Ajatuksia, kysymyksiä

04.03.2007
417
0
16
En tiedä mistä kertomukseni aloittaisin, tilanteemme joka tapauksessa on se, että meillä ei ole mitään mahdollisuutta saada omaa lasta luonnollisella tavalla. Mieheni on sairastanut syövän, josta johtuen hänellä ei ole siittiöitä ollenkaan. Ennen hoitoja pakastettiin spermaa juuri sen takia, että hoidot ehkä aiheuttaisivat lapsettomuuden. Melkein vuoden päivät lasta yritettiin, toivottiin ja aina petyttiin, kunnes syy selvisi.
Tällä palstalla on niin toiveikas ja positiivinen tunnelma. Itse hajosin täysin kuullessani uutisen kaksi kuukautta sitten. Tunnistan jo itsessäni katkeroituvan naisen merkkejä. Kaikki hokee sitä, että onhan meillä mahdollisuus saada oma vauva, mutta itse en jostain syystä haluaisi hoitoihin. Se on vaan niin helppoa ulkopuolisen sanoa, enhän itsekkään tiennyt miltä lapsettomuus tuntuu ennen kuin jouduin sen itse kokemaan. Toisaalta se on varma, että oman vauvan ehdottomasti haluan. Mitä vaihtoehtoja jää!? Oletteko muut painineet samojen kysymysten kanssa, vai onko alusta asti ollut selvää että hoitoihin menette?
Osaako joku sanoa, pitääkö aina ennen hoitoja tehdä tutkimukset naiselle? Tarkoitan hormooni-, munatorvi- yms. tutkimuksia. Meille on aika varattuna julkiselle puolelle tälle keväälle, josta tietysti saan vastauksia.
Monia liittoja tämä vaikea asia vahvistaa, mutta meidän liittoa se on vavisuttanut hurjasti. Toki ymmärrän tilanteelle olevan hyvä syy, eihän mieheni olisi edes hengissä ilman niitä hoitoja. Mutta mitä tapahtuu minun keholle jos lähden hoitoihin!?
Toivottavasti ymmärrätte huoleni...vertaistuki, paras tuki.

Hei:)
Meille selvisi viime syksynä lapsettomuuden syyksi miehen siittiöt, joista 0% liikkuu eteenpäin ilmeisesti vasta-aineiden vuoksi. Ikinähän ei voi sanoa ei ikinä, jos siittiöitä on, mutta kuitenkin hyvin hyvin epätodennäköistä olisi raskautuminen luomusti, lähellä lottovoiton luokkaa. Kyllähän tuo suuri sokki oli meille molemmille, mutta koska meille on aina ollut selvää, että lapsi halutaan, ei hoitoihin lähdöissä ollut mitään miettimistä. Nyt ensimmäinen IVF(koeputki)-hoito mikroinjektiotekniikalla takana, josta ei vauvaa lähtenyt kehittymään, seuraavaksi on tulossa pakastealkioiden siirto. En voi sanoa, että hoito olisi ollut helppo prosessi, mutta ehdottamasti kestettävissä. Minulle tuli lääkkeistä aikapitkälti kaikki sivuoireet ja olin hyvin kipeä ennen ja jälkeen punktion, mutta silti en epäröisi lähteä uudelleen hoitoon. Ja joillekin koko prosessi ollut fyysisesti taas kovinkin helppo, vaihtelee niin paljon ihmisestä riippuen! Keho on fyysisesti lujilla jonkin aikaa, mutta siitä se sitten taas palautuu normaaliksi:)

Varmasti jotsin kokeita ennen mahdollisia hoitoja joudutaan sinulta ottamaan , mutta esim. munatorvien aukiololla ei IVF-hoidossa juuri merkitystä ole. Hormoniarvot voivat mm. taas kertoa millä annoksilla lähdetään munasoluja kasvattamaan.

Tsemppiä teille hirmuisesti :hug: Minä sanoisin, että hoidot kyllä kestää, kun tietää miksi niitä ollaan tekemässä! Jokaisen oma asia on tietenkin, että haluaako niihin lähteä, mutta voi kuulostaa fyysiseltä puolelta pelottavammalta kuin mitä on.

Hei.

Minulle itselleni hoitoihin ryhtyminen oli itsestään selvää kun olin tarpeeksi kauan itkenyt joka ikisten kuukautisten alkaessa, aina vaan uudestaan. Miehelle hoitoihin ryhtyminen oli varmasti vaikeampi pala kuin minulle henkisesti (ja fyysisesti!).

