Ajatuksista asiaan 10/08

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja angsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi että, kuulostaa ihanalta tuo Baltsun hemmottelu.. :)
siis ei se että me hemmoteltais baltsua vaan se miehen järkkäämä hemmotteluhetki :D

joo, vähän väsymystä täällä... mutta hienosti saatiin nukuttua, peipi nukku ekat päikkärit viekussa sängyssä ja noustiin vasta 10ltä ylös... :o se kun valvotti tossa puol7stä jonneki varmaan 8n asti.. mies sitten ysiltä vaipatti sen niin mä sain nukkua... (tosin nekin tuli takas sänkyy nukkumaa).. miehellä siis vikat lomapäivät menossa..

Beibi nukkuu hienosti yöt, puol9n aikaa nukkumaa, ja viimeks heräs puol1 syömää (mä luin viel kirjaa sillon) ja sit kolmelta jotain haki niin lykkäsin tutin ja puol5 tai puol6 sit syömään... :) en kyl tajua miten mä oon väsyneempi tämmösistä öistä ku niistä ku se söi viel puol3 ja sit aamusella... pitääköhän se jotain omaa meluaa öisin niin sit mun uni on herkäs tai jotain, en tiedä..

Kovasti tavottelee leluja matollaan... varsinki noit roikkuvia, mahallaa jos on niin keskittyy siihen että se pää pysyy ylhäällä ja korkeella :D

onko kellään muulla semmosta mitenhän sen sanois.. semmosta että hoitoon kyllä vois jättää mutta ei kuitenkaan halua?! tai siis kun on se vauva sitten miehellä tai jollain tosi luotettavalla henkilöllä niin mä en pysty olla kauaa erossa... tiedän että kun vauvis on suht kiltti ja suurinpiirtein mitä tekee mihinki aikaa, vaikka nukkuis koko hoidossaoloajan niin MÄ en pystyis olla erossa... ihan uskomatonta!
ruotsissakin kun mun kummitäti sano et saatte mennä rauhas kauppaa et se voi lähtä kävelylle vauvan kanssa (joka varmasti nukkuis koko ajan) niin mulle se oli kova pala... ja sit se kysy että enkö luota siihen ja mä sanoin että tottakai luotan ja tiedän että vauva pärjää eikä sillä ole hätää ja todennäkösesti nukkuu sen ajan niin silti se on mulle vaikeeta...
mut me sit käytiin kaupassa ilman vauvaa... mut se tunne oli kokoajan mukana et mikä multa puuttu..
sama juttu jos isi on vauvan kanssa jossain käymässä... esim ku menin anopille penkoo vauvanvaatteita niin isi ja vauva kävi autoillen työkaverillaa viemäs jotain... niin niillä meni puoltoisttuntia ja kerran ehdin soittaa että missä viipyy ja sit ku tuli niin mun oli pakko saada vauva itelle...
oonko mä ihan hullu vai eikö mun osalta "napanuoraa" katkastu vai mitä tää on?! :) vai johtuuko siitä et ku on niin monia vuosia oottanu et millon sais oman vauvan ja nyt ku se on, niin siitä ei halua päästä eroon hetkekskään?! (toi nyt on vähä huonosti sanottu "päästä eroon" mut kyl te varmaan ymmärrätte etten sitä pahasti tarkota):) toisaalta olis ihanaa saada omaa aikaa, mut mähän saan sitä joka ilta ku beibe käy aikasin nukkumaan... emmä tajua, kai tän viel voi laittaa osittain hormoonienkin piikkiin?!

sade, mul oli uimarenkaaan (meinasin sanoa pelastusrenkaan) sijasta pari pyyhettä tehty sillei ympyrän muotoo autoo että pysty istumaa.. automatkal se on ihan hyvä olla joku pehmeä viemäs painoa vähä toiselle kankulle tj.

Mi-iu

Miiu, tiedän monia kenellä on tuollaiset fiilikset ja eihän se mitään haittaa!! VAuva-aika on kuitenkin niin lyhyt ja jokainen tyylillään. Miksi vauva pitäisi jättää hoitoon, jos sekä isä ja äiti ei sitä halua?!?

Angstis, varmistan nyt vielä kerran että onhan teilläkin noissa vaunuissa sellainen pieni rako sen kopan ja kuomun välissä? siis siinä mihin se jalkapeite tulee nepparilla kiinni niin sen ja kuomun välissä?

voi että kun täälläkin kaivataan jo vauvaa syliin ja joo, ei ole enää pitkä aika tiedetään. Ekana haluan nukkua jotenkin muuten kuin vasemmalla kyljellä, sitä odotan kaikista eniten =)

Joo mäkin ootan sitä päivää (yötä??) kun saan nukkua rehellisesti MAHALLANI. Tiedän, ettei tuu heti synnytyksen jälkeen onnistuun, mutta kuitenkin :) Olen toki onnellinen myös ihan selkä ja oikea kylki asennoistakin.

