Selityksiä löytyy aina jokapuolelta. Aina väärin testattu, kun ei joku toimi. Tosiasia on, että TM:n testit tehtiin Akta-Gracon omalla testiradalla, jossa on kiva testata kilpailojoiden malleja ja niiden edustajat eivät pääse edes paikalle valvomaan omia etujaan.Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 23:47 isukki kirjoitti:TM:n testin nopeudet ei suinkaan olleet mitättömän pieniä, vaan etutörmäys 50 km/h ja sivutörmäys 30 km/h. Törmäysvideot ja jotain selitystä löytyy täältä
No tuossa testissä kaikki istuimet oli samalla tavalla kiinnitetty, eri väärin kun istuin ei nojannut penkkiin. Miksi vain gracon istuimet hylättiin? Miksi ne eivät pärjänneet? vastaus on varmaankin se, että cragon istuimet eivät ole turvallisia.Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:50 Amaryllis kirjoitti:\Katselin nuo viedeot ja heräsi yksi kysymys: Miksi törmäystestissä istuin on asennettu penkille ilman, että edessä on tukea Eikö ole niin, ettei selkämenosuuntaan asennettavaa istuinta saa laittaa niin että se ei nojaa etupenkkiin?? Tottakai istuin lentelee miten saatuu, jos vapaasti pääsee liikkumaan kun 50km/h täräyttää jotakin päin...Ja jälki on varmasti sen mukaista...Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 23:47 isukki kirjoitti:TM:n testin nopeudet ei suinkaan olleet mitättömän pieniä, vaan etutörmäys 50 km/h ja sivutörmäys 30 km/h. Törmäysvideot ja jotain selitystä löytyy täältä
Meillä on sekä Britaxin että Gracon istuimet ja mun mielestä molempien käyttöohjeissa on maininta ko. asiasta. En voi nyt tarkastaa, koska käyttöohjeet on muuton jäljiltä jossain erittäin hyvässä tallessa
Vanha ketju mutta satuin lukemaan - toivottavasti nosto ei herätä plussalaisissa hirveetä uuspaniikkia, koska Graco ilmeisesti jo julkaissut parannellut versiot noista istuimista...Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 23:17 Henrietta kirjoitti:Pakko tähän on vastata, koska meillä tuo Gracon Cosmic XTP on testattu ihan TOSI tilanteessa eli automme pyöri katon kautta ympäri kolme kertaa. 1v poitsu oli ko.istuimessa ja hän ei saanut NAARMUAKAAN, vaikka istuin kärsi vahinkoja. Mulla itselläni murtuivat molemmat jalat, miehellä kylkiluut ja sormet. Olimme turvavöissä, autossa ei turvatyynyjä.
Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä.
Eihän nois missään ollu tukea eessä ja silti Gracot oli ainoot jotka lensi irti penkistä. VAIKKA niissä oli tukijalka, mitä moness muussa ei ollu!Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:50 Amaryllis kirjoitti:Katselin nuo viedeot ja heräsi yksi kysymys: Miksi törmäystestissä istuin on asennettu penkille ilman, että edessä on tukea Eikö ole niin, ettei selkämenosuuntaan asennettavaa istuinta saa laittaa niin että se ei nojaa etupenkkiin?? Tottakai istuin lentelee miten saatuu, jos vapaasti pääsee liikkumaan kun 50km/h täräyttää jotakin päin...Ja jälki on varmasti sen mukaista...
Mistä päättelet, että Akta-Graco olisi parannellut mallejaan. Lisäksi tämä testi kertoi aika paljon heidän tuotekehittelytaidostaan. Testi osoitti, että istuimet eivät olleet turvallisia ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ne on vaihdettava kolarin jälkeen. Tärkeintä oli, että istuimet irtosivat kiinnityksestään ja EIVÄT suojanneet testinukkea vaatimusten mukaisesti.Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 16:18 hyvä kirjoitti:\Vanha ketju mutta satuin lukemaan - toivottavasti nosto ei herätä plussalaisissa hirveetä uuspaniikkia, koska Graco ilmeisesti jo julkaissut parannellut versiot noista istuimista...Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 23:17 Henrietta kirjoitti:Pakko tähän on vastata, koska meillä tuo Gracon Cosmic XTP on testattu ihan TOSI tilanteessa eli automme pyöri katon kautta ympäri kolme kertaa. 1v poitsu oli ko.istuimessa ja hän ei saanut NAARMUAKAAN, vaikka istuin kärsi vahinkoja. Mulla itselläni murtuivat molemmat jalat, miehellä kylkiluut ja sormet. Olimme turvavöissä, autossa ei turvatyynyjä.
Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä.
Mutta hyvä että tähän ketjuun on eksynyt käytännönkin kokemuksia kyseisistä istuimista :wave: =) Tosiasiahan tuo on että "Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä", sillä ohjeistuksen mukaanhan ISTUIN ON AINA VAIHDETTAVA KOLAROINNIN JÄLKEEN eli sen ei enää tarvitse olla käyttökelpoinen kerran suojattuaan!
Jotenkin sekava kirjoitus. mitä lie tarkoittanut. Eihän missään, koskaan ole tehty turvaistuinten törmäystestejä oikeilla lapsilla. Volvon istuin taas ei sovi juurikaan muihin merkkeihin. TM-testihän on liskäsi jo menneen talven lumia ja turvaistuinmallit suurelta osin vaihtuneet ja muuttuneet paremmiksi.Alkuperäinen kirjoittaja Jädemies:Taitaa olla lastentarvikkeen myyjät mukana täällä. Autoliiton sivuilta löytyy tietoa. Itse en luota tm:n testeihin. Autot testataan niin,että siellä on myös lapset mukana autovalmistajan suosittelemassa istuimessa. Ja Volvon istuinhan on saanut aina erittäin hyvät arvosanat.