Akta Graco istuin vaarallinen

  • Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 23:47 isukki kirjoitti:
TM:n testin nopeudet ei suinkaan olleet mitättömän pieniä, vaan etutörmäys 50 km/h ja sivutörmäys 30 km/h. Törmäysvideot ja jotain selitystä löytyy täältä
Selityksiä löytyy aina jokapuolelta. Aina väärin testattu, kun ei joku toimi. Tosiasia on, että TM:n testit tehtiin Akta-Gracon omalla testiradalla, jossa on kiva testata kilpailojoiden malleja ja niiden edustajat eivät pääse edes paikalle valvomaan omia etujaan.
 
virve
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:50 Amaryllis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 23:47 isukki kirjoitti:
TM:n testin nopeudet ei suinkaan olleet mitättömän pieniä, vaan etutörmäys 50 km/h ja sivutörmäys 30 km/h. Törmäysvideot ja jotain selitystä löytyy täältä
Katselin nuo viedeot ja heräsi yksi kysymys: Miksi törmäystestissä istuin on asennettu penkille ilman, että edessä on tukea :eek: :eek: Eikö ole niin, ettei selkämenosuuntaan asennettavaa istuinta saa laittaa niin että se ei nojaa etupenkkiin?? Tottakai istuin lentelee miten saatuu, jos vapaasti pääsee liikkumaan kun 50km/h täräyttää jotakin päin...Ja jälki on varmasti sen mukaista...

Meillä on sekä Britaxin että Gracon istuimet ja mun mielestä molempien käyttöohjeissa on maininta ko. asiasta. En voi nyt tarkastaa, koska käyttöohjeet on muuton jäljiltä jossain erittäin hyvässä tallessa :whistle:
No tuossa testissä kaikki istuimet oli samalla tavalla kiinnitetty, eri väärin kun istuin ei nojannut penkkiin. Miksi vain gracon istuimet hylättiin? Miksi ne eivät pärjänneet? vastaus on varmaankin se, että cragon istuimet eivät ole turvallisia.
 
hyvä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 23:17 Henrietta kirjoitti:
Pakko tähän on vastata, koska meillä tuo Gracon Cosmic XTP on testattu ihan TOSI tilanteessa eli automme pyöri katon kautta ympäri kolme kertaa. 1v poitsu oli ko.istuimessa ja hän ei saanut NAARMUAKAAN, vaikka istuin kärsi vahinkoja. Mulla itselläni murtuivat molemmat jalat, miehellä kylkiluut ja sormet. Olimme turvavöissä, autossa ei turvatyynyjä.
Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä.
Vanha ketju mutta satuin lukemaan - toivottavasti nosto ei herätä plussalaisissa hirveetä uuspaniikkia, koska Graco ilmeisesti jo julkaissut parannellut versiot noista istuimista...

Mutta hyvä että tähän ketjuun on eksynyt käytännönkin kokemuksia kyseisistä istuimista :wave: =) Tosiasiahan tuo on että "Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä", sillä ohjeistuksen mukaanhan ISTUIN ON AINA VAIHDETTAVA KOLAROINNIN JÄLKEEN eli sen ei enää tarvitse olla käyttökelpoinen kerran suojattuaan!
 
iskari
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:50 Amaryllis kirjoitti:
Katselin nuo viedeot ja heräsi yksi kysymys: Miksi törmäystestissä istuin on asennettu penkille ilman, että edessä on tukea :eek: :eek: Eikö ole niin, ettei selkämenosuuntaan asennettavaa istuinta saa laittaa niin että se ei nojaa etupenkkiin?? Tottakai istuin lentelee miten saatuu, jos vapaasti pääsee liikkumaan kun 50km/h täräyttää jotakin päin...Ja jälki on varmasti sen mukaista...
Eihän nois missään ollu tukea eessä ja silti Gracot oli ainoot jotka lensi irti penkistä. VAIKKA niissä oli tukijalka, mitä moness muussa ei ollu!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 16:18 hyvä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 23:17 Henrietta kirjoitti:
Pakko tähän on vastata, koska meillä tuo Gracon Cosmic XTP on testattu ihan TOSI tilanteessa eli automme pyöri katon kautta ympäri kolme kertaa. 1v poitsu oli ko.istuimessa ja hän ei saanut NAARMUAKAAN, vaikka istuin kärsi vahinkoja. Mulla itselläni murtuivat molemmat jalat, miehellä kylkiluut ja sormet. Olimme turvavöissä, autossa ei turvatyynyjä.
Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä.
Vanha ketju mutta satuin lukemaan - toivottavasti nosto ei herätä plussalaisissa hirveetä uuspaniikkia, koska Graco ilmeisesti jo julkaissut parannellut versiot noista istuimista...

