset ja vauvan pissaaminen ok. Sulla on nyt paljon hyvääkin tuossa tilanteessa, ettei ole kaikki merkit miinuksella, jos yrittää miettiä positiivisesti! Jokainen vauva mahassa herätty aamu on nyt kotiinpäin (y) Ja onhan tässä jo esim. Kesäheinän tilanne hyvä esimerkki että voi päästä todella pitkälle vaikka olisi isojakin ongelmia matkalla. No mieltä se ei tässä vaiheessa varmaan tyynnytä mutta yritä ainakin...

@Roxanne paljon onnea neljästäkympistä! :LOL:(y) Äläs nyt spekuloi liikoja lapsiveden suhteen, tuohan on ihan arvailua vaan. Onko sulla paljonkin paino laskenut, ja onko siihen otettu neuvolassa/lääkärissä mitään kantaa?

@Helios... kirjoiteltiinkin yhtä aikaa näköjään :geek: Hienoa että kaikki oli hyvin! ♥

Niin ja vielä @kiuski , ei tarvi yhtään tuntea oloaan hölmöksi jos ei osaa kommentoida toisten vaivoihin mitään. Niin eri vaiheissa mennään että ei sitä voikaan samaistua pidemmällä olevien juttuihin. Mäkään en näiden maaliviivaa hipovien jutuista vielä suuria ymmärrä, mutta kommentoin silti :D Mun mielestä on tosi kiva että täällä palstalla on sekä alkupään taivaltajia että maratonin melkein juosseita ;)

MyMa 26+4
 
  • Tykkää
Reactions: kiuski
Evangelina, lohdutan minäkin, että onneksi sulla on raskausviikkoja hyvin kasassa, mutta kyllä kolmekin viikkoa eteenpäin ois tosi paljon lapsen kannalta. Kunpa nyt kaikki pysyisi kunnossa vielä hetken aikaa. Voimia kovasti epävarmuuteen❤

Helios, Iso etappi takana kun nt ultra on ohi, onnittelut ja kaikki niin mallikkaasti pikkusella❤

Vähän ihmeellinen juttu, kun polilla mulle sanottiin, että seuloja ei kaksoisraskauksissa oteta, kun hormonimäärät on niin suuret, ettei niitä pystytä tulkitsemaan...no, nyt sitten neuvolaan kun soitin, sieltä sanottiin että kyllä ne voidaan ottaa vaikka oisikin kaksoset. No, meen ensiviikolla eka neuvolaan ja käyn verikokeissa. Tytöltäkin kävin, mutta en koskaan tainnu sitten niitä riskilukuja kysellä, kun en oikeestssn edes halunnut tietää ja kun missään tilanteessa ei raskautta keskeytettäis. Toisaalta parempi ku ei tiiä mitään. Luotan että rakenneultra sitten parhaiten kertoo lapsen kasvusta ja kehityksestä. Ja jos toinen olisikin sairas, niin ei me sille mitään voida. Sitten mennään sen mukaan.

Voi Roxanne kun nyt äkkiä pääsisit synnyttämään ja sen käärön siihen käsivarsille kasvamaan, muutama huoli olisi vähemmän. Kyllä noi viimeiset päivät on kuluttavia:oops:

MyMa, kirjoiteltiin varmaan yhtä aikaa, mutta jostain kumman syystä edellinen synnytys on alkanu pyörimään mielessä:LOL: Terapiaa itsellenikin kun kirjoitin sen tänne, vaikkei nyt mitään siitä hampaankoloon jäänytkään, mutta aina sen ajatteleminen saa jännittämään. Nyt eniten toivon, että saisin mahdollisista tuplista huolimatta taas kokea normaalin alatiesynnytyksen:love:
 
Viimeksi muokattu:
@Molly3 pahoittelut täältäkin ikävistä uutisista! :(

@kiuski toisaalta hienoa että pystyy töissä käymään edes ja myös tavallaan jännäkin, miten töissä yleensä unohtuu kaikki muu noin kokonaisvaltaisesti. Mullakin useinmiten tämä väsymys ei paina töissä mitenkään, mutta kun kotiin pääsee niin...

