Ajateltavaa "mammoille"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poimuttunut harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26110203]Plaaplaaplaa. Valitettavaa jos joku nainen on pakotettu jäämään kotiin ja mies ei suostu, mutta useimmissa perheissä se on ihan yhteinen - ymmärrettävä- päätös.[/QUOTE]

Ei se ole pelkästään siitä, että mies ja nainen noin vain tuosta päättäisivät asian. Kyse on pitkälti myös siitä, miten yhteiskunta ohjaa meidän päätöksiämme. Ja kuten kaikki tietävät, suurin vaikutin ihmisten ohjaamisessa on raha. Ja nykyään järjestelmä on sellainen, että paitsi että se ohjaa naiset jäämää kotiin, se myös ylläpitää naisten ja miesten tuloeroja.

Monet ihmiset tosiaan kuvittelevat tekevänsä itsenäisiä valintoja vaikka yhteiskunta ohjaa niitä erittäinkin voimakkaasti. Ihminen on sosiaalinen eläin ja massan mukana on helpointa liikkua.

Mammat saa taas itkupotkuraivareita täällä kun joku kehtaa ehdottaa että heidän etuutta yritetään poistaa.

Olen töissä miesvaltaisella alalla ja ollut jo 12 vuotta. Kuullut siis tarinan jos toisenkin tuoreilta isiltä. Ja 80% heistä haluaisi jäädä kotiin lapsen kanssa vaikkapa 6kk ajaksi. Mutta arvatkaapa mihin tyssää?

[QUOTE="minttu";26110733]Mammat saa taas itkupotkuraivareita täällä kun joku kehtaa ehdottaa että heidän etuutta yritetään poistaa.

Olen töissä miesvaltaisella alalla ja ollut jo 12 vuotta. Kuullut siis tarinan jos toisenkin tuoreilta isiltä. Ja 80% heistä haluaisi jäädä kotiin lapsen kanssa vaikkapa 6kk ajaksi. Mutta arvatkaapa mihin tyssää?[/QUOTE]

No? naiseen? harmi jos niin, mutta vikahan on silloin niissä naisissa.

[QUOTE="...";26110632]Ei se ole pelkästään siitä, että mies ja nainen noin vain tuosta päättäisivät asian. Kyse on pitkälti myös siitä, miten yhteiskunta ohjaa meidän päätöksiämme. Ja kuten kaikki tietävät, suurin vaikutin ihmisten ohjaamisessa on raha. Ja nykyään järjestelmä on sellainen, että paitsi että se ohjaa naiset jäämää kotiin, se myös ylläpitää naisten ja miesten tuloeroja.[/QUOTE]

PEESI. Ja tämä järjetelmä tuskin edes palvelee niitä lapsia, loppuviimein. Kuitenkin elämää pitäisi miettiä kokonaisuutena. Kuinka paljon lapset voisivatkaan saada siitä että oikeasti voivat viettää aikaa sen isänkin kanssa? JA mitä se merkitsee miehille?

Tässä jossain kohtaa oli listaus mitä ihmiset katuu kuolin vuoteellaan. Ja yksi juttu oli se että miehet katuvat sitä ettei ole voinnut olla niin paljon lastensa/perheen kanssa. Miksi? Koska on ollut oltava töissä. Milloin isä voi sitten ottaa hetken pois työelämästä? No tietenkin silloin jos äiti antaa siihen mahdollisuuden ja vuorostaan vetää taloudellisesti rekeä.

Tilanne on kuitenkin se että naisten tunteet ja halut menee näissä aina miesten halujen ohi.

[QUOTE="vieras";26110758]No? naiseen? harmi jos niin, mutta vikahan on silloin niissä naisissa.[/QUOTE]

Siihen juuri tyssää: Maisa-Kaarinan pitää saada olla kotona kun Nico-Petteri ei suotu päiväunille ilman äitiä - Ja sen lisäksi Maisa-Kaarina on niin väsynyt työelämän oravanpyörään että haluaa siihen taukoa.