Mutta hyvä että tähän ketjuun on eksynyt käytännönkin kokemuksia kyseisistä istuimista :wave: =) Tosiasiahan tuo on että "Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä", sillä ohjeistuksen mukaanhan ISTUIN ON AINA VAIHDETTAVA KOLAROINNIN JÄLKEEN eli sen ei enää tarvitse olla käyttökelpoinen kerran suojattuaan!
Mistä päättelet, että Akta-Graco olisi parannellut mallejaan. Lisäksi tämä testi kertoi aika paljon heidän tuotekehittelytaidostaan. Testi osoitti, että istuimet eivät olleet turvallisia ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ne on vaihdettava kolarin jälkeen. Tärkeintä oli, että istuimet irtosivat kiinnityksestään ja EIVÄT suojanneet testinukkea vaatimusten mukaisesti.
 
sorry, kun kaivelen tässä vanhaa juttua. mutta olisi istuimen hankinta edessä ja hämmästyin kun löysin tämän jutun... googletin siis akta gracon cosmic- istunta.... Lastentarvike nimittäin myy tätä istunta NYT yllätyshintaan. mainoksessa lukee että TM-testin paras. (10/2005) .

No uskaltaakohan tuota sitten laittakkaan... :ashamed:
 
Meillä on myös istuimen hankinta edessä..ja kaverini kauppaa nyt tätä akta gracoo meille..rupes nyt jännittään että uskaltaako ostaa?Ihmettelin kun on hinnaltaan halvempi muita, että olisko sitten hinta/laatu kohdallaan? eli markalla saa markan tavaran?olis kiva kuulla mitä istuimia muut suosittelee kun kaupoissa ne tahtoo tupata niitä mistä parhaiten saa provikkaa??
 
Nostan tätä, lukematta ensin muita ketjuja :whistle: ...

Onko kellään lisää sanottavaa Akta Gracon Cosmic XTP:stä
? Lastentarvikkeen myyjä suositteli sitä mulle tänään, kun kysyin markkinoiden turvallisimmista/testivoittaja-istuimista, toinen vaihtoehto olisi ollut BeSave:n joku malli. Kun kysyin Britaxin Two Way Elitestä, niin ei suositellut. Kuitenkin tuttavani on tätä vanhaa (?) Britaxin mallia minulle suositellut.

Miten nyt on, uskaltaako myyjään uskoa?

BeSaven hinnat lähtivät 399,- ylöspäin, joten mieluummin katselisin jotain hyvää, mutta hiukan edullisempaa mallia.
 
Lastentarvikeliikkeiden myyjien puheisiin turvallisuudesta ei siis kannata pätkän vertaa luottaa. He eivät oikeasti tiedä testeistä ja turvallisuudesta muuta kuin VALMISTAJAT ovat heille syöttäneet.

Graco Cosmic XTP on todella monissa testeissä todettu järjettömän turvattomaksi istuimeksi. Onneksi se ym. tilanteessa teillä kolarissa kesti.

Tutustukaa Kuluttaja-lehden testeihin - puolueeton testaaja. Siellä muistaakseni ne Recarot saivat myös todella huonot arvosanat. Älkää ostako istuinta siksi, että myyjä hyvin selosti ja väitti, että on muka paranneltu (ei ole) tai koska saatte ostomerkkejä tai kupongin täyteen. Lapsen turvallisuus on tärkein.
 
Kuluttaja-lehden ja Autoliiton testit ovat sama asia kuin Eurotest. Eurotestit ovat yhteiseurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen toteuttamia. Eli ovat kaikki siis samaa testiä. Niitä vaan raportoidaan eri lehdissä. Varmasti ihan luotettavat testit, näissä vaan tosi vähän testataan täällä pohjoismaissa käytettäviä selkämenosuuntaan tuoleja.
 