@Evangelina voi olipa sielläkin huolta ja murhetta.. Totean saman kuin muutkin että onneksi viikkoja on jo kohtuullisesti. Vettähän tosiaan muodostuu koko ajan lisää, mutta kunpa sen katoaminenkin vähentyisi..onneksi seurataan taas ensi viikolla ja muistat ahdistella lääkäriä kunnolla kysymyksillä, kun et kerran työn puolesta saa enää luettua tietoja, jotka helpottaisi oloa.

@Roxanne pikaista jakautumista toivon sinne, nuo päivät ovat varmasti pitkiä! Touhua ihmeessä jaksamisen mukaan, onhan niiden ystävienkin ymmärrettävä jos treffit peruuntuikin.. Aika vaan kuluu niin paljon paremmin ja mielekkäämmin kun on tekemistä. :) Tsemppiä!

Lämpöpusseista olitte jutelleet, meillä esikoinen syntyi syyskuun loppupuolella ja mentiin melkein koko talvi ilman toppaa. Meillä oli todella suojaisa kova vaunukoppa, siellä äp makuupussi ja fleecehaalari + hieman kerrospukeutumista tarpeen mukaan. Hän on niin lämminverinen tapaus, ettei todella muuta tarvinnut. Raskausaikanakin mulla oli aina kuuma ja hänen syntymäänsä asti nukuttiin parvekkeen ovi auki, vaikka mies alkoi jo syyskuun puolella ehdotteleen että josko laitettaisiin ovi kiinni.. :D

@Helios... Onnea ihanista ultrakuulumisista! <3

@Siida ihana kun sulla on jo pieni masu, vaikka sitten taas toisaalta kun ei haluaisi vielä kertoa kenellekään.. Kyllä tää aika näköjään sittenkin kuluu kun sullakin enää pari vkoa nt-ultraan. <3

Mulla meni sillon kyllä vedet niin elokuvatyyliin ettei ensisynnyttäjänkään tarvinnut asiaa epäillä. :D Olin menossa yöllä nukkumaan ja sängyssä sain yhtäkkiä päähäni että käyn vielä vessassa..nousin ylös ja samalla sekunnilla oli vedet lattialla! Herätin miehen että anna nyt joku pyyhe edes että pääsen vessaan, oli ihan pihalla että miks ja samassa lorahti kunnolla jo toisen kerran ja hänkin tajus missä mennään. :D Vuorokausi kuitenkin odoteltiin supistusten alkua ja kaksi kertaa käytiin näytillä sinä aikana. Tai toisella sitten jo jäätiin sairaalaan kun supistuksia alko jo tuleen enkä ollut halukas lähteen enää yöksi kotiin.

Täällä sitä taas valvotaan..väsyttää kyllä mutta ei..aina aluks unet on hieman levottomia ja sitten herään kokonaan. Yleensä kyllä herään vasta neljän ja viiden välillä mutta tänään sitten jo puoli kolme. Jotenkin ei yhtään käy järkeen tää homma kun väsyttää vaikka kuinka ja silti pitää valvoo. Noh, huomenna ois eka neuvola ja mun toiveena ja tavotteena sydänäänien kuuntelu. Helpottais vaan niin kuulla että siellä joku vieläkin on. Saa nähdä kuinka käy.
 
Moi! Ihanaa kun tämä palsta on niin aktiivinen! En ole ehtinyt kommentoida mitään hetkeen, lueskellut kyllä lennosta päivittäin. Enkä kyllä itsekään varsinkaan loppuvaiheisiin osaa kommentoidakaan, mielenkiinnolla vaan seuraan! Jotenkin ei ole aiemmin uskaltanut edes ajatella loppuraskautta... Kovasti toivon teille pitkällä oleville onnea ja mielenrauhaa loppuvaiheisiin!

Mollylle isot pahoittelut ja voimahalaus! Ei kai teidän nyt heti tarvitse edes mitään jatkosta päättää, aika näyttää sitten mihin suuntaan ajatukset kallistuvat. Itselleni pienet tauot ovat olleet kyllä matkalla ihan tosi tarpeen, monessa mielessä.

Ihanaa Helios, että ultrassa kaikki hyvin! Esemila taisit seuloista myös kysellä, meitä on monta samassa vaiheessa. Minä kävin verikokeessa ja saavat laskea riskiluvut, tosin olen aika pitkälti samoilla linjoilla kuin Siida, että raskauden keskeytys tuntuu aika mahdottomalta vaihtoehdolta, vaikka riski olisikin suurentunut. Ehkä sitä vaan sitten osaa vähän varautua siihenkin mahdollisuuteen.