Ei käy mielessäkään että mies haluaisi tauon työstä? Ja se mies haluaa oppia laittamaan Nico-Petterin unille. Kun se varmasti häneltäkin onnistuu jos siihen on vaan mahdollisuus...

[QUOTE="vieras";26110492]Hyvä niin! Minä olen nähnyt muuta.[/QUOTE]

Harmi sulle. En ole koskaan tuntenut tai tavannut ketään, joka mammoittelisi tai muumittelisi. :)

Mun mies jää kotiin hoitamaan meidän lapsia, vaikka hänen tulonsa ovat huomattavasti paremmat kuin mun. Näin siksi, koska hän haluaa myös kokea tällaisen ainutlaatuisen ajan lapsiemme kanssa. Kovin pitkään se ei taloudellisesti onnistu, mutta jos asuisimme mieheni kotimaassa, se olisi täysin mahdotonta. Joten me olemme todella kiitollisia, että Suomess asuessamme miehelläni tulee olemaan tämä mahdollisuus myöskin.

Mun ystäväpiirissä (kaikki noin kolmekymppisiä pareja pääkaupunkiseudulta) on ihan normaalia, että isä jää myös hoitamaan lapsia. Eikä kyse ole taloudellisista asioista niinkään kuin siitä, että nämä isät haluavat sitä. Mä olen jo ajatellut, etä tämä on ihan normia, kun omassa tuttavapiirissä ja perheessäni sellaista tapahtuu niin rutiinilla. :)

[QUOTE="minttu";26110762]PEESI. Ja tämä järjetelmä tuskin edes palvelee niitä lapsia, loppuviimein. Kuitenkin elämää pitäisi miettiä kokonaisuutena. Kuinka paljon lapset voisivatkaan saada siitä että oikeasti voivat viettää aikaa sen isänkin kanssa? JA mitä se merkitsee miehille?

Tässä jossain kohtaa oli listaus mitä ihmiset katuu kuolin vuoteellaan. Ja yksi juttu oli se että miehet katuvat sitä ettei ole voinnut olla niin paljon lastensa/perheen kanssa. Miksi? Koska on ollut oltava töissä. Milloin isä voi sitten ottaa hetken pois työelämästä? No tietenkin silloin jos äiti antaa siihen mahdollisuuden ja vuorostaan vetää taloudellisesti rekeä.

Tilanne on kuitenkin se että naisten tunteet ja halut menee näissä aina miesten halujen ohi.[/QUOTE]

Ehkä me ollaan sun kanssa eri alueilta tai eri ikäluokkaa, koska mä en ole koskaan tuollaiseen naisen asenteeseen törmännyt. Ei kai kukaan enää nykyään arvota äidin kotonaoloa isää tärkeämmäksi..? Ellei isä siis ole ihan hulttio..

[QUOTE="minttu";26110778]Siihen juuri tyssää: Maisa-Kaarinan pitää saada olla kotona kun Nico-Petteri ei suotu päiväunille ilman äitiä - Ja sen lisäksi Maisa-Kaarina on niin väsynyt työelämän oravanpyörään että haluaa siihen taukoa.

Ei käy mielessäkään että mies haluaisi tauon työstä? Ja se mies haluaa oppia laittamaan Nico-Petterin unille. Kun se varmasti häneltäkin onnistuu jos siihen on vaan mahdollisuus...[/QUOTE]

No se ei nyt vaan mun mielestä ole yhteiskunnan vika, vaan kyseisen naisen henk.koht. ongelma, ja myös sen miehen kun tuollaiseen on mukaan lähtenyt. Meillä on jo ennen lasten hankintaa puhuttu selväksi miten tehdään, minä jään mielelläni kotiin hoitamaan, mutta jos mies haluaa jossain vaiheessa jäädä niin en vastusta. Tai jos kotona olo jostain syystä tuntuu hirmu rankalta, niin puolitetaan. Ne asiat vaan pitää selvittää perheen kesken, koska MAHDOLLISUUS mihin vaan ratkaisuun on annettu yhteiskunnan puolelta.

