Esittäydynpä vihdoin itsekin, taustalla olen seuraillut jo kohta vuoden
Olen 36-vuotias nainen, puolisoni on samanikäinen. Jätimme ehkäisyn pois puolisentoista vuotta sitten (joskus aiemminkin on ollut yritystä), mutta endometrioosioireiden pahennuttua sain lähetteen laparoskopiaan ja jouduin aloittamaan pillerit oireiden kurissapitämiseksi. Leikkauksessa reilu vuosi sitten paljastui erittäin vaikeahoitoinen endometrioosi (itse tauti oli kyllä ollut tiedossa jo vuosia, mutta oireiden takia sitä oli pidetty lievänä), koko vatsaonteloni oli täynnä kiinnikkeitä ja endometrioomia ja suoltakin jouduttiin poistamaan. Leikkauksen jälkeen saatiin puolisoni kanssa kiireellinen lähete Naistenklinikan hormonipolille.
Tammikuussa tänä vuonna päästiin aloitustapaamiseen, jossa paljastui surkea amh-arvo: alle 0,2. Meille annettiin alle 10 % ennuste ja luvattiin tehdä yksi hoito. Lääkityksenä oli Synarela+Menopur (375), irrotukseen Ovitrelle ja tukilääkkeenä Lutinus (olikohan vielä jotain muuta, en muista). Tulos oli kaksi follia, kaksi munasolua ja kaksi alkiota. Tuoresiirrosta alkoi biokemiallinen raskaus, joka siis kuitenkin keskeytyi ennen kuin ehdimme edes raskaustestin tulosta saada. Toinen alkio kuoli pakastuksessa, eli PAS:iin ei päästy.
Saatiin biokemialliseen raskauteen vedoten neuvoteltua vielä toinen hoito, joka alkoi vasta syksyllä kesälomien jälkeen. Hoitojen väli, noin 5 kiertoa, yritettiin luomuna, mikä oli virhe, sillä endo-oireet pahenivat jälleen, mutta tästä minua ei huomattu varoittaa. Toinen hoito tehtiin samalla kaavalla, mutta tulos oli hieman lupaavampi: 7 follia, joissa kuitenkin taas vain 2 kypsää solua ja 2 alkiota. Tuoresiirrosta ei alkanut raskautta, toinen alkio ehti pysähtyä ennen pakastusta.
Julkisen puolen hoidot loppuivat tähän, ainakin tältä erää. Loppukeskustelu meillä oli marraskuussa, jossa kuitenkin jäi vielä hieman auki, voisiko meidän osalta hoitoja kuitenkin jatkaa, sillä luomuna emme voi vaikean endon takia yrittää.
Jatkoimme toisen hoidon jälkeen suoraan yksityiselle, jossa aloitettiin kolmas hoito kiireenvilkkaa. Tällä kertaa lyhyt kaava ja lähes kaikki lääkkeet menivät vaihtoon. Femar+Pergoveris+Orgalutran, irrotukseen Pregnyl ja Gonapeptyl, tukilääkkeenä Lutinus ja Prednisolon-kortisoni. Follit lähtivät kasvuun todella hitaasti, piikityksiä jatkettiin lopulta 15 päivää, mutta tuloksena oli 7 follia, 6 kypsää munasolua, 6 alkiota, joista kuitenkin yksi pysähtyi alkumetreillä ja yksi 5. päivänä. Muutama päivä sitten tehtiin tuoresiirto: kyytiin saatiin hyvä 5-päiväinen blastokysti ja pakkaseenkin 1 varhainen blasto ja 2 morula-vaiheen alkiota.
Tulos on olosuhteisiin nähden erittäin hyvä ja olemme puolisoni kanssa toiveikkaita. Ehkä tämä nyt siirretty tai sitten joku niistä pakkaseen päätyneistä alkioista toisi toivotun tuloksen? Mietityttää kuitenkin kiinnittyminen, eli voiko endometrioosi vaikeuttaa sitä? Minulla on nyt tukena Lutinusta ja kortisonia ja vielä se yksi Gonapeptylkin, mutta
Jostain papereista muistan lukeneeni, että minulla olisi kohdussakin havaittavissa adenomyoosia, vaikkakin nykyinen lääkäri sanoi, että sitä ei voi diagnosoida kuin patologi. Klinikkamme on Dextra ja luotan heidän ammattitaitoonsa kuin kallioon. Testipäivä on vajaa parin viikon päästä, täytyy yrittää siihen saakka keskittyä ihan muihin asioihin.
Toivon meille kaikille mitä parhainta onnea näissä rankoissa hoidoissa. Jään jännittämään sekä omaani että teidän muiden hoitojen onnistumista, ja seuraamaan tätä keskustelua kuten tähänkin asti. Lykkyä pyttyyn!