Opiskelijan äitiysraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muhku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muhku

Vieras
Tilanteeni on se, että olen kirjoilla yliopistossa, mutta en ole tehnyt opintojani toukokuun jälkeen enkä nostanut opintotukea.

Olen tehnyt vähän töitä heinäkuussa ja aloittanut nykyisessä työsuhteessani elokuun puolessavälissä. Syyskuusta alkaen olen siis saanut täyttä palkkaa, jota saisin kesäkuuhun asti, ellen jäisi äitiyslomalle marraskuun lopussa.

Kelan mukaan voin esittää puolen vuoden tuloni, mutta en voi vedota 1.10. voimaan tulleeseen uuteen säännökseen (myös vähintään 1 kk tulojen perusteella voidaan arvioida vuosityötulo mikäli työsuhde jatkuisi vähintään 6 kk). Syynä tähän on se, että olen opiskelija.

Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että jos en valmistu vielä pitkään aikaan ja jään ikuiseksi graduilijaksi, minua pidetään opiskelijana aina vain?

Mistään Kelan sivuilta en löydä tällaista tietoa, vaan siellä sanotaan, että opiskelijaksi katsotaan se, joka on nostanut opintotukea viimeksi kuluneiden 4 kuukauden aikana.

Olisin mielelläni laskettanut päivärahani näiden nykyisten työtulojeni (jotka myös jatkuisivat kesäkuuhun asti) mukaan! Puolen vuoden ajalta tuloni ovat huonommat, koska heinäkuussa sain kehnompaa palkkaa, ja elokuusta olin vain puolet töissä.

Jos opiskelijaksi katsotaan henkilö, joka on nostanut opintorahaa viimeisten 4 kuukauden aikana, niin miksi et jättäisi hakemustasi hieman myöhemmin, jolloin ihan varmasti neljä viimeisintä kuukautta ovat opintotuettomia? (minun laskupääni mukaan kesä-heinä-elo-syyskuut jo tekevät sen 4 kk, mutta kelan laskutavoistahan ei tiedä). Muista kuitenkin tehdä hakemus ajoissa (siinäkin oli joku aikaraja), että saat etuuksia!

Itsekin mietin samaa asiaa kun olen vielä kirjoilla yliopistolla vaikka onkin jo toinen korkeakoulututkinto.
Voisitko palauttaa esim. kuukauden tai parin kuukauden ajalta opintotukea ja lähettää äitiyspäivärahahakemuksen vasta juuri 2 kk ennen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 15:21 Muhku kirjoitti:
Tilanteeni on se, että olen kirjoilla yliopistossa, mutta en ole tehnyt opintojani toukokuun jälkeen enkä nostanut opintotukea.

Olen tehnyt vähän töitä heinäkuussa ja aloittanut nykyisessä työsuhteessani elokuun puolessavälissä. Syyskuusta alkaen olen siis saanut täyttä palkkaa, jota saisin kesäkuuhun asti, ellen jäisi äitiyslomalle marraskuun lopussa.

Kelan mukaan voin esittää puolen vuoden tuloni, mutta en voi vedota 1.10. voimaan tulleeseen uuteen säännökseen (myös vähintään 1 kk tulojen perusteella voidaan arvioida vuosityötulo mikäli työsuhde jatkuisi vähintään 6 kk). Syynä tähän on se, että olen opiskelija.

Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että jos en valmistu vielä pitkään aikaan ja jään ikuiseksi graduilijaksi, minua pidetään opiskelijana aina vain?

Mistään Kelan sivuilta en löydä tällaista tietoa, vaan siellä sanotaan, että opiskelijaksi katsotaan se, joka on nostanut opintotukea viimeksi kuluneiden 4 kuukauden aikana.

Olisin mielelläni laskettanut päivärahani näiden nykyisten työtulojeni (jotka myös jatkuisivat kesäkuuhun asti) mukaan! Puolen vuoden ajalta tuloni ovat huonommat, koska heinäkuussa sain kehnompaa palkkaa, ja elokuusta olin vain puolet töissä.

Minä myös opiskelija...ja raskaana. Hakija saa aina äpr:aa parhaimman vaihtoehdon mukaan. Eli jos olet nostanut opintotukea ENNEN äitiyslomaa, se ei laske sun äpr:aa minimille, ainoastaan jos nostat opintotukea äitiysloman aikana. Ja sulla on oikeus saada äpr:aa nykyisten työtulojen mukaan, jos pystyt osoittamaan kirjallisesti että työsuhde olisi jatkunut ilman raskautta...

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/opisk_verkko/$File/opiskverkko.pdf?OpenElement

Suuri kiitos linkistä Surina-74:lle! Tämähän oli ihan Kelan oma esite, jossa nimenomaan mainittiin tuo 1.10. voimaan tullut uudistuskin. Tämän minä tulostan ja vetoan tähän! Aargh.. Ärsyttävää, kun yritetään venkoilla, etten saisi parasta mahdollista rahaa.

Olen jättänyt opintotuen nostamatta juuri tämän takia (ja palauttanut vahingossa syys- ja lokakuulta tulleet tuet, kun en tajunnut, että tietysti syksyllä alkaa taas automaattisesti napsua opintorahaa tilille, jos sitä ei lakkauta). Nyt olen lakkauttanutkin opintotukeni toistaiseksi.

Hakuajan deadline on 2 kk ennen laskettua aikaa, joten vielä ehtii!

Muhku ja Pömppiäinen 27+5 (la 16.1.2006)

Yhteistyössä