Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

On kokemusta. Sen verran, että oon n. 3 kertaa tilannut iHerbistä (en aluksi edes tiennyt, ettei saisi tilata), toki vain yhden putelin kerrallaan. Myös klinikan lääkäri olisi kyllä kirjoittanut siihen reseptin, jos vain olisin halunnut. Tiedä sitten mitä ne täältä suomesta ostettuna maksaa(?)
Olen nyt lopettanut sen käytön (otin 3 tabua päivässä samaan aikaan) KOSKA se aiheutti minulle ikävää huimausta. Ei oo esiintynyt enää kun en oo ottanut :(
 
Äiti seiskanelonen, pahoittelut negasta :(. Täällä taustalla lymyillään ja seurataan tilanteita, ainakin minä. Jotenkin on ollut sellaiset fiilarit, ettei vaan ole jaksanut kirjoittaa. Mä sain aikanaan dheasta pirullisia sydänoireita, jotka kulkivat matkassa mukana ½ vuotta kätön lopettamisen jälkeenkin ja vieläkin niitä tulee hormonivaihteluiden lomassa esim. keväällä raskauden ensimmäinen oire oli se, kun sydän alkoi kummallisesti pamppailemaan. Siitä arvasin alkion kiinnittyneen.

Calcifer, mä sain dhea – reseptin lääkäriltä, mutta muuallahan se on luontaistuote, joten eiköhän nekin ihan turvallisia ole. Reseptillä maksoi 38 euroa / purkki = 1 kk, muistaakseni. Ja samalla rahalla saa englannista tilattuna 3 kk kuurin. Että semmosta.

Lempiviola, saitko jo jotain lisätietoja hoitojen jatkumisesta?

eeppula, noiden lääkkeiden ottamiseen taitaa ajansaatossa turtua, ainakin lääkkeellisissä paseissa kun niitä menee koko ajan ja paljon, niin se on jo niin takaraivossa, ettei asiaa edes ajattele. Mä vedin aika repertuaarin lisäravinteita ja synarela toimi kyllä hyvin, ainakin flare up kaavassa. Miten sun punktio meni?

Meriann, kiva kun säkin jotain välillä kirjoittelet :wave:

Jonnuli, sulla alkaa tositoimet lähestyä siellä ulkomailla. Pidän hirmuisesti peukkuja, että vihdoin olisi teidän vuoro :heart:!

(.) Mä pääsin alkion siirtoon, viimeinen alkio selvisi sulatuksesta. Jihuu. Täytyy olla kiitollinen, kun tästä viimeisestä hoidosta tuli pienemmällä solumäärällä eniten siirtoja verrattuna aiempiin hoitoihin. Kolmeen siirtoon päästiin. Luoja yksin tietää, mistä sekin johtuu :confused:. 7 soluisena pakastettu yksilö oli 4 soluinen siirrettäessä eli nippa nappa siirtokunnossa. Tällä mennään.

Tsemppiä kaikille vaiheisiinne :attn:
 
Punktio oli viikko sitten, lopputuloksena 3 alkiota. Yksi siirrettiin maanantaina kyytiin. Kovin jäi häiritsemään itse siirto kun lääkäri ei mitään sen enempää alkiosta puhunut, sanoi vaan että munasoluja oli 7 ja niistä 5 oli kypsiä ja 3 hedelmöittyi.
Nyt sekavin ajatuksin pusketaan eteenpäin, vielä ei olla uskallettu mitään toivoa antaa itsellemme. Mitään oireita ei ole ilmaantunut, paitsi jumalattoman kipeät tissit :D mutta ne nyt on ollu jo koko hoidon ajan tämmöset..

Hiskias peukut pystyyn sulle :)
 
Hiskias ja eeppula, peukut ihan kauhean pystyssä teidän onnistumista toivoen! Missä vaiheessa "lopputulos" selviää?

Calcifer, mulle myös lääkäri määräri DHEA:a reseptillä. Ei tarttenut itse pyytää vaan resepti tuli automaattisesti.

Mä sain polilta vastauksen että ei vastata vielä. Joudun odottamaan ekat luonnolliset menkat (nyt menossa stimulaation jälkeiset), sen jälkeen verikokeeseen otattamaan FSH/LH/E2, ja tulosten perusteella päättävät hoidetaanko mua enää... Pitäisi kai soitella yksityisille luovutetuista, mutta olen ollut niin kiireinen töiden kanssa (ja yrittänyt elää muutakin elämää kuin tätä sekundääristä lapsettomuutta), joten lapsihaaveet ovat olleet vähän taustalla. Ihan vapauttavaa välillä, vaikka tiedän, ettei ne siellä taustalla pysy tai tuota mitään ratkaisua.
 