En ole tuntenut missään vaiheessa tuntenut moraalittomuutta enkä minkäänlaista "meille ei lasta kuulu" -tunnetta. Mikäli meille mieheni kanssa lapsia tätä kautta suodaan, ne ovat ihan yhtä paljon meidän omiamme kuin luomulapsetkin. Nykyteknologia ei kuitenkaan ole päässyt niin pitkälle (valitettavasti....) että hoidoilla voitaisiin taata lapsensaanti ihmisillä kaikissa tilanteissa. Ihmisen on ihan itse edelleen kyettävä tuottamaan terveitä sukusoluja, niiden on myös kyettävä ihan itse hedelmöittymään ja jakautumaan normaalisti ja sen lisäksi niiden on vielä ihan itse kyettävä myös kiinnittymään naisen kohtuun. Näitä kaikkia vaiheita voidaan vahtia, mutta oikeastaan niitä ei voi teollisesti mitenkään varmistaa - luonto hoitaa (jos on hoitaakseen) ne kaikkein kriittisimmät osiot. Niinpä minusta kyse on tietyssä mielessä vain lääkärihoidosta nykyään valitettavan tavalliseen vaivaan, ikään kuin silmäleikkauksesta huononäköiselle. Suuri ja merkittävä ero on tietysti siinä, miten intiimiltä lapsettomuus tuntuu huononäköisyyteen (esimerkiksi) verrattuna.

Ei tämä oma päätös täysin ongelmatonkaan ole, tietenkään. Mistä ikinä johtuukaan, persoonan heikkoudesta ainakain, niin en ole halunnut enkä pystynyt puhumaan asiasta ystävilleni enkä vanhemmilleni, edes parhaimmille. Puhumattomuuteen tietysti vaikuttaa se, että ei tämä vain yksin minun asiani ole, vaan myös miehen. Täällä olen löytänyt vertaistukea iloissa ja suruissa ja olen siitä loputtoman kiitollinen.

Omaan varmuuteen ryhtyä hoitoihin vaikutti se, että tiesin vaikka kuinka monesta tuttavapariskunnasta, jotka ovat joutuneet tuskallisten luomuyritysvuosien jälkeen hoitoihin tukeutumaan. Ei se kenellekään silti varmasti helppoa ole. Siis myöskään itselleni. Ei kai kukaan voi olla täysin ok ja hyväntuulinen sen faktan kanssa, että maailman luonnollisin juttu ei syystä tai toisesta onnistukaan luonnollisesti.

Suuntaan ja toiseen poukkoilevat pohdinnat ja henkinen vastustus ovat normaaleja reaktioita - tietenkin pitää olla sovussa itsensä kanssa sen ratkaisun suhteen minkä tekee.

Teidän kohdallanne tilanne on itse asiassa aika paljon erilainen, jopa ehkä parempi, kuin tyypillisimmillään suurimmalla osalla meistä, jotka täällä palstalla kirjoittelemme. Tämä ei ehkä sinua lohduta nyt, mutta tulet kyllä sen huomaamaan... Jos teidän sukusoluissanne (siis sinun munasoluissasi ja miehesi spermassa) ja hormonituotannossasi ei sinällään ole mitään vialla, koeputkihedelmöitys (tai teidän kohdallanne myös inseminaatio, mikäli spermaa on pakasteessa riittävästi) todennäköisesti onnistuu teidän kohdallanne. Kukaan ei voi taata, että ensimmäisella tai toisella kerralla, mutta joka tapauksessa - ennusteenne on hoitojen kautta erittäin hyvä! Kokonaan toinen asia on se, pystytkö hyväksymään sen, että miehesi ei syövän sairastettuaan pysty hedelmöittämään sinua luonnollisesti.

Kukaan muu kuin täysin sinun asemassasi oleva ei voi ymmärtää täysin sitä, miltä sinusta tuntuu ja miksi. On silti hyvä suhteuttaa ongelmia ja pistää asioita perspektiiviin - joskus se helpottaa omaa tuskaa, aina tietenkään ei. Tarkoitan sitä, että monelle olisi ilouutinen saada tietää, että lapsensaantiongelma on "vain" tekninen, eikä mahdollisesti solu/hormonitasolla oleva.