[QUOTE="vieras";26110758]No? naiseen? harmi jos niin, mutta vikahan on silloin niissä naisissa.[/QUOTE]

Ainahan kaikki maailman vääryydeet ja virheet naisista johtuu. Mihinkäs se nyt olisi muuttunut?

[QUOTE="minttu";26110762]PEESI. Tilanne on kuitenkin se että naisten tunteet ja halut menee näissä aina miesten halujen ohi.[/QUOTE]

Minusta tämä kommentti jos mikä on pahinta naisten syyllistämistä ja miesten aliarvointia. Ja tähän naiset itse sortuvat pahiten! Miehilläkö ei ole mitään kykyä ja vastuuta omissa elämänvalinnoissaan? Nainenko tekee ne kaikki miehen puolesta? Kumma että mokomat pärjäävät mitenkään työelämässä?

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Minusta tämä kommentti jos mikä on pahinta naisten syyllistämistä ja miesten aliarvointia. Ja tähän naiset itse sortuvat pahiten! Miehilläkö ei ole mitään kykyä ja vastuuta omissa elämänvalinnoissaan? Nainenko tekee ne kaikki miehen puolesta? Kumma että mokomat pärjäävät mitenkään työelämässä?

Hyvin sanottu, näinhän se menee. Nämä keskustelut ovat minusta outoja ja surullisia esimerkkejä siitä, miten ei pystytä puhumaan asiallisesti edes näin tärkeästä asiasta.

Tykkäsin ap:n linkittämästä kirjoituksesta. Minäkin haluaisin puhua mieluummin päivähoidon kehittämisestä, vuorotteluvapaista, mahdollisuudesta tehdä helpommin osa-aikatyötä jne.

Minä en jaksaisi enää lukea samaa soopaa siitä millaisia kotiin jäävät äidit ja heidän miehensä muka ovat. Totta on, että yhteiskunta ohjaa meidän valintojamme - sen verran kuin ohjaa. Loput päätämmme itse. Enkä tunne yhtään perhettä, jossa mammateltaisiin toisia tai itseä, tai jossa nainen jyräisi päätöksillään miehen.

Mutta naiselle biologia sanelee että äitiys on erityistä, mikä tässä sitten on niin pahaa että nainen haluaa hoitaa lapsen kotona? Ja kuinka moni hoitaisi osittain kotona tehden osittain töitä jos se olisi omalla alalla mahdollista? Varmaan aika moni. Mutta sitten kituutellaan kotihoidontuella pari vuotta kerrallaan koska vaihtoehdot ovat tosielämässä jokotai. Näistä vaihtoehdoista pitäisi puhua, ei siitä kuka on löyhäpäinen kakanhajuinen saamaton mamma ja kuka ei.

Hyvin sanottu, näinhän se menee. Nämä keskustelut ovat minusta outoja ja surullisia esimerkkejä siitä, miten ei pystytä puhumaan asiallisesti edes näin tärkeästä asiasta.

Tykkäsin ap:n linkittämästä kirjoituksesta. Minäkin haluaisin puhua mieluummin päivähoidon kehittämisestä, vuorotteluvapaista, mahdollisuudesta tehdä helpommin osa-aikatyötä jne.

Minä en jaksaisi enää lukea samaa soopaa siitä millaisia kotiin jäävät äidit ja heidän miehensä muka ovat. Totta on, että yhteiskunta ohjaa meidän valintojamme - sen verran kuin ohjaa. Loput päätämmme itse. Enkä tunne yhtään perhettä, jossa mammateltaisiin toisia tai itseä, tai jossa nainen jyräisi päätöksillään miehen.