Kiitos kommenteista. Meillä on siis muksu lahjasoluilla ja siihenpä se uusi hoito taas on menossa. Mutta rahaa on säästettävä ensin iso summa, joten kartoitan tässä uskaltaisko sitä kokeilla boostata mömmöillä omaa toimintaa ja yrittää kerran vielä. Turha toive ja rahanhaaskaus mut mietitään. ..
 
Nat
kiitos yrittäjille!

tarkoitin että jos hoidossa kun on vain mini stimulaatio ilman oman hormonitoiminnan ajamista alas, vain joko mini stimuolaatiolla tai ilman, per kerta ottaa yhden munasolun punktion kautta ja sitten ei heti hedelmöidä vain pakasta eli munasolun vitrificatio ja tällä tavalla kerätä ja pakasta monta munasolua ja loppuen lopuksi sulata munasoluja ja hedelmöidä kerrallaan ja sitten matkaan jos on siihen...
mietin vain että kun on niin pieni saalis voiko tämä vaihtoehto olla edullisempi


Calcifer DHEA:sta jossain oma ketju, sinnekin kirjoitin, että eri kokemuksia, eri mielipiteitä, kyseenalaiset tulokset kyseenalaisten tutkimukset...
itse olen syönyt, ei tullut muutosta AFC:ssa ultrassa puoli vuoden käyttön jälkeen

paitsi nyt 1,5 vuoden erillaisten suplementtien syömisen jälkeen sain uuden diagnosin, että ei ole enää mitään premenopausia... tai vanha peruntuu. sen perusteella että follikkelia oli yhdessä munasarjassa jopa 6...

iHerbista tullilla kerran melatoniini otettu pois paketista, onneksi ilman mitään seuraamuksia... en olisi otanut uudellen riskiä

voimia kaikille
 
Nat, onpa ihmeellistä, että lisäravinteilla voi olla tuollainen vaikutus diagnoosiin! Oliko sun repertuaarissa dhea? Mä jostain syystä uskon, että syömäni lisäravinteet (ilman dheata) olivat syynä tähän 3 IVF:n parempiin alkioihin.

eeppula, mitäs sinne?

Täällä viimeisestä alkiosta ei sitten ollut mihinkään. Ei jaksaisi yhtään miettiä, että mitäs nyt :headwall:
 
Voi itku, Hiskias ja eeppula. Niin toivoin teiltä hyviä uutisia, et jaksais itekkin tsempata vielä loppuvuoden. On ihan syvältä. Suuret pahoittelut teille :hug:
Nyt just tuntuu siltä, että vaikka lääkäri on nyt halukas tekeen vielä pitkän kaavan stimulaation, niin ei sekään varmaan kyllä auta yhtään mihinkään.....
 
Jotenkin tuntuu että näin syksyllä tällä palstalla saa lukea enemmän ikäviä uutisia kuin hyviä :/

Me otetaan hengähdystauko tähän rumbaan, negan jälkeen vasta huomasi kuinka kummallakin oli takki tyhjä mutta yritettiin silti tsempata loppuun asti. Asiaan varmasti vaikutti se, että koko kesä mentii ilman lomia ja sitten kun se kuukauden loma koitti niin se meni tähän hoitorumbaan.

Alkuvuonna uudestaan, ensin otetaan kunnon rentoutusloma ja sen jälkeen PASsiin. Hoitajan mukaan omaan kiertoon on suunnitteilla..

Tsemppiä teille kaikille, toivottavasti pääsen myöhemmin lukemaan positiivisa uutisia täältä :)
 
Hiskias ja eeppula, isot pahoittelut! :heart: Hiskiaasta toivon vielä kuulevani, ottakaa aika mietinnälle nyt. Eeppula pääsee alkuvuodesta pakastimen kimppuun, tsemppiä!

