alatiesynnytys ja toipuminen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos etukäteen!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos etukäteen!

Vieras
Olen kerran synnyttänyt alakautta ja jäi pelko: ikinä en ole lantionpohjanlihaksia treenannut ja synnytyksen jälkeen oli monta viikkoa piinaava/raastava painontunne alapäässä.Tuntui että kohtu tulee ulos ja makuulla pystyi vain olemaan:(
Itku ei auttanut eikä särkylääkkeet tähän vaivaan.Kävin gynellä n.viikon kuluttua kun hajosi melkein pää kipuun ja totesi ettei ole laskeumaa?!
Miltäköhän mahtaa tuntua sitten todellinen laskeuma:(
Olen menossa parin viikon kuluttua synnyttämään kolmatta,toka syntyi pelkosektiolla.Haluaisin kuitenkin alasynnytyksen monetsakin syystä mutta kaipaan kokemuksia tuosta vaivasta!!!Terkkari sanoi vain että kaikilla naisilla on painontunnetta sen jälkeen (ei sektion jälkeen ollut,kun ei tarvinnut ponnistaa isoa vauvaa)mutta se ei mua lohduta,koska kipu oli karmivaa:(
Onko teillä muilla äideillä kokemusta tästä vaivasta ja miten toivuitte yleensäkin?Itse repesin synnytyksessä ja tikit aukeilivat ja wcssä käynti onnistui vain puudutegeelin avulla,ei auttanut hammasta purren pissiä kun sattui:(Voiko kaikki tämä uusiutua jos nyt synnytän vai voisiko olla helpompaa?Kertokaa kokemuksianne!

Yleensä eka alatiesynnytys on pahin. Mulla ainakin toinen oli noin sata kertaa helpompi, Esikoisen ponnistaminen kesti 45 min, kakkosen 2 min. ja samankokoisia olivat. Ekan jälkeen tuli hillitön eppari ja repeämä, en istunut kuukauteen kunnolla ja vessassa käynti oli ihan hirveää. Tokan jälkeen olin niinku mitään ei olis tapahtunut, istuin ja kävin vessassa ihan kuin aina ennenkin.

kiinnostaa myös miten emättimen tiukkuus palautuu tokan alatiesynnytyksen jälkeen kun eka oli isokokoinen enkä ole treenannut niitä lihaksia lainkaan.Tuleeko paikat timmimmäksi jos alan treenamaan kunnolla kolmannen jälkeen?Lapsiluku on silloin täynnä.Milloin voi alkaa treenata kuulilla synnytyksen jälkeen?Voiko alapää tosiaan moisen rääkin jälkeen vielä palata tiukaksi?
kokemuksia tästäkin,kiitos!

ekan synnytyksessä multa leikattiin väliliha + repesin. Haavaan tuli tulehdus ja se aukesi osittain. Meni varmaan 3kk ennenkuin uskalsin/pystyin istua kunnolla. Toisessa synnytyksessä tuli pieni repeämä joka tikattiin kiinni. Paranin tosi nopeasti, istuminenkin onnistui jo muutaman päivän päästä ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Suositteletteko epparia vai repeämoistä??kokemuksia!!!

Mulle ei ainakaan tehdä epparia enää toista kertaa. :kieh: Sen verran päin p:tä se edellisellä kerralla ommeltiin ja limakalvot jäi väliin jne jen.

repeämistä ehdottomasti. Se eppari oli järkky. Näin siis omalla kohdallani. Mutta kyllä se kätilö osaa arvioida tulisko repeämisestä niin iso että eppari on pienempi paha.

Mun repeämisen jälkeen kävi niin,että sisemmät häpyhuulet roikkuvat "riekaleina" ja toisessa on melkein sormenpään mentävä reikä:( Asia masentaa mua nyt,kun vielä mietin voiko alapääni tilanne rupsahtaa enemmänkin jos nyt synnytän vielä?

Mulla esikoisen ponnistus kesti 54min ja 2tikkiä ommeltiin. Ei varsinaista haavaa, pieni nirhauma johon tikit. Sain kuitenkin katetrista (kun en pystynyt epiduraalin jälkeen pissimään kun olin niin puuduksissa) virtsatien tulehduksen joka ei meinannu parantua..Pissiessä kirveli kauheesti kun alapäässä oli muutama nirhauma ja vessassa käynti oli kaks viikkoo yhtä tuskaa. Ilmakylvyt autto aika lailla, eli makasin kotona kintut levällään ilman housuja joka ilta :)

Kuopuksen ponnistus kesti 7min eikä tikin tikkiä. Istuin jo 2 tunnin päästä synnytyksestä ja kävelin ihan normaalisti. Hellänä oli tietysti paikat mutta kipua ei ollut.

lantionpohjanlihas treeniä voi ja kannattaa tehdä raskauden aikana ja sen jälkeen eikä odotella sinne synnytyksen jälkeiseen elämään.... Ilman kuuliakin voi treenata.....

Pitäisi kuulua jokanaisen päivittäisiin rutiineihin..... Synnyttäneille ja synnyttämättömille....
Ihan vaan jo siksi ettei vanhoilla päivillä ala pissa tirskumaan koska sattuu...

Itse yritän jokapäivä edes kerran tehdä, ja kaksi synnytystä takana,kolmatta odotan tällä hetkellä.... En ole huomannut mitään rupsahtamista alapäässä... Päinvastoin, mitä enemmän niitä jaksaa treenata sitä paremmalta seksi tuntuu ja niin on mieskin sanonut tuntuvan.....