Tänään on iso päivä, 12 viikkoa täynnä! :love: Voiko olla mahdollista, että ensimmäisestä kolmanneksesta on selvitty kunnialla? Eilen dopplerilla äänet edelleen kuului, tai siis näkyi näytöllä, ääni on sellaista isoa huminaa vaan. Ja tiistaina olisi nt-ultra.

Mulla näkyy todellakin jo maha, ei pysty kauaa pitämään piilossa. Eilen kyllä jo töissä mietin, että on ne aika korrekteja, kun mitään eivät kysy. Jospa sen Rooman reissun jälkeen sitten pukeutuisi jo ihan reippaasti muuhun kuin kaapuun ja tunikaan ja katsoisi milloin joku kysyy :ROFLMAO: Suhteellisen hyvillä mielin olen pystynyt onneksi olemaan, ei panikointia valveilla. Mutta yöt... Joka yö kun herään vessahätään, säikähdän kipua joka johtuu vain täydestä rakosta. Vaikka tajuan sen pian, niin sellainen kalvava olo vaivaa hetken ennen nukahtamista. Viime yönä unessa tuli verta ja heräsin välittömästi vessaan tarkistamaan tilanteen. Pitää jutella näistä siellä psykan polilla.

Mies on seonnut vauvahankintojen kanssa. Vielä olen saanut pidettyä homman hoitopöydässä (todellinen löytö, Stokke), mutta hän selaa joka ilta turvakaukaloita, vaunuja, sänkyjä jne. Jotenkin ihanaa kun on niin innoissaan, mut mä vielä kyllä toppuuttelen!

t. Salama 12+0 :):):)
 
Evangelina en halua sua enempää huolestuttaa, mutta lapsiveden väheneminen tuossa vaiheessa on kyllä huolestuttava merkki ja hyvä kun seurataan. Pidä liikelaskentaa nyt pari kertaa päivässä, tutkimusten mukaan siitä kun liikkeet loppuu, hapenpuute on todennäköinen, joten lähde vain tsekkaamaan herkästi tilanne paikan päälle. Itse kävin 26 viikolla toisessa raskaudessa kun liikkeet ei tuntuneet sokeristen mehujen ym temppujen jälkeen millään. Onneksi sulla on noita viikkoja jo riittävästi, vaikka synnytys käynnistettäisiin/joutuisit sektioon. Heti jos siltä tuntuu ja huolettaa, hakeudu vaikka yöllä/illalla synnärille ja vaikka useita kertoja loppuraskauden aikana, näissä asioissa ei voi olla häveliäinen. Vaikka siellä puhelimessa sanottaisiin, että ei huolta, mene silti, jos siltä tuntuu.

Minäkään en löytänyt lapsiveden vähenemisestä tuon enempää tietoa kuin mitä MyMa mainitsi, mutta se siellä näköjään mainittiin, että alkuraskaudessa etinen istukka on yleinen löytös, mullakin oli ekassa raskaudessa. Ja yleensä se nousee kohdunsuulta aina kohdunkasvun myötä eikä haittaa alatiesynnytystä.
 
Evangelinalle meinasin samaa tulla sanomaan, kun tupsuli. Jos istukan toiminnassa on häiriötä on se jo itsessään riski hapenpuutteelle. Että mieluummin käynnistys/sektio aikaisin kun liian myöhään. Onneksi sulla tosiaan hyvät viikot jo :) tsemppiä kovasti, inhottavia tämmöset huolet loppuraskaudessa. Onneks varmasti ottavat sut herkästi tarkistukseen.

Muuta kirjottelen kunhan joudan!

Caro ja 25+5
 
Kiitos kaikille vastanneille ❤

@Roxanne lapsivesi vähenee loppuraskaudessa aina, siis jostain rv 38 eteenpäin jos oikein muistan. Toki kokonaan se ei saa loppua silloinkaan. Kysäse voivatko tarkistaa? Ei tarvis murehtia sitte eikä jäis mitää huomaamatta.