Aina ennen hoitoja tehdään tietyt perushormonitutkimukset, lähinnä verikokeita muutama tuubi eri kierronpäivinä. Mikäli ei ole erityistä syytä, munatorvien aukioloa ei käsittääkseni ole mitään tarvetta tutkia - varsinkaan jos aiotaan mennä koeputkihedelmöityshoitoon. Minä pyysin munatorvien aukiolotutkimuksen kun kaikki muukin oli tutkittu, eikä se nyt niin vastenmielistä ollut, joskin pääsin varmaan itse aika helpolla kun minun kohdallani riitti, että tutkittiin virtaako neste molempiin munatorviin eikä tarvinnut tehdä sen kummempia. Tutkimukset ovat siis helppoja ja nopeita. Miehesi siemenneste on ehkä analysoitu jo sitä pakastettaessa - mikäli ei, se tietysti tehdään myös, jotta tiedetään miten sen kanssa voidaan eri hoitomuodoissa toimia.

Olisi upeaa mutta myös poikkeuksellista, jos kirjoittaisit, että teitä tämä ongelma on jo nyt lähentänyt ja että liittonne on sen myötä vahvistanut. Teillä on taustalla myös vaikea sairaus, josta olette luojan kiitos selvineet. Syöpähoidot ja niistä toipuminen on varmasti ollut teille hirvittävän raskasta aikaa, vähintään pinnan alla. Lämmöllä ja sympatialla: olette vasta aloittamassa hoitopohdintoja ja se on joillekin ihmisille (kuten itselläni) sitä melkein kaikkien vaikeinta aika parisuhteessa verrattuna sitten siihen vaiheeseen, kun hoidot vihdoin aloitetaan pitkän pohdinnan jälkeen.

Minulla on takana vasta 1. ivf (joka päättyi keskenmenoon aivan alussa) ja vasta nyt suuntaamme mieheni kanssa kohti seuraavaa hoitokertaa, voin vilpittömästi sanoa, että ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tämän koko vauvaprojektin aikana olemme todella läheisiä ja onnellisia kumppaneina. Siihen varmasti vaikutti se, että molemmat tajusimme niiden lyhyiden onnenhetkiemme aikana kun raskautta kesti, että hoidot voivat todella toimia! Se antoi uskoa, tahtoa ja voimaa katsoa itseään peiliin ja erityisesti toista silmiin ihan uudella tavalla - ei vain pettyneenä ja epätoivoisena.

Jos sinun kehosi on terve, selviät hoidoista hyvin. Itse asiassa, epäterveemmätkin selviävät. Tiedän ihmisiä, joilla keho on jo hormonaalisesti lähestymässä vaihdevuosia ja hekin ovat hoidoista selvinneet fyysisesti kunnialla. Kirjeestäsi ei käy ilmi ikäsi, mutta ilmeisesti et ole vielä mitenkään "viimeisillä hetkillä kun raskaus on vielä mahdollista". En pelkäisi hoitoja sikäli yhtään. Tottakai: ylimääräisten hormonien piikittäminen ei ole kivaa eikä aina ihan yksinkertaistakaan (aikataulutus on pilkun tarkkaa), ne saattavat vaikuttaa mielialaasi hoidon aikana ja tietysti: hoidot maksavat aika paljon, vaikka olisitte julkisella. Lisäksi matkan varrella on yleensä aina myös pettymyksiä - harva onnistuu ensimmäisellä kerralla.

Itse punnitset, mitä pystyt kestämään. Toivotan sinulle onnea ja vahvuutta ja voimia, mihin ikinä ratkaisuun päädytkin. Jos ryhdyt hoitoihin, suosittelen lämmöllä tänne kirjoittelua.

Stella

Hilipati , oletkos se sinä? Eli muistatkos minua? Samaan aikaan taidettiin kevätvauva 08 pinkassa vauvan aluista haaveilla?

Luin tuon kertomuksesi, erittäin pahoillani olen puolestanne :hug: Vähemmästäkin sitä rupeaa jo "katkeroitumaan". Ymmärrän taustat myös huolellesi ja peloillesi. Toivon jaksamista teille!

Varsinaisiin kysymyksiin en osaa vastausta antaa, tänne puolelle itsekin eksyin samoja vastauksia kuulemaan.