pakko sanoo että noissa testeissä on järestään istuimet väärin asennettu koska lähes kaikissa istuin merkeissä/malleissa on ohjeena että nojattava etuistuimeen tai kojelautaan, ei ne sillon lentele tuollai. sillon kun istuin kiinnitetty tukevasti autoon ja yrität heiluttaa istuinta, ei istun heilu vaan koko auto, eli ne hihnat pitää olla oikeesti niin tiukalla että ne "soi", ja auton turvavyötäkin pitää kiristää kaksin käsin, turvaistumen asentaminen tiukkaan ei onnistu yleensä yksin vaan sinä tarvitaan kaksi ihmistä. Takapenkille asennettaessa hihnat saa helposti tiukalle niin että kääntää asennuksen aluksi etuistumen selkänojaa hieman eteenpäin ja kiristää sitten hihnat tiukalle ja lopuksi tekee viimeisen kiristyksen niin että menee etuistuimelle ja nojaa selkänojaan ja vääntää sitä varovasti taaksepäin, kokeilee välillä hihnoja ja sitten kääntää vähän lisää jos tarvis.

Toinen tärkeä asia on kiinnittää lapsi istuimeen oikein ja vetää vyöt tiukalle, kiristys hihnasta voi vetää kaksin käsin ne ei nimittäin mee helposti liian tiukalle koska lapsen luusto ottaa vastaan. lapsen ja hihnojen väliin ei sais kämmen mahtua helposti.

voin sanoo että oikein istuin asennettuna ja lapsi oikein istuimeen kiinnitettynä, on gracon istuimetkin turvallisia, ja aina pitää toivoa ettei turvaistuimen lujuutta tarviis testata omassa autossa.

Ja sit vielä muistutan vaikka tässä oli kyse uusista istuimista niin 6 vuotta on turvaistuinten turvallinen käyttöikä, eli sen vanhemmat pitäis hävittää, koska rakenteet haurastuu aikojen oloon niin ettei ne enää kestäis kolaria. Ja kolaroitu istuin pitää pistää lopulta kirveellä halki ja kaatikselle, vakuutus korvaa istuimen vaikkei siinä olisikaan näkyviä vaurioita koska se on kuitenkin vaurioitunut törmäyksessä.

eikä lastentarvikkeen myyjät mitään provikoita saa tietyn merkin myynnistä.
 
Monissa turvaituintesteissä, joita lehdet tekevät on "huijattu" tai ilmeisestikin tehty "testejä" joillekin merkeille sopivilla menetelmillä. Olen lukenut aika tarkkaan ruotsin VTI:n testit ja niiden perustelut, ei vain otsikoita. Nicki kirjoitti siitä, että turvaistuimien kiinnitys on iso ongelma. Ruotsalaisen testin sanoma oli suurelta osin, että KÄYTTÖOHJEEN MUKAISESTI, kiinnitetty istuin ei ole turvallisesti kiinni. Käyttöohjeet ovat sekavia ja puutteellisia. Liikkeet eivät laisinkaan noteeraa sitä, onko istuin sopiva ja hyväksytty asiakkaan autoon. Niissä on eroja. Meille yritettiin myydä tukijalallista istuinta tila-autoon, jossa on tavaralokerot takatilan lattiassa. Muovikansi ja jalka olisi mennyt läpi kannesta kolarissa. Onneksi luimme keskustelun, jossa tämä asia oli tullut vastaan. Liikkeisää myyjät eivät olleet kuulleetkaan moisesta ongelmasta. Kuitenkin valmistajan autotyyppiluettelosta meidän automme puuttui -syystäkin. Koulutusta myyjille varmasti kaivattaisiin. Ei ne ole provikan perään ahneita, vaan yksinkertaisesti tietämättömiä.
Yrittävät myydä sitä, mitä on hyllyssä tai mistä itse pitävät. Koko turvaistuinkauppa tuntuu olevan bisnestä, jossa jotkut tarjousistuimet kuten Gracot tai Britaxit aina niitä suositumpia. Totta kai kun ne ovat halvimpia ja siksi suosituimpia. Silti olen vakuuttunut, että ne eivät ole aina parhaimpia joka autoon ja tarpeeseen. Vieläpä kuten edelline sanoi, ne ovat useimmiten väärin tai huonosti atuoon sopivia ja kiinnitettyjä.
 