Täällä on taas supistellut koko päivän. Enkä ole muuta tehnyt kuin käynyt siellä kaupungilla hetken, mitä en kokenut millään tasolla rasittavana. Supistukset on kivuttomia, mutta sellasia kuitenkin erilaisia kuin aiemmin. Huomasin, että aina kun vauva potkaisee tietyllä tavalla niin tulee supistus, joka kestää 20-30 sek. (Sillain vetää jalkoja pitkin kohdun seinämää). Kai mulla on jotenkin erityisen supistusherkkä värkki sitten. Ei tuon vauvan vielä tarvitsisi syntyä, vaikkein haluakaan sinne viikolle 40+ odotella. Pysyis nyt sen kolmisen viikkoa kyydissä niin olen tyytyväinen. Passais vaan kuvioon, että syntyy nyt heti kun oon jäänyt kunnolla kotiin rötväämään.

Mi-iu, ehtii sitä napanuoraa löysyttää myöhemminkin :) Tärkeintä kai on tehdä juuri niinkuin itselle on paras. Voin kuvitella kyllä että tuntuu vaikealta jättää vauva hoitoon. Tai edes iskän kanssa kaksin. (Sen mä aion kyllä tehdä mahdollisimman pian, mutta muille ei oikein edes voisi jättää hoitoon kun asutaan täällä kaukana kaikesta ja kaikista.) Harmi, jos sukulaiset ottavat sen epäluottamuslauseena, ettei raski jättää hoitoon, kun siitä ei tosiaan ole kyse :S

Hei joko ootte ajatelleet / ostaneet joululahjoja? Iski realiteetit päälle, että jos mä en hanki niitä niinku NYT niin voi olla hankalaa sitten joulukuussa jos vauveli odotuttaa itseään lasketun ajan tienoille. Pitäisköhän alkaa katsella postimyyntisivuja..

meinasin just sitä et jos on "pakko" jättää hoitoon... tai ei siis pakko, mutta yhdet synttärit on ainakin tulossa ens vuoden alussa (kyllä,stressaan niitä jo) jolloin muksu olis jätettävä hoitoon, ja vielä yöksi! huh, hirveä tunne tulee taas ku vaan mietin... hyvähän se on totuttaa toinen hoitoonkin muillekin kuin vanhemmille mutta mulle se on oikee stressinpaikka.. täytyy kyl miettiä viel jos sieltä synttäreiltä tulis sit yöks kotiin vaikka matkaa onkin.. tai jotain.. en tiedä, hyvin se varmaan pikkuneidillä kyllä menis mut jos en sitä ennen opi relaamaan niin ei se kyl juhlimiselta tunnu..

nyt taasen menoa...

Heipsan tyttöset! Jokohan mäkin vihdoin kertoisin meidän kuulumisia... Toki olen teitä päivittäin käynyt lukemassa, mut omaan kirjoittamiseen ei muka aikaa (oikeesti varmaan vaan voimia) ole ollut. Te kaikki kuulostatte niin ihanan positiivisilta ja itsellä, kun on menossa jonkinmoinen baby blues, niin ei ole viitsinyt "pilata" tunnelmaa. Nyt kuitenkin jo paremmalla mallilla, joten fiiliksiä viime viikolta...

