Ajateltavaa "mammoille"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poimuttunut harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Plaaplaaplaa. Valitettavaa jos joku nainen on pakotettu jäämään kotiin ja mies ei suostu, mutta useimmissa perheissä se on ihan yhteinen - ymmärrettävä- päätös.

[QUOTE="vieras";26110203]Plaaplaaplaa. Valitettavaa jos joku nainen on pakotettu jäämään kotiin ja mies ei suostu, mutta useimmissa perheissä se on ihan yhteinen - ymmärrettävä- päätös.[/QUOTE]

Ei siinä ole kyse pelkästään siitä että "mies ei suostu" vaan siitä että yhteiskunnan, ja työnantajien näkemys on sellainen että hoitovapaalle jäävää miestä pidetään jotenkin poikkeuksena. Miehet eivät voi jäädä vapaalle, koska niin ei ole ollut tapana. Islannin malli tai mikä tahansa malli jossa vapaa jaetaan auttaisi siinä, että vapaiden kustannukset jakautuisivat tasaisemmin työnantajien kesken. Synnytysiässä olevien naisten asema työmarkkinoilla paranisi, kun miehetkin jäisivät välillä kotiin.

Omasta tuttavapiiristä tunnen kaksi miestä jotka ovat olleet hoitovapailla - molempien vaimot ovat hyväpalkkaisissa ammateissa.

[QUOTE="vieras";26110264]Ei siinä ole kyse pelkästään siitä että "mies ei suostu" vaan siitä että yhteiskunnan, ja työnantajien näkemys on sellainen että hoitovapaalle jäävää miestä pidetään jotenkin poikkeuksena. Miehet eivät voi jäädä vapaalle, koska niin ei ole ollut tapana. Islannin malli tai mikä tahansa malli jossa vapaa jaetaan auttaisi siinä, että vapaiden kustannukset jakautuisivat tasaisemmin työnantajien kesken. Synnytysiässä olevien naisten asema työmarkkinoilla paranisi, kun miehetkin jäisivät välillä kotiin.

Omasta tuttavapiiristä tunnen kaksi miestä jotka ovat olleet hoitovapailla - molempien vaimot ovat hyväpalkkaisissa ammateissa.[/QUOTE]

Miehillä on mahtavat mahdollisuudet jäädä hoitovapaalle jos niin haluavat. Harvassa muussa maassa isillä samanlaisia oikeuksia onkaan. Kyse on ihan perheen omista valinnoista.

Mun mielestä tuo Islannin malli kuulostaa siltä että valinnanvapaus vähenee. Kai ne isät sitten jää jos ovat pakotettuja, kun äiti ei kerran saa jäädä koko ajaksi.

[QUOTE="vieras";26110300]"Kyse on ihan perheen omista valinnoista."

Perheen "omista" valinnoista vai miehelle ja naiselle ehdollistettujen yhteiskunnallisten arvojen ilmenemisestä?[/QUOTE]

Omista valinnoista.

Huonompi palkka johtuu juuri näistä pakoteuista rooleista.
Lukekaa nyt hyvät ehdollistetut mammat se artikkeli ajatuksella. Miettikää vähän niitä syitä ja seurauksia. Jotain muutakin elämässä kuin sitä minkä värinen se kakka vaipassa on tänään.

[QUOTE="vieras";26110343]Huonompi palkka johtuu juuri näistä pakoteuista rooleista.
Lukekaa nyt hyvät ehdollistetut mammat se artikkeli ajatuksella. Miettikää vähän niitä syitä ja seurauksia. Jotain muutakin elämässä kuin sitä minkä värinen se kakka vaipassa on tänään.[/QUOTE]

Itse sinä siinä aliarvioit meitä naisia kutsumalla meitä "mammoiksi" ja vihjaamalla että meillä ei muuta päässä liiku kuin vauvankakka. En viitsi edes keskustella noin typerän ihmisen kanssa.

Veikkaampa karusti näin: 50% kotona olevita naisista ei antaisi miehen jäädä kotiin vaikka se taloudellisestikin olisi mahdollista (onhan miehen ansisidonnainen isompi kuin naisen jos palkkakin on suurempi).

Suomalaisilla naisilla on huono itsetunto ja sen paras pönkittäjä on lapsi. Kun on töissä perusduunissa ja saa peruspalkaa niin siitä ei ego pönkkää löydy. Mutta auta armias, kun heittäytyy Äitiyteen satasella niin jo kiiltää kruunu ja ego nousee. Eihän tuota etua voi miehelle antaa? Ja mikä sen kivempaa, ei tartte aamulla töihin nousta.

Vaikka kyse olisikin pakotetuista rooleista niin olisi silti väärin asettaa tukiasiat niin että äiti ei voi olla koko aikaa koska miehenkin pitäisi, muistakaamme myös ne lukuisat perheet joissa vaikka onkin sekä isä että äiti, ei lasten hoitoa voi isän kontolle laittaa.. syystä tai toisesta, silloin lapset joutuisivat vain aikaisemmin hoitoon kun äidin olisi pakko palata työelämään. Ja ymmärrän jos jonkun tekee mieli alkaa jauhaa siitä että no yhdessä ne lapset on hankittu ja yhdessä ne pitäisi hoitaa ja plaada plaada, mutta kun elämät nyt vain sattuvat olemaan erilaisia, eikä kaikista isistä ole siihen vastuuseen kuin ei kaikista äideistäkään

[QUOTE="vieras";26110365]Itse sinä siinä aliarvioit meitä naisia kutsumalla meitä "mammoiksi" ja vihjaamalla että meillä ei muuta päässä liiku kuin vauvankakka. En viitsi edes keskustella noin typerän ihmisen kanssa.[/QUOTE]

Nimitys "mamma" tulee täältä. Aika moni täällä kutsuu itse itseään mammoiksi.
Aika moni mies kutsuu lastensa äitiä mammaksi. Onko nainen äidiksi tultuuaa joku muumi. Minusta se on vastenmielistä.
Naisia en aliarvioi elleivät he yksilöinä anna syytä siihen.

[QUOTE="mies";26110399]Veikkaampa karusti näin: 50% kotona olevita naisista ei antaisi miehen jäädä kotiin vaikka se taloudellisestikin olisi mahdollista (onhan miehen ansisidonnainen isompi kuin naisen jos palkkakin on suurempi).

Suomalaisilla naisilla on huono itsetunto ja sen paras pönkittäjä on lapsi. Kun on töissä perusduunissa ja saa peruspalkaa niin siitä ei ego pönkkää löydy. Mutta auta armias, kun heittäytyy Äitiyteen satasella niin jo kiiltää kruunu ja ego nousee. Eihän tuota etua voi miehelle antaa? Ja mikä sen kivempaa, ei tartte aamulla töihin nousta.[/QUOTE]

Naisissa tosiaan on tätä vikaa.
Mutta monet miehet puolestaan kokevat egon pönkityksen onnistuvan paremmin kodin ulkopuolella.
Tottahan on etteivät naiset omi lasta ellei se miehelle sopisi kuin nenä päähän.

[QUOTE="mies";26110399]Veikkaampa karusti näin: 50% kotona olevita naisista ei antaisi miehen jäädä kotiin vaikka se taloudellisestikin olisi mahdollista (onhan miehen ansisidonnainen isompi kuin naisen jos palkkakin on suurempi).

Suomalaisilla naisilla on huono itsetunto ja sen paras pönkittäjä on lapsi. Kun on töissä perusduunissa ja saa peruspalkaa niin siitä ei ego pönkkää löydy. Mutta auta armias, kun heittäytyy Äitiyteen satasella niin jo kiiltää kruunu ja ego nousee. Eihän tuota etua voi miehelle antaa? Ja mikä sen kivempaa, ei tartte aamulla töihin nousta.[/QUOTE]

Jos nainen haluaa hoitaa lapsiaan itse niin sillä on huono itsetunto? miten se on isältä pois että nainen hoitaa omalta osaltaan lapsia hyvin?

Onko sulla huono itsetunto ja tarvitset egon pönkkäystä, ja siksi niin palavasti haluaisit jäädä kotiin? etkö jaksa nousta aamulla sängystä ylös?

Ehkä sun vaimos on laiska tyranni ja sä olet tossunalla, mutta ei kaikissa perheissä asiat ole yhtä surkeasti vaikka vaimo kotona häärääkin. Ja sinne kotiin jäädään muista syistä kuin buustaamaan omaa egoa, puhumattakaan että sinne kotiin jäädään vain että saa (muka) nukkua aamulla hiton pitkään.

Vaikka kyse olisikin pakotetuista rooleista niin olisi silti väärin asettaa tukiasiat niin että äiti ei voi olla koko aikaa koska miehenkin pitäisi, muistakaamme myös ne lukuisat perheet joissa vaikka onkin sekä isä että äiti, ei lasten hoitoa voi isän kontolle laittaa.. syystä tai toisesta, silloin lapset joutuisivat vain aikaisemmin hoitoon kun äidin olisi pakko palata työelämään. Ja ymmärrän jos jonkun tekee mieli alkaa jauhaa siitä että no yhdessä ne lapset on hankittu ja yhdessä ne pitäisi hoitaa ja plaada plaada, mutta kun elämät nyt vain sattuvat olemaan erilaisia, eikä kaikista isistä ole siihen vastuuseen kuin ei kaikista äideistäkään

Miksi naiset tekevät tällaisten miesten kanssa lapsia, ei vain ymmärrä!
Se on tosiaan sitten vähän niin kuin oma vika.

Ja eiköhän useinmiten ole niin, että miehet ovat ihan yhtä kykeneviä hoitamaan sitä lasta.

[QUOTE="vieras";26110424]Nimitys "mamma" tulee täältä. Aika moni täällä kutsuu itse itseään mammoiksi.
Aika moni mies kutsuu lastensa äitiä mammaksi. Onko nainen äidiksi tultuuaa joku muumi. Minusta se on vastenmielistä.
Naisia en aliarvioi elleivät he yksilöinä anna syytä siihen.[/QUOTE]

No miksi sitten kutsut täällä yleisesti meitä kaikkia mammoiksi ja muumeiksi. Mun mielestä se on vastenmielistä. Mä en koskaan kutsua itseäni mammaksi, eikä todellakaan mun mies, enkä tähän ole törmännyt lähipiirissäkään kuin korkeintaan vitsailumielessä.

[QUOTE="vieras";26110468]Miksi naiset tekevät tällaisten miesten kanssa lapsia, ei vain ymmärrä!
Se on tosiaan sitten vähän niin kuin oma vika.

Ja eiköhän useinmiten ole niin, että miehet ovat ihan yhtä kykeneviä hoitamaan sitä lasta.[/QUOTE]

Se että mies ei jää koti-isäksi, ei silti automaattisesti tarkoita ettäkö isä olisi KYVYTÖN hoitamaan sitä lasta.

[QUOTE="vieras";26110456]Jos nainen haluaa hoitaa lapsiaan itse niin sillä on huono itsetunto? miten se on isältä pois että nainen hoitaa omalta osaltaan lapsia hyvin?

Onko sulla huono itsetunto ja tarvitset egon pönkkäystä, ja siksi niin palavasti haluaisit jäädä kotiin? etkö jaksa nousta aamulla sängystä ylös?

Ehkä sun vaimos on laiska tyranni ja sä olet tossunalla, mutta ei kaikissa perheissä asiat ole yhtä surkeasti vaikka vaimo kotona häärääkin. Ja sinne kotiin jäädään muista syistä kuin buustaamaan omaa egoa, puhumattakaan että sinne kotiin jäädään vain että saa (muka) nukkua aamulla hiton pitkään.[/QUOTE]

Mikä tarve sulla on mollata miehiä ja miksi et pysty keskustelemaan asiallisesti yhteiskuntamme ongelmasta eli siitä että miehet osallistuvat epätasa-arvoisesti lasten hoitoon?
Mikä vauhko sulla on ylläpitää epätasa-arvoista järjestelmää?

[QUOTE="vieras";26110469]No miksi sitten kutsut täällä yleisesti meitä kaikkia mammoiksi ja muumeiksi. Mun mielestä se on vastenmielistä. Mä en koskaan kutsua itseäni mammaksi, eikä todellakaan mun mies, enkä tähän ole törmännyt lähipiirissäkään kuin korkeintaan vitsailumielessä.[/QUOTE]

Hyvä niin! Minä olen nähnyt muuta.

[QUOTE="vieras";26110483]Mikä tarve sulla on mollata miehiä ja miksi et pysty keskustelemaan asiallisesti yhteiskuntamme ongelmasta eli siitä että miehet osallistuvat epätasa-arvoisesti lasten hoitoon?
Mikä vauhko sulla on ylläpitää epätasa-arvoista järjestelmää?[/QUOTE]

Miten mollaan miehiä? en kyllä ole mollannut miehiä, vaan puolustanut että ei se tee miehestä kyvytöntä vaikka ei koti-isäksi jäisikään. Tämän YHDEN miehen argumentteja sen sijaan kyseenalaistan.

Ei mun mies osallistu epätasa-arvoisesti lapsiemme hoitoon, vaikka ei olekkaan koti-isä. Onko se ainoa muoto osallistua lapsen hoitoon, elatukseen ja kasvatukseen?

Järjestelmässä ei ole mitään epätasa-arvoista, ainakaan en ole kuullut ettäkö yhteiskunta olisi evännyt yhdeltäkään isältä oikeuden jäädä koti-isäksi tai isyyslomalle. Se on edelleenkin perheen oma valinta.

[QUOTE="vieras";26110500]Miten mollaan miehiä? en kyllä ole mollannut miehiä, vaan puolustanut että ei se tee miehestä kyvytöntä vaikka ei koti-isäksi jäisikään. Tämän YHDEN miehen argumentteja sen sijaan kyseenalaistan.

Ei mun mies osallistu epätasa-arvoisesti lapsiemme hoitoon, vaikka ei olekkaan koti-isä. Onko se ainoa muoto osallistua lapsen hoitoon, elatukseen ja kasvatukseen?

Järjestelmässä ei ole mitään epätasa-arvoista, ainakaan en ole kuullut ettäkö yhteiskunta olisi evännyt yhdeltäkään isältä oikeuden jäädä koti-isäksi tai isyyslomalle. Se on edelleenkin perheen oma valinta.[/QUOTE]

Väitätkö että miehesi etähoitaa lapsianne palkkatyöstään käsin ihan yhtä paljon kuin sinä kotoa? Uskallan epäillä.

Kyllä järjestelmä suosii naisten kotiäitiyttä. Siitähän koko jupakassa on kysymys. Miksi sinä kiistät tämän teidän "oman valintanne" perusteella, vaikka moni mies (ja nainen) on samaa mieltä siitä että käytännössä miehen kotiin jääminen ei onnistu läheskään samalla itsestäänselvyydellä kuin naisen?

Meillä oli kyllä itsestään selvä että yhteisen lapsen hoitaminen jaetaan vanhempien kesken. Minun äitiyslomani jälkeen jaettiin vanhempainvapaa ja sen jälkeen molemmat tehtiin 50% työaikaa kunnes lapsi meni 2-vuotiaana tarhaan.

Tuntuu jännältä että perheen yhteinen päätös on melkein aina se sama: nainen jää kotiin.

Meillä mies aikoo jäädä vauvan kanssa kotiin. Minä pidän puolen vuoden äitiysloman ja mies jatkaa siitä. Minulla on isompi palkka, mutta ei tässä rahasta ole pohjimmiltaan kyse.

Täytyy sanoa, että toisten naisten kommentit tästä on välillä aika ilkeitä. "Voi, miten sinä raaskit, en ikinä voisi jättää noin pientä vauvaa." Tämä on se pääpointti, jonka toiset naiset haluaa mun kuulevan. Perään todetaan, että vielä sinä muutat mielesi, etkä annakaan miehen jäädä kotiin. MITEN NIIN ANNA MIEHEN JÄÄDÄ KOTIIN?! Ei kai naisella ole mitään diktaattorin asemaa kotona, jonka nojalla hän voi kieltää miestä jäämästä kotiin hoitamaan yhteistä lasta?

Meidän perheen päätöstä pidetään siis äidin itsekkäänä ratkaisuna ja sen toteutuminen nähdään epätodennäköisenä. Meillä kyse on kuitenkin siitä, että me molemmat, sekä minä että mieheni, olemme sitä mieltä, että myös hänellä on oikeus hoitaa täysipäiväisesti yhteistä lastamme ja olla lapsellemme se ykkönen. Että se ei ole äidiltä eikä etenkään vauvalta pois, että isä saa luoda läheisen hoivasuhteen. Että se on koko perheen parhaaksi, että myös isä saa vauvan myötä tarpeellisen breikin työelämästä. Me äidit saamme olla pois töistä hyvällä omalla tunnolla lasten myötä, isät painaa duunia 25-vuotiaista eläkeikään ilman mitään parin vuoden taukoja välillä...

[QUOTE="vieras";26110546]Väitätkö että miehesi etähoitaa lapsianne palkkatyöstään käsin ihan yhtä paljon kuin sinä kotoa? Uskallan epäillä.

Kyllä järjestelmä suosii naisten kotiäitiyttä. Siitähän koko jupakassa on kysymys. Miksi sinä kiistät tämän teidän "oman valintanne" perusteella, vaikka moni mies (ja nainen) on samaa mieltä siitä että käytännössä miehen kotiin jääminen ei onnistu läheskään samalla itsestäänselvyydellä kuin naisen?[/QUOTE]

Miksi sinä oletat ja vaadit että kaikessa kaiken pitää mennä TASAN 50/50? Mun mielestä se ainakin on sula mahdottomuus perhe-elämässä. Vaikka mä hoidan lapsiamme kotoa käsin enemmän kuin mieheni, ei se silti tarkoita ettäkö mies panostaa lapsiimme vähemmän.

Mun mielestä asiassa ei ole mitään valitettavaa. Järjestelmä MAHDOLLISTAA miehen kotiin jäännin ihan siinä missä naisenkin. Tekosyitä sille miksi oma mies ei jää kotiin, voi aina toki etsiä kaikkialta muualta kuin omasta miehestä. Ja mikäs sen parempi syntipukki kuin yhteiskunta.

Yhteistyössä