äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
Mulla sellanen tilanne, että oon ollu nyt puoli vuotta puolison yrityksessä "töissä", mutta en oo saanu siitä palkkaa. Viime vuonna olin maalis-syyskuun palkkatyössä. Voinko saada äitiysrahaa näiden tulojen perusteella?Kelan sivuilta luin vain, että äitiysraha voidaan laskea edellisen vuoden tulojen mukaan, jos on ollut sen jälkeen esim.työttömänä, sairaana tmv.hyvä syy, miksi ei ole palkkatyössä.Meinaan kyllä soittaa kelalle ja kysyä tarkemmin, voinko esittää tuloina nuita viime vuoden työtuloja.Mutta oisko kellään täällä tietoa tarkemmin....

[QUOTE="Fakta";25722105]Nyt käytetään joka tapauksessa viimeksi valmistuneen verotuksen eli vuoden 2010 tulotietoja.[/QUOTE]

Tiedän, että muuten käytetään vuoden 2010 tulotietoja, mutta kysyinki voinko esittää nuita 2011 vuoden tuloja.Tai tietenkin voin esittää, mutta onkohan mitään mahollisuutta saada tukea sen perusteella.

Niin, se on joko vuoden 2010 työtulot (eli jos olet ollut töissä vain maalis-syyskuun, niin silti KOKO vuoden tulot lasketaan) tai sitten 6 äitiyslomaa edeltävää kuukautta. Jos olet edeltävät kuukaudet tehnyt pimeitä töitä, niin ei niiden perusteella tietenkään mitään rahaa saa, ei kerty eläke jne.

Ei kuule kannata tehdä töitä ilman verokorttia, se kun vaikuttaa juurikin kaikkiin muihin etuuksiin esim. työttömyyspäivärahan suuruus, sekä äitiys- ja vanhempainrahat. Pimeät työt = ei töitä ollenkaan, eli minimikorvaukset jos niitä satut joskus tarvitsemaan.

Kela laskee äitiyspäivärahaa verotettavasta tulosta. Jos sellaista ei ole puolisosi firmasta olemassa ei niitä lasketa. Millä summalla tuo työ mielestäsi pitäisi ottaa huomioon, jos siitä ei kerta ole palkkaa saatu? Eli sinun kohdallasi varmaan tuo 2010 verotietojen mukaan on oikea tapa laskea äippärahaa, jos viimeisen 6kk aikana ei ole tuloja ollut.

[QUOTE="Vieras";25722148]Saako sen valita?[/QUOTE]

Lasketaan viimeisen 6kk mukaan mikäli tulot nousseet 20%. Kaikki tämä tieto löytyy hyvinkin helposti esim. Kelan nettisivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja työtulo;25722132:
Niin, se on joko vuoden 2010 työtulot (eli jos olet ollut töissä vain maalis-syyskuun, niin silti KOKO vuoden tulot lasketaan) tai sitten 6 äitiyslomaa edeltävää kuukautta. Jos olet edeltävät kuukaudet tehnyt pimeitä töitä, niin ei niiden perusteella tietenkään mitään rahaa saa, ei kerty eläke jne.

Esitinköhän asian jotenkin huonosti, kun kukaan ei tunnu ymmärtävän.Eli tiedän, että äitiyspäiväraha määräytyy joko viimeisimmän verotuksen eli 2010 vuoden mukaan tai edellisen 6 kk ajalta, jos tulot on muuttuneet. Löysin kuitenkin kelan sivuilta tietoa, jonka mukaan äitiyspäiväraha voidaan laskea myös aikaisemmalta kuin 6 kk ajalta(edelliseltä vuodeltakin), jos on selvä syy miksi ei ole esim. edellisen puolen vuoden aikana ollut palkkatyössä. Itse en siis ole saanut viimeisen vajaan puolen vuoden aikana palkkaa tai muita tuloja ja mietinkin onko mitenkään mahdollista esittää syynä tätä mainitsemaani "vapaaehtoistyötä".Jos jollakulla olisi samanlaisia kokemuksia...

Kela laskee äitiyspäivärahaa verotettavasta tulosta. Jos sellaista ei ole puolisosi firmasta olemassa ei niitä lasketa. Millä summalla tuo työ mielestäsi pitäisi ottaa huomioon, jos siitä ei kerta ole palkkaa saatu? Eli sinun kohdallasi varmaan tuo 2010 verotietojen mukaan on oikea tapa laskea äippärahaa, jos viimeisen 6kk aikana ei ole tuloja ollut.