Eli kuten jo aiemmin taisin ohimennen kirjoittaa, meillä ei tuo imetys ole oikein lähtenyt onnistumaan. Ehkä joka 10. yritys ollaan saatu onnistumaan. Meillä siis on tytöllä tosiaan vaikeuksia ottaa nänni oikein suuhun ja sitä myöten imu ei onnistu. (otteet on kuulemma ihan oikeat) Toinen hermostuu ja turhautuu yrittämiseen ja huutaa suoraa kurkkua, kun sitä ruokaa ei tule heti nyt! Sit siinä turhautuu äiti ja lopulta siinä itkee sekä äiti että tytär ja isäkin turhautuu ja ei siinä auta, kun tunkea jo pulloa toisen suuhun. No tilanne kärjisty sit viime viikolla siihen, et mulla oli yhden nukkumattoman yön (+ usean imetysyrityksen) jälkeen kunnon masennus ja "maailman huonoin äiti"-olo fiilis, kun en edes omaa lastasi osaa imettää ja itkin siis aamusta iltaan lähes koko päivän. No kävikin sitten niin, että mun räjähdysherkistä rinnoista loppu maito kun seinään :o (ennen tätä siis pumppasin pullollisen ehkä 3 tunnin välein ja yhtäkkiä ei mitään!). Eli sain itseni henkisesti niin huonoon kuosiin ja stressiin tästä, että mun maidontuotanto todellakin vaan loppui (ihmismieli on ihmeellinen!) ja siis siitähän se stressikierre sit vasta lähtikin, kun pakkasesta alkoi mun omat maidot huveta ja uutta en saanut toiselle pumpattua lisää ja mun omat maitovarastot alko lähestyyn loppua. Sehän se vasta alkokin ahdistaan, et nytkö en saa edes pullosta tytölle omaa maitoa annettua. Tästähän seurasi sit stressikierre, joka ei edelleenkään auta siihen oman maidon nousuun...
No nyt olen hyväksynyt sen, että en ole huono äiti, vaikken imettämään pystyisikään ja vaikka korviketta toiselle antaisin. Itseasiassa jouduttiin muutenkin korvikekuurille neuvolasta, kun tytsyn paino ei ole vieläkään lähtenyt nousuun (nyt 3100 g, kun syntyessä 3280 g - no joo... Stressaa tämäkin!!!). Lisäksi sain neuvolasta lääkekuurin maidontuotannon lisäämiseen ja olivat tosi ihania siellä, kun rohkaisivat mua ja sanoivat, ettei se ole huonon äidin merkki, jos imetys ei onnistu, että ihan hyviä ja terveitä lapsia on korvikkeillakin kasvatettu. Mutta siis haluan vielä yrittää, jahka tyttö tuosta vielä kasvaa, koska parannuksen merkkejä imetyksen suhteen on jo tehty (tytön ote on varmistunut) - vielä kun saisin tuon maidon tuoton lisääntymään. Tänään tosiaan olen saanut aamulla pumpattua 60 ml, mikä on siis todella sälittävää siihen alun pullokaupalla vauhtiin, mutta tyhjää parempi kuitenkin ;)
On tässä hyviäkin puolia (tai olen niitä väkisin itselleni hommannut) - olen voinut nyt parina iltana hyvällä omalla tunnolla ottaa lasin viiniä ja tuprutella tupakan, kun ei ole stressiä siitä, onkohan mun maidossa jäänteitä niistä... Tosin tuhat kertaa mielummin imettäisin tai edes pumppaisin omaa maitoa, mut jotain positiivista se on haettava tästäkin tilanteesta.
Huomenna ajattelin pitää sellasen "pesimispäivän" tyttären kanssa. (tätäkin olen suunnitellut jo toista viikkoa, mut kun tuntuu joka päivä olevan jotain menoa ja kun edelleenkin tota porukkaa ramppaa meillä alvariaan). Eli huomenna me maataan pitkään (ehkä koko päivä) tytön kanssa sängyllä - minä rinnat paljaana ja tyttö vaippasillaan ja ollaan ihan lähekkäin. Tyttö saa hakeutua rinnalle niin paljon ja usein kun haluaa. Sen pitäis lisätä äidin maidon herumista. Saa nähdä kuin meijän käy...

Sori tosi omanapinen teksti... Nyt vaan on ajatukset niin ylksipuolisia. (juu tiedän, pitäis ajatella muutakin...) Tekis varmaan ihan loistavaa mullekin tuo hemmottelu. Ihana mies Baltsulla kyllä!!

Hih Brogis ja Sade, kuten sanoin, musta ei teitin idoliäitiänne tule, mut toivottavasti olen hyvänä varoittavana esimerkkinä, ettei pidä stressata tai surra, jossei kaikki mene niinkuin kirjoissa kirjoitetaan ja opetetaan, ettei tosiaan pilaa sillä omaa maidontuotantoaan...

Seuraava masiskausi äideille tulee kuulemma kun lapsi on 5-6 viikkoinen, joten sitä odotellessa ;)

Amildalle suuri halitus ja ihanaa kun jaksoit kirjoittaa! ja et todellakaan ole huono äiti vaikka imetys ei sujuisikaan aina toivotulla tavalla!

mä oon siis jo henkisesti valmistautunut siihen että mulle iskee varmaan aika paha baby blues kun nytkin on niin vaikeeta, mutta ei sille sitten mitään voi. Ja onneksi meillä on sentään miehet tukena, en halua edes ajatella millaista olisi yksinhuoltajana :(

niin ja Amilda, tosi mielenkiintoista tietoa toi kaikki että mieli pystyy noin vahvasti muuttamaan toimintoja ja kaikki noi vinkit jotka olet neuvolasta ym saanut. ja tuo teidän makoilupäivä kuulostaa aivan ihanalta, voi että kun saisi jo oman nyytin jonka kanssa makoilla...*tahtoo synnyttämään*

Toivotaan Sade, et sä säästyt noilta baby blueseilta... Neuvolan täti sanoi, että on tosi yleistä, et 2 viikkoo synnytyksestä äidin mieli myllertää, kun ne synnytyshormonit poistuu ja ne imetyshormonit tulee pintaan ja tosiaan seuraava mielen myllerrys on kuulemma aika varmaan luvassa siinä 5-6 viikoa synnytyksestä...
Mä olen kyllä niin hyvin vetänyt nämä kaikenmaailman mielenmyllerrykset jo raskausaikanakin, et varmaan sit se seuraavakin sekoittaa mun pään ;)

amilda, mun on pakko kysyä miettiks ne neuvolas mitään et jos olis vaan maidon tasaantumista toi loppuminen...?! ku eihän tasaantumisen jälkeen välttämättä tule pumpatessakaan paljoa mitään vaikka riittäisikin vauvalle... mutta teillä tosiaan se huono imuote varmasti vaikuttaa niin paljon että vaikea luottaa tuleeko tisseistä mitään... ja tällä haluan vaan kannustaa sua sitten kun jaksat ja jos haluat niin yrittämään imetystä jatkossa..