Meillä 3 lasta ja kyllä mulla alapää on ihan ennallaan :)
Kaikki synnytykset olleet helppoja. Esikoista ponnistin 7min, kakkosta 1min ja kolmosta 15min ja vain esikoisesta tuli 2 tikkiä. Heti olen istunut, kun istumaan ole päässyt ja pienet repeämät ovat parantuneet todella äkkiä.

Niin ja lantionpohjalihaksia olen treenennut jo paljon ennen raskauksia ja niitten jälkeen.

Pilatesliikkeet(esim.DVC-kasetti) ja selinmakuulla takapuolen nosto kunnolla-kuin alusastiaa odottaisit alle-pito ja taas rentoutus.Nämä kuuluvat naiseuteen ja viisaus tulee kuulemisesta.

En ainakaan epparia, ekassa tehtiin ja en pystynyt 2 viikkoon kunnolla istumaan vaikka muuten oli hyvä olo. Kakkosesta ei sit tehty ja tuli 1 tikki, eikä haitannut mun elämää millään tavalla, ku sitä ei ees tuntunut.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos etukäteen!:
Olen kerran synnyttänyt alakautta ja jäi pelko: ikinä en ole lantionpohjanlihaksia treenannut ja synnytyksen jälkeen oli monta viikkoa piinaava/raastava painontunne alapäässä.Tuntui että kohtu tulee ulos ja makuulla pystyi vain olemaan:(
Itku ei auttanut eikä särkylääkkeet tähän vaivaan.Kävin gynellä n.viikon kuluttua kun hajosi melkein pää kipuun ja totesi ettei ole laskeumaa?!

Eikös tuo painontunne ole ihan normaalia? Siis heti synnytyksen jälkeen kohtu on tietysti normaalia isompi ja palautuu takaisin normaalikokoon useamman viikon kuluessa. Normaalia isompi kohtu ilman sikiötä tuntuu "oudolta", eikä tarvitse olla kyse laskeumasta. Erittäin epäselvästi ilmaistu. :) Toivottavasti joku kätilö tms. voisi tarkentaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaannuin:

repeämistä ehdottomasti. Se eppari oli järkky. Näin siis omalla kohdallani. Mutta kyllä se kätilö osaa arvioida tulisko repeämisestä niin iso että eppari on pienempi paha.

Ystäväni repesi persukseen asti.

Mahdollisimman luonnollisesti annetana nykyisin synnytyksen edetä,ja mennä.Epparikin tehdään jos siltä näyttää.

rukoilijasirkka: juu,kyllä tiedän että treeniä kannattaa tehdä,synnyttipä miten vain:)
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia painontunteesta,että johtuikohan mulla treenaamattomista lihaksista lähinnä?Vai onko treenatuillakin ollut paineentunnetta joka on sietämätöntä??

rukoilijasirkka: juu,kyllä tiedän että treeniä kannattaa tehdä,synnyttipä miten vain:)
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia painontunteesta,että johtuikohan mulla treenaamattomista lihaksista lähinnä?Vai onko treenatuillakin ollut paineentunnetta joka on sietämätöntä??

No mä en kyllä treenannut lantionpohjanlihaksia silloin nuorempana koskaan, enkä edes kahden synnytyksen jälkeen... Ei mulla ole kummankaan synnytyksen jälkeen ollut mitään painontunnetta alapäässä. Joten tuskin johtuu treenaamattomista lihaksista.

kiinnostaa myös miten emättimen tiukkuus palautuu tokan alatiesynnytyksen jälkeen kun eka oli isokokoinen enkä ole treenannut niitä lihaksia lainkaan.Tuleeko paikat timmimmäksi jos alan treenamaan kunnolla kolmannen jälkeen?Lapsiluku on silloin täynnä.Milloin voi alkaa treenata kuulilla synnytyksen jälkeen?Voiko alapää tosiaan moisen rääkin jälkeen vielä palata tiukaksi?
kokemuksia tästäkin,kiitos!

Minulla ja alkoi treenaukset ihan tosissaan vasta kakkosen jälkeen. Ostin silloin (onneksi) kuulat avuksi. Niillä saa näköjään melkein ihmeitä aikaan. Ainakin mieheni mielestä.

Lantionpohjan lihakset ovat kuin kaksi isoa "riippumattoa" ristikkäin ja siitä välistä tulee lapsi - venyttää lihasten välistä aukkoa äärimmilleen.
Kestää aikansa ennen kuin lihakset palautuvat. Koko synnytyskanavan alueella on ärsytystä, turvotusta ja hiukan tulehduksen tyyppinen tila. Kohtu on myös suuri ja painaa tätä koko lystiä, siitä johtuu epämukava painon tunne synnytyksen jälkeen.
Liiallista istumista kannattaa välttää synnytyksen jälkeisenä viikkona sillä istuminen lisää alueen turvotusta ja siten epämukavuuden tunnetta.
Painon tunne on vähän niin kuin lantioon olisi unohtunut meloni mutta vaiva helpottaa ajan mittaan kun paikat paranee. Lantionpohjanlihaksia on syytä treenata sillä kimmoisat lihakset palautuvat nopeammin kuin valmiiksi veltot.

Yhteistyössä