Siis en tarkoittanutkaan, että hakisin etuutta viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella, kun ei minulla ole ollut tuloja!!Tarkoitin nimen omaan aikaa ennen kuin aloitin tämän "vapaaehtoistyön" eli viime vuoden syyskuusta taaksenpäin.

[QUOTE="Vieras";25722172]Sorry, en ole vielä jaksanut perehtyä näihin. Satuin nyt vain tämän ketjun huomaamaan joten kysäisin. Opiskelun vuoksi viimeisten 6 kk tulot tulevat minulle olemaan pienemmät kuin 2010.[/QUOTE]

Saat valita. Itsellä aivan sama tilanne.

[QUOTE="äityli";25722169]Esitinköhän asian jotenkin huonosti, kun kukaan ei tunnu ymmärtävän.Eli tiedän, että äitiyspäiväraha määräytyy joko viimeisimmän verotuksen eli 2010 vuoden mukaan tai edellisen 6 kk ajalta, jos tulot on muuttuneet. Löysin kuitenkin kelan sivuilta tietoa, jonka mukaan äitiyspäiväraha voidaan laskea myös aikaisemmalta kuin 6 kk ajalta(edelliseltä vuodeltakin), jos on selvä syy miksi ei ole esim. edellisen puolen vuoden aikana ollut palkkatyössä. Itse en siis ole saanut viimeisen vajaan puolen vuoden aikana palkkaa tai muita tuloja ja mietinkin onko mitenkään mahdollista esittää syynä tätä mainitsemaani "vapaaehtoistyötä".Jos jollakulla olisi samanlaisia kokemuksia...[/QUOTE]

Mieti itse minkä lasketaan olevan pätevä syy tarkastelujakson (6kk) siirtämiseen/jatkamiseen kun siellä lukee

"Jos sinulla ei ole ollut tuloja sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi yhtäjaksoisesti päivärahakautta edeltävältä 6 kuukauden ajalta, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta".

Pätevä syy ei varmastikaan voi olla "vapaaehtoistyö" miehen firmassa, hohhoijjaa... tai jos näin on, niin kylläpä taas löytyi yksi kusetuskanava systeemistä.

Niin meinaan vaan, että kyllä ne Kelassa sen verran tajuaa, että "vapaaehtoistyö" on tässä tapauksessa selvästi vain veronkiertoa ja sosiaalimaksuista luistamista. Tällaisen toiminnan kitkemiseen, sekä tasa-arvoiseen kohteluun kansalaisten kesken nämäkin säädökset etuuksien määrästä ja niiden perusteista jne. tähtää.

[QUOTE="diudiu";25722223]Mieti itse minkä lasketaan olevan pätevä syy tarkastelujakson (6kk) siirtämiseen/jatkamiseen kun siellä lukee

"Jos sinulla ei ole ollut tuloja sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi yhtäjaksoisesti päivärahakautta edeltävältä 6 kuukauden ajalta, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta".

Pätevä syy ei varmastikaan voi olla "vapaaehtoistyö" miehen firmassa, hohhoijjaa... tai jos näin on, niin kylläpä taas löytyi yksi kusetuskanava systeemistä.[/QUOTE]

Hohhoijaa vain itsellesi...Täällä ei nykyään uskalla kysyä mitään, kun heti saa p-skaa niskaan.Todellakaan en ole saanu sentin senttiä, yritys vasta perustettu ja rahat on kyllä menny muiden työntekijöiden palkkoihin ja muihin kuluihin. No, antaa olla....

[QUOTE="äityli";25722262]Hohhoijaa vain itsellesi...Täällä ei nykyään uskalla kysyä mitään, kun heti saa p-skaa niskaan.Todellakaan en ole saanu sentin senttiä, yritys vasta perustettu ja rahat on kyllä menny muiden työntekijöiden palkkoihin ja muihin kuluihin. No, antaa olla....[/QUOTE]

:'( Tarkoitit varmaan, että heti saa faktaa niskaan? Yrittäjän osa on rankka, mutta vielä rankempi on sen osa, joka ilmaiseksi suostuu työtä tekemään omien etujensa uhalla, ja sitten yhteiskunta ei siitä palkitsekaan.

Oikeasti olen sitä mieltä, että suomessa yrittäjyydestä (varsinkin kannattamattomasta) rankaistaan liikaa, ja siksi kynnys lähteä yrittäjäksi on meillä liian korkea.

[QUOTE="yks vaan";25722283]Entäpä jos on ollut vain kotiäitinä(ei siis ole saanut mitään tukia, koska lapset isoja), voikohan se olla hyvä syy?[/QUOTE]

Ei kai... koska olet omasta halusta ollut pois työmarkkinoilta ja näin valinnut osasi.

Yhteistyössä