mä olin ihan paniikissa sillon kun maito tasaantu et nyt se loppu, sitä ei tule yhtään.. onneks sitten asia selvis ja maitoa kuitenkin tuli vaikken siihen luottanut...

mutta tosiaan varmasti stressi vaikuttaa maidontuloon, joten en siis ihmettele jos tuotanto välillä stoppaa täysin..
Voimia kovasti amildalle ja ihanaa läheisyyspäivää vauvan kanssa <3

täällä syötiin heseateriaa... vaihteeks... :o nam!:)

tein muuten tonttulakin neidille ens jouluks :D niin ja täytyy otttaa kuvat joulukortteihin hyvissä ajoin taas... ifillä ku oli taas tarjousta ;)

Huomenta -siirsittehän kelloja.

Kiva kuulla sun kuulumisia Amilda, mutta kurja, että ne on nyt mollivoittoisia :( !! Varmasti asiaan tulee pian helpotusta! Ja babyblues on ohi menevää!
En mäkään saa pumppaamalla yli 60ml kerralla -hyvä jos edes päivässä tulee sen verran pumppaamalla. Mun neuvolatäti sanoi, että maitoa voi imemällä tulla enemmän kuin pumppaamalla ja hän kuulemma täysimetti puolivuotiaaseen asti lapsensa, mutta pumppaamalla ei saanut mitään. Joten älä siitä pumppaamisesta huolestu!! Ahkeraa imetystä vain, niin se lisää maidontuotantoa! Pesimispäivä kuulostaa hyvältä! Loistava idea! Nyt tulee vähän sekaisin tekstiä, kun kirjoitan vastaukseni sitä mukaan kun luen tekstejänne. Eli mulla oli kanssa toi Miiun kuvailema tasaantumisvaihe ja luulin, et maito loppuu. Kovasti tsemppiä Amilda sulle -kohta kaikki helpottaa ja uskon, että kun on noin paljon tahtoa, niin pian se imetyskin onnistuu. En sano, että koita olla stressaamatta, kun se tuskin onnistuisi itseltäkään, mutta koita olla posimielellä ja voin luvata, että parin kuukauden kuluttua kaikki on helpompaa!!! Tsemppiä!!!! Et todellakaan ole huono äiti! Mun useat kaverit antavat korviketta!

Miiu ok, nyt mä ymmärrän. Mutta voin luvata sullekin sellaisen, että kun saa kerran vauvan jätettyä hoitoon, niin seuraavalla kerralla se on paljon helpompaa! Tämä laiska mamma osti tonttulakin...

Brookis, onneksi noi supistukset on kuitenkin kivuttomia!! Kohtu vain valmistautuu jo synnytykseen :) . Millä viikoilla menet nyt? Olisiko jo turvallista syntyä?
Joulu tosiaan on jo ihan nurkilla. Mä olen jo ostanut melkein kaikki lahjat ystäville, mutta vielä läheisimmille on ostamatta. On kyllä jo jollain tasolla tiedossa mitä aion ostaa. Mä kun olen täysin lahjafriikki -tykkään ostaa toisille, niin nyt harmittaa, kun yksi ystävä ja sisko on ehdottanut ettei osteta lahjoja. No, mikäs siinä. Mä vaan niin nautin suunnittelusta ja antamisesta ja eihän lahjojen tarvitse olla mitenkään kalliita! Sisko kyllä vaati ensin, että hänen lahjansa on laitettava hyväntekeväisyyteen, mutta mä en siihen suostunut -laittakoon omia rahojaan minne haluaa. Sovittiin sitten täysi lahjattomuus. Miehelle aion ostaa "viehkeän" akkuporakoneen ja jotain muuta, jossa onkin sitten jotain enemmän jännää...

Täytyy mennä herättelemään ukkelia kahville. Kivaa myrskyä luvattu.

huomenta vaan tällekin puolelle..odottajiin kävin jo aamusella valittamassa kun yö meni taas niin heikosti. Nyt lasillinen kokista takana niin alkaa jo elämä hymyilemään :) en olekaan limua juonut varmaan niiden ekojen öklötyskuukausien jälkeen.

Oliko teillä kellään loppuraskaudessa pahoinvointia? Mi-iun muistan että oksentelitkin mutta mites muut? Mulla sisi nyt viikon verran ollut sellaista pientä huonoa oloa, ei auta syömiset eikä mitkään..ja sitten se hillitön kasvojen kuumotus..kovasti toivon että nämä olisivat jotain merkkejä jostain..ja tänään on viillellyt taas oikein kunnolla =)

Angstis, oon niin kade tosta sun joululahjainnosta! siis mustakin on aivan ihana antaa lahjoja mutta niiden keksiminen on vuosi vuodelta aina vaan haasteellisempaa :/ varsinkin vanhemmille on tosi hankala keksiä mitään järkevää ja omalle miehellkin alkaa ideat olla vähissä. Sen verran tosin jo sovittiin että joulu- ym. lahjat pitää olla ihan vaan toiselle, eikä siis mitään isä/äiti-liitännäisiä. Niitä lahjoja saa antaa sitten äiti/isäpäivänä. Kun olisi kiva keksiä jotain kivempaa kuin vaan joku cd tms. ja ensi kesänä miehellä tiedossa 30v juhlat, pitäisi jo alkaa sitäkin lahjaa miettimään.