Nat, aika mielenkiintoista tuo lisäravinteiden vaikutus, kannattaa siis napsia niitä! Tuo hoito mitä kuvailit, on mini-IVF. Suurin kulu tulee kyllä kai kontrolleista ja punktiosta, ivf ja siirto on pienempi kuluerä eli pelkkä punktiokin maksanee 2Ke, jos siirtokin tehdään. Minulle lääkäri nyt ehdotti, kun oltiin lahjahoitoa suunnittelemassa, että mini-IVFää voisi vielä kokeilla. Uusi lääkäri minulle ja ovulaatiossa näkyi pari solua (ei mitään lääkitystä tässä kierrossa, oltiin lahjasolun aloituskeskustelussa). Hän perusteli sitä sillä, että olen niin nuori. Mutta siinä on hankala tietää milloin keräys tehdään, ettei ole raaka solu eikä solu ehdi irtoamaan. Hetken mietin sitä mutta sitten totesin että olen riittävästi lyönyt päätä seinään, en jaksa enää oman solun pettymyksiä. Kohta olen jo 40 tätä menoa...

Lempiviola, varasitko lahjasoluneuvonnan vai teettekö omilla soluilla vielä kokeiluja?

Kirjoittelen tuonne lahjasoluketjuun mutta seuraan teitäkin :heart:
 
Jonnuli, rohkea päätös olla enää yrittämättä omilla soluilla, houkutus oli varmaan kuitenkin suuri. Mutta kun se on juuri sitä pään lyömistä seinään... Mä olen taas kurkkinut aika paljon sinne lahjasoluketjuun kun samaa asiaa päässäni prosessoin.

Mä varasin ensikäynnin ihan vaan jutellakseni millä mielin yksityinen lääkäri on. Olen varautunut siihen, että jutellaan lahjasoluista ja lähdetään siihen suuntaan. Mulla alkoikin nyt taas luonnolliset kuukautiset, kierto jäi 17 päivään, tämä siis tarkoittaa että menen maanantaina verikokeisiin ja saan vihdoin jotain ratkaisua julkiseltakin polilta (päättävät verikokeiden perusteella jatketaanko hoitoja vai ei). En vaan tiedä onko enää järkeä kokeilla niitä samoja lyhyitä kaavoja joita julkiselta tarjotaan, jotenkin tuntuu että vaihtoehdot olisi riskillä pitkä kaava tai sitten hyppy luovareihin.
 
KYSYMYS: Hei! Koskettava ja upea viestiketju. Minä haluaisin (jos uskallan, koska tieto voi myös lisätä tuskaa) tietää, ONKO KUKAAN TULLUT RASKAAKSI TAI SYNNYTTÄNYT JA SAANUT OMILLA MUNASOLUILLA lasta, jos AMH on ollut hyvin matala, esim 0.5 tai jopa 0.2? Mahtaakohan sellaisia onnellisia tositarinoita olla olemassakaan? JOS olette onnistuneet, millä hoidoilla, millä lisäkonsteilla, ja onko tosiaan syntynyt vauva? Ja jos sopii kysyä, onko lapsi terve? Uskaltaako itse enää ollenkaan toivoa onnellista loppua tähän projektiin...
 
Cityprinsessa, minä en kovin montaa tarinaa oo lukenut, jossa plussa olis tullut niinkin alhaisella kuin 0.2 (mikä arvo itselläkin on). Mutta englanninkielisillä palstoilla niitä on ollut ja täälläkin kai ainakin yksi mitä muistan (Armi tai Aamu, kumpi olikin). Siinähän hän oli ottanut kaikki luontaiset keinot käyttöönsä (vitamiinit, hivenaineet, akupunktiot, yms) ja tullut ns. luomuna raskaaksi. Minä kyllä uskon, että tuohon amh arvoon pystyy jotenkin vaikuttamaan, ja jopa vuodenajat vaikuttais siihen (tokikaan mitään tutkimustuloksia aiheesta ei varmaankaan löydy). Ja olihan täälläkin Hiskias(ko), jolla oli arvo parantunut jossakin vaiheessa. Tsemppiä yritykseen!

Sitä en muista saiko tuo Armi/Aamu sen vauvan loppujen lopuksi. Mutta ainakin tuolla eng.kielisillä palstoilla on ihan terveitä vauvoja kuulemma syntynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille. cityprinsessalle piti tulla kommentoimaan. Itselläni mitattiin 3 vuotta sitten gynen tarkastuksessa fsh kun oli kierto alkanut lyhentymään. Tuomio oli järkytys kun se oli hiukan yli sallitun. Halusin tarkistus mittauksen ja samalla lääkäri halusi mitata amh:n. Järkytys oli vieläkin suumempi kun tulokset tulivat fsh melkein 20 ja amh alle 0,2 (eli kaikista huonoin). Mittauksen jälkeen siirryimme nopeasti ivf:ään joita tehtiin kaikkiaan kolme. Hoidot tehtiin pergoveriksellä. Mukana gonapeptyl ja perus luget. Viimeisessä hoidossa oli mukana myös kohdunlimakalvon rapsuttelu sekä 3 kk ennen hoitoa aloitettu dhea ja ubikinon (600mg). Kyllä siitä hoidosta poika syntyi :)
 
Meriann, saako kysyä että kuinka paljon folleja sulla saatiin kasvamaan IVF-stimulaatioilla, kun sunkin arvot olivat noinkin huonot?

