No niin, kerkeämpä taas vihdoin kirjoittamaan tännekin. Me päädyttiin vaihtamaan klinikkaa lennosta ja nyt alkuviikosta aloitettiinkin heti vielä uusi IVF/ICSI ennen pääsiäistä. Uudella lääkärillä oli taas uudet näkemykset, mutta tämä ainakin selitti mitä mikäkin tarkoittaa ja miten niihin voisi vaikuttaa.
Lopputulos oli, että mun toisessa munasarjassa ei ole juuri enää hönkää, mutta toinen vaikuttaisi olevan vielä pelissä mukana. Tämä selittää, miksi mun joka toinen kierto on lyhyt ja joka toinen pitkä. Lääkärikin ihmetteli, miksei tuota AMH:ta ole mitattu aikaisemmin, miksi kilpparilääkitystä ei ole nostettu ja miksi on aina vain käytetty puregonia, kun se ei tässä tapauksessa ole paras. Eli oikeaan osui omat epäilykseni ekan klinikan toiminnasta. Puregon vaihtui Pergoverikseen ja lisäksi alkoi kortisoni mun niveltulehduksia (ja mahd. jotain vasta-aineita) ehkäisemään. Kerroin siirron jälkeisistä supisteluista ja lyhyestä luteaalivaiheesta, joista aiemmalla klinikalla vain todettiin, että näin voi käydä ja tämä lääkäri pohti jo valmiiksi jotain vaihtoehtoja. Eli kaikenkaikkiaan ihan hyvä fiilis jäi, vaikka hiukan pelottaakin tutun ja turvallisen vaihtaminen toiseen.
Pitkää kaavaa nyt yritetään, vaikka siinä onkin vaarana että munasarjat nukahtaaa täydellisesti. Mutta lyhyt ei mulla ole kertakaikkiaan toiminut. Sumuja mennyt nyt 3 päivää ja mahdollisesti jo ens viikolla alkaa piikit. Hui!
Lempiviola: mulla oli alunperin TSH 2.7 ja meidän ekalla klinikalla lääkitystä ei suostuttu alottamaan vuosi sitten. Vaadin sen kuitenkin itse viime syksynä kun kaikki hoidot olivat menneet täysin puihin. Miniannoksella mennään, mutta silti lyhyet kiertoni on pidentyneet melkein viikolla ja luteaalivaihe vakiintunut, enkä keksi muuta selitystä kuin tyroksiini. Tokalla klinikalla TSH:n yläraja on 2.5, mutta ei siitä lääkityksestä kuulemma haittaakaan ole.
Hiskias: onko sulla ollut kortisoni aina koko kierron ajan, vai vasta siirron jälkeen. Mulla alkoi nyt jo sumutteluvaiheessa, enkä yhtään tiedä mitä se tekee.