Onneksi saatiin eilen pressut pihalla laitettua uudelleen niin nyt kestävät tällaiset myrskytkin.

Tää on niin loistavaa kun täällä oppii aina lisää, siis noi imetysjutut ja tasaantumiset..nyt kun vielä muistaisi ne sitten kun on itsellä ajankohtaista :)

ÄÄh, unohdin Sade vastata sulle, kun kysyit niistä vaunuista eli on meilläkin kuomun ja sen reunan välissä raot, mutta ei ole haitannut.
Hyvä, että olosi alkaa paranemaan! Mulla oli migreenikohtauksia puolessavälissä raskautta, mutta lopussa ei ollut mitään.

Kiitokset Rousalle söpöistä kuvista, en tiedä sainko mailin lähtemään.

Täällä vietetään sadepäivään, äänestämään pitäisi saada lähdettyä. Vinkku sai juuri toista kertaa luumusosetta ja nyt naama ei enää kääntynyt nurinpäin.

Amilda, hurjasti voimia! Imetys on todella herkkä alue, onneksi neuvolassasi ovat kannustavia ja ymmärtäväisiä. Pesimispäiviä mekin vietimme rintaraivarien aikaan, nytkin olisi taas hyvä pitää sellaisia -tekee hyvää unohtaa kiireet ja vieraat, keskittyä vain vauvaan.

Ostin miehelle synttärilahjaksi lahjakortin MIESTEN kasvohuoltoon. Hän ei ole ennen käynytkään kosmetologilla, nyt on aika! Isänpäiväksi hankittuna on vauvan kuulosuojaimet ja vauvan tennarit tilasin siihen kylkeen. Joululahja vielä puuttuu, sen pitää olla sitten taas henkilökohtainen. Lahjoja on kiva antaa, mutta ideointi käy kyllä välillä työstä.

Sade, täällä kuvotus loppui vasta rv 30 tienoilla ja siitä eteenpäin odotusaika olikin ihanaa. Huisisti jaksuja viimeisille viikoille, kumpikohan ehtii ensin Brooge vai Satsuma?!

Tuliko Miiun tytölle vellistä vaivoja?

Angstis, Saana, Rosa ja Neilis..yritin laittaa aamulla masukuvan tulemaan ja herjasi että teillä on laatikot täynnä, eikä toi mun kuva ollut kuin tosi pieni. Tosin ehkä just ja just pärjäätte ilman mun masukuviakin, mutta ilmoitelkaa jos haluatte että laitan uudelleen tulemaan ;)

Täällä taas kiirus päivä eikä ruoka-ajoista tietoakaan ja tuloksena hedari..kivaa. ja jatkuvat supistelut, joten Baltsu toivon todellakin että mä ehdin ennen Brogania mutta vetoja otetaan vastaan ;)

Baltsu, ei tullu neidille mahavaivoja vellistä... ja pelkältään sitä vedellyt eilenkin illalla 60ml kun haluan että maito on vielä pääruoka... tosin iltasin on jo niin väsyny että ei paljoa jaksa syödä niin pullosta saa velliä sitten maidon jälkeen..

sade, mulla oli raskausaikana loppuunasti suonenvetoja pohkeissa (joihin otin poretablettina magnesiumia) ja sit tietty sitä oksentelua viel samalla viikolla ennen synnytystä... mitähän muuta, selkä oli välillä kipeä mut enempi sillon ku olin viel töissä.. äippälomalla ei niinkään... muuten oli sit nukkumisest kipeenä jalat/kyljet..

Baltsu mistä löysit vauvan kuulosuojaimet?!

Brogis, mä oon vannoutunut mahallaan nukkuja ja oli tuskaa raskausaika nukkua kun ei saanut mahallaan olla. Kyllä pystyy heti synnytyksen jälkeen. Ainakin ite pystyin ja oli ihanaa. ;)

Amilda, hali sulle. Kuulostaa niin tutulta, kun Irkun kanssa väännettiin juuri samallalailla monta viikkoa. Tiedän myös sen huono äiti -fiiliksen, että kun ei pysty lastaan imettämään. Muistan myös miten kova pala oli antaa korviketta.. Näin myöhemmin olen ajatellut, että kunpa olisin antanut korviketta jo paljon aikaisemmin niin olisin säästynyt monelta itkulta ja paljolta stressiltä. Eli et todellakaan ole huono äiti jos ei imetys suju, tai jos korvikkeelle alatte. Se voi olla kova pala, mutta myös suunnaton helpotus. Mulle osastolla sanottiin, että jos maito pääsee pakkautumaan rintoihin niin heruminen vaikeutuu. Voisko kyse olla siitä? Että on vaan liian täynnä sulla rinnat? Sain siihen avuksi syntocinon-suihketta ja sen avulla sain pakkautuneen maidon juoksemaan. Ihan faktatietoa on se, että pumpulle ei ikinä heru yhtä hyvin kuin vauvalle. Se mitä pumpulla saat irti, ei kerro totuutta maidon määrästä rinnoissa.