Mutta naiselle biologia sanelee että äitiys on erityistä, mikä tässä sitten on niin pahaa että nainen haluaa hoitaa lapsen kotona? Ja kuinka moni hoitaisi osittain kotona tehden osittain töitä jos se olisi omalla alalla mahdollista? Varmaan aika moni. Mutta sitten kituutellaan kotihoidontuella pari vuotta kerrallaan koska vaihtoehdot ovat tosielämässä jokotai. Näistä vaihtoehdoista pitäisi puhua, ei siitä kuka on löyhäpäinen kakanhajuinen saamaton mamma ja kuka ei.

joo, ole todellakin samaa mieltä, naisten syyttely ja perheenjäsenten stereotypiointi mitä mielikuvituksellisemmalla ja epärealistisemmalla tavalla ei todellakaan aja oikeaa asiaa. ja missä ihmeessä edes ovat ne jyräävät mammat ja heidän tossukkamiehensä, jotka niin haluaisivat hoita lapsiaan kotona, mutta vaimo ei anna?! eipä ole mua vastaan tulleet.

musta olisi ihanaa jos Suomessa olisi hyvin toimiva ja sosiaalisesti hyväksytty kulttuuri tehdä osa-aikatöitä lasten ollessa pieniä (ja myös osa-aikahoitopaikkoja). hoitaako lapsia kotona vai palata työelämän on todellakin hyvin pitkälle joko-tai -kysymys monelle. jos mulla olisi mahis palata ensin osa-aikaisesti töihin, palaisin varmasti nopeammin töihin.

monessa Euroopan maassa, esim Hollannissa, on juuri tällainen hyvintoimiva systeemi osa-aikatyölle ja sitä tekevät niin isät isät kuin äiditkin. se on todella loistava juttu ja niin tekevät ihmiset kaikenlaisissa töissä, myös monen yrityksen johtoportaissa (esim. minun työpaikallani näin oli).

[QUOTE="mies";26110399]Veikkaampa karusti näin: 50% kotona olevita naisista ei antaisi miehen jäädä kotiin vaikka se taloudellisestikin olisi mahdollista (onhan miehen ansisidonnainen isompi kuin naisen jos palkkakin on suurempi).[/QUOTE]

No eikös se sitten olisi juurikin se tavoiteltava tilanne, että suunnilleen 50% jäisi mies ja 50% nainen? :D

[QUOTE="mies";26110399]Veikkaampa karusti näin: 50% kotona olevita naisista ei antaisi miehen jäädä kotiin vaikka se taloudellisestikin olisi mahdollista (onhan miehen ansisidonnainen isompi kuin naisen jos palkkakin on suurempi).

Suomalaisilla naisilla on huono itsetunto ja sen paras pönkittäjä on lapsi. Kun on töissä perusduunissa ja saa peruspalkaa niin siitä ei ego pönkkää löydy. Mutta auta armias, kun heittäytyy Äitiyteen satasella niin jo kiiltää kruunu ja ego nousee. Eihän tuota etua voi miehelle antaa? Ja mikä sen kivempaa, ei tartte aamulla töihin nousta.[/QUOTE

Samaa mieltä, oi niin samaa mieltä.

Monet miehet on vain tällaisissa "perheen sisäisissä asioissa" NIIN mamman tossun alla että ei oo tottakaan. Töissä pärjääminen on eri asia.

[QUOTE="vieras";26112046]Monet miehet on vain tällaisissa "perheen sisäisissä asioissa" NIIN mamman tossun alla että ei oo tottakaan. Töissä pärjääminen on eri asia.[/QUOTE]

Höpönlöpöä! :) Eikä kyllä mikään mun elämänaikainen kokemus tue tällaista soopaa... :)

Ehkä tässäkin voisi miettiä LAPSEN oikeutta viettää aikaa molempien vanhempiensa kanssa. Vanhempainvapaa ja hoitovapaa kai kuitenkin ovat lasta varten, eivät kenenkään hengähdystaukoja työelämästä.

Ehkä tässäkin voisi miettiä LAPSEN oikeutta viettää aikaa molempien vanhempiensa kanssa. Vanhempainvapaa ja hoitovapaa kai kuitenkin ovat lasta varten, eivät kenenkään hengähdystaukoja työelämästä.