Huh... Kävimme tänään liikkeessä katselemassa istuimia ja Akta Gracon Cosmicia kovasti, etten sanoisi jopa yli-innokkaasti esiteltiin. Oli vielä tarjouksessakin, mutta näitä luettuani, en yhtään ihmettele miksi... Onneksi ei ostettu vielä, vaan päätettiin vielä tutkia netistä itse näitä vaihtoehtoja lisää. Alkuunsa kun meillä ei Graco ollut varteenotettavien listalla edes. Taidetaanpa mekin nyt sitten kallistua siihen toiseen vaihtoehtoon, eli BeSafe Izi Kombiin. :/
 
Mutta kun on ihan käytännön kokemusta, että istuin oikein kiinnitettynä, Cosmic XTP siis, pysyy kolarissa paikallaan, eikä lapselle tapahdu mitään, ei tullu turvajalka läpi tuolista eikä istuin lentänyt autosta ulos... vaikka meni auto ympäri. Kannattaa tarkistaa, että oma auto löytyy sieltä listasta johon tuoli on sopiva.

Toisaalta tiedän että Iziin kiinnitetty lapsi oli loukkaantunut kolarissa pahoin... että mene ja tiedä

Taitaa noi testit olla niin, ettei mikään ole täysin 100% varma/luetettava/puolueeton. Ihmiset ne tuolit niissä testeissäkin kiinnittää... :/
 
Noissa testeissä on se huono puoli, että niitä ei voida tehdä liikenteessä tapahtuvissa todellisissa tilanteissa, eikä elävillä lapsilla. Siksi ne ovat enintään suuntaa antavia. Silti, jos turvaistuin ei suojaa testinukkea, on tositilanteessa mahdollista, että se ei AINA suojaa lastakaan. Turvaistuin antaa todennäköisesti tällä hetkellä parhaan ajateltavissa olevan suojan lapselle, mutta ei se henkivakuutus ole riippumatta edes siitä mikä on sen merkki tai malli. Lukemieni testienkin mukaan eri istuimet antavat erilaisen suojan riippuen siitä mistä suunnasta törmäys tulee ja vieläpä tosi paljon tulokset vaihtelevat sen mukaan, mihin autoon sen on kiinnitetty. On aivan selvä, että erittäin törmäysturvallisessa autossa huonmpikin istuin voi pelastaa ja huterammassa autossa turvaistuin voi olla vain pieni suoja lapselle. Siksi tästä ei kannata yrittää tehdä mitään ehdottoman oikeaa yhden istuimen mollausta tai kehumista. Meille myyjä selitti myös, että testejä tehdään yleensä VW Golfin tai Opel Astran koreissa ja riippuen siitä kummalla törmäystesti on tehty, tulokset samalla turvaistunmallilla vaihtelevat. Eli käytössä oleva auto on suuri tekijä siinä, suojaako istuin parhaimmalla mahdolisella tavalla vai ei.
 
Taitaa olla lastentarvikkeen myyjät mukana täällä. Autoliiton sivuilta löytyy tietoa. Itse en luota tm:n testeihin. Autot testataan niin,että siellä on myös lapset mukana autovalmistajan suosittelemassa istuimessa. Ja Volvon istuinhan on saanut aina erittäin hyvät arvosanat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jädemies:
Taitaa olla lastentarvikkeen myyjät mukana täällä. Autoliiton sivuilta löytyy tietoa. Itse en luota tm:n testeihin. Autot testataan niin,että siellä on myös lapset mukana autovalmistajan suosittelemassa istuimessa. Ja Volvon istuinhan on saanut aina erittäin hyvät arvosanat.
Jotenkin sekava kirjoitus. mitä lie tarkoittanut. Eihän missään, koskaan ole tehty turvaistuinten törmäystestejä oikeilla lapsilla. Volvon istuin taas ei sovi juurikaan muihin merkkeihin. TM-testihän on liskäsi jo menneen talven lumia ja turvaistuinmallit suurelta osin vaihtuneet ja muuttuneet paremmiksi.
ADAC-testit, joita Autoliitto ja Kuluttajavirasto julkaisevat ovat ajankohtaisempia ja tietysti niissä ei mainoseurot vaikuta tuloksiin, jos niiden merkitystä tetstituloksiin epäilee. Kirjoittajalla ovat varmaan menneet myös EuroNcap -autotestit ja varsinaiset turvaistuintstit sekaisin.

 
Etta toi kyseinen Gracon istuin oli testissa huono, koska se oli kiinnitetty selka menosuuntaan pain? Eli, testissa ei ollut versiota naama menosuuntan pain?

Meilla on nimittain tuo ko. istuin ja ajattelin just siirtaa sen nro kakkoselle ja kiinnittaa selka menosuuntaan pain.... istuin on ostettu v. 2007
 

Yhteistyössä