Viime yö meni meillä hieman paremmin, kun neitokainen nukkui 3+2 tuntia ja aamuyöllä vasta aloitti kiemurtelut. Toissa yö oli sitten ihan karmea, kun ei tullut taaskaan nukuttua. Ihan varmasti johtuu kahvista, eli siihen en enää koske.

Amildalle halitukset! Ei todellakaan tarvitse tuntea huonommuutta jos imetys ei onnistu, mutta varsinkin hormonipäissään sitä kehittää huono äiti -syndrooman pienemmästäkin. Jos haluat vielä yrittää, niin tuo rinnalla nukkuminen on hyvä keino kokeilla. Me sairaalassa nukuttiin yhdessä ja nyt kotonakin on helppoa nukkua vauva kainalossa. On todella hassua miten vauvan läheisyys stimuloi rintoja vaikka on itse ihan unessa. Olen samaa mieltä kuin muut; ei se pumppaus kerro totuutta. Itse olen saanut vain kerran pumpattua 60 ml, yleensä aina vain 20-40 ml ja silti maitoa tulee hyvin imettäessä. Mutta ellei imetys teillä vaan onnistu, niin korvikkeet kehiin!

Amilda, onko hormonit jo tasapainottuneet? Entä JB? Huomaan, että enää ei itketä ja muutenkin on normaali olo. Jopa seksiä on alkanut hurjasti tehdä mieli, mutta siihen hommaan en lähde ennen kuin jälkivuoto on ohi.

JB:lle hatun nosto! En osaa kuvitella millaista tämä olisi kahden lapsen kanssa.

Yhden kanssa on helppoa kun voi mennä täysin vauvan tahtiin. Ajattelen niin ettei alle 3 kk vauvalla kuulukaan olla päivästä ja yöstä mitään käsitystä, plus rintamaito on parempaa öisin, joten tällä hetkellä mennään parin kolmen tunnin jaksoissa, oli yö tai päivä. Olen muutenkin päiväuni-ihmisiä ja näillä ilmoilla on ihanaa mennä peiton alle nukkumaan vauvan kanssa kun sade ropisee ikkunoihin. Pari kertaa vauva on huutanut 4 tuntia putkeen, mutta ne on sattuneet päiväaikaan kun itsekin olen ollut virkeä ja sitten on vaan tanssittu menemään. Meillä rintareppu on miehen mielestä ihan must. Siinä he saavat sitä läheisyyttä ja vauva lopettaa heti itkun kun pääsee kyytiin. Mä en ole vielä sitä kokeillutkaan, koska sektiohaava on vielä kipeä.

Kiitos kysymästä Lumis, peukaloon on tunto palannut, etu-ja keskisormeen ei. Mutta osaan toimia jo näillä. Näytän vaan harvinaisen tyhmältä kun noi 2 sormea sojottaa ylös. Kuin joku partiolainen.

Tyhjensin postiani, laittakaa kuvia tulemaan!

Perun taas puheitani. Taisin olla ehdottomasti sitä mieltä, että kiva jos vieraat tuo mielestään "kivaa" vauvalle eli vaatteita eikä missään nimessä vaippoja. Eli vaatteita omalla maullaan. No joo. Suorastaan pahaa tekee kun on saanut niin paljon uusia hienoja vauvan vaatteita (ja varsinkin niitä joita ei itse olisi ikinä ostanut). Kun tietää mitä ne maksaa! Ja kaapit on täynnä. Ja kaikki tuo tietenkin kokoa 60-70. Joten kaapit pursuaa. Juuri noita kokoja olen koko raskausajan hamstrannut ja ostanut juuri niitä epäkäytännöllisiä söpöstelyvaatteita joita saan nyt lahjaksi. Nyt tytölle menee koko 50, joita on vain muutama ja pesukone käy tiuhaan. Vaipat sen sijaan olisi erittäin tervetulleita ja kukat myös. Nyt kotona hengatessa osaa nauttia tuoreista kukista. Olen yrittänyt sanoa vieraille ettei tarvitse tuoda mitään, mutta tietty kaikki jotain tuo. Ihanaa oli kun sain ystävältäni 10 erilaista suklaalevyä, se lämmitti kun lahja oli siis minulle. Ja tosi ihana oli myös punainen painijamallinen uimapuku jossa on rusetti rinnassa, tytöstä tulee vauvauintialtaan kuningatar (se oli hyvä kun on isompaa kokoa koska aloitetaan vasta 3kk iässä). Ja hassuin kun yksi toi omat vanhat maidonkerääjänsä (ne muoviset mitkä laitetaan rintojen ympärille keräämään maitoa) ja käytettyjä froteeliinoja joista ei lähde vanhat epämiellyttävät ruskeat tahrat irti (ja tämä tuttu ei ollut edes kovin läheinen tuttu).

Se on taas maanantai. Eilen oli mukavaa pitää sadepäivän vaalivalvojaisia.

Kivoja tuliaisia Rousan tutut tuonneet -"kiva" saada käytettyä....Mä en ymmärrä mikä ihmisiä nykyään vaivaa. Olit varmaan ilosta soikeana, kun sait toisen maidossa virkuneita tarvikkeita. Jes. Ai perhana, meinasin unohtaa kiitellä vauvanne kuvista!! Aivan syötävän suloinen on teidän tyttärenne!!
Harmi ettei tunto ole vielä palannut. Onko sulla vielä jotain lääkärikäyntiä sen takia?

JB, meilläkin kahvi ja karkki aiheutti aluksi vatsavaivoja. Ajattele, teilläkin on toinen hymyilevä tyttö jo joulunaikoihin, joka luutavasti nukkuu paremmin kuin nyt! Tää 4kk on mun mielestä ihana ikä. Tosin eilinen meni kräninäksi-luulen, että nyt tulee hampaita. Kuolaa ainakin tulee sen verran runsaasti.

Me tilattiin viikonlopuuna Nukista tehtyjä joulukortteja ja osan taiteilin itse kuvankäsittelyohjelmalla. Mä olen pihkassa kaikkiin mikä vaan liittyy kuvankäsittelyyn. Tuli kuitenkin katsottua valmiita ja oikeasti kauniita korttivaihtoehtoja ja pakkohan mun oli sitten niitäkin tilata. Lykkäsin vain Nuudelin kuvan sellaisen ympyrän keskelle. Oletteko te muut (ei ammuut -puujalkaa heti aamusta...) jo miettineet tai tilanneet kortteja vai meinaatteko ollenkaan lähetellä niitä?

Hola tännekin puolelle!! Piti tulla katsomaan mitä (am)muut ääriryhmäläiset hommaa. *hohhoh*. Kiitos tosiaan kaikille kuvista, jos en ole muistanut mailin puolella kiittää. Rosan tirriäinen on niin suloinen, niinkuin kaikkien kyllä tasapuolisesti! Angsterihan voisi kuvankäsittelytuskassaan koota sellaisen kollaasin sitten noista meidän perillisistä :D

Taas oli niin paljon kommentoitavaa, että saapa nähdä miten muistan. Niitä supistuksia tuli koko viikonlopun ja eilen illalla jopa pari sellasta kunnon puristusta, jotka tuntui siltä kuin olis menkat alkamassa. Piti nousta sohvalta venyttelemään. Sitten *onneksi* ne loppui ja nyt tänä aamuna ei ole tullut yhtä ainoaa. Viikkoja on jo ihan hyvin, eli 35+5 eli vauvalla ois varmasti kaikki hyvin vaikka jo syntyisi. Mutta onhan se niin pieni vielä, että sen on todellakin parempi pysytellä tuolla mahan turvassa vielä muutama viikko. Paljostako vetoa, että se sitten menee käynnistykseen asti, kun näin muka ennakoi..

Amilda et todellakaan ole mikään huono äiti! Mulla on tapana ajatella kaikista asioista, että ne menee niinkuin menee. Jos itse on tehnyt sen minkä voi (niinku sinä todellakin olet) niin sitten asia on niin ja siitä on turha potea huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä. Mikä kyllä on erittäin luonnollinen reaktio asiaan! Mutta kuitenkin. Onneksi teidän neuvolassa ollaan ymmärtäväisiä. Olisi kamalaa, jos itse tuntisi syyllisyyttä, että "en vaan osaa" ja sitten neuvola vielä syyllistäisi päälle!! Toivottavasti teidän pesimispäivä meni ihanasti :) Ja tosiaan, en tiedä noista tasaantumisvaiheista tai mistään, mutta voihan olla että imetys lähtee vielä hyvin käyntiin. Ja jos ei lähde niin sekin on hyvä. Olen btw. hieman kateellinen tuosta viinilasi+tupakka kokemuksesta.. (Oon miehelle naureskellut, että kun saan tuon natiaisen ulos niin vedän pari lasia punkkua ja "nortin" päälle. No ei ehkä ekana mielessä, mutta top kympissä kuitenkin).

Hmm., onhan se kiva kun tuoretta äitiä muistetaan, mutta tosiaan joissain tavaroissa vois käyttää vähän kritiikkiä. Sitä on kuitenkin noiden vauvatavaroiden hygieniassa aika tarkka niin ei kyllä tee mieli ensimmäisenä lähteä käyttämään valmiiksi tahraisia vermeitä. :S Mutta joo, taustalla oli varmasti kaunis ajatus, joten kiitos siitä :) Miehellä oli Rosa muuten sen yhden leikkauksen jälkeen sellasen reilu kaks viikkoa tunnottomana eräs kohta, kun puudute (tai kipulääke tai mikä lie) meni jotenkin sopivaaan hermoon (tai mihin lie) ja sitten pikkuhiljaa se palautui. Pointti oli, että tosiaan voi ottaa aikaa (vai mikä se oli..) ...