Itse varasin ajan väestöliiton lääkärille. Eli jo maanantaina päästään asiassa eteenpäin (spermatutkimus, ja mietintä mitenkä jatkossa lasta alulle yritetään) Vuosi tullut vasta täyteen, mitään vikaa meissä ei vielä todistetusti ole (eikä ole vielä kyllä tutkittukaan), mutta hätäinen luonne kun olen :ashamed: Tiedän, että vielä meillä ei varsinaista syytä huoleen ole, mutta siltikin kaiken maailman tilastot, sairaudet ja muut asiat vilistävät jo mielessä lähes 24 h. Hiukan "syyllinen olo" on kuitenkin kirjoittaa tänne puolelle, jossa monilla paljon vaikeampia aikoja edessä/takana.

Viime tädin vierailun yhteydessä tunteet nousivat erittäin suurella volyymilla pintaan. Epätoivo, lohduttomuus ja aviopuolison vierellä olosta huolimatta suunnattoman suuri "tyhjyyden tunne" vei vallan... Oman vauvan/lapsen olen kanssa vannoutunut haluamaan, omaa perimää ja jatkuvuutta pidän erittäin tärkeänä. Ehkä itsekästä, ja lapsellistakin ajatella, etten halua olla vanhempi muulle kuin omalle biologiselle lapselle ? Mutta toistaiseksi ajatukset menevät tähän malliin... Enkä halua niistä syyllisyyttä tuntea. Ja mielestäni se on vain luonnollista haluta omaa lasta.

Toivottavasti et pahastunut kun näitä ajatuksiani tänne lykkäsin, toivottavasti joku muu antaa vastauksia kysymyksiisi :heart:

Valoisampaa kevättä toivotellen -bumba-

Kiitos teille Annuli, Stella ja Bumba, todella ajatuksia herättäviä kirjoituksia!! :heart: Stellan teksti sai lähes kyyneleet silmiin. Ihanaa kun joku ymmärtää, arvostan sitä todella!

Bumba, minähän se. Toki muistan sut hyvinkin. Nähtävästi ollaan ne onnettomat jotka ei siitä pinosta koskaan plussanneet. Olen sun kanssa aika pitkälti samoilla linjoilla tuosta biologisesta lapsesta ja tuo kuvaamasi tyhjyyden tunne on vähän liiankin tuttu mulle. Mukavaa kun laittelit ajatuksia. Olis myös kiva tietää miten teillä jatkot sujuu! Tsemppiä!

Hilipati! Meillä miehen eturauhassyöpä kolmisen vuotta sitten. Hän ei kuitenkaan koskaan muista edes kysytyn, laitetaanko spermaa pakkaseen. Ei siis laitettu. Sädehoito ja hormonihoito tekivät tehtävänsä, joten hoitojen jälkeisessä spermanäytteessä 100 % siittiöistä epämuodostuneita, liikkumattomia tai hitaasti paikallaan liikkuvia.

Minä taas olin jo pari vuotta käyttänyt alullaan oleviin vaihdevuosiin korvaushoitoa, joten minun munasoluistani ei ollut enää mihinkään.

Minulle oman perimäni siirtäminen jälkipolville ei ollut niin tärkeää kuin miehelleni, joten saimme luovuttajalta munasolun, jonka sisään mieheni siittiö tuupattiin = ICSI. Kai siittiöistä joku kunnollinen oli löytynyt, koska tänään elän raskautta viikolla 23+2 ja poikavauva kasvaa kohdussa.

Lähdimme jo ikämmekin puolesta liikkeelle melko toivottomissa tunnelmissa (mies 53 ja minä 48), mutta halusimme kuitenkin kysellä, voisiko vielä olla mahdollista raskautua. Oli sellainen tunne, että jos nyt jätämme kokeilematta, kadumme sitä myöhemmin. Päätimme avoimin mielin katsoa, miten pitkälle pääsemme ja jos ei onnistu, luovutamme vasta sitten.

Vielä tänäänkin tätä on vaikea tajuta. Peilin edessä monta kertaa päivässä pyörähdän ja katson paisuvaa vatsaani omin silmin, että uskon todeksi.

Lisään vielä, että minun kokemukseni hoidosta rajoittuu vain luovutusmunasolun vastaanottoon ja noin 4 kk hormonihoidot siirron molemmin puolin koin helppoina ja koko prosessi on sujunut vaivattomasti.

lutuliini ja göö-poika 23+2

Yhteistyössä