Mullahan on nyt nimittäin se tilanne, julkinen poli päätti lopettaa mun hoidot. FSH-arvo oli nyt 31.4, tammikuussa se oli vielä 14.8. AMH on alle 0.2. Arvot on tosi huonot, sen tiedän, mutta miksi minusta tuntuu että tässä luovutettiin niin helpolla. Yksi IVF loppuun asti josta yksi solu ja kohdunulkoinen, toisessa stimulaatiossa ei saatu kasvamaan mitään.

Kävin tiistaina yksityisellä juttelemassa luovutetuista ja samalla ultrailtiin. Siellä nyt alkukierrossa (kp4) kuitenkin näkyi follien alkuja, entä jos ne kuitenkin oltaisiin saatu lääkkeillä kasvamaan... Tuntuu niin epäreilulta. Ehkä tätä on vaan vaikea hyväksyä ja siksi jossittelen.
 
Cityprinsessa, mulla AMH on 0,2 (eli mittaamattoman alhainen) ja vaikea endometrioosi. Tehtiin 4 x IVF, joista vain kahdesta päästiin siirtoon. Takana myös 3 melko varhaista keskenmenoa myöskin luomusti alkaneena, vaikka lääkäreiden mukaan en edes voi tulla luomusti raskaaksi. Hoidot lopulta lopetetiin ja odotimme lahjamunasolua. Odotellessa tein itsenäistä tutkimustyötä ja sen perusteella käytin PALJON vitamiineja, hivenaineita ja lisäravinteita. Käytin myös DHEA:ta, josta joku olikin kysellyt. Mulla ainakaan ei tullut siitä muita sivuvaikutuksia, kuin nopeammin rasvoittuvat hiukset ja iho. Itse uskon näiden kaikkien aineiden vaikuttaneen asiaan ja ainakin olen nyt todellisena luomuihmeenä raskaana 16. viikolla! Toki vieläkin voi tapahtua mitä vain eli en voi tietää saammeko lapsen syliimme ja vielä terveenä, mutta ainakin tässä vaiheessa kaikki hyvin :)

Tsemppiä ja voimia kaikille omiin vaiheisiinne!! Toivottavasti olen kannustava esimerkki siitä, että ihmeitä voi tapahtua, vaikka ei omalle kohdalle sitä uskoisikaan :)
 
Lempiviola ensimmäisessä hoidossa saatiin muistaakseni 6 solua, 3 alkoita. Toisesta 3 solua jotka kuukahti kaikki seuraavaan päivään mennessä. Kolmannessa kasvoi 2 solua mutta vain yksi punktoitiin koska toinen oli ehtinyt irrota.

Olen menossa kuun lopussa lääkäriin kun näyttää, että ne vaihdevuodet kolkuttelee kovalla kädellä. No olen kyllä niin onnekkaassa asemassa, että lapset ehdin kuitenkin saada.
 
Meriann, kiitos vastauksesta, sulla on ollut aika hyvä vaste lääkkeille veriarvoista huolimatta. Hienoa että onnistui :) meteora, sulla on kyllä myös ollut mahtava onni, onnea myös loppuraskauteen! Omalla kohdalla en enää luomuraskautta edes toivo, sen verran kauan ollaan yritetty ilman plussan häivääkään, kierroissa ei ole mitään järkeä ja nyt on toinen munanjohdinkin poistettu.
 
Eeppula :hug:

Lempiviola, olihan surullista luettavaa nuo hormoniarvot :'(. Miten ihmeessä ne voi tuolla tavalla romahtaa? Ja kun se raskaus kuitenkin just äsken alkoi. Oliko se yksityisen lääkärikin sitä mieltä, ettei kannata omilla edes yrittää?

Meriann :wave:. En muistanutkaan, että sullakin oli noin hurja fsh-arvo ja amh-arvo.