Nimeomaan. Ja eikös LAPSEN oikeus olisi viettää tasapuolisesti aikaa molemman vanhemman kanssa? Eli minusta noi kotihoitojaksot olisi hyvä pitää tasapuolisesti, edes suunnilleen. Meillä minä olen kyllä ollut enemmän kotona (3lasta), mutta oli miehenikin kahden ekan kansaa hoitovapaalla reilun vuoden :) Ja minusta se oli oikein hyvä juttu!

Ja mitä tulee siihen yhteiskunnan normeihin: niinkun joku muukin sanoi, niin naiset itsekin määrävät niita toden teolla. Itse menin töihin kun eka oli 2,5v ja toka 11kk, mies jäi hoitovapaalle. Ja kaikken eniten tätä ratkaisua ihmettelivat toiset naiset! Juurikinin tota "miten mä uskalsin/raaskinsin/pystyin jättämään niin pienet lapset isän kanssa kotiin":O En ole kertakaan kuullut tälläisiä kommentteja miehiltä. Jopa mun miehen esimies, miespuolinen hänkin, suhtautui hoitovapseen kannustavasti. Ja mun mies oli sentään niinkin miesvaltaisella alalla "duunari" kun rakennuala.

Toiset naisethan ne on aina jotka näkee vaivaa vaikka muiden imetyksestä tai jopa jostain haalarista jonka joku on lapselleen ostanut (tätä en voi ymmärtää). Aika harvaa miestä taitaa kiinnostaa..

Jotta miehet saataisiin kotiin lapsia hoitamaan, pitäisi ihan ensin saada naisten palkat miesten palkkoja suuremmiksi. Ja sen jälkeenkään kaikki miehet eivät halua koti-isiksi. Yksinkertaisesti vain me naiset ja miehet olemme erilaisia, ei naisista saa tehtyä miehiä ja miehistä naisia.

Jotta miehet saataisiin kotiin lapsia hoitamaan, pitäisi ihan ensin saada naisten palkat miesten palkkoja suuremmiksi. Ja sen jälkeenkään kaikki miehet eivät halua koti-isiksi. Yksinkertaisesti vain me naiset ja miehet olemme erilaisia, ei naisista saa tehtyä miehiä ja miehistä naisia.

Oletko hieman yksinkertainen? Pitää varmaan opiskella alalle missä tienaa jos sitä rahaa haluaa. Ei voi kaikille maksaa saman verran. Ja tottakai naiset ja miehet on erilaisia, miten se liittyy omasta lapsesta huolehtimiseen ja lapsen oikeuteen olla molempien vanhempien kanssa?

[QUOTE="mie";26115991]Nimeomaan. Ja eikös LAPSEN oikeus olisi viettää tasapuolisesti aikaa molemman vanhemman kanssa? Eli minusta noi kotihoitojaksot olisi hyvä pitää tasapuolisesti, edes suunnilleen. QUOTE]

Minun mielestä laspen etu on olla kotona sen vanhemmankanssa, joka kotona lapsen kanssa viihtyy. Kaikki äiditkään eivät jaksa vuosia 24/7 hoitaa lasta, niin ei voi olettaa, että kaikki isäktään koti-isinä jaksaisi.

Oletko hieman yksinkertainen? Pitää varmaan opiskella alalle missä tienaa jos sitä rahaa haluaa. Ei voi kaikille maksaa saman verran. Ja tottakai naiset ja miehet on erilaisia, miten se liittyy omasta lapsesta huolehtimiseen ja lapsen oikeuteen olla molempien vanhempien kanssa?

En puhu yhdestä naisesta ja yhdestä miehestä vaan keskimäärin koko maamme isistä ja äidesitä. Niin ja miten se liittyy... Kotihoidon tuki on niin pieni tuki, että suurimmassa osassa perheitä sille tuelle jää se vanhemmista, jolla on pienempi palkka.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä