aivan vieraasti käyttäytyvä 6v...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
menossa nyt siis kouluun ja on kesän ajan käyttäytynyt aivan kummallisesti.... en oikein ymmärrä häntä lainkaan... esimerkiksi äsken kävi ystävä häntä hakemassa leikkimään, ja lapsi ei saanut sanaa suustaan... hän on normaalisti reipas ja iloinen.. nyt ei sanonut mitään ja kaveri seisoo eteisessä oottamassa.. mä huikkasin, että no sano,e ttä et nyt jaksa leikkiä, että tule hakemaan vaikka huomenna.. ei mitään.... kunnes mä menin paikalle ja sanoin, toista perässä näin ja näin ja näin... itku, hysteerinen huuto, eikä suostu sanoon mitään.. noh mä sanoin kaverille, että näin on tilanne, tuletko kiltti joskus toiste....
mut en siis ymmärrä mikä lasta vaivaa, hän on ihan onneton noissa kaverisuhteissaan... ei hän uskalla sanoa mitään, oli vastaus kun asiaa vielä kysyin.... :( mua alkaa oikeesti huolettaa, onko tää ihan normaalia.... sanoin hänelle aika suoraan,e t turha luulla et hänellä on kohta yhtään ystävää, jos hän käyttäytyy noin huonosti.....
mitä tehdä??

Tilanne on varmasti vaikea, mutta sinuna yrittäisin tukea lasta syyllistämisen sijaan. Ei se ainakaan auta, jos lapsella oman pahan olon lisäksi on vielä syyllinen olo. Kannattaisiko sinun kysyä neuvoa esim. neuvolasta?

Mitä jos aloittaisit sen keskustelun kertomalla, kuinka itseäsikin jännittää uudet tilanteet, mutta se on ihan normaalia ja asiat varmasti menevät hyvin. Voisit myös kertoa, että hän ei ole ainoa koulun aloittaja, ketä jännittää. Suostuttele lapsi puhumaan, älä ala tenttaamaan, että miksi hän käyttäytyy noin. Jos lapsi on lukossa, niin menee varmasti vielä enemmän lukkoon, jos häneltä alkaa vaatimaan vastauksia. Tsemppiä.

niin... hän on vaan ku ihan eri lapsi tuon kohtauksen aikana. normaalisti puhuu koko ajan ja on reipas, ei pelkää ihmisiä tai kavereita, se on musta jopa naurettava ajatus. ja sit yhtäkkiä vetää ihan hirveen shown. enkä ymmärrä miksi... miksi ei vaan sanoa kaverille, että en nyt jaksa leikkiä, tule toiste...

Yhteistyössä