Jonnuli, käy sä kurkkimassa täällä niin mä käyn sitten siellä lahjasoluhoitolaisissa. Vaikkei mun tieni sinne viekään, mutta kiva seurata kun siellä on niitä onnistumisia. Tsemppiä vielä matkaan :heart:

Äitiseiskanelonen, lähdetkö kokeilemaan sitä pitkää kaavaa?

(.) Sain sitten aikaiseksi soittaa ajan yksityiselle, siinä avitti yksi mainio 1 vee pikkumies joka oli niin ihana :D. Hoitokertomuksista tuli kopiot edelliseltä klinikalta ja olihan se surullista luettavaa, etenkin se keskenmeno ja ne kaavinnat. Menen keskustelemaan, että kannattaako hoitoja jatkaa ja mikä on noiden kaavintojen haittavaikutus, viimeksi lekurin naamasta näki, ettei ollut mitenkään innoissaan kuultuaan, että kahteen kertaan on kaavittu. Aiemmin mulle on sanottu, että 5 hoidon jälkeen ei ole enää luvassa parempia tuloksia tällä iällä, katsotaan, mikä on tämän hetkinen tilanne. Teidän tarinoista intoutuneena pyydän ainakin nuo hormonimittaukset seuraavasta alkavasta kierrosta, koska ne on mitattu viimeksi kaksi vuotta sitten. No näillä mennään.
 
Hiskias, en ole saanut mitään selitystä näin nopealle muutokselle... Menen vielä kerran julkiselle polin käynnille, jossa ultrataan munasarjat (toisessa on näkynyt jotain epämääräistä). Siellä voin toivottavasti vähän kysellä syistä ja tulevista ongelmista, jos kerran vaihdevuodet ovat jo lähellä, vaikka olen vasta 33-vuotias. Lääkäri mainitsi myös vaihtoehtona alkioadoption, mutta meillä on yksi oma biologinen lapsi eikä miehessä vikaa, joten tuskin lähdemme siirtämään kokonaan toisen pariskunnan alkiota. Luovutetulla munasolulla olisi edes puolet samaa perimää siskon kanssa.

Yksityinen lääkäri sanoi, että jos en olisi vielä kokeillut DHEA:a, niin hän olisi laittanut minut kuurille 3-4 kuukaudeksi ja kokeillut jotain lääkekomboa (ainakin Elonvan mainitsi). Mutta nyt kun DHEA:kin on kokeiltu, niin sivuutti sitten aika lailla IVF-mahdollisuuden (tai sanoi, että jos ehdottomasti haluamme niin sitäkin kai voisi vielä kokeilla, mutta hormonitasot ovat tosi huonolla tasolla). Samalla kuitenkin kovasti kertoili esimerkkejä siitä, kuinka joillain on onnistunut luomusti vaikka tilanne on toivoton. Mä en vaan jaksa enää elätellä sellaisia toiveita, liian kauan on jo yritetty ja toivottu, en vaan enää toimi.

Hiskias, koska menet keskustelukäynnille? Kovasti tsemppiä, jospa vielä kerran...
 
Lempiviola, klinikalla käyty ja semmonen määrä tuli otettua verikokeita, että huh :headwall:. Kuukauden päästä uudelleen kuulemaan tulokset ja jos kaikki on "pihvisti" niin sitten seuraavasta kierrosta alkaisi hoito. Ultran jälkeen olin hieman hämmentynyt, kun lekuri totesi, että niin on aktiiviset munasarjat, että kyllä hän vähän nyt ihmettelee, miten se on mahdollista. Jäi se amh - koekin ottamatta, kun ne näytti siltä. Liekö se on se raskaus, joka niitä on aktivoinut :confused:
 
Kolmaskin inssi päättyi negaan ja se hoitomuoto oli sitten siinä. Vielä mietitään miehen kanssa tuota pitkän kaavan icsiä. Hoitosuunnitteluun pitäisi mennä n. 3viikon päästä ja neljän viikon päästä saa tietää jatkuuko työt vai ei. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ei oikein olisi varaa tehdä mitään hoitoja. Onkohan monta kertaa käynyt niin, että pitkä kaava sammuttaa munasarjojen toiminnan kokonaan.... sekin mietityttää. Ja en tosiaan DHEAta oo uskaltanut ottaa enää, mikä sekään ei ole hyvä hoitoa ajatellen. TÄÄ ON LIIAN VAIKEETA! (ehkä silloin pitäisi luovuttaa)
 

Yhteistyössä