Eniten lapsivettä pitäisi olla juurikin viikoilla 32-34, eli nyt pitäs olla huippulukemat. Pohdiskelin jo aikaisemmin ennenku tiesin että vesi on vähentyny, että maha tuntuu pienemmältä. Ja liikkeet jotenki erilaiselta, tosi selvältä ku ei oo sitä vettä pehmentämässä. Kuitenki radin pitäs altistaa liialle lapsivedelle ja suurelle vauvalle, mulla molemmat päinvastoin. @Tupsuli etinen istukkahan mulla oliki, ja on tosiaan noussu pois nyt edestä.

Liike laskentaa olen tehnyt, sokerit ollu hyvät ja verenpaine hyvät. Joten voi toki jäädä mysteeriksi tämä broblema. Onneks synnärillä tehtiin hyvin selväksi että herkästi pitää tulla, muutenki oon kyllä saanu todella ihanaa kohtelua siellä kokoajan.
En tiedä auttaako tää yhtää mut oon yrittäny juoda paljon ja syödä hyvin, jospa sitä vettä tulis lisää.

Onneks pikkuinen on kuitenkin vielä jaksanu potkia reippaasti ❤

Meillä on synnäriin tutustuminen maksullista, 60€, tilat ja synnytyksen kulku ja yms jos kätilö kertoo. Onko muualla maksullista? Ei oo pakko tietenkää osallistua jos ei halua.

Evangelina Rv 32+6
 
Huh kun tänne on ehtinyt tulla paljon tekstiä! Kivaa kyllä kun on niin aktiivinen palsta :)

Mulla on ollut sen verran intensiivinen työviikko, etten oikein ole jaksanut tänne kirjoitella, enkä ehkä ole oikein tuntenut vielä kuuluvani joukkoon.

Mullahan oli 4+3 hcg vain se surkeat 17. Klinikalta ei sitä arvoa kommentoitu sen enempää, kehotettiin vain ottamaan kontrollinäyte ja katsoa sitten miltä näyttää. Otin kontrolliverinäytteen tasan kahdeksan päivää myöhemmin viime viikon perjantaina, mutta en ole koko viikon aikana uskaltanut katsoa tuloksia jotka tulivat jo maanantaina. Nyt sitten rohkaisin mieleni, ja hcg oli 416. Kaipa se on ihan hyvä nousu viikossa? Onhan se vielä kovin matalanpuoleinen noille viikoille, mutta tuplaantumislaskurin mukaan tuplaantumisaika kuitenkin vain 41h, eli normaali. Tiedän aiemmista verikokeista, että mun ei-raskaana normaaliarvo on lähellä nollaa.

Oireita ei ole hirveästi tullut lisää. Rintsikat tuntuu koko ajan epämukavilta, vaikka kovaa tissikipua ei juuri olekaan. Välillä vihloo ja kirvelee ja kutittaakin. Viime sunnuntaina oli ripuli ja sen jälkeen onkin ollut aika paljon hiljaisempaa, eli vienoa ummetusta on. Väsymysaste vaihtelee vähän, mutta iltaisin en ole kyllä paljoakaan jaksanut tehdä. Menkkakramppeja on edelleen ajoittain ja muita epämääräisiä alavatsatuntemuksia. Etenkin yöllä kun herään vessaan ja rakko on ihan täynnä, tuntuu juilintaa ja epämukavuutta alavatsalla. Finnejä on tullut "kivasti". Hajuvesi ja tupakka haisevat _todella_ pahalle ja sudennälkä (ja nälkäkiukku) voi iskeä ihan puun takaa, mutta varsinaista pahoinvointia ei kyllä ole. Melkein toivoisin että olisi edes vähän, niin tuntuisi jotenkin konkreettisemmalta tämä. Puhuin tosin äidin kanssa, niin vaikka hänellä oli kova raskauspahoinvointi, niin muilla meidän suvun naisilla ei ole ollut oikeastaan mitään. Ei kuulemma mun isän puolen suvun naisilla myöskään.

En ehdi nyt kaikkea lukea läpi, mutta tsemppiä ja jaksamista kaikille eri vaiheisiin ja Roxannelle erityistsempit loppusuoralle!

Edit: LA olisi 9.7.2018 jos tämä nyt ihmeen kaupalla menisi loppuun asti.
 

Yhteistyössä