Angsteros, olen nyt kateellinen kun sun lahjahankinnat on noin hyvällä mallilla! Mä ajattelin niin, että mietin kaiken valmiiksi ja käyn sitten vain hakemassa. Jospa se toimisi niin. Totesin, ettei postimyynti olekaan mun juttu kun tekstiilien laadusta esim ei voikaan olla yhtään varma.

Jotain olennaista jäi, mutta olkoon..

-Brokkis

Hah ainiin, pakko jakaa tämä villi uneni teidän kanssa. Ällöä.. Viime yönä tutkailin muka tissejäni, että eikö niistä tulisi yhtään maitoa. Muistin sitten, että vauvojen läsnäolo voi provosoida maidontuotantoa. Menin selaamaan sellaista vauvakatalogia (?????) ja yhtäkkiä mun nännit venähti noin 15 sentin mittaisiksi (todella viehko näky ja muistin jonkun vertauksen niistä tupakantumpeista ja ajattelin että nämä on lähinnä sikarit). Maitoa alkoi suihkuta niinkuin hanasta. Että näin. Siivoilin mukamastensa häpeissäni sitten paikkoja äkkiä ettei mies näkisi mitä tapahtui. Kiero mieli. Toivottavasti se vauvan läsnäolo ei ihan noin voimakkaasti sitä maidontuotantoa provosoi!! ;)

huomenta!! *haukotus*

mies lähti lomiltaan takasin töihin ja just ku olisin tarvinu "lapsenvahtia" että saisin nukkua... neiti rissas yöllä ihan uskomattomasti... ite se tais ihan nukkua mut kitis ja vikis koko yön ja tuttia piti lykätä joka välissä... valot pois ja valot päälle meiningillä ite nukuin varmaan sen 3-4tuntia ennen ku sit neiti heräs ylös.. siinä sit yritin nukutella sen viekussa mut ei siitä oikein mitään tullu... kasilta vaihdettii sit vaipat ja sit se nukku peräti tunnin ja mä melkein saman verran..
mut ajattelin hyväl omal tunnol ottaa pikku torkut jahka se tosta lähtee nukkumaan.. :)

tänään se käänty mahaltaan selällee oikealle puolen.. aikasemmin siis kääntyny vaan vasemmallle :)

rosikselle mä vastailin kans siihen viestiin missä oli vauvankuvaa, mut ei ilmeisesti tullu perille... kaunis vauva ja kaunis nimi!! <3 vähän odotin et olis tullu miiu, mut aina ei voi voittaa ;) nojoo...

palaan paremmalla ajalla, neiti lähtee nyt ulos nukkusee..

mi-iu

ainiin, angstis mä teetän ifin kautta (tää ei oo mainos ;D )
joulukortit mihin tulee neidin kuva tonttulakkeineen.. :D
täytyis tänää tai huome ottaa kuva mekko pääl ja tonttulakki pääs..

johan täällä on oltu ahkeria (ja mä taas varmaan unohdan puolet mitä piti kommentoida..)

alkaa kyllä oikeasti kuulostamaan siltä että Brogis tulee, näkee ja voittaa..mulla kun supistelut ja viiltelyt on jo niin arkipäivää että tuskin mitään tapahtuu :/

Noi on kyllä aika uskomattomia tuoda ns. lahjoiksi mitä Rosis sai..siis juuri nuo vanhat maidonkerääjät..kuka haluaa tuollaisia käytettyinä?!?? me saatiin tosi paljon harsoja ym käytettyinä (mutta tulivat siis vaatteitten kanssa eikä mikään tuollainen lahja), pesin ne ja ovat tosi hyviä paitsi varmaan 6kpl haisi sen jälkeen ihan karmeilta niin ne meni sitten miehen autoräteiksi).ja toi on kyllä ihan mahdotonta yrittää estää ihmisiä tuomasta mitään..vaikka kuinka sanoisi että ei tarvi mitään niin silti tuovat. toivottavasti nyt ehdit käyttää niitä ihania prinsessahörhelöitä..voittehan te sitten pukeutua joka päivä parhaimpiinne :)

Rosis, sori nyt kun kyselen kun et vielä synnytyksestä kertonut (eikä siis tod tarvitsekaan ennenkuin olet valmis) mutta sullakin on siis jälkivuotoa? tuleeko sitä aina vaikka tehtäisiin sektio, vai johtuuko siitä että meni niin pitkälle ennenkuin se tehtiin että ehti jo vuotaa?

ja ihanaa JB kun meni edes yksi yö taas paremmin, siitä saa kyllä niin paljon lisää voimaa jos ehtii itsekin edes hetken nukkua!

